Οι σκοποί που αναφέρετε εδώ είναι γενικολογίες όπως: Παροχή παιδείας υψηλού επιπέδου(;!), ενδυνάμωση αξιών ελευθερίας, δημοκρατίας, της συλλογικότητας, της αλληλεγγύης, της διασφάλιση ισορροπίας στη σχολική ζωή(;!) καλλιέργεια κριτικής σκέψης και πρωτοβουλίας (που μάλιστα επαναλαμβάνεται δύο φορές β,θ) Αυτά είναι οι στόχοι που περιμένω να έχουν λίγο πολύ όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης (δηλαδή η κριτική σκέψη δεν είναι στόχος για το γυμνάσιο; η συλλογικότητα δεν θα έπρεπε να είναι στόχος και για το δημοτικό;). Όταν λοιπόν μιλάμε για το λύκειο περιμένω να είστε σαφείς στο τι περιμένετε να πετύχετε μέσα από αυτό.
Όταν συνεχίζετε στα παρακάτω άρθρα, βλέπω ότι οι ενέργειες που ορίζετε εξυπηρετούν άλλους σκοπούς, όχι αυτούς που αναφέρετε στο άρθρο 01. Το άρθρο 04 εξυπηρετεί έναν μη εκπεφρασμένο κύριο και βασικό σκοπό του λυκείου που δεν τον γράφουμε πουθενά αλλά είναι αυτονόητος, δηλαδή το να λειτουργεί ως υποχρεωτικό κέντρο προετοιμασίας και αξιολόγησης των μαθητών του για την «αξιοκρατική» εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. (Αν δεν πετυχαίνει αποτελεσματικά τον σκοπό του δεν πειράζει γιατί οι περισσότεροι μαθητές καταφεύγουν στα φροντιστήρια). Η Α λυκείου, με το προηγούμενο σύστημα, ήταν σχετικά αμέτοχη σε ό,τι αφορά αυτόν τον σκοπό. Στην Β λυκείου γινόταν σαφής προσανατολισμός στο σκοπό αυτό με την επιλογή ειδικών μαθημάτων και εντατική προετοιμασία, ενώ στην Γ λυκείου η προετοιμασία για τα ΑΕΙ ήταν μοναδικός και απόλυτος σκοπός. Με αυτό το σχέδιο νόμου, το λύκειο ευθυγραμμίζεται περισσότερο προς αυτό το μη εκπεφρασμένο σκοπό καθώς η αξιολόγηση ξεκινά από την Α λυκείου και οι μαθητές επικεντρώνονται περισσότερο στην εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ με το κυνήγι της βαθμολογίας.
Όπως βλέπετε στο σχέδιο νόμου παρουσιάζετε μια μεγάλη ασυνέπεια σκοπών και πράξεων. Αν ο σκοπός του λυκείου είναι η εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ συμπεριλάβετέ τον στο άρθρο 01 ώστε οι ενέργειές σας να υποστηρίζουν σωστά τους σκοπούς του λυκείου. Αν όχι, διαγράψτε το άρθρο 04 και αναφερθείτε στις ενέργειες που υποστηρίζουν τους σκοπούς του λυκείου που αναφέρετε και μόνο. (Οι σκοποί ως έννοιες μου θυμίζουν τους μουσικούς σκοπούς που μάλιστα καθώς τους τραγουδούνε οι ερασιτέχνες τραγουδιστές αποκλίνουν σημαντικά από τον αρχικό).
Αν οι σκοποί υποστηρίζονται με συνέπεια, από το περιεχόμενο των άρθρων που ακολουθούν, τότε ίσως μεταβιβάσετε το μήνυμα με το περιεχόμενο που θέλετε να δώσετε στο νέο λύκειο και όλοι αυτοί που ασχολούνται με την εκπαίδευση (καθηγητές, σύμβουλοι, συντάκτες διδακτικής ύλης κτλ) θα μπορούν να προσεγγίζουν καλύτερα τους πραγματικούς σκοπούς σας.
Αν ενδιαφέρεστε για τη γνώμη μου για το ποιοί θα πρέπει να είναι οι σκοποί του λυκείου, θα έλεγα:
- Να εφοδιάζει τους πολίτες με γνώσεις, που θα αποτελέσουν βάση για την παραπέρα μόρφωσή τους (ΙΕΚ, ΤΕΙ, ΑΕΙ), θα τις αξιοποιήσουν στην ιδιωτική τους ζωή και τις επαγγελματικές τους δραστηριότητες.
- Να προάγει και να διευρύνει τη χρήση της Ελληνικής γλώσσας τη μελέτη της Ιστορίας και των αρχαίων κειμένων, και να πιστοποιεί τον ποιοτικό χειρισμό της Ελληνικής γλώσσας (ορθογραφημένη γραφή, άνετη ανάγνωση, και ικανότητα για επιχειρηματολογία)
- Να εξασφαλίζει την κατανόηση και εφαρμογή προχωρημένων μαθηματικών εννοιών, την απόκτηση γνώσεων ώστε να κατανοούνται και να μελετούνται τα φυσικά, τα χημικά, τα βιολογικά φαινόμενα, τα υλικά αγαθά που χρησιμοποιούνται στην καθημερινότητα, η δομή τους και οι επιδράσεις τους στον άνθρωπο και τους άλλους οργανισμούς, αλλά και οι μεταξύ τους δράσεις. Να προάγει την μελέτη και την ανάπτυξη ικανοτήτων για περίπλοκους υπολογισμούς και συμπεράσματα.
- Να παρέχει και να πιστοποιεί επαρκή γνώση και χρήση μιας ξένης γλώσσας (με τόσα χρόνια διδασκαλίας ξένης γλώσσας μέσα στο ελληνικό σχολείο θα έπρεπε να εξασφαλίζεται ένα επαρκές επίπεδο γνώσης που να πιστοποιείται με το απολυτήριο λυκείου, που πρώτα το ίδιο το κράτος να αναγνωρίζει και να μη ζητά πιστοποιητικά από άλλους φορείς).
- Να διαμορφώνει πολίτες που μπορούν να συνεργάζονται για την επίτευξη στόχων, να προβληματίζονται, να κρίνουν, να συμμετέχουν, να αναγνωρίζουν, να σέβονται τα δικαιώματα των άλλων και τη διαφορετικότητα, να μελετούν και να κατέχουν τις αρχές της φιλοσοφίας, του δικαίου, της οικονομίας,της διαχείρισης,της κοινωνικής και της πολιτικής συμπεριφοράς. (Αυτά θα πρέπει να εφαρμόζονται αποτελεσματικά και στο γυμνάσιο με εμβάθυνση στο λύκειο.)
(Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών, η βασική γνώση θα έπρεπε να καλυφθεί μέχρι το γυμνάσιο και να πιστοποιείται με το απολυτήριο γυμνασίου μια και οι μαθητές χρησιμοποιούν και διδάσκονται σε ότι αφορά τους υπολογιστές από το δημοτικό, ενώ άλλες βασικές επιστήμες που μελετούν την ύλη και τη ζωή ,όπως η χημεία και η βιολογία, περιλαμβάνουν περισσότερο πολύπλοκες έννοιες, μελέτη και εφαρμογή που απαιτεί ωριμότερο μυαλό και ξεκινούν από το γυμνάσιο, με αποτέλεσμα να ολοκληρώνεται η κατανόηση των υλικών - έμβιων και άβιων - υποχρεωτικά στο λύκειο που ως γνώση θα αξιοποιηθεί μελλοντικά στις περισσότερες επαγγελματικές δραστηριότητες του πολίτη. Βέβαια πρέπει στο μέλλον να ενεργοποιήσετε τα εργαστήρια χημείας στα γυμνάσια και λύκεια για να υποστηριχθεί η ουσιαστική μάθηση.
Και πως θα γίνεται η αξιολόγηση και προετοιμασία για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση;
Κάντε το λύκειο δύο ή τρεις τάξεις ανάλογα με το πώς κρίνετε απαραίτητο. Οι μαθητές θα παίρνουν το απολυτήριο λυκείου μόνο και εφ’ όσον είναι ικανοί, με ό,τι βαθμό κρίνουν οι καθηγητές τους (ή και καθόλου βαθμό, ας είναι απλά ένα πιστοποιητικό που πιστοποιεί τα παραπάνω που ΘΑ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΕΤΕ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥΣ).
Διατηρήστε τις πανελλαδικές εξετάσεις ανεξάρτητες από τη διδακτέα ύλη και τους βαθμούς του λυκείου. Όλοι οι πολίτες ας έχουν δικαίωμα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, υποχρεωτικά μετά την πάροδο ενός τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους από την κτίση του απολυτηρίου(π.χ. οι πανελλαδικές ας δίνονται αρχές Ιουνίου και το απολυτήριο ας απονέμεται τέλος Ιουνίου), κατά τον χρόνο αναμονής μέχρι τις πανελλαδικές εξετάσεις θα λαμβάνει χώρα προαιρετική προετοιμασία σε δημόσιο ίδρυμα ή ιδιωτικό ίδρυμα, σε μαθήματα και ύλη που θα έχουν καθοριστεί από τις σχολές των πεδίων (μετά από συμφωνία;!) και θα διδάσκονται από τους εξειδικευμένους καθηγητές που ήδη διάθετε.
Θέλετε αλλαγές; κάνετε πραγματικές αλλαγές και όχι ένα βαψιματάκι στο ετοιμόρροπο κτίριο με το σκεπτικό, όσο αντέξει.
Οι σκοποί που αναφέρετε εδώ είναι γενικολογίες όπως: Παροχή παιδείας υψηλού επιπέδου(;!), ενδυνάμωση αξιών ελευθερίας, δημοκρατίας, της συλλογικότητας, της αλληλεγγύης, της διασφάλιση ισορροπίας στη σχολική ζωή(;!) καλλιέργεια κριτικής σκέψης και πρωτοβουλίας (που μάλιστα επαναλαμβάνεται δύο φορές β,θ) Αυτά είναι οι στόχοι που περιμένω να έχουν λίγο πολύ όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης (δηλαδή η κριτική σκέψη δεν είναι στόχος για το γυμνάσιο; η συλλογικότητα δεν θα έπρεπε να είναι στόχος και για το δημοτικό;). Όταν λοιπόν μιλάμε για το λύκειο περιμένω να είστε σαφείς στο τι περιμένετε να πετύχετε μέσα από αυτό. Όταν συνεχίζετε στα παρακάτω άρθρα, βλέπω ότι οι ενέργειες που ορίζετε εξυπηρετούν άλλους σκοπούς, όχι αυτούς που αναφέρετε στο άρθρο 01. Το άρθρο 04 εξυπηρετεί έναν μη εκπεφρασμένο κύριο και βασικό σκοπό του λυκείου που δεν τον γράφουμε πουθενά αλλά είναι αυτονόητος, δηλαδή το να λειτουργεί ως υποχρεωτικό κέντρο προετοιμασίας και αξιολόγησης των μαθητών του για την «αξιοκρατική» εισαγωγή τους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ. (Αν δεν πετυχαίνει αποτελεσματικά τον σκοπό του δεν πειράζει γιατί οι περισσότεροι μαθητές καταφεύγουν στα φροντιστήρια). Η Α λυκείου, με το προηγούμενο σύστημα, ήταν σχετικά αμέτοχη σε ό,τι αφορά αυτόν τον σκοπό. Στην Β λυκείου γινόταν σαφής προσανατολισμός στο σκοπό αυτό με την επιλογή ειδικών μαθημάτων και εντατική προετοιμασία, ενώ στην Γ λυκείου η προετοιμασία για τα ΑΕΙ ήταν μοναδικός και απόλυτος σκοπός. Με αυτό το σχέδιο νόμου, το λύκειο ευθυγραμμίζεται περισσότερο προς αυτό το μη εκπεφρασμένο σκοπό καθώς η αξιολόγηση ξεκινά από την Α λυκείου και οι μαθητές επικεντρώνονται περισσότερο στην εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ με το κυνήγι της βαθμολογίας. Όπως βλέπετε στο σχέδιο νόμου παρουσιάζετε μια μεγάλη ασυνέπεια σκοπών και πράξεων. Αν ο σκοπός του λυκείου είναι η εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΤΕΙ συμπεριλάβετέ τον στο άρθρο 01 ώστε οι ενέργειές σας να υποστηρίζουν σωστά τους σκοπούς του λυκείου. Αν όχι, διαγράψτε το άρθρο 04 και αναφερθείτε στις ενέργειες που υποστηρίζουν τους σκοπούς του λυκείου που αναφέρετε και μόνο. (Οι σκοποί ως έννοιες μου θυμίζουν τους μουσικούς σκοπούς που μάλιστα καθώς τους τραγουδούνε οι ερασιτέχνες τραγουδιστές αποκλίνουν σημαντικά από τον αρχικό). Αν οι σκοποί υποστηρίζονται με συνέπεια, από το περιεχόμενο των άρθρων που ακολουθούν, τότε ίσως μεταβιβάσετε το μήνυμα με το περιεχόμενο που θέλετε να δώσετε στο νέο λύκειο και όλοι αυτοί που ασχολούνται με την εκπαίδευση (καθηγητές, σύμβουλοι, συντάκτες διδακτικής ύλης κτλ) θα μπορούν να προσεγγίζουν καλύτερα τους πραγματικούς σκοπούς σας. Αν ενδιαφέρεστε για τη γνώμη μου για το ποιοί θα πρέπει να είναι οι σκοποί του λυκείου, θα έλεγα: - Να εφοδιάζει τους πολίτες με γνώσεις, που θα αποτελέσουν βάση για την παραπέρα μόρφωσή τους (ΙΕΚ, ΤΕΙ, ΑΕΙ), θα τις αξιοποιήσουν στην ιδιωτική τους ζωή και τις επαγγελματικές τους δραστηριότητες. - Να προάγει και να διευρύνει τη χρήση της Ελληνικής γλώσσας τη μελέτη της Ιστορίας και των αρχαίων κειμένων, και να πιστοποιεί τον ποιοτικό χειρισμό της Ελληνικής γλώσσας (ορθογραφημένη γραφή, άνετη ανάγνωση, και ικανότητα για επιχειρηματολογία) - Να εξασφαλίζει την κατανόηση και εφαρμογή προχωρημένων μαθηματικών εννοιών, την απόκτηση γνώσεων ώστε να κατανοούνται και να μελετούνται τα φυσικά, τα χημικά, τα βιολογικά φαινόμενα, τα υλικά αγαθά που χρησιμοποιούνται στην καθημερινότητα, η δομή τους και οι επιδράσεις τους στον άνθρωπο και τους άλλους οργανισμούς, αλλά και οι μεταξύ τους δράσεις. Να προάγει την μελέτη και την ανάπτυξη ικανοτήτων για περίπλοκους υπολογισμούς και συμπεράσματα. - Να παρέχει και να πιστοποιεί επαρκή γνώση και χρήση μιας ξένης γλώσσας (με τόσα χρόνια διδασκαλίας ξένης γλώσσας μέσα στο ελληνικό σχολείο θα έπρεπε να εξασφαλίζεται ένα επαρκές επίπεδο γνώσης που να πιστοποιείται με το απολυτήριο λυκείου, που πρώτα το ίδιο το κράτος να αναγνωρίζει και να μη ζητά πιστοποιητικά από άλλους φορείς). - Να διαμορφώνει πολίτες που μπορούν να συνεργάζονται για την επίτευξη στόχων, να προβληματίζονται, να κρίνουν, να συμμετέχουν, να αναγνωρίζουν, να σέβονται τα δικαιώματα των άλλων και τη διαφορετικότητα, να μελετούν και να κατέχουν τις αρχές της φιλοσοφίας, του δικαίου, της οικονομίας,της διαχείρισης,της κοινωνικής και της πολιτικής συμπεριφοράς. (Αυτά θα πρέπει να εφαρμόζονται αποτελεσματικά και στο γυμνάσιο με εμβάθυνση στο λύκειο.) (Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών, η βασική γνώση θα έπρεπε να καλυφθεί μέχρι το γυμνάσιο και να πιστοποιείται με το απολυτήριο γυμνασίου μια και οι μαθητές χρησιμοποιούν και διδάσκονται σε ότι αφορά τους υπολογιστές από το δημοτικό, ενώ άλλες βασικές επιστήμες που μελετούν την ύλη και τη ζωή ,όπως η χημεία και η βιολογία, περιλαμβάνουν περισσότερο πολύπλοκες έννοιες, μελέτη και εφαρμογή που απαιτεί ωριμότερο μυαλό και ξεκινούν από το γυμνάσιο, με αποτέλεσμα να ολοκληρώνεται η κατανόηση των υλικών - έμβιων και άβιων - υποχρεωτικά στο λύκειο που ως γνώση θα αξιοποιηθεί μελλοντικά στις περισσότερες επαγγελματικές δραστηριότητες του πολίτη. Βέβαια πρέπει στο μέλλον να ενεργοποιήσετε τα εργαστήρια χημείας στα γυμνάσια και λύκεια για να υποστηριχθεί η ουσιαστική μάθηση. Και πως θα γίνεται η αξιολόγηση και προετοιμασία για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση; Κάντε το λύκειο δύο ή τρεις τάξεις ανάλογα με το πώς κρίνετε απαραίτητο. Οι μαθητές θα παίρνουν το απολυτήριο λυκείου μόνο και εφ’ όσον είναι ικανοί, με ό,τι βαθμό κρίνουν οι καθηγητές τους (ή και καθόλου βαθμό, ας είναι απλά ένα πιστοποιητικό που πιστοποιεί τα παραπάνω που ΘΑ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΕΤΕ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥΣ). Διατηρήστε τις πανελλαδικές εξετάσεις ανεξάρτητες από τη διδακτέα ύλη και τους βαθμούς του λυκείου. Όλοι οι πολίτες ας έχουν δικαίωμα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, υποχρεωτικά μετά την πάροδο ενός τουλάχιστον ακαδημαϊκού έτους από την κτίση του απολυτηρίου(π.χ. οι πανελλαδικές ας δίνονται αρχές Ιουνίου και το απολυτήριο ας απονέμεται τέλος Ιουνίου), κατά τον χρόνο αναμονής μέχρι τις πανελλαδικές εξετάσεις θα λαμβάνει χώρα προαιρετική προετοιμασία σε δημόσιο ίδρυμα ή ιδιωτικό ίδρυμα, σε μαθήματα και ύλη που θα έχουν καθοριστεί από τις σχολές των πεδίων (μετά από συμφωνία;!) και θα διδάσκονται από τους εξειδικευμένους καθηγητές που ήδη διάθετε. Θέλετε αλλαγές; κάνετε πραγματικές αλλαγές και όχι ένα βαψιματάκι στο ετοιμόρροπο κτίριο με το σκεπτικό, όσο αντέξει.