ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ
Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Αξιότιμε κε Υπουργέ,
Σήμερα, και σε σχέση με τη θέση που βρίσκεται η χώρα μας, πιστεύω ότι οι νέοι μας χρειάζονται όσο ποτέ ένα «Όραμα» που μπορεί να το δώσει εκείνος ο «Ηγέτης» που θα λάβει υπόψη του πώς σκέπτονται, τι τους απασχολεί, αλλά και τι τους κάνει να παραιτούνται. Αυτό εισπράττουμε καθημερινά, μια και έχω την τιμή να ασχολούμαι με την ΠΕ, σαν συντονιστής της ομάδας υποστήριξης του μαθήματος ΤΠΕ, τη ΔΕ σαν Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής, τη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σαν αυτοδύναμα διδάσκων για περισσότερα από δέκα χρόνια σε Τμήμα Πληροφορικής και με πολύχρονη διδασκαλία στο ΕΚΔΔΑ. Αυτό το Όραμα στο θεματικό μου χώρο της Πληροφορικής, δεν το δίνουν οι ΤΠΕ, που είναι αναγκαίες αλλά περιορίζονται στη χρήση των Νέων Τεχνολογιών, αλλά η Επιστήμη των Υπολογιστών και αυτή της Πληροφορικής, που απευθύνεται στο ανώτερο είδος σκέψης, τη δημιουργική σκέψη του μαθητή.
Στην εποχή μας, οι λαοί που θα επιμείνουν να αναλώνονται στις ΤΠΕ θα παραμείνουν οι χρήστες και οι αγοραστές εκείνων που θα δημιουργούν προϊόντα και εφαρμογές Νέων Τεχνολογιών, εκείνων που προέβλεψαν την ένταξη της Επιστήμης των Υπολογιστών και της Πληροφορικής και στα Προγράμματα σπουδών τους και από τις μικρές ακόμη ηλικίες. Αυτό σε αντίθεση με τη σημερινή κρατούσα λογική, όπου στο μεν Δημοτικό το μάθημα ονομάζεται ΤΠΕ αντί Πληροφορική, προτείνεται να ισχύσει και στο νέο Γυμνάσιο, ενώ στο Νομοσχέδιο για το Λύκειο απουσιάζει ουσιαστικά μάθημα Πληροφορικής.
Έτσι, θεωρούμε ότι διορθωτικά πρέπει να γίνει αλλαγή του ονόματος από ΤΠΕ σε Πληροφορική τόσο στα μαθήματα των τριών τελευταίων τάξεων του Δημοτικού σχολείου, αλλά και σε όλο το Γυμνάσιο.
Στη συνέχεια προχωρούμε στην κατάθεση προτάσεων μόνο στην κατεύθυνση του τομέα της ειδικότητάς μου, της Πληροφορικής, που με τη σημερινή ανάπτυξή της αλλά και το ενδιαφέρον των μαθητών αποτελεί μια ευκαιρία και ένα στοίχημα που επιβάλλεται να κερδίσουμε σαν χώρα.
Β. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ
Το νομοσχέδιο δεν εισάγει μεγάλες καινοτομίες, ενώ επαναφέρει λογικές του παρελθόντος με εμφανή τάση προς τα θεωρητικά μαθήματα. Αυτό παίρνει την ακραία του μορφή με την πλήρη απαξίωσης της Πληροφορικής, σαν να βρισκόμαστε σε μια χώρα χωρίς σχολικά εργαστήρια Πληροφορικής αλλά και με τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς Τμήματα Πληροφορικής ή Τμήματα που έχουν απαίτηση για γνώσεις Πληροφορικής από το σπουδαστή τους.
Η μείωση των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, θα επιφέρει ακραίες απαιτήσεις προετοιμασίας των μαθητών, που σε συνδυασμό με παρόμοιες λογικές των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, θα προκαλέσουν την, από το Δημοτικό έως και το Λύκειο, ισχυροποίηση του συστήματος των Φροντιστηρίων.
Β1. ΠΡΟΤΑΣΗ
Προτείνεται η διατήρηση του ονόματος «Πληροφορική» (ή Επιστήμη των Υπολογιστών) για τις τρεις τάξεις του Λυκείου. Αυτό, διότι οι ονομασίες που χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν είτε ξεπεράστηκαν είτε περιόρισαν τη δυναμική αντιμετώπιση της ύλης με τυχόν ενοποίηση ή επικαιροποίησή της.
Α΄ Τάξη: Η εμπειρία της εφαρμογής παρόμοιου μαθήματος από το 2000, έδειξε ότι πρέπει να είναι εργαστηριακό μάθημα Γενικής Παιδείας, απαραίτητα βαθμολογούμενο, με την ονομασία Πληροφορική και ΠΣ που κινείται στην κατεύθυνση «Εφαρμογές Πληροφορικής – Υπολογιστών», ενώ ασχολείται με σύγχρονα θέματα που ενδιαφέρουν τους μαθητές, στη λογική της σπειροειδούς προσέγγισης των ΠΣ σε σχέση με το Γυμνάσιο.
Β΄ Τάξη: Θεωρείται απαραίτητο, στα πλαίσια των σπειροειδών ΠΣ, να μην υπάρχει κενό στα μαθήματα Πληροφορικής για το μαθητή. Έτσι προτείνουμε εργαστηριακό μάθημα Γενικής παιδείας, τουλάχιστον 2ωρο, με την ονομασία «Πληροφορική», που εισάγει κατάλληλα προσαρμοσμένα θέματα της Επιστήμης των Υπολογιστών και της Πληροφορικής.
Γ΄ Τάξη: Θεωρούμε ότι η Πληροφορική απευθύνεται και είναι
απαραίτητη σε όλες τις κατευθύνσεις και προτείνουμε 2ωρο εργαστηριακό μάθημα Γενικής Παιδείας Πληροφορικής. Επί πλέον α) ο μαθητής της Θετικής κατεύθυνσης, που στοχεύει στα Τμήματα Πληροφορικής, Μαθηματικών κ.ά. και β) της Οικονομικής κατεύθυνσης, προτείνουμε επί πλέον εργαστηριακό 4ωρο μάθημα Πληροφορικής ειδίκευσης(αλγοριθμική και προγραμματισμός), σαν εναλλακτική επιλογή αντί της Χημείας και των Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών αντίστοιχα που διαιρούνται σε ένα 2ωρο μάθημα ΓΠ και ένα 4ωρο μάθημα εξειδίκευσης έκαστο.
Συνολικά:
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ: ...Πληροφρική (2ωρο Γενικής Παιδείας)
ΘΕΤΙΚΗ : ...Πληροφρική (2ωρο Γενικής Παιδείας)...Χημεία (2ωρο Γενικής Παιδείας)... και,εναλλακτικά Πληροφορική Ειδίκευσης (4ωρο)/Χημεία Ειδίκευσης (4ωρο)
ΥΓΕΙΑΣ :.......Πληροφoρική (2ωρο ΓΠ)...
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ:...Πληροφορική(2ωρο Γενικής Παιδείας)...Κοινωνικές Πολιτικές Επιστήμες (2ωρο Γενικής Παιδείας)και,εναλλακτικά Κοινωνικές Πολιτικές Επιστήμες Ειδίκευσης (4ωρο)/Πληροφορική- Ειδίκευσης (4ωρο).
Γ. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ
Ο σκοπός του Τομέα Πληροφορικής, με βάση την εμπειρία μας από τη δεκαετία του 1980 με τα ΤΕΛ και τις σημερινές ανάγκες της αγοράς, πιστεύουμε ότι είναι: Η δημιουργία ικανών στελεχών υποστήριξης μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων ή οργανισμών, σε σχέση με την «Υποστήριξη Πληροφοριακών συστημάτων και ψηφιακών υποδομών» τόσο ως υπάλληλοι όσο και ως ελεύθεροι επαγγελματίες. Ενώ, δεν περιλαμβάνεται στο σκοπό κάποιου Τομέα Τεχνικού Λυκείου η δημιουργία Επιστημόνων για παραγωγή νέας γνώσης και η υποκατάσταση Πανεπιστημιακών Τμημάτων, όπως συχνά έγινε.
Ένα απόφοιτος του Τομέα Πληροφορικής πρέπει να εξελιχθεί στους ακόλουθους Θεματικούς άξονες:
* Υλικό
* Λογισμικό (Λογισμικό Συστήματος, Περιβάλλοντα Προγραμματισμού, Εφαρμογές κ.ά)
* Ψηφιακές υπηρεσίες και υπηρεσίες υποστήριξης υποδομών (κτιριακών και ανθρώπινων πόρων, με έμφαση στα ψηφιακά Δίκτυα που αποτελούν κλασσικό αντικείμενο της Πληροφορικής)
* Ψηφιακή υποστήριξη εργασιών και δραστηριοτήτων της επιχείρησης, όπως η μηχανογραφική υποστήριξη Λογιστικών και Οικονομικών εργασιών, δραστηριοτήτων προβολής της επιχείρησης, όπως ο δικτυακός της τόπος, παρουσιάσεις σε εκθέσεις, διαφημιστικές δραστηριότητες κ.ά, ο αυτοματισμός γραφείου, οι Διαδικτυακές υπηρεσίες επικοινωνίας και αποθήκευσης στοιχείων
* Διαδικτυακές και Πολυμεσικές Εφαρμογές Πληροφορικής.
Δύο από τα μαθήματα που θα προκύψουν πρέπει να αποτελέσουν τα πανελλαδικά εξεταζόμενα, ενώ μέσω της μαθητείας στο προτεινόμενο 4ο έτος εξειδίκευσης, να αποκτηθούν τα ανάλογα πρακτικά προσόντα.
ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ
ΤΟΜΕΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
1. Τεχνικός Πληροφοριακών Συστημάτων, Ψηφιακών Υποδομών και Δικτύων
2. Τεχνικός Λογισμικού και υποστήριξης Ψηφιακών υπηρεσιών και Διαδικτυακών δραστηριοτήτων
3. Τεχνικός Διαδικτυακών και Πολυμεσικών Εφαρμογών Πληροφορικής.
Στις υπόλοιπες τάξεις προτείνεται η χρήση του ονόματος Πληροφορική, αντί ΤΠΕ.
Αθήνα, 19-8-2013
Με τιμή
Δρ Βασίλειος Σ. Μπελεσιώτης
Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ19-Πληροφορικής
(Περ. ευθ: Δ/νση ΔΕ Α΄Αθήνας)
www.belesiotis.gr
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΛΥΚΕΙΟ Α. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Αξιότιμε κε Υπουργέ, Σήμερα, και σε σχέση με τη θέση που βρίσκεται η χώρα μας, πιστεύω ότι οι νέοι μας χρειάζονται όσο ποτέ ένα «Όραμα» που μπορεί να το δώσει εκείνος ο «Ηγέτης» που θα λάβει υπόψη του πώς σκέπτονται, τι τους απασχολεί, αλλά και τι τους κάνει να παραιτούνται. Αυτό εισπράττουμε καθημερινά, μια και έχω την τιμή να ασχολούμαι με την ΠΕ, σαν συντονιστής της ομάδας υποστήριξης του μαθήματος ΤΠΕ, τη ΔΕ σαν Σχολικός Σύμβουλος Πληροφορικής, τη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σαν αυτοδύναμα διδάσκων για περισσότερα από δέκα χρόνια σε Τμήμα Πληροφορικής και με πολύχρονη διδασκαλία στο ΕΚΔΔΑ. Αυτό το Όραμα στο θεματικό μου χώρο της Πληροφορικής, δεν το δίνουν οι ΤΠΕ, που είναι αναγκαίες αλλά περιορίζονται στη χρήση των Νέων Τεχνολογιών, αλλά η Επιστήμη των Υπολογιστών και αυτή της Πληροφορικής, που απευθύνεται στο ανώτερο είδος σκέψης, τη δημιουργική σκέψη του μαθητή. Στην εποχή μας, οι λαοί που θα επιμείνουν να αναλώνονται στις ΤΠΕ θα παραμείνουν οι χρήστες και οι αγοραστές εκείνων που θα δημιουργούν προϊόντα και εφαρμογές Νέων Τεχνολογιών, εκείνων που προέβλεψαν την ένταξη της Επιστήμης των Υπολογιστών και της Πληροφορικής και στα Προγράμματα σπουδών τους και από τις μικρές ακόμη ηλικίες. Αυτό σε αντίθεση με τη σημερινή κρατούσα λογική, όπου στο μεν Δημοτικό το μάθημα ονομάζεται ΤΠΕ αντί Πληροφορική, προτείνεται να ισχύσει και στο νέο Γυμνάσιο, ενώ στο Νομοσχέδιο για το Λύκειο απουσιάζει ουσιαστικά μάθημα Πληροφορικής. Έτσι, θεωρούμε ότι διορθωτικά πρέπει να γίνει αλλαγή του ονόματος από ΤΠΕ σε Πληροφορική τόσο στα μαθήματα των τριών τελευταίων τάξεων του Δημοτικού σχολείου, αλλά και σε όλο το Γυμνάσιο. Στη συνέχεια προχωρούμε στην κατάθεση προτάσεων μόνο στην κατεύθυνση του τομέα της ειδικότητάς μου, της Πληροφορικής, που με τη σημερινή ανάπτυξή της αλλά και το ενδιαφέρον των μαθητών αποτελεί μια ευκαιρία και ένα στοίχημα που επιβάλλεται να κερδίσουμε σαν χώρα. Β. ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ Το νομοσχέδιο δεν εισάγει μεγάλες καινοτομίες, ενώ επαναφέρει λογικές του παρελθόντος με εμφανή τάση προς τα θεωρητικά μαθήματα. Αυτό παίρνει την ακραία του μορφή με την πλήρη απαξίωσης της Πληροφορικής, σαν να βρισκόμαστε σε μια χώρα χωρίς σχολικά εργαστήρια Πληροφορικής αλλά και με τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς Τμήματα Πληροφορικής ή Τμήματα που έχουν απαίτηση για γνώσεις Πληροφορικής από το σπουδαστή τους. Η μείωση των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων, θα επιφέρει ακραίες απαιτήσεις προετοιμασίας των μαθητών, που σε συνδυασμό με παρόμοιες λογικές των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, θα προκαλέσουν την, από το Δημοτικό έως και το Λύκειο, ισχυροποίηση του συστήματος των Φροντιστηρίων. Β1. ΠΡΟΤΑΣΗ Προτείνεται η διατήρηση του ονόματος «Πληροφορική» (ή Επιστήμη των Υπολογιστών) για τις τρεις τάξεις του Λυκείου. Αυτό, διότι οι ονομασίες που χρησιμοποιήθηκαν στο παρελθόν είτε ξεπεράστηκαν είτε περιόρισαν τη δυναμική αντιμετώπιση της ύλης με τυχόν ενοποίηση ή επικαιροποίησή της. Α΄ Τάξη: Η εμπειρία της εφαρμογής παρόμοιου μαθήματος από το 2000, έδειξε ότι πρέπει να είναι εργαστηριακό μάθημα Γενικής Παιδείας, απαραίτητα βαθμολογούμενο, με την ονομασία Πληροφορική και ΠΣ που κινείται στην κατεύθυνση «Εφαρμογές Πληροφορικής – Υπολογιστών», ενώ ασχολείται με σύγχρονα θέματα που ενδιαφέρουν τους μαθητές, στη λογική της σπειροειδούς προσέγγισης των ΠΣ σε σχέση με το Γυμνάσιο. Β΄ Τάξη: Θεωρείται απαραίτητο, στα πλαίσια των σπειροειδών ΠΣ, να μην υπάρχει κενό στα μαθήματα Πληροφορικής για το μαθητή. Έτσι προτείνουμε εργαστηριακό μάθημα Γενικής παιδείας, τουλάχιστον 2ωρο, με την ονομασία «Πληροφορική», που εισάγει κατάλληλα προσαρμοσμένα θέματα της Επιστήμης των Υπολογιστών και της Πληροφορικής. Γ΄ Τάξη: Θεωρούμε ότι η Πληροφορική απευθύνεται και είναι απαραίτητη σε όλες τις κατευθύνσεις και προτείνουμε 2ωρο εργαστηριακό μάθημα Γενικής Παιδείας Πληροφορικής. Επί πλέον α) ο μαθητής της Θετικής κατεύθυνσης, που στοχεύει στα Τμήματα Πληροφορικής, Μαθηματικών κ.ά. και β) της Οικονομικής κατεύθυνσης, προτείνουμε επί πλέον εργαστηριακό 4ωρο μάθημα Πληροφορικής ειδίκευσης(αλγοριθμική και προγραμματισμός), σαν εναλλακτική επιλογή αντί της Χημείας και των Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών αντίστοιχα που διαιρούνται σε ένα 2ωρο μάθημα ΓΠ και ένα 4ωρο μάθημα εξειδίκευσης έκαστο. Συνολικά: ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ: ...Πληροφρική (2ωρο Γενικής Παιδείας) ΘΕΤΙΚΗ : ...Πληροφρική (2ωρο Γενικής Παιδείας)...Χημεία (2ωρο Γενικής Παιδείας)... και,εναλλακτικά Πληροφορική Ειδίκευσης (4ωρο)/Χημεία Ειδίκευσης (4ωρο) ΥΓΕΙΑΣ :.......Πληροφoρική (2ωρο ΓΠ)... ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ:...Πληροφορική(2ωρο Γενικής Παιδείας)...Κοινωνικές Πολιτικές Επιστήμες (2ωρο Γενικής Παιδείας)και,εναλλακτικά Κοινωνικές Πολιτικές Επιστήμες Ειδίκευσης (4ωρο)/Πληροφορική- Ειδίκευσης (4ωρο). Γ. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ Ο σκοπός του Τομέα Πληροφορικής, με βάση την εμπειρία μας από τη δεκαετία του 1980 με τα ΤΕΛ και τις σημερινές ανάγκες της αγοράς, πιστεύουμε ότι είναι: Η δημιουργία ικανών στελεχών υποστήριξης μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων ή οργανισμών, σε σχέση με την «Υποστήριξη Πληροφοριακών συστημάτων και ψηφιακών υποδομών» τόσο ως υπάλληλοι όσο και ως ελεύθεροι επαγγελματίες. Ενώ, δεν περιλαμβάνεται στο σκοπό κάποιου Τομέα Τεχνικού Λυκείου η δημιουργία Επιστημόνων για παραγωγή νέας γνώσης και η υποκατάσταση Πανεπιστημιακών Τμημάτων, όπως συχνά έγινε. Ένα απόφοιτος του Τομέα Πληροφορικής πρέπει να εξελιχθεί στους ακόλουθους Θεματικούς άξονες: * Υλικό * Λογισμικό (Λογισμικό Συστήματος, Περιβάλλοντα Προγραμματισμού, Εφαρμογές κ.ά) * Ψηφιακές υπηρεσίες και υπηρεσίες υποστήριξης υποδομών (κτιριακών και ανθρώπινων πόρων, με έμφαση στα ψηφιακά Δίκτυα που αποτελούν κλασσικό αντικείμενο της Πληροφορικής) * Ψηφιακή υποστήριξη εργασιών και δραστηριοτήτων της επιχείρησης, όπως η μηχανογραφική υποστήριξη Λογιστικών και Οικονομικών εργασιών, δραστηριοτήτων προβολής της επιχείρησης, όπως ο δικτυακός της τόπος, παρουσιάσεις σε εκθέσεις, διαφημιστικές δραστηριότητες κ.ά, ο αυτοματισμός γραφείου, οι Διαδικτυακές υπηρεσίες επικοινωνίας και αποθήκευσης στοιχείων * Διαδικτυακές και Πολυμεσικές Εφαρμογές Πληροφορικής. Δύο από τα μαθήματα που θα προκύψουν πρέπει να αποτελέσουν τα πανελλαδικά εξεταζόμενα, ενώ μέσω της μαθητείας στο προτεινόμενο 4ο έτος εξειδίκευσης, να αποκτηθούν τα ανάλογα πρακτικά προσόντα. ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ ΤΟΜΕΑΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ 1. Τεχνικός Πληροφοριακών Συστημάτων, Ψηφιακών Υποδομών και Δικτύων 2. Τεχνικός Λογισμικού και υποστήριξης Ψηφιακών υπηρεσιών και Διαδικτυακών δραστηριοτήτων 3. Τεχνικός Διαδικτυακών και Πολυμεσικών Εφαρμογών Πληροφορικής. Στις υπόλοιπες τάξεις προτείνεται η χρήση του ονόματος Πληροφορική, αντί ΤΠΕ. Αθήνα, 19-8-2013 Με τιμή Δρ Βασίλειος Σ. Μπελεσιώτης Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ19-Πληροφορικής (Περ. ευθ: Δ/νση ΔΕ Α΄Αθήνας) www.belesiotis.gr