Μελετώντας το σχέδιο νόμου για το νέο σχολείο θα ήθελα να κάνω ορισμένες παρατηρήσεις όσον αφορά τη διδασκαλία των κοινωνικών επιστημών.
Παρατήρησα πως οι ώρες διδασκαλίας της κοινωνιολογίας μειώνονται ,εάν λάβουμε υπόψη πως το 3ωρο μάθημα «πολιτειακή παιδεία» συμπεριλαμβάνει την οικονομία, το δίκαιο και την κοινωνιολογία, δηλαδή 3 διαφορετικά μαθήματα- με διακριτά όπως αναφέρει το νομοσχέδιο αντικείμενα -,ενώ στην μέχρι τώρα υφιστάμενη κατάσταση διδάσκονται 2 ώρες το κάθε μάθημα.(σύνολο 6 ώρες). Πώς σκέφτεστε ότι θα διδαχθεί αυτό το μάθημα;
Οι σύγχρονες κοινωνικές συνθήκες επιβάλλουν το σχολείο να βοηθήσει το μαθητή να αποκτήσει κοινωνική αυτογνωσία, να συνειδητοποιήσει τις επιδράσεις της κοινωνίας στη συμπεριφορά του, να γνωρίζει, να κατανοεί, να αναλύει τα κοινωνικά φαινόμενα και να επιλύει τα κοινωνικά προβλήματα, και να αναπτύσσει κριτική σκέψη, ώστε να διαχειρίζεται τα πολλαπλά μηνύματα που χαρακτηρίζουν την κοινωνία της πληροφορίας. Οι κοινωνικές αξίες που αποκτά στο σχολείο συμβάλλουν στην απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων και αξιών, τη συνείδηση του ρόλου του ως ενεργού πολίτη, ώστε να ενταχθεί στη σύγχρονη δημοκρατική, πλουραλιστική και πολυπολιτισμική κοινωνία.*Τα κοινωνικά προβλήματα που παρατηρούμε να ορθώνονται μπροστά μας, ρατσισμός, βία, αποξένωση, κοινωνική αποδιοργάνωση, εξαρτήσεις ,και να απειλούν τη νεολαία, το πιο ευαίσθητο κομμάτι της κοινωνίας είναι προτιμότερο να προληφθούν παρά να αντιμετωπισθούν εκ των υστέρων. Αυτό. Η κοινωνιολογία ερευνά την ανθρώπινη συμπεριφορά όπως αυτή εκδηλώνεται στο πλαίσιο μιας ομάδας και πάντα σε σχέση με τα άλλα άτομα και τις άλλες ομάδες. Είναι μοναδική επιστήμη γιατί δεν εστιάζει στο άτομο, αλλά ασχολείται με το κοινωνικό σύνολο και επικεντρώνεται στις κοινωνικές σχέσεις του ατόμου και των ομάδων των σύγχρονων κοινωνιών. Ειδικότερα βοηθά το άτομο να αντιλαμβάνεται το ρόλο των κοινωνικών παραμέτρων ζωή του, να απελευθερωθεί από τη μοιρολατρία να χειραφετηθεί, και αποκτώντας αυτογνωσία να έρθει σε ρήξη με την κρατούσα άποψη.**
Όσον αφορά την ομάδα μαθημάτων προσανατολισμού στη γ΄ λυκείου για την εισαγωγή των φοιτητών στα παιδαγωγικά τμήματα η κοινωνιολογία πρέπει να είναι προαπαιτούμενο μάθημα δεδομένου πως κύριο αντικείμενο στα παραπάνω τμήματα αποτελεί η κοινωνιολογία της εκπαίδευσης όπου αναλύεται η επίδραση των κοινωνικών παραγόντων στο θεσμό της εκπαίδευσης .
*προτάσεις για το μάθημα της κοινωνιολογίας του Συλλόγου Ελλήνων Κοινωνιολόγων,Προέδρων των τμημάτων κοινωνιολογίας κ.ά., σχολικών συμβούλων κοινωνιολογίας.
κοινωνιολογία γ΄λυκείου "χρησιμότητα της κοινωιολογίας"
Πάτσιου Αναστασία
κοινωνιολόγος - πρόεδρος συλ. Ελλήνων κοινωνιολόγων παράρτ. Δυτικής Μακεδονίας
Μελετώντας το σχέδιο νόμου για το νέο σχολείο θα ήθελα να κάνω ορισμένες παρατηρήσεις όσον αφορά τη διδασκαλία των κοινωνικών επιστημών. Παρατήρησα πως οι ώρες διδασκαλίας της κοινωνιολογίας μειώνονται ,εάν λάβουμε υπόψη πως το 3ωρο μάθημα «πολιτειακή παιδεία» συμπεριλαμβάνει την οικονομία, το δίκαιο και την κοινωνιολογία, δηλαδή 3 διαφορετικά μαθήματα- με διακριτά όπως αναφέρει το νομοσχέδιο αντικείμενα -,ενώ στην μέχρι τώρα υφιστάμενη κατάσταση διδάσκονται 2 ώρες το κάθε μάθημα.(σύνολο 6 ώρες). Πώς σκέφτεστε ότι θα διδαχθεί αυτό το μάθημα; Οι σύγχρονες κοινωνικές συνθήκες επιβάλλουν το σχολείο να βοηθήσει το μαθητή να αποκτήσει κοινωνική αυτογνωσία, να συνειδητοποιήσει τις επιδράσεις της κοινωνίας στη συμπεριφορά του, να γνωρίζει, να κατανοεί, να αναλύει τα κοινωνικά φαινόμενα και να επιλύει τα κοινωνικά προβλήματα, και να αναπτύσσει κριτική σκέψη, ώστε να διαχειρίζεται τα πολλαπλά μηνύματα που χαρακτηρίζουν την κοινωνία της πληροφορίας. Οι κοινωνικές αξίες που αποκτά στο σχολείο συμβάλλουν στην απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων και αξιών, τη συνείδηση του ρόλου του ως ενεργού πολίτη, ώστε να ενταχθεί στη σύγχρονη δημοκρατική, πλουραλιστική και πολυπολιτισμική κοινωνία.*Τα κοινωνικά προβλήματα που παρατηρούμε να ορθώνονται μπροστά μας, ρατσισμός, βία, αποξένωση, κοινωνική αποδιοργάνωση, εξαρτήσεις ,και να απειλούν τη νεολαία, το πιο ευαίσθητο κομμάτι της κοινωνίας είναι προτιμότερο να προληφθούν παρά να αντιμετωπισθούν εκ των υστέρων. Αυτό. Η κοινωνιολογία ερευνά την ανθρώπινη συμπεριφορά όπως αυτή εκδηλώνεται στο πλαίσιο μιας ομάδας και πάντα σε σχέση με τα άλλα άτομα και τις άλλες ομάδες. Είναι μοναδική επιστήμη γιατί δεν εστιάζει στο άτομο, αλλά ασχολείται με το κοινωνικό σύνολο και επικεντρώνεται στις κοινωνικές σχέσεις του ατόμου και των ομάδων των σύγχρονων κοινωνιών. Ειδικότερα βοηθά το άτομο να αντιλαμβάνεται το ρόλο των κοινωνικών παραμέτρων ζωή του, να απελευθερωθεί από τη μοιρολατρία να χειραφετηθεί, και αποκτώντας αυτογνωσία να έρθει σε ρήξη με την κρατούσα άποψη.** Όσον αφορά την ομάδα μαθημάτων προσανατολισμού στη γ΄ λυκείου για την εισαγωγή των φοιτητών στα παιδαγωγικά τμήματα η κοινωνιολογία πρέπει να είναι προαπαιτούμενο μάθημα δεδομένου πως κύριο αντικείμενο στα παραπάνω τμήματα αποτελεί η κοινωνιολογία της εκπαίδευσης όπου αναλύεται η επίδραση των κοινωνικών παραγόντων στο θεσμό της εκπαίδευσης . *προτάσεις για το μάθημα της κοινωνιολογίας του Συλλόγου Ελλήνων Κοινωνιολόγων,Προέδρων των τμημάτων κοινωνιολογίας κ.ά., σχολικών συμβούλων κοινωνιολογίας. κοινωνιολογία γ΄λυκείου "χρησιμότητα της κοινωιολογίας" Πάτσιου Αναστασία κοινωνιολόγος - πρόεδρος συλ. Ελλήνων κοινωνιολόγων παράρτ. Δυτικής Μακεδονίας