Κύριε υπουργέ
Ελπίζω να φανεί από το κείμενό μου ότι δεν σκέπτομαι ή ενεργώ συντεχνιακά, μια και οι διαφωνίες μου και οι προτάσεις μου δεν είναι τέτοιας υφής.
Σαν βασική αρχή διαφωνίας, θεωρώ μεγάλο λάθος που η συζήτηση έχει εστιαστεί βασικά στην αναγκαιότητα της πληροφορικής και το Λύκειο.
Η όλη αλλαγή είναι για μια ακόμα, δυστυχώς πολλοστή φορά, λάθος στις αρχές της.
TO ΒΑΣΙΚΟ ΛΑΘΟΣ
Κανένα εκπαιδευτικό (ή άλλης μορφής) σύστημα δεν μπορεί να αλλάξει με επιτυχία ακολουθώντας την κατεύθυνση TOP DOWN.
Αντιθέτως, όλες οι αλλαγές πρέπει να γίνουν αργά και σταδιακά ΒΟΤΤΟΜ UP.
To είχε πει και η κ. Αρβελέρ αλλά ποιος την άκουσε;
Θεραπείες σοκ, ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με παιδικά μυαλά και γενιές ολόκληρες είναι παντελώς απαράδεκτες.
Αναρωτιέμαι αν αυτοί που τις πρότειναν έχουν διδάξει έστω μια ώρα σε ελληνικά σχολεία (πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας) και μάλιστα σε σχολεία εκτός αστικών κέντρων.
Άλλο οι ακαδημαϊκές αίθουσες και άλλο το σχολείο!
Οι αλλαγές πρέπει να αρχίσουν από το νηπιαγωγείο.
Να εξασφαλίσουμε πρώτα μια σωστή αρχή. Τη σωστή είσοδο όλων των παιδιών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Όταν οι αλλαγές θα είναι έτοιμες για το Δημοτικό, τότε να εφαρμοστούν, έστω στα τρία πρώτα χρόνια πρώτα, και σταδιακά να προχωρήσουν και στις άλλες τάξεις.
Θα ξαναρωτήσω πιο συγκεκριμένα.
Έχει διδάξει στην Α΄ Γυμνασίου κάποιος από αυτούς που πρότειναν τις αλλαγές, να δει το επίπεδο των μαθητών που έρχονται από τα Δημοτικά σχολεία;
Το 1/3 από αυτούς δεν έχει ούτε στοιχειώδεις γνώσεις στα μαθηματικά (προπαίδεια, απλή διαίρεση, πράξεις με κλάσματα ή δεκαδικούς, εκτιμήσεις, απλή μέθοδο των τριών κ.τ.λ.). Το άλλο 1/3 έχει γνώσεις σαφώς κάτω του μετρίου.
Τα 2/3 των μαθητών (!!!) δεν γνωρίζουν ορθογραφία...
Το σύνολο σχεδόν των μαθητών, δεν έχουν βασικές, απλές γνώσεις σε ιστορία και γεωγραφία!
Το σύνολο σχεδόν των μαθητών έχουν βασικές ελλείψεις (και κυρίως ΠΑΡΑΝΟΗΣΕΙΣ) σε απλά θέματα φυσικών επιστημών.
Πρακτικά κανένα παιδί, όσο και να υστερεί, δεν επαναλαμβάνει την τάξη, κουβαλώντας έτσι και διογκώνοντας τις όποιες ελλείψεις του.
Η κατάσταση είναι το λιγότερο ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ!
Έχει κάνει το υπουργείο μια στοιχειώδη έρευνα οριζόντια και κάθετα, σε όλες τις βαθμίδες και σε όλα τα αντικείμενα;
Που βασίζονται αυτές οι αλλαγές που προτείνονται; σε προσωπικές εκτιμήσεις; σε ασκήσεις επί χάρτου ή σε ερευνητικά δεδομένα;
Και αν στηρίζονται σε δεδομένα ποια είναι αυτά; Γιατί δεν δημοσιοποιούνται;
Το τελειότερο Λύκειο να στήσουμε, όταν τα παιδιά έρχονται "κατεστραμμένα" από το Δημοτικό, ουδεμία βελτίωση θα υπάρξει.
Πόσο δύσκολο είναι να το καταλάβουμε αυτό;
Αφού οι αλλαγές γίνουν όπως πρέπει στο Δημοτικό ΤΟΤΕ και ΜΟΝΟ τότε αφού πάλι γίνει συμπληρωματική έρευνα και εναναξιολόγηση, μπορούμε να προχωρήσουμε σε αλλαγές στο Γυμνάσιο.
Και εκεί πάλι σταδιακά.
Αυτό δεν πρέπει να μας φοβίζει. Σε 6-8 χρόνια μπορούν να αλλάξουν τα πάντα, ομαλά, οργανωμένα και με τον καλύτερο τρόπο.
Ποιος όμως θα θυσιάσει το υπουργικό όνομά του για χάρη του μέλλοντος της χώρας;
ΣΤΟΧΟΙ
Ποιοι είναι εν τέλει οι εθνικοί μας στόχοι; Ποιες είναι οι ελλείψεις μας ως κράτος; που πρέπει να βελτιωθούμε; τι θα κάνουμε για αυτό;
Θέλουμε ή δε θέλουμε οι επόμενες γενιές να έχουν φαντασία, δημιουργικότητα, επιχειρηματικότητα, τεχνογνωσία;
Θέλουμε με αυτές τις ικανότητες οι επόμενες γενιές να φέρουν παραγωγικότητα και ανάπτυξη;
Ναι ή όχι;
Και πως θα το πετύχουμε αυτό; με το να κάνουν στην Γ' Λυκείου 11 ώρες αρχαία και 2 ώρες Θρησκευτικά;
Αν είναι ποτέ δυνατόν. Μπορείτε να μου αναφέρετε ΜΙΑ ΜΟΝΟ χώρα που έχει τέτοια σαδιστική κατανομή προγράμματος;
Δύο ώρες αρχαία κάθε ημέρα και μια μέρα τρίωρο!
Ήθελα να ήξερα, προοδευμένες χώρες όπως οι Σκανδιναβικές, η Μ. Βρετανία, η Γερμανία, οι Η.Π.Α. η Ιαπωνία, σε τι υστερούν από την Ελλάδα αν και δεν έχουν τα Αρχαία στο πρόγραμμά τους; (τέλος πάντων σε τέτοιο υποχρεωτικό και καταιγιστικό βαθμό).
Έχουμε μπερδέψει την αρχαιοελληνική παράδοση και λογοτεχνεία και την απαραίτητη επαφή με αυτή, με τις αναγκαίες γνώσεις και ικανότητες ενός εφήβου και ενός μελλοντικού επιστήμονα;
Μπορεί ένας πρωτοετής φοιτητής να μάθει μέσα σε δύο εξάμηνα όλη τη γραμματική και το συντακτικό 6 χρόνων αρχαίων δευτεροβάθμιας και όλα τα Λατινικά;
ΣΑΦΩΣ ΚΑΙ ΜΠΟΡΕΙ!
Έχει η Ελλάδα τα πιο ανεβασμένα μαθηματικά από σχεδόν όλες τις άλλες χώρες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Για ποιο λόγο; Ποια είναι τα αποτελέσματα του PISA στα μαθηματικά; τι μας διδάσκει αυτό;
Γιατί τα τυραννάμε τα παιδιά μας λοιπόν σε ένα μεσαίωνα του 21ου αιώνα;
Αν θέλουμε οι επόμενες γενιές να έχουν φαντασία, δημιουργικότητα, επιχειρηματικότητα και τεχνογνωσία, γιατί τότε κάνουμε ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ;
1. Αφαιρούμε την αισθητική αγωγή! Γιατί;
2. Αφαιρούμε την τεχνολογία (η Ελλάδα πλέον θα είναι το μόνο κράτος στην Ευρώπη -εκτός Λιθουανίας και Λετονίας- εκτός Τουρκίας, ΗΠΑ, Αυστραλίας, Ιαπωνίας κ.τ.λ. που δεν θα έχει την τεχνολογία στην εκπαίδευσή της!). Γιατί;
3. Απογυμνώνουμε την πληροφορική στο σημείο ακριβώς που τα παιδιά μπορούν να την κατανοήσουν βαθύτερα (το Λύκειο). Γιατί;
4. Αφαιρούμε την τεχνολογία επικοινωνιών, ένα μάθημα με παντελώς απαράδεκτο βιβλίο (καμία αντίρρηση) αλλά με ένα από τα πλέον χρήσιμα και διαθεματικά περιεχόμενα κατά τη γνώμη μου! Γιατί;
Σε ποια χώρα αντί να βελτιώσουν ένα βιβλίο, καταργούν το μάθημα; (!)
Γνωρίζει ο υπουργός ότι το μοναδικό μάθημα που έφερνε τα παιδιά σε επαφή με τις εταιρείες και την "επιχειρηματικότητα" σε 12 χρόνια σχολείου (!), ήταν η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ της Β' Γυμνασίου;
Έχει δει το βιβλίο του μαθήματος και το αντίστοιχο πρόγραμμα σπουδών;
Έχει έρθει σε επαφή με ολοκληρωμένες εργασίες παιδιών;
Γνωρίζει οτι ακόμα και ο ΣΕΠ της Γ' Γυμνασίου κάνει μόνο μια ισχνή αναφορά μισής σελίδας στην επιχειρηματικότητα και όλο το βιβλίο κατευθύνει τα παιδιά στο πως θα γίνουν υπάλληλοι;
Θέλουμε επιτέλους ανάπτυξη και επιχειρηματικότητα σε αυτή τη χώρα ή θέλουμε να συνεχίσουμε να παράγουμε στρατιές δημοσίων υπαλλήλων και χιλιάδες ανέργων φιλολόγων, ιστορικών, αρχαιολόγων και μαθηματικών;
Το νέο πρόγραμμα δίνει την αίσθηση ότι είναι κομμένο και ραμμένο για να ενισχύσει τα ιδιαίτερα μαθήματα και τα φροντιστήρια(που πλέον θα αρχίζουν από την Γ' Γυμνασίου).
Ήδη οι γονείς απεγνωσμένοι μας ρωτούν αν πρέπει να αρχίσουν άμεσα τα φροντιστήρια για να μην έχουν χαμηλούς βαθμούς στο πρώτο τρίμηνο (στο Γυμνάσιο!). Επαναλαμβάνω επειδή ίσως δεν έγινε κατανοητό. ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ!
Το νέο σύστημα, αντί να αποσυνδέσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από τις εισαγωγικές, κάνει ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ. Τη συνδέει ΤΑΤΡΑΠΛΑΣΙΑ!
Αλλαγές πρέπει να γίνουν, αλλά αυτό έχει να κάνει με τη ΜΕΙΩΣΗ των φιλολογικών μαθημάτων, τη ΜΕΙΩΣΗ της ύλης, τη ΜΕΙΩΣΗ των ωρών εβδομαδιαίως και την ΑΥΞΗΣΗ των ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΩΝ και ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΩΝ δραστηριοτήτων.
Τα παιδιά εκτός από δημιουργικές και ερευνητικές εργασίες ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να παίρνουν άλλη δουλειά στο σπίτι.
Δεν είναι δυνατόν στην Α' Γυμνασίου να τελειώνουν το διάβασμα στις 8 και 9 το βράδυ (χωρίς φροντιστήρια και ξένες γλώσσες).
Οι ερευνητικές εργασίες -αν γίνουν όπως πρέπει, που δεν γίνονται- είναι το ζητούμενο μοντέλο επιτυχίας.
Αλλά πως θα γίνουν ερευνητικές εργασίες σε σχολεία χωρίς υπολογιστές και χωρίς βιβλιοθήκες; τι ακριβώς θα ερευνούν τα παιδιά κοιτώντας το ένα το άλλο και όλα μαζί το δάσκαλο; Συναισθήματα;
Πρέπει ασυζητητί να επανέλθουν ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ τα μαθήματα αισθητικής αγωγής, η τεχνολογία (επαναλαμβάνω σε όλες τις τάξεις ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ όπως στην Κύπρο, τη Μ. Βρεττανία κ.τ.λ.)
και η πληροφορική.
Πρέπει να παιδιά ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΔΥΟ ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ. Ας πάψουμε να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας ότι τα ελληνόπουλα μαθαίνουν ξένες γλώσσες στο δημόσιο σχολείο!
Προφανώς, για να γίνει αυτό, πρέπει να ΜΕΙΩΘΟΥΝ τα υπόλοιπα μαθήματα και να έλθει μια ισορροπία σε όλα τα διδακτικά αντικείμενα.
Και για να γίνει αυτό πρέπει να μειωθούν οι ώρες στα φιλολογικά, τα φυσικομαθηματικά και τα θρησκευτικά. Ακριβώς το αντίθετο με αυτό που προτείνεται δηλαδή.
Δυο τελευταία πράγματα.
ΧΡΟΝΟΣ
Ό,τι και να γίνει, θεωρώ απαράδεκτο να συζητάμε 15 ημέρες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς για το τι ΘΑ γίνει!
Θεωρώ απαράδεκτο να ξεκινήσει η χρονιά με το όποιο νέο μάθημα, και να μην υπάρχουν βιβλία και εκπαιδευμένοι καθηγητές για να το διδάξουν.
Ποιος θα κάνει ερευνητικές εργασίες στα Γυμνάσια; Μόνο στα Λύκεια έχουν εκπαιδευτεί καθηγητές και εκεί πάλι ελλιπώς. Μόνο οι τεχνολόγοι έχουν σχετική ικανή εμπειρία στα Γυμνάσια. Επαρκούν;
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
Το μοναδικό σωστό μέτρο που βρίσκω (αν και είμαι αντίθετος με όλο το σύστημα των εισαγωγικών όπως έχει, μια και πιστεύω ότι πρέπει να καταργηθούν εντελώς!) είναι το ότι διαπιστώθηκε η ανεπάρκεια πολλών δασκάλων στα φυσικομαθηματικά, επειδή έμπαιναν στο Πανεπιστήμιο κυρίως από τη θεωρητική κατεύθυνση, και έτσι τώρα θα εξετάζονται στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες.
Αναρωτιέμαι όμως τι άλλη διέξοδο για σχολή εισαγωγής στην τριτοβάθμια θα έχουν αυτά τα παιδιά, αφού οι επιλογές θα είναι λίγες και περιορισμένες (δάσκαλοι/νηπιαγωγοί).
Αυτό όμως -το θετικό παράδειγμα- έρχεται για να επιβεβαιώσει τις απόψεις μου.
Ότι δηλαδή είναι επιτέλους κάτι που εντοπίστηκε ορθά σε πανεπιστημιακό επίπεδο και έτσι δίνεται μια αρκούντως ικανοποιητική λύση.
Ταυτόχρονα, παραδεχόμαστε όμως ότι η λάθος απόφαση που πάρθηκε κάποτε, κατέστρεψε με τη σειρά της κυριολεκτικά γενιές ολόκληρες παιδιών, οι οποίες τελείωσαν το Δημοτικό με ελλιπέστατες γνώσεις στα φυσικομαθηματικά...
Ίσως αυτό να μας κάνει περισσότερο προσεκτικούς στις επόμενες ενέργειές μας.
Ως γονιός (κυρίως) με παιδί που πρόκειται να αντιμετωπίσει αυτό το ανυπόστατο χάος πολύ σύντομα, και ως εκπαιδευτικός, θα παρακαλούσα να αναλογιστούμε τις ευθύνες μας για το μέλλον του τόπου και να μην ασελγήσουμε στα κορμιά και τα μυαλά των παιδιών μας.
Η Ελλάδα χρειάζεται ΑΝΑΠΤΥΞΗ και ΑΛΜΑΤΑ μπροστά και όχι στροφή προς τα πίσω όπως επιχειρεί να κάνει το σχέδιο αυτό για ανεξήγητους λόγους.
Η Ελλάδα χρειάζεται τα παιδιά της να μείνουν εδώ και να προκόψουν μαζί της όχι να αρχίσουν να φεύγουν πάλι στη Σερβία, τη Βουλγαρία ή τη Ρουμανία όπως πριν μερικές δεκαετίες.
Τα φροντιστήρια 3 ετών, κοστίζουν περισσότερο από τετραετείς σπουδές στη Βουλγαρία.
Θα πάρετε τέτοια ευθύνη κ. Υπουργέ;
Αναλυτικότερα, πλήρεις προτάσεις εδώ: bit.ly/protaseis
Κύριε υπουργέ Ελπίζω να φανεί από το κείμενό μου ότι δεν σκέπτομαι ή ενεργώ συντεχνιακά, μια και οι διαφωνίες μου και οι προτάσεις μου δεν είναι τέτοιας υφής. Σαν βασική αρχή διαφωνίας, θεωρώ μεγάλο λάθος που η συζήτηση έχει εστιαστεί βασικά στην αναγκαιότητα της πληροφορικής και το Λύκειο. Η όλη αλλαγή είναι για μια ακόμα, δυστυχώς πολλοστή φορά, λάθος στις αρχές της. TO ΒΑΣΙΚΟ ΛΑΘΟΣ Κανένα εκπαιδευτικό (ή άλλης μορφής) σύστημα δεν μπορεί να αλλάξει με επιτυχία ακολουθώντας την κατεύθυνση TOP DOWN. Αντιθέτως, όλες οι αλλαγές πρέπει να γίνουν αργά και σταδιακά ΒΟΤΤΟΜ UP. To είχε πει και η κ. Αρβελέρ αλλά ποιος την άκουσε; Θεραπείες σοκ, ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με παιδικά μυαλά και γενιές ολόκληρες είναι παντελώς απαράδεκτες. Αναρωτιέμαι αν αυτοί που τις πρότειναν έχουν διδάξει έστω μια ώρα σε ελληνικά σχολεία (πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας) και μάλιστα σε σχολεία εκτός αστικών κέντρων. Άλλο οι ακαδημαϊκές αίθουσες και άλλο το σχολείο! Οι αλλαγές πρέπει να αρχίσουν από το νηπιαγωγείο. Να εξασφαλίσουμε πρώτα μια σωστή αρχή. Τη σωστή είσοδο όλων των παιδιών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Όταν οι αλλαγές θα είναι έτοιμες για το Δημοτικό, τότε να εφαρμοστούν, έστω στα τρία πρώτα χρόνια πρώτα, και σταδιακά να προχωρήσουν και στις άλλες τάξεις. Θα ξαναρωτήσω πιο συγκεκριμένα. Έχει διδάξει στην Α΄ Γυμνασίου κάποιος από αυτούς που πρότειναν τις αλλαγές, να δει το επίπεδο των μαθητών που έρχονται από τα Δημοτικά σχολεία; Το 1/3 από αυτούς δεν έχει ούτε στοιχειώδεις γνώσεις στα μαθηματικά (προπαίδεια, απλή διαίρεση, πράξεις με κλάσματα ή δεκαδικούς, εκτιμήσεις, απλή μέθοδο των τριών κ.τ.λ.). Το άλλο 1/3 έχει γνώσεις σαφώς κάτω του μετρίου. Τα 2/3 των μαθητών (!!!) δεν γνωρίζουν ορθογραφία... Το σύνολο σχεδόν των μαθητών, δεν έχουν βασικές, απλές γνώσεις σε ιστορία και γεωγραφία! Το σύνολο σχεδόν των μαθητών έχουν βασικές ελλείψεις (και κυρίως ΠΑΡΑΝΟΗΣΕΙΣ) σε απλά θέματα φυσικών επιστημών. Πρακτικά κανένα παιδί, όσο και να υστερεί, δεν επαναλαμβάνει την τάξη, κουβαλώντας έτσι και διογκώνοντας τις όποιες ελλείψεις του. Η κατάσταση είναι το λιγότερο ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ! Έχει κάνει το υπουργείο μια στοιχειώδη έρευνα οριζόντια και κάθετα, σε όλες τις βαθμίδες και σε όλα τα αντικείμενα; Που βασίζονται αυτές οι αλλαγές που προτείνονται; σε προσωπικές εκτιμήσεις; σε ασκήσεις επί χάρτου ή σε ερευνητικά δεδομένα; Και αν στηρίζονται σε δεδομένα ποια είναι αυτά; Γιατί δεν δημοσιοποιούνται; Το τελειότερο Λύκειο να στήσουμε, όταν τα παιδιά έρχονται "κατεστραμμένα" από το Δημοτικό, ουδεμία βελτίωση θα υπάρξει. Πόσο δύσκολο είναι να το καταλάβουμε αυτό; Αφού οι αλλαγές γίνουν όπως πρέπει στο Δημοτικό ΤΟΤΕ και ΜΟΝΟ τότε αφού πάλι γίνει συμπληρωματική έρευνα και εναναξιολόγηση, μπορούμε να προχωρήσουμε σε αλλαγές στο Γυμνάσιο. Και εκεί πάλι σταδιακά. Αυτό δεν πρέπει να μας φοβίζει. Σε 6-8 χρόνια μπορούν να αλλάξουν τα πάντα, ομαλά, οργανωμένα και με τον καλύτερο τρόπο. Ποιος όμως θα θυσιάσει το υπουργικό όνομά του για χάρη του μέλλοντος της χώρας; ΣΤΟΧΟΙ Ποιοι είναι εν τέλει οι εθνικοί μας στόχοι; Ποιες είναι οι ελλείψεις μας ως κράτος; που πρέπει να βελτιωθούμε; τι θα κάνουμε για αυτό; Θέλουμε ή δε θέλουμε οι επόμενες γενιές να έχουν φαντασία, δημιουργικότητα, επιχειρηματικότητα, τεχνογνωσία; Θέλουμε με αυτές τις ικανότητες οι επόμενες γενιές να φέρουν παραγωγικότητα και ανάπτυξη; Ναι ή όχι; Και πως θα το πετύχουμε αυτό; με το να κάνουν στην Γ' Λυκείου 11 ώρες αρχαία και 2 ώρες Θρησκευτικά; Αν είναι ποτέ δυνατόν. Μπορείτε να μου αναφέρετε ΜΙΑ ΜΟΝΟ χώρα που έχει τέτοια σαδιστική κατανομή προγράμματος; Δύο ώρες αρχαία κάθε ημέρα και μια μέρα τρίωρο! Ήθελα να ήξερα, προοδευμένες χώρες όπως οι Σκανδιναβικές, η Μ. Βρετανία, η Γερμανία, οι Η.Π.Α. η Ιαπωνία, σε τι υστερούν από την Ελλάδα αν και δεν έχουν τα Αρχαία στο πρόγραμμά τους; (τέλος πάντων σε τέτοιο υποχρεωτικό και καταιγιστικό βαθμό). Έχουμε μπερδέψει την αρχαιοελληνική παράδοση και λογοτεχνεία και την απαραίτητη επαφή με αυτή, με τις αναγκαίες γνώσεις και ικανότητες ενός εφήβου και ενός μελλοντικού επιστήμονα; Μπορεί ένας πρωτοετής φοιτητής να μάθει μέσα σε δύο εξάμηνα όλη τη γραμματική και το συντακτικό 6 χρόνων αρχαίων δευτεροβάθμιας και όλα τα Λατινικά; ΣΑΦΩΣ ΚΑΙ ΜΠΟΡΕΙ! Έχει η Ελλάδα τα πιο ανεβασμένα μαθηματικά από σχεδόν όλες τις άλλες χώρες στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Για ποιο λόγο; Ποια είναι τα αποτελέσματα του PISA στα μαθηματικά; τι μας διδάσκει αυτό; Γιατί τα τυραννάμε τα παιδιά μας λοιπόν σε ένα μεσαίωνα του 21ου αιώνα; Αν θέλουμε οι επόμενες γενιές να έχουν φαντασία, δημιουργικότητα, επιχειρηματικότητα και τεχνογνωσία, γιατί τότε κάνουμε ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ; 1. Αφαιρούμε την αισθητική αγωγή! Γιατί; 2. Αφαιρούμε την τεχνολογία (η Ελλάδα πλέον θα είναι το μόνο κράτος στην Ευρώπη -εκτός Λιθουανίας και Λετονίας- εκτός Τουρκίας, ΗΠΑ, Αυστραλίας, Ιαπωνίας κ.τ.λ. που δεν θα έχει την τεχνολογία στην εκπαίδευσή της!). Γιατί; 3. Απογυμνώνουμε την πληροφορική στο σημείο ακριβώς που τα παιδιά μπορούν να την κατανοήσουν βαθύτερα (το Λύκειο). Γιατί; 4. Αφαιρούμε την τεχνολογία επικοινωνιών, ένα μάθημα με παντελώς απαράδεκτο βιβλίο (καμία αντίρρηση) αλλά με ένα από τα πλέον χρήσιμα και διαθεματικά περιεχόμενα κατά τη γνώμη μου! Γιατί; Σε ποια χώρα αντί να βελτιώσουν ένα βιβλίο, καταργούν το μάθημα; (!) Γνωρίζει ο υπουργός ότι το μοναδικό μάθημα που έφερνε τα παιδιά σε επαφή με τις εταιρείες και την "επιχειρηματικότητα" σε 12 χρόνια σχολείου (!), ήταν η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ της Β' Γυμνασίου; Έχει δει το βιβλίο του μαθήματος και το αντίστοιχο πρόγραμμα σπουδών; Έχει έρθει σε επαφή με ολοκληρωμένες εργασίες παιδιών; Γνωρίζει οτι ακόμα και ο ΣΕΠ της Γ' Γυμνασίου κάνει μόνο μια ισχνή αναφορά μισής σελίδας στην επιχειρηματικότητα και όλο το βιβλίο κατευθύνει τα παιδιά στο πως θα γίνουν υπάλληλοι; Θέλουμε επιτέλους ανάπτυξη και επιχειρηματικότητα σε αυτή τη χώρα ή θέλουμε να συνεχίσουμε να παράγουμε στρατιές δημοσίων υπαλλήλων και χιλιάδες ανέργων φιλολόγων, ιστορικών, αρχαιολόγων και μαθηματικών; Το νέο πρόγραμμα δίνει την αίσθηση ότι είναι κομμένο και ραμμένο για να ενισχύσει τα ιδιαίτερα μαθήματα και τα φροντιστήρια(που πλέον θα αρχίζουν από την Γ' Γυμνασίου). Ήδη οι γονείς απεγνωσμένοι μας ρωτούν αν πρέπει να αρχίσουν άμεσα τα φροντιστήρια για να μην έχουν χαμηλούς βαθμούς στο πρώτο τρίμηνο (στο Γυμνάσιο!). Επαναλαμβάνω επειδή ίσως δεν έγινε κατανοητό. ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ! Το νέο σύστημα, αντί να αποσυνδέσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από τις εισαγωγικές, κάνει ΑΚΡΙΒΩΣ ΤΟ ΑΝΤΙΘΕΤΟ. Τη συνδέει ΤΑΤΡΑΠΛΑΣΙΑ! Αλλαγές πρέπει να γίνουν, αλλά αυτό έχει να κάνει με τη ΜΕΙΩΣΗ των φιλολογικών μαθημάτων, τη ΜΕΙΩΣΗ της ύλης, τη ΜΕΙΩΣΗ των ωρών εβδομαδιαίως και την ΑΥΞΗΣΗ των ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΩΝ και ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΩΝ δραστηριοτήτων. Τα παιδιά εκτός από δημιουργικές και ερευνητικές εργασίες ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να παίρνουν άλλη δουλειά στο σπίτι. Δεν είναι δυνατόν στην Α' Γυμνασίου να τελειώνουν το διάβασμα στις 8 και 9 το βράδυ (χωρίς φροντιστήρια και ξένες γλώσσες). Οι ερευνητικές εργασίες -αν γίνουν όπως πρέπει, που δεν γίνονται- είναι το ζητούμενο μοντέλο επιτυχίας. Αλλά πως θα γίνουν ερευνητικές εργασίες σε σχολεία χωρίς υπολογιστές και χωρίς βιβλιοθήκες; τι ακριβώς θα ερευνούν τα παιδιά κοιτώντας το ένα το άλλο και όλα μαζί το δάσκαλο; Συναισθήματα; Πρέπει ασυζητητί να επανέλθουν ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΤΑΞΕΙΣ τα μαθήματα αισθητικής αγωγής, η τεχνολογία (επαναλαμβάνω σε όλες τις τάξεις ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ όπως στην Κύπρο, τη Μ. Βρεττανία κ.τ.λ.) και η πληροφορική. Πρέπει να παιδιά ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΔΥΟ ΞΕΝΕΣ ΓΛΩΣΣΕΣ. Ας πάψουμε να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας ότι τα ελληνόπουλα μαθαίνουν ξένες γλώσσες στο δημόσιο σχολείο! Προφανώς, για να γίνει αυτό, πρέπει να ΜΕΙΩΘΟΥΝ τα υπόλοιπα μαθήματα και να έλθει μια ισορροπία σε όλα τα διδακτικά αντικείμενα. Και για να γίνει αυτό πρέπει να μειωθούν οι ώρες στα φιλολογικά, τα φυσικομαθηματικά και τα θρησκευτικά. Ακριβώς το αντίθετο με αυτό που προτείνεται δηλαδή. Δυο τελευταία πράγματα. ΧΡΟΝΟΣ Ό,τι και να γίνει, θεωρώ απαράδεκτο να συζητάμε 15 ημέρες πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς για το τι ΘΑ γίνει! Θεωρώ απαράδεκτο να ξεκινήσει η χρονιά με το όποιο νέο μάθημα, και να μην υπάρχουν βιβλία και εκπαιδευμένοι καθηγητές για να το διδάξουν. Ποιος θα κάνει ερευνητικές εργασίες στα Γυμνάσια; Μόνο στα Λύκεια έχουν εκπαιδευτεί καθηγητές και εκεί πάλι ελλιπώς. Μόνο οι τεχνολόγοι έχουν σχετική ικανή εμπειρία στα Γυμνάσια. Επαρκούν; ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ Το μοναδικό σωστό μέτρο που βρίσκω (αν και είμαι αντίθετος με όλο το σύστημα των εισαγωγικών όπως έχει, μια και πιστεύω ότι πρέπει να καταργηθούν εντελώς!) είναι το ότι διαπιστώθηκε η ανεπάρκεια πολλών δασκάλων στα φυσικομαθηματικά, επειδή έμπαιναν στο Πανεπιστήμιο κυρίως από τη θεωρητική κατεύθυνση, και έτσι τώρα θα εξετάζονται στα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες. Αναρωτιέμαι όμως τι άλλη διέξοδο για σχολή εισαγωγής στην τριτοβάθμια θα έχουν αυτά τα παιδιά, αφού οι επιλογές θα είναι λίγες και περιορισμένες (δάσκαλοι/νηπιαγωγοί). Αυτό όμως -το θετικό παράδειγμα- έρχεται για να επιβεβαιώσει τις απόψεις μου. Ότι δηλαδή είναι επιτέλους κάτι που εντοπίστηκε ορθά σε πανεπιστημιακό επίπεδο και έτσι δίνεται μια αρκούντως ικανοποιητική λύση. Ταυτόχρονα, παραδεχόμαστε όμως ότι η λάθος απόφαση που πάρθηκε κάποτε, κατέστρεψε με τη σειρά της κυριολεκτικά γενιές ολόκληρες παιδιών, οι οποίες τελείωσαν το Δημοτικό με ελλιπέστατες γνώσεις στα φυσικομαθηματικά... Ίσως αυτό να μας κάνει περισσότερο προσεκτικούς στις επόμενες ενέργειές μας. Ως γονιός (κυρίως) με παιδί που πρόκειται να αντιμετωπίσει αυτό το ανυπόστατο χάος πολύ σύντομα, και ως εκπαιδευτικός, θα παρακαλούσα να αναλογιστούμε τις ευθύνες μας για το μέλλον του τόπου και να μην ασελγήσουμε στα κορμιά και τα μυαλά των παιδιών μας. Η Ελλάδα χρειάζεται ΑΝΑΠΤΥΞΗ και ΑΛΜΑΤΑ μπροστά και όχι στροφή προς τα πίσω όπως επιχειρεί να κάνει το σχέδιο αυτό για ανεξήγητους λόγους. Η Ελλάδα χρειάζεται τα παιδιά της να μείνουν εδώ και να προκόψουν μαζί της όχι να αρχίσουν να φεύγουν πάλι στη Σερβία, τη Βουλγαρία ή τη Ρουμανία όπως πριν μερικές δεκαετίες. Τα φροντιστήρια 3 ετών, κοστίζουν περισσότερο από τετραετείς σπουδές στη Βουλγαρία. Θα πάρετε τέτοια ευθύνη κ. Υπουργέ; Αναλυτικότερα, πλήρεις προτάσεις εδώ: bit.ly/protaseis