Σε μια εποχή που η πληροφορική και οι εφαρμογές της μπαίνουν όλο και περισσότερο σε όλους τους τομείς της καθημερινής μας ζωής είναι τουλάχιστο οξύμωρο να αντιμετωπίζουμε την επιστήμη της πληροορικής σαν τον φτωχό συγγενή των υπολοίπων. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η πληροφορική εξυπηρετεί όλες τις επιστήμες παρέχοντας τους τα μέσα για να επεκτείνουν τους ορίζοντες τους. Σε αυτή την εποχή ο νέος νόμος παρόλα αυτά:
1. Η πληροφορική εξοβελίζεται από τα Λύκεια με αποτέλεσμα οι μαθητές να μην εξοικειώνεται με την αλγοριθμική σκέψη κάτι που είναι ο σκοπός του μαθήματος του ΑΕΠΠ και όχι η χρήση κάποιων προγραμμάτων στον Η/Υ.
2. Ο τρόπος σκέψης που καλλιεργείται με το μάθημα του ΑΕΠΠ και οι γνώσεις που αποκτούνται είναι απαραίτητα σε πολλές σχολές που διδάσκουν μαθήματα πληροφορικής αλλά και σε άλλες που χρειάζονται τον συγκεκριμένο τρόπο σκέψης που οδηγεί στη λύση προβλημάτων μέσω της ανάλυσης τους σε επιμέρους προβλήματα.
3. Ο συγκροτημένος και αποτελεσματικός τρόπος σκέψης που καλλιεργείται από τη διδασκαλία του ΑΕΠΠ οδηγεί γενικότερα στη δημιουργία ανθρώπων που μπορούν να αντιμετωπίζουν τα προβλήματα που τους παρουσιάζονται συγκροτημένα και με αυτοπεποίθεση ώστε να τα επιλύουν αποτελεσματικά.
Για αυτούς τους λόγους νομίζω οτι ένα μάθημα αλγοριθμικής σκέψης πρέπει να ενταχθεί στο προγραμμα της Β' και της Γ΄ Λυκείου ώστε να εμβαθύνει ο μαθητής όσο το δυνατον περισσότερο σε αυτόν τον τρόπο σκέψης. Θεωρώ ότι σωστό είναι το μάθημα της Β' Λυκείου να είναι Γενικής παιδείας για να έχουν όλοι οι μαθητές την ευκαιρία να τον γνωρίσουν και να τον εξασκήσουν. Στη Γ' Λυκείου θα πρέπει να είναι μάθημα στην κατεύθυνση ή στις κατευθύνσεις που οδηγούν σε σχολές με απαιτούν ανάλογες γνώσεις.
Εδώ θα ήθελα να αναφέρω κάποιες απόψεις μου για τη χρησιμότητα της παρουσίας των καθηγητών πληροφορικής στα Λύκεια και για τη συμβολή τους στην εύρυθμη λειτουργία τους.
Με τον τρόπο που ο νέος νόμος εισηγείται να λειτουργήσει το Νέο Λύκειο η ειδικότητα της πληροφορικής καταργείται ουσιαστικά από τα Λύκεια μετά το σχ. έτος 2014-15. Όμως την ίδια στιγμή το Υπουργειο ζητά από τα Λύκεια να ενημερώνουν το Survey με όλα τα στοιχεία των μαθητών, των καθηγητών, του προγράμματος,των εκδρομών κ.α., ζητά στατιστικά στοιχεία για τη λειτουργία του σχολείου, ζητά συστηματική και υπεύθυνη παρακολούθηση των e-mail που έχει αναγάγει σε μοναδικό τρόπο ενημέρωσης των σχολείων, ζητά να λειτουργεί σωστά το σύστημα VΒΙ για τις πανελλαδικές εξετάσεις, ζητά πληρωμές με αρχεία xml, ζητά δελτία κίνησης μηχανογραφημένα, ζητά, ζητά, ζητά... Και όλα αυτά γίνονται κατά κανόνα από τους καθηγητές πληροφορικής που αναλαμβάνουν επιπλέον να υποστηρίξουν και τους υπόλοιπους καθηγητές άλλων ειδικοτήτων που αντιμετωπίζουν προβλήματα στη χρήση των Η/Υ στην προσπάθεια τους να ανταποκριθούν στο διδακτικό τους έργο.
Ένα ακόμη πρόβλημα που προκύπτει είναι η συντήρηση των εργαστηρίων πληροφορικής. Ποιοι θα τα συνηρούν αν δεν υπάρουν στα Λύκια καθηγητές πληροφορικής; Κάθε Λύκειο έχει ένα τουλάχιστον εργαστήριο πληροφορικής τα οποία χωρίς συντήρηση θα κατερρεύσουν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτά τα εργαστήρια έχουν στοιχίσει εκατυμμύρια ευρώ και είναι κρίμα να καταστραφούν επειδή δεν θα συντηρούνται σωστά. Να τονιστεί εδώ ότι τα εργαστήρια πληροφορικής χρησιμοποιούνται πέραν των μαθημάτων πληροφορικής και για σεμινάρια υποστήριξη project κ.α.
Όλα τα παραπάνω συνηγορούν στο να υπάρχει καθηγητής πληροφορικής στα Λύκεια με μόνιμη θέση ανεξάρτητα από τις διαθέσιμες ώρες διδασκαλίας της πληροφορικής.Με αυτόν τον τρόπο καλύπτεται μηχανογραφικά η λειτουργία των Λυκείων και οι ανάγκες των διδασκόντων σε αυτά. Οι υπόλοιποι καθηγητές που έχουν υποστεί και αύξηση ωραρίου θα μπορούν να ασχοληθούν απερίσπαστοι με το διδακτικό τους έργο και δεν θα κληθούν να καλύψουν και τις ανάγκες που μέχρι τώρα καλύπτονται από τους καθηγητές πληροφορικής και μάλιστα χωρίς να υπάρχει εγγύηση ότι θα τα καταφέρουν αφού έχουν ελλιπή γνώση του αντικειμένου.
Ευχαριστώ
Σε μια εποχή που η πληροφορική και οι εφαρμογές της μπαίνουν όλο και περισσότερο σε όλους τους τομείς της καθημερινής μας ζωής είναι τουλάχιστο οξύμωρο να αντιμετωπίζουμε την επιστήμη της πληροορικής σαν τον φτωχό συγγενή των υπολοίπων. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η πληροφορική εξυπηρετεί όλες τις επιστήμες παρέχοντας τους τα μέσα για να επεκτείνουν τους ορίζοντες τους. Σε αυτή την εποχή ο νέος νόμος παρόλα αυτά: 1. Η πληροφορική εξοβελίζεται από τα Λύκεια με αποτέλεσμα οι μαθητές να μην εξοικειώνεται με την αλγοριθμική σκέψη κάτι που είναι ο σκοπός του μαθήματος του ΑΕΠΠ και όχι η χρήση κάποιων προγραμμάτων στον Η/Υ. 2. Ο τρόπος σκέψης που καλλιεργείται με το μάθημα του ΑΕΠΠ και οι γνώσεις που αποκτούνται είναι απαραίτητα σε πολλές σχολές που διδάσκουν μαθήματα πληροφορικής αλλά και σε άλλες που χρειάζονται τον συγκεκριμένο τρόπο σκέψης που οδηγεί στη λύση προβλημάτων μέσω της ανάλυσης τους σε επιμέρους προβλήματα. 3. Ο συγκροτημένος και αποτελεσματικός τρόπος σκέψης που καλλιεργείται από τη διδασκαλία του ΑΕΠΠ οδηγεί γενικότερα στη δημιουργία ανθρώπων που μπορούν να αντιμετωπίζουν τα προβλήματα που τους παρουσιάζονται συγκροτημένα και με αυτοπεποίθεση ώστε να τα επιλύουν αποτελεσματικά. Για αυτούς τους λόγους νομίζω οτι ένα μάθημα αλγοριθμικής σκέψης πρέπει να ενταχθεί στο προγραμμα της Β' και της Γ΄ Λυκείου ώστε να εμβαθύνει ο μαθητής όσο το δυνατον περισσότερο σε αυτόν τον τρόπο σκέψης. Θεωρώ ότι σωστό είναι το μάθημα της Β' Λυκείου να είναι Γενικής παιδείας για να έχουν όλοι οι μαθητές την ευκαιρία να τον γνωρίσουν και να τον εξασκήσουν. Στη Γ' Λυκείου θα πρέπει να είναι μάθημα στην κατεύθυνση ή στις κατευθύνσεις που οδηγούν σε σχολές με απαιτούν ανάλογες γνώσεις. Εδώ θα ήθελα να αναφέρω κάποιες απόψεις μου για τη χρησιμότητα της παρουσίας των καθηγητών πληροφορικής στα Λύκεια και για τη συμβολή τους στην εύρυθμη λειτουργία τους. Με τον τρόπο που ο νέος νόμος εισηγείται να λειτουργήσει το Νέο Λύκειο η ειδικότητα της πληροφορικής καταργείται ουσιαστικά από τα Λύκεια μετά το σχ. έτος 2014-15. Όμως την ίδια στιγμή το Υπουργειο ζητά από τα Λύκεια να ενημερώνουν το Survey με όλα τα στοιχεία των μαθητών, των καθηγητών, του προγράμματος,των εκδρομών κ.α., ζητά στατιστικά στοιχεία για τη λειτουργία του σχολείου, ζητά συστηματική και υπεύθυνη παρακολούθηση των e-mail που έχει αναγάγει σε μοναδικό τρόπο ενημέρωσης των σχολείων, ζητά να λειτουργεί σωστά το σύστημα VΒΙ για τις πανελλαδικές εξετάσεις, ζητά πληρωμές με αρχεία xml, ζητά δελτία κίνησης μηχανογραφημένα, ζητά, ζητά, ζητά... Και όλα αυτά γίνονται κατά κανόνα από τους καθηγητές πληροφορικής που αναλαμβάνουν επιπλέον να υποστηρίξουν και τους υπόλοιπους καθηγητές άλλων ειδικοτήτων που αντιμετωπίζουν προβλήματα στη χρήση των Η/Υ στην προσπάθεια τους να ανταποκριθούν στο διδακτικό τους έργο. Ένα ακόμη πρόβλημα που προκύπτει είναι η συντήρηση των εργαστηρίων πληροφορικής. Ποιοι θα τα συνηρούν αν δεν υπάρουν στα Λύκια καθηγητές πληροφορικής; Κάθε Λύκειο έχει ένα τουλάχιστον εργαστήριο πληροφορικής τα οποία χωρίς συντήρηση θα κατερρεύσουν μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αυτά τα εργαστήρια έχουν στοιχίσει εκατυμμύρια ευρώ και είναι κρίμα να καταστραφούν επειδή δεν θα συντηρούνται σωστά. Να τονιστεί εδώ ότι τα εργαστήρια πληροφορικής χρησιμοποιούνται πέραν των μαθημάτων πληροφορικής και για σεμινάρια υποστήριξη project κ.α. Όλα τα παραπάνω συνηγορούν στο να υπάρχει καθηγητής πληροφορικής στα Λύκεια με μόνιμη θέση ανεξάρτητα από τις διαθέσιμες ώρες διδασκαλίας της πληροφορικής.Με αυτόν τον τρόπο καλύπτεται μηχανογραφικά η λειτουργία των Λυκείων και οι ανάγκες των διδασκόντων σε αυτά. Οι υπόλοιποι καθηγητές που έχουν υποστεί και αύξηση ωραρίου θα μπορούν να ασχοληθούν απερίσπαστοι με το διδακτικό τους έργο και δεν θα κληθούν να καλύψουν και τις ανάγκες που μέχρι τώρα καλύπτονται από τους καθηγητές πληροφορικής και μάλιστα χωρίς να υπάρχει εγγύηση ότι θα τα καταφέρουν αφού έχουν ελλιπή γνώση του αντικειμένου. Ευχαριστώ