Αρχική Νέο εκπαιδευτικό σύστημαΆρθρο 37: Θέματα Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π.)Σχόλιο του χρήστη ΔΣ Ενιαίου Φορέα Μελών ΔΕΠ του ΕΑΠ | 19 Αυγούστου 2013, 22:59
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΡΟΤΑΣΗ ΜΕΛΩΝ ΔΕΠ ΤΗΣ ΣΚΕ ΤΟΥ ΕΑΠ ΓΙΑ ΑΜΕΣΗ ΔΡΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΥΝΑΜΙΑΣ ΤΟΥ ΕΑΠ 30/11/2012 Τα παρακάτω μέλη ΔΕΠ της ΣΚΕ του ΕΑΠ στα πλαίσια εσωτερικής διαβούλευσης για την πορεία εξέλιξης του ΕΑΠ μέχρι σήμερα, την εσωτερική οργανωτική λειτουργία του ιδρύματος στην παρούσα φάση που διανύουμε και τις προοπτικές ακαδημαϊκής εξέλιξης και ανάπτυξης αυτού, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι είναι πλέον απαραίτητη η άμεση δρομολόγηση της αυτοδυναμίας του ιδρύματος και καλούν: Τη ΔΕ του ΕΑΠ και το Υπουργείο Παιδείας: (i) να λάβουν όλες τις απαραίτητες νομοθετικές και διοικητικές πρωτοβουλίες ώστε στα πλαίσια του επιχειρούμενου εξορθολογισμού της λειτουργίας των ελληνικών ΑΕΙ, να δρομολογηθεί άμεσα η διαδικασία αυτοδυναμίας του ΕΑΠ με συμμετοχή των εκλεγμένων ακαδημαϊκών οργάνων του ΕΑΠ στο ανώτατο όργανο λήψης αποφάσεων, το οποίο θα αναλάβει τη διαδικασία αυτή και, (ii) να προσδιορίσουν σαφές χρονοδιαγράμματος ενεργειών στη βάση συγκεκριμένης καταληκτικής ημερομηνίας ολοκλήρωσης της όλης διαδικασίας. Οι υπογράφοντες προτείνουν τα ανωτέρω στηριζόμενοι, πέραν από προσωπικές εκτιμήσεις, και στα παρακάτω αδιαμφισβήτητα ιστορικά δεδομένα και γεγονότα: 1. Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν 24 ΑΕΙ και 16 ΤΕΙ. Το ΕΑΠ είναι το 19 ελληνικό ΑΕΙ, εάν η κατάταξη των ΑΕΙ γίνει με βάση την χρονολογική σειρά ιδρύσεως και λειτουργίας τους. Το ΕΑΠ ιδρύθηκε το 1992 (άρθρο 27 του Ν. 2083/92), ενώ το 1996 τοποθετήθηκε η πρώτη Διοικούσα Επιτροπή και το 1997 ψηφίστηκε ο Ιδρυτικός Νόμος της λειτουργίας του (Ν. 2552/97). Το 1998 έγινε η έναρξη παροχής των δύο πρώτων προγραμμάτων σπουδών του. Δηλαδή έχουν περάσει 20 έτη από την ίδρυση του και 15 έτη από την έναρξη παροχής των πρώτων προγραμμάτων σπουδών του. 2. Το ΕΑΠ καίτοι έχουν περάσει 20 έτη από την ίδρυσή του δεν είναι σήμερα αυτοδύναμο, σε αντίθεση με άλλα ΑΕΙ, που, αν και ιδρύθηκαν μετά από αυτό, απέκτησαν αυτοδυναμία και εκλεγμένες πρυτανικές αρχές σε λιγότερο από 10 χρόνια από την ίδρυσή τους. 3. Σήμερα το ΕΑΠ έχει 42 μέλη ΔΕΠ (10 εκ των οποίων είναι Καθηγητές Α’ Βαθμίδας), 1.317 μέλη Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού και 213 άτομα διοικητικό προσωπικό. Το ΕΑΠ προσφέρει 31 προγράμματα σπουδών ενώ οι ενεργοί φοιτητές του ανέρχονται σε 26.316 (οι εγγεγραμμένοι είναι 30.886), αριθμός φοιτητών που το κατατάσσει ως 3 σε μέγεθος ελληνικό ΑΕΙ (πρώτο είναι το Πανεπιστήμιο Αθηνών και δεύτερο ακολουθεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης). 4. Σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο του 1997 οι προϋποθέσεις για την αυτοδυναμία του ΕΑΠ ήταν: η ύπαρξη 2 τουλάχιστον ανεξάρτητων Σχολών (δηλ. 6 μέλη ΔΕΠ ανά Σχολή), 3 Καθηγητές πρώτης βαθμίδας και ο διορισμός Γραμματέα ΕΑΠ. Στην αρχή του ακαδημαϊκού έτους 2002-2003 το ΕΑΠ ήταν σε θέση να αυτονομηθεί σύμφωνα με τα προηγούμενα και μόλις ολοκληρωνόταν ο διορισμός των νέων οργάνων σε δύο Κοσμητείες που θα γινόταν αυτόνομες. Τον Αύγουστο του 2002 όμως, με εισήγηση της τότε ΔΕ του ΕΑΠ και κατάθεση τροπολογίας του Υπουργείου Παιδείας (Ν. 3027/2002), άλλαξαν οι προϋποθέσεις για την αυτοδυναμία του ΕΑΠ. Έτσι μέχρι και σήμερα, για την αυτοδυναμία του ΕΑΠ απαιτείται η ύπαρξη τουλάχιστον ενός εκλεγμένου μέλους ΔΕΠ σε κάθε Πρόγραμμα Σπουδών. 5. Το ΕΑΠ σήμερα έχει πολλαπλασίως καλύψει τις προϋποθέσεις αυτονομίας του σύμφωνα με τον αρχικό ιδρυτικό του Νόμο. Οι προϋποθέσεις όμως που έθεσε η τροποποίηση του Ν. 3027/2002 αποδείχθηκαν μετά από μία δεκαετία εξαιρετικά δύσκολο να επιτευχθούν. Σήμερα το ΕΑΠ εξακολουθεί (20 έτη από την ίδρυσή του) να είναι μη αυτοδιοικούμενο, παρά τα προβλεπόμενα από το Σύνταγμα και τον (αρχικό) ιδρυτικό του νόμο, και αυτό σε συνδυασμό με τις παρούσες δημοσιονομικές συνθήκες, τον αναγγελθέντα ρυθμό εισαγωγής νέων προγραμμάτων σπουδών κτλ, σημαίνει πρακτικά ότι αναβάλλεται πλέον επ’ αόριστον η διαδικασία αυτοδυναμίας του ΕΑΠ. 6. Σε ό,τι αφορά το επίπεδο επιστημονικής δραστηριότητας των μελών ΔΕΠ του, τουλάχιστον όπως προκύπτει από διεθνείς δείκτες δημοσιεύσεων και ετεροαναφορών ανά μέλος ΔΕΠ με βάση στοιχεία του 2010, το ΕΑΠ είναι ισοδύναμο ή και καλύτερο από άλλα ελληνικά ΑΕΙ με πολύ μεγαλύτερη χρονικά παρουσία αλλά και με πολύ περισσότερα μέλη ΔΕΠ, ενώ παρά το νεαρό της ηλικίας του, το ΕΑΠ κατακτά μια ικανοποιητική θέση ανάμεσα στα ελληνικά ΑΕΙ σε όρους επιστημονικής επάρκειας. 7. Το ΕΑΠ είναι το πρώτο δημόσιο ελληνικό ΑΕΙ που έχει εφαρμόσει από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του, μέσω ειδικής ανεξάρτητης μονάδας (ΜΕΑΕ) που προβλέπεται στον ιδρυτικό του νόμο, την ετήσια αξιολόγηση όλων των διδασκόντων και της λειτουργίας του και έχει αποδείξει την ικανότητά του μέσα από αυτή τη διαδικασία αξιολόγησης και αξιόπιστες δημοκρατικές ακαδημαϊκές πρακτικές να βελτιώνει σταδιακά το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο προς όφελος των φοιτητών του και της κοινωνίας. Η οργάνωση του Ιδρύματος σε ότι αφορά το εκπαιδευτικό υλικό, τον προγραμματισμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας κλπ έχει ανέλθει σε πολύ υψηλό επίπεδο και είναι αξιοζήλευτη από πολλά ΑΕΙ της Ελλάδας αλλά και του εξωτερικού. 8. Ο ιδιαίτερος χαρακτήρας του ΕΑΠ και ο προσανατολισμός του στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η τεράστια επένδυση που έχει γίνει σε αυτό από την Πολιτεία και την ΕΕ, η εμπιστοσύνη με την οποία περιβάλλει το ίδρυμα η ελληνική κοινωνία και η ακαδημαϊκή κοινότητα, το μέγεθός του αλλά και η συνεισφορά των φοιτητών του στις δαπάνες λειτουργίας του, γεγονός που επιφέρει σχεδόν μηδαμινή οικονομική επιβάρυνση της πολιτείας, συνηγορούν θετικά στην δρομολόγηση της διαδικασίας αυτονόμησής του, καθώς το ΕΑΠ διαθέτει τα μέσα, την τεχνογνωσία, την καινοτομία και τις υποδομές για να κατοχυρώσει τη διακριτή του παρουσία στο ελληνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές πανεπιστημιακό περιβάλλον και να επιτελέσει συγχρόνως την κοινωνική του αποστολή. Τα μέλη ΔΕΠ της ΣΚΕ του ΕΑΠ 1. Γεώργιος Αγιομυργιανάκης, Καθηγητής 2. Δημήτριος Βασιλείου, Καθηγητής & Αναπληρωτής Κοσμήτορας Σχολής 3. Δημήτριος Γιαννιάς, Καθηγητής & Κοσμήτορας Σχολής 4. Χαράλαμπος Ανθόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής 5. Δημήτριος Αστερίου, Αναπληρωτής Καθηγητής 6. Απόστολος Γέροντας, Αναπληρωτής Καθηγητής 7. Ιωάννης Κεχαγιάς, Αναπληρωτής Καθηγητής 8. Αθανάσιος Μιχιώτης Αναπληρωτής Καθηγητής 9. Δημήτριος Νιάκας, Αναπληρωτής Καθηγητής 10. Αυγουστίνος Δημητράς, Επίκουρος Καθηγητής 11. Ελένη Σφακιανάκη, Επίκουρος Καθηγήτρια 12. Μαρία Κοντοχρήστου, Λέκτορας