Αξιότιμοι συνομιλητές, συνομιλήτριες,
Να ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι θα ήθελα να συζητήσουμε ειλικρινά και με βάση αρχές και ιδέες για το τι πρέπει να γίνει και τι όχι. Δεν έχω διάθεση να μεροληπτήσω θετικά υπέρ της ειδικότητας μου και σε βάρος κάποιων άλλων(κάθε γνωστικό αντικείμενο έχει τη δική του ξεχωριστή αξία).
Το θέμα είναι σοβαρό γιατί συζητάμε για το τι είδους πολίτες θέλουμε να έχουμε τα επόμενα χρόνια και κατ΄ επέκταση τι είδους κοινωνία.
Για το πρόγραμμα σπουδών του Νέου Λυκείου πολλά θα μπορούσε να πει κανείς, όμως θα ήθελα να σταθώ σε ένα. Διαβάζοντας τους σκοπούς βλέπω:
" 2. Σκοποί του Γενικού Λυκείου είναι ιδίως :
α) Η παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου, που θα συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών,"
Από τα παραπάνω μου γεννιούνται ορισμένα ερωτήματα και θα ήθελα κάποιες απαντήσεις:
1) Θα ήθελα να μου εξηγήσει κάποιος πως μπορεί να επιτευχθεί ο παραπάνω σκοπός του Νέου Λυκείου. Πως μπορεί να υπάρχει ισορροπία στη γνωστική συναισθηματική, πνευματική και ιδιαίτερα τη σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών όταν το πρόγραμμα σπουδών που καλούνται να παρακολουθήσουν οι νέοι μας περιλαμβάνει μόνο τέσσερις (4) ώρες Φυσικής Αγωγής στις 102 ώρες μαθημάτων ανά εβδομάδα και των τριών τάξεων....
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι δεν υπάρχει λόγος να υπάρχουν ώρες Φυσικής Αγωγής μια που οι καθηγητές Φ.Α. "δεν δουλεύουν" κλπ. Αν τα πράγματα είναι έτσι η λύση όταν ένα εργαλείο δεν δουλεύει είναι να το διορθώσουμε και αν δεν διορθώνεται να το αλλάξουμε και όχι να σταματήσουμε να κάνουμε τις δουλειές που κάναμε με το συγκεκριμένο εργαλείο. Επιλέξαμε να το έχουμε γιατί μας καλύπτει κάποιες ανάγκες που τις θεωρούμε σημαντικές.
2)Πως εκπληρώνεται ο σκοπός της γενικής παιδείας όταν στα μαθήματα - αντικείμενα που η πολιτεία επιλέγει για την εκπαίδευση των παιδιών της η Φυσική Αγωγή είναι μόλις το 3,92% και ανήκει στα μαθήματα που ο βαθμός τους δεν μετράει πουθενά; Ποιο είναι το έμμεσο μήνυμα που δίνεται στους νέους πολίτες; Μήπως το μήνυμα είναι ότι δεν είναι και τόσο σημαντικό να κινείσαι (3,92%) αλλά να κάθεσαι όλη μέρα και να διαβάζεις (96,08%);
Μήπως αυτό το ποσοστό μας θυμίζει τα ποσοστά των ελεύθερα καθημερινά αθλούμενων στη χώρα μας;
Εδώ κάποιος θα μπορούσε να πει ότι η άθληση των πολιτών μπορεί να γίνει και με δικά τους μέσα, ή από συλλόγους τα απογεύματα. Ασφαλώς ναι. Με τη διαφορά ότι α) μ΄αυτόν τον τρόπο δεν μπορεί η πολιτεία να υποστηρίζει ότι ενδιαφέρεται για την κίνηση των πολιτών της, και β) τα σημερινά αποτελέσματα αυτής της λύσης είναι πενιχρά.
3)Ποια είναι η έμπρακτη στάση ένδειξης ενδιαφέροντος για τα σοβαρά προβλήματα παχυσαρκίας αλλά και της γενικότερης υγείας των πολιτών της χώρας μας που στο μέλλον θα επιδεινωθούν λόγω της έλλειψης κίνησης;
Θα μείνει η πολιτεία μόνο στην καταγραφή του προβλήματος μέσω του προγράμματος ΕΥΖΗΝ;(το οποίο πρέπει να συνεχιστεί, να παραμείνει μόνιμα στα σχολεία αλλά να επεκταθεί και στο Λύκειο όπου τα προβλήματα μεγενθύνονται λόγω του διαβάσματος για τις πανελλαδικές εξετάσεις)
Θα μείνει η πολιτεία να κοιτά τις στατιστικές επιδείνωσης της υγείας των πολιτών της που θα μεταφράζονται σε κοινωνικό και οικονομικό κόστος για τα ταμεία ασφάλισης και την εργασία, αφού στο μέλλον όλο και περισσότεροι συμπολίτες μας και από όλο και μικρότερη ηλικία θα χρειάζονται υπηρεσίες υγείας και δεν θα μπορούν να είναι εργασιακά αποδοτικοί;
Μήπως Θα έχουμε επιτύχει το σκοπό για "παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου, που θα συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική συναισθηματική, πνευματική ανάπτυξη όλων των μαθητών", που θα έχουν γίνει επιτυχημένοι επαγγελματίες και οικογενειάρχες, αλλά που δεν θα είναι υγιείς και για να λειτουργήσουν θα πρέπει να πάρουν τα φάρμακά τους;
Μήπως στο όνομα της προσωπικής και επαγγελματικής επιτυχίας παραμελούμε συστηματικά την υγεία μας;
Προτάσεις
Δεν θα προτείνω την αύξηση των ωρών Φυσικής Αγωγής σε όλες τις βαθμίδες σαν τη μόνη λύση στα παραπάνω διότι το πρόβλημα είναι σύνθετο και πολυπαραγοντικό.
Όμως πιστεύω πως η αναβάθμιση του μαθήματος από την πολιτεία στα προγράμματα σπουδών της εκπαίδευσής της με περισσότερες ώρες ανά τάξη, η είσοδος του στα κύρια μαθήματα, θα αύξαιναν το κύρος του και θα έδιναν ένα άλλο μήνυμα στους πολίτες για την αξία του.
Επίσης, θα μπορούσαν να θεσπιστούν ώρες Φυσικής Αγωγής μετά το τέλος του κανονικού σχολικού ωραρίου προκειμένου να αυξηθούν οι ώρες κίνησης των παιδιών, μέσα στις οποίες θα μπορούσαν να γίνουν και πρωταθλήματα με ομάδες γονιών - παιδιών ώστε να μπουν στη διαδικασία κίνησης και οι γονείς.
Επιπλέον, μπορούν να γίνουν προγράμματα Αγωγής Υγείας που θα μαθαίνουν στα παιδιά τι και πόσο τρώμε.
Ίσως κάποιος να έχει να προτείνει και άλλες λύσεις. Θα ήθελα να τις ακούσω. Πρέπει κάτι να γίνει. Το πρόβλημα είναι μεγάλο και θα γίνεται όλο και μεγαλύτερο τα επόμενα χρόνια.
Η ΠΑΙΔΕΙΑ μας στο θέμα της κίνησης είναι χαμηλή και αυτό πρέπει να αλλάξει. Η πολιτεία μέσα από τις δομές της εκπαίδευσης έχει την ευκαιρία να κάνει κάτι. Σίγουρα όχι με το πρόγραμμα σπουδών έτσι όπως αυτό προτείνεται σήμερα.
Ευχαριστώ για την υπομονή σας.
Με τιμή
Σ. Στυλιανίδης
Αξιότιμοι συνομιλητές, συνομιλήτριες, Να ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι θα ήθελα να συζητήσουμε ειλικρινά και με βάση αρχές και ιδέες για το τι πρέπει να γίνει και τι όχι. Δεν έχω διάθεση να μεροληπτήσω θετικά υπέρ της ειδικότητας μου και σε βάρος κάποιων άλλων(κάθε γνωστικό αντικείμενο έχει τη δική του ξεχωριστή αξία). Το θέμα είναι σοβαρό γιατί συζητάμε για το τι είδους πολίτες θέλουμε να έχουμε τα επόμενα χρόνια και κατ΄ επέκταση τι είδους κοινωνία. Για το πρόγραμμα σπουδών του Νέου Λυκείου πολλά θα μπορούσε να πει κανείς, όμως θα ήθελα να σταθώ σε ένα. Διαβάζοντας τους σκοπούς βλέπω: " 2. Σκοποί του Γενικού Λυκείου είναι ιδίως : α) Η παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου, που θα συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών," Από τα παραπάνω μου γεννιούνται ορισμένα ερωτήματα και θα ήθελα κάποιες απαντήσεις: 1) Θα ήθελα να μου εξηγήσει κάποιος πως μπορεί να επιτευχθεί ο παραπάνω σκοπός του Νέου Λυκείου. Πως μπορεί να υπάρχει ισορροπία στη γνωστική συναισθηματική, πνευματική και ιδιαίτερα τη σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών όταν το πρόγραμμα σπουδών που καλούνται να παρακολουθήσουν οι νέοι μας περιλαμβάνει μόνο τέσσερις (4) ώρες Φυσικής Αγωγής στις 102 ώρες μαθημάτων ανά εβδομάδα και των τριών τάξεων.... Θα μπορούσε να πει κανείς ότι δεν υπάρχει λόγος να υπάρχουν ώρες Φυσικής Αγωγής μια που οι καθηγητές Φ.Α. "δεν δουλεύουν" κλπ. Αν τα πράγματα είναι έτσι η λύση όταν ένα εργαλείο δεν δουλεύει είναι να το διορθώσουμε και αν δεν διορθώνεται να το αλλάξουμε και όχι να σταματήσουμε να κάνουμε τις δουλειές που κάναμε με το συγκεκριμένο εργαλείο. Επιλέξαμε να το έχουμε γιατί μας καλύπτει κάποιες ανάγκες που τις θεωρούμε σημαντικές. 2)Πως εκπληρώνεται ο σκοπός της γενικής παιδείας όταν στα μαθήματα - αντικείμενα που η πολιτεία επιλέγει για την εκπαίδευση των παιδιών της η Φυσική Αγωγή είναι μόλις το 3,92% και ανήκει στα μαθήματα που ο βαθμός τους δεν μετράει πουθενά; Ποιο είναι το έμμεσο μήνυμα που δίνεται στους νέους πολίτες; Μήπως το μήνυμα είναι ότι δεν είναι και τόσο σημαντικό να κινείσαι (3,92%) αλλά να κάθεσαι όλη μέρα και να διαβάζεις (96,08%); Μήπως αυτό το ποσοστό μας θυμίζει τα ποσοστά των ελεύθερα καθημερινά αθλούμενων στη χώρα μας; Εδώ κάποιος θα μπορούσε να πει ότι η άθληση των πολιτών μπορεί να γίνει και με δικά τους μέσα, ή από συλλόγους τα απογεύματα. Ασφαλώς ναι. Με τη διαφορά ότι α) μ΄αυτόν τον τρόπο δεν μπορεί η πολιτεία να υποστηρίζει ότι ενδιαφέρεται για την κίνηση των πολιτών της, και β) τα σημερινά αποτελέσματα αυτής της λύσης είναι πενιχρά. 3)Ποια είναι η έμπρακτη στάση ένδειξης ενδιαφέροντος για τα σοβαρά προβλήματα παχυσαρκίας αλλά και της γενικότερης υγείας των πολιτών της χώρας μας που στο μέλλον θα επιδεινωθούν λόγω της έλλειψης κίνησης; Θα μείνει η πολιτεία μόνο στην καταγραφή του προβλήματος μέσω του προγράμματος ΕΥΖΗΝ;(το οποίο πρέπει να συνεχιστεί, να παραμείνει μόνιμα στα σχολεία αλλά να επεκταθεί και στο Λύκειο όπου τα προβλήματα μεγενθύνονται λόγω του διαβάσματος για τις πανελλαδικές εξετάσεις) Θα μείνει η πολιτεία να κοιτά τις στατιστικές επιδείνωσης της υγείας των πολιτών της που θα μεταφράζονται σε κοινωνικό και οικονομικό κόστος για τα ταμεία ασφάλισης και την εργασία, αφού στο μέλλον όλο και περισσότεροι συμπολίτες μας και από όλο και μικρότερη ηλικία θα χρειάζονται υπηρεσίες υγείας και δεν θα μπορούν να είναι εργασιακά αποδοτικοί; Μήπως Θα έχουμε επιτύχει το σκοπό για "παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου, που θα συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική συναισθηματική, πνευματική ανάπτυξη όλων των μαθητών", που θα έχουν γίνει επιτυχημένοι επαγγελματίες και οικογενειάρχες, αλλά που δεν θα είναι υγιείς και για να λειτουργήσουν θα πρέπει να πάρουν τα φάρμακά τους; Μήπως στο όνομα της προσωπικής και επαγγελματικής επιτυχίας παραμελούμε συστηματικά την υγεία μας; Προτάσεις Δεν θα προτείνω την αύξηση των ωρών Φυσικής Αγωγής σε όλες τις βαθμίδες σαν τη μόνη λύση στα παραπάνω διότι το πρόβλημα είναι σύνθετο και πολυπαραγοντικό. Όμως πιστεύω πως η αναβάθμιση του μαθήματος από την πολιτεία στα προγράμματα σπουδών της εκπαίδευσής της με περισσότερες ώρες ανά τάξη, η είσοδος του στα κύρια μαθήματα, θα αύξαιναν το κύρος του και θα έδιναν ένα άλλο μήνυμα στους πολίτες για την αξία του. Επίσης, θα μπορούσαν να θεσπιστούν ώρες Φυσικής Αγωγής μετά το τέλος του κανονικού σχολικού ωραρίου προκειμένου να αυξηθούν οι ώρες κίνησης των παιδιών, μέσα στις οποίες θα μπορούσαν να γίνουν και πρωταθλήματα με ομάδες γονιών - παιδιών ώστε να μπουν στη διαδικασία κίνησης και οι γονείς. Επιπλέον, μπορούν να γίνουν προγράμματα Αγωγής Υγείας που θα μαθαίνουν στα παιδιά τι και πόσο τρώμε. Ίσως κάποιος να έχει να προτείνει και άλλες λύσεις. Θα ήθελα να τις ακούσω. Πρέπει κάτι να γίνει. Το πρόβλημα είναι μεγάλο και θα γίνεται όλο και μεγαλύτερο τα επόμενα χρόνια. Η ΠΑΙΔΕΙΑ μας στο θέμα της κίνησης είναι χαμηλή και αυτό πρέπει να αλλάξει. Η πολιτεία μέσα από τις δομές της εκπαίδευσης έχει την ευκαιρία να κάνει κάτι. Σίγουρα όχι με το πρόγραμμα σπουδών έτσι όπως αυτό προτείνεται σήμερα. Ευχαριστώ για την υπομονή σας. Με τιμή Σ. Στυλιανίδης