ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
για το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου για τη τυπική Δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση
1. Το άρθρο 5 §2 αναφέρει ότι το «Ελάχιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα Εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια είναι τα είκοσι (20) έτη».
Αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι μαθητές κάτω των 20 ετών ή οι άνεργοι με κάρτα ανεργίας Ο.Α.Ε.Δ. δεν έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν στη δευτεροβάθμια τυπική εκπαίδευση. Αν το σκεπτικό είναι ότι στα Εσπερινά ΕΠΑ.Λ πρέπει να φοιτούν μόνο ενήλικες μαθητές τότε το όριο ηλικίας πρέπει να είναι τα 18 χρόνια.
2. Πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να λειτουργήσουν όλες οι ομάδες προσανατολισμού στην Α΄ τάξη όλων των ΕΠΑ.Λ .
3. Τι θα γίνει με τα σημερινά ΣΕΚ (Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα); Στο νομοσχέδιο δεν αναφέρεται τίποτα για το καθεστώς λειτουργίας τους. Επειδή τα ΣΕΚ επιτελούν πολύ σπουδαίο έργο στο συντονισμό και την λειτουργία των εργαστηρίων, θεωρώ απαραίτητη την λειτουργία τους υπό την σημερινή τους δομή.
4. Τι γίνεται με τις ΕΠΑΣ; Δεν αναφέρεται τίποτα στο νομοσχέδιο. Η γνώμη μου είναι πως πρέπει να μετατραπούν σε ΕΠΑΛ.
5. Μεταφέρονται ειδικότητες που ανήκουν στη τυπική εκπαίδευση στα μεταγυμνασιακά και μεταλυκειακά ΙΕΚ. Πρέπει αυτό να καταργηθεί και η παροχή τους να γίνεται μόνο από την τυπική εκπαίδευση.
6. Οι μαθητές κάτοχοι απολυτηρίου γενικού λυκείου μπορούν να εγγράφονται στα νέα ΕΠΑΛ για απόκτηση πτυχίου ειδικότητας; Όπως επίσης οι κάτοχοι πτυχίου κάποιος ειδικότητας μπορούν να αποκτήσουν πτυχίο άλλης ειδικότητας; Προτείνεται η συνέχιση αυτών που ισχύει σήμερα.
7. Οι μαθητές της Α΄ ΕΠΑΛ πρέπει να γράφονται στη Β΄ τάξη γενικού λυκείου, όπως γράφονται οι μαθητές Α΄ γενικού λυκείου στη Β΄ τάξη ΕΠΑΛ μιας και οι δύο τύποι σχολείων είναι ισότιμοι.
8. Πρέπει να κοινοποιηθούν τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, γιατί μόνο το προφίλ των επαγγελμάτων δεν αρκεί στην επιλογή τους.
9. Για τον θεσμό της μαθητείας επειδή είναι πρακτικά δύσκολο να βρεθούν εταιρείες που μπορούν να απορροφήσουν όλους τους ενδιαφερόμενους μαθητές, θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα να πραγματοποιείται η μαθητεία εντός των σχολικών εργαστηρίων από εξειδικευμένους καθηγητές.
10. Τι γίνεται με την διοίκηση και το προσωπικό των ΙΕΚ και ΣΕΚ; Ο διευθυντής θα είναι κοινός; Πώς θα ορίζεται; Το προσωπικό θα είναι μόνιμο;
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ για το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου για τη τυπική Δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση 1. Το άρθρο 5 §2 αναφέρει ότι το «Ελάχιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή στα Εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια είναι τα είκοσι (20) έτη». Αυτό σημαίνει ότι οι εργαζόμενοι μαθητές κάτω των 20 ετών ή οι άνεργοι με κάρτα ανεργίας Ο.Α.Ε.Δ. δεν έχουν τη δυνατότητα να φοιτήσουν στη δευτεροβάθμια τυπική εκπαίδευση. Αν το σκεπτικό είναι ότι στα Εσπερινά ΕΠΑ.Λ πρέπει να φοιτούν μόνο ενήλικες μαθητές τότε το όριο ηλικίας πρέπει να είναι τα 18 χρόνια. 2. Πρέπει να δοθεί η δυνατότητα να λειτουργήσουν όλες οι ομάδες προσανατολισμού στην Α΄ τάξη όλων των ΕΠΑ.Λ . 3. Τι θα γίνει με τα σημερινά ΣΕΚ (Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα); Στο νομοσχέδιο δεν αναφέρεται τίποτα για το καθεστώς λειτουργίας τους. Επειδή τα ΣΕΚ επιτελούν πολύ σπουδαίο έργο στο συντονισμό και την λειτουργία των εργαστηρίων, θεωρώ απαραίτητη την λειτουργία τους υπό την σημερινή τους δομή. 4. Τι γίνεται με τις ΕΠΑΣ; Δεν αναφέρεται τίποτα στο νομοσχέδιο. Η γνώμη μου είναι πως πρέπει να μετατραπούν σε ΕΠΑΛ. 5. Μεταφέρονται ειδικότητες που ανήκουν στη τυπική εκπαίδευση στα μεταγυμνασιακά και μεταλυκειακά ΙΕΚ. Πρέπει αυτό να καταργηθεί και η παροχή τους να γίνεται μόνο από την τυπική εκπαίδευση. 6. Οι μαθητές κάτοχοι απολυτηρίου γενικού λυκείου μπορούν να εγγράφονται στα νέα ΕΠΑΛ για απόκτηση πτυχίου ειδικότητας; Όπως επίσης οι κάτοχοι πτυχίου κάποιος ειδικότητας μπορούν να αποκτήσουν πτυχίο άλλης ειδικότητας; Προτείνεται η συνέχιση αυτών που ισχύει σήμερα. 7. Οι μαθητές της Α΄ ΕΠΑΛ πρέπει να γράφονται στη Β΄ τάξη γενικού λυκείου, όπως γράφονται οι μαθητές Α΄ γενικού λυκείου στη Β΄ τάξη ΕΠΑΛ μιας και οι δύο τύποι σχολείων είναι ισότιμοι. 8. Πρέπει να κοινοποιηθούν τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, γιατί μόνο το προφίλ των επαγγελμάτων δεν αρκεί στην επιλογή τους. 9. Για τον θεσμό της μαθητείας επειδή είναι πρακτικά δύσκολο να βρεθούν εταιρείες που μπορούν να απορροφήσουν όλους τους ενδιαφερόμενους μαθητές, θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα να πραγματοποιείται η μαθητεία εντός των σχολικών εργαστηρίων από εξειδικευμένους καθηγητές. 10. Τι γίνεται με την διοίκηση και το προσωπικό των ΙΕΚ και ΣΕΚ; Ο διευθυντής θα είναι κοινός; Πώς θα ορίζεται; Το προσωπικό θα είναι μόνιμο;