Επικροτώ την πρωτοβουλία του υπουργείου για τη παρούσα διαβούλευση, αν και γίνεται σε πολύ πιεσμένη περίοδο όπου αρκετοί συνάδελφοι απουσιάζουν για διακοπές και σίγουρα πολλοί ανησυχούν για το εργασιακό τους μέλλον στην εκπαίδευση.
Δεν γνωρίζω κατά πόσο έχουν ληφθεί υπόψιν οι προτάσεις που κατά καιρούς έχουν υποβληθεί από τις επιστημονικές ενώσεις και συγκεκριμένα από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ)η οποία έχει επεξεργαστεί και υποβάλλει συγκεκριμένες προτάσεις για τα αναλυτικά προγράμματα και τη διδασκαλία των μαθηματικών στη δημόσια εκπαίδευση.
Θα παραθέσω εν συντομία μερικούς από τους προβληματισμούς μου.
Γιατί επικεντρωνόμαστε κάθε φορά στο Λύκειο και στο εξεταστικό σύστημα και δεν βλέπουμε το ζήτημα της εκπαίδευσης συνολικότερα, δηλαδή από την πρώτη Δημοτικού μέχρι το Λύκειο.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι χρειάζονται ριζικές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα.
Θα αναφερθώ στο θέμα της μαθηματικής εκπαίδευσης, καθώς είναι ένα θέμα που αποτελεί αντικείμενο προβληματισμού, τόσο στους μαθητές και στους γονείς τους, όσο και για όλη τη μαθηματική κοινότητα της χώρας μας.
Ακούμε συνέχεια για "δύσκολα μαθηματικά", για "σφαγή" στις εξετάσεις, για "κατάρρευση" των βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια.
Η τελική κατάληξη είναι ότι η πλειοψηφία (σε πολύ μεγάλο ποσοστό που ολοένα και αυξάνεται) του μαθητικού πληθυσμού της χώρας μας, έχουν γυρίσει την πλάτη στα μαθηματικά. Και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από τις επιδόσεις των μαθητών της Γ Λυκείου στις Πανελλήνιες εξετάσεις, αλλά και σε ενδοσχολικά επίπεδο.
Το ερώτημα είναι:
Τι μαθηματικά ζητάμε να γνωρίζει ο κάθε μαθητής ανά βαθμίδα εκπαίδευσης; Και μιλάμε για τις βασικές γνώσεις όσων τελειώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση, αλλά και τις πιο εξειδικευμένες και βαθύτερες εκείνων που θα ακολουθήσουν θετικές επιστήμες.
Σίγουρα χρειάζεται ένα "φιλτράρισμα" στη μετάβαση από το Γυμνάσιο στο Λύκειο τουλάχιστον για εκείνους που σκοπεύουν να εισαχθούν σε κάποιο ΑΕΙ.
Φτάσαμε στο σημείο να φτάνει ο μαθητής στη Γ Λυκείου και να διδάσκεται ολοκληρώματα, τη στιγμή που δυσκολεύεται να εκτελέσει απλές αλγεβρικές πράξεις.
Ένα άλλο ζήτημα που πρέπει να εξεταστεί είναι η εισαγωγή του μαθήματος της Γεωμετρίας στη Γ Λυκείου και κατ επέκταση η αναβάθμιση του συγκεκριμένου μαθήματος στο Λύκειο. Είναι κοινή παραδοχή των περισσοτέρων μαθηματικών ότι η Γεωμετρία συμβάλλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης.
Ελπίζω το προτεινόμενο Νέο Λύκειο να φέρει κάτι καλύτερο από το προηγούμενο και να πάψουμε να παράγουμε (σε τόσο μεγάλο βαθμό) αναλφάβητους (μαθηματικά αλλά και γλωσσικά) αποφοίτους Λυκείου.
Ανδρέας Βαρβεράκης
Μαθηματικός
Πρόεδρος Παραρτήματος Ηρακλείου της ΕΜΕ.
Επικροτώ την πρωτοβουλία του υπουργείου για τη παρούσα διαβούλευση, αν και γίνεται σε πολύ πιεσμένη περίοδο όπου αρκετοί συνάδελφοι απουσιάζουν για διακοπές και σίγουρα πολλοί ανησυχούν για το εργασιακό τους μέλλον στην εκπαίδευση. Δεν γνωρίζω κατά πόσο έχουν ληφθεί υπόψιν οι προτάσεις που κατά καιρούς έχουν υποβληθεί από τις επιστημονικές ενώσεις και συγκεκριμένα από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία (ΕΜΕ)η οποία έχει επεξεργαστεί και υποβάλλει συγκεκριμένες προτάσεις για τα αναλυτικά προγράμματα και τη διδασκαλία των μαθηματικών στη δημόσια εκπαίδευση. Θα παραθέσω εν συντομία μερικούς από τους προβληματισμούς μου. Γιατί επικεντρωνόμαστε κάθε φορά στο Λύκειο και στο εξεταστικό σύστημα και δεν βλέπουμε το ζήτημα της εκπαίδευσης συνολικότερα, δηλαδή από την πρώτη Δημοτικού μέχρι το Λύκειο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι χρειάζονται ριζικές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα. Θα αναφερθώ στο θέμα της μαθηματικής εκπαίδευσης, καθώς είναι ένα θέμα που αποτελεί αντικείμενο προβληματισμού, τόσο στους μαθητές και στους γονείς τους, όσο και για όλη τη μαθηματική κοινότητα της χώρας μας. Ακούμε συνέχεια για "δύσκολα μαθηματικά", για "σφαγή" στις εξετάσεις, για "κατάρρευση" των βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Η τελική κατάληξη είναι ότι η πλειοψηφία (σε πολύ μεγάλο ποσοστό που ολοένα και αυξάνεται) του μαθητικού πληθυσμού της χώρας μας, έχουν γυρίσει την πλάτη στα μαθηματικά. Και αυτό φαίνεται ξεκάθαρα από τις επιδόσεις των μαθητών της Γ Λυκείου στις Πανελλήνιες εξετάσεις, αλλά και σε ενδοσχολικά επίπεδο. Το ερώτημα είναι: Τι μαθηματικά ζητάμε να γνωρίζει ο κάθε μαθητής ανά βαθμίδα εκπαίδευσης; Και μιλάμε για τις βασικές γνώσεις όσων τελειώνουν την υποχρεωτική εκπαίδευση, αλλά και τις πιο εξειδικευμένες και βαθύτερες εκείνων που θα ακολουθήσουν θετικές επιστήμες. Σίγουρα χρειάζεται ένα "φιλτράρισμα" στη μετάβαση από το Γυμνάσιο στο Λύκειο τουλάχιστον για εκείνους που σκοπεύουν να εισαχθούν σε κάποιο ΑΕΙ. Φτάσαμε στο σημείο να φτάνει ο μαθητής στη Γ Λυκείου και να διδάσκεται ολοκληρώματα, τη στιγμή που δυσκολεύεται να εκτελέσει απλές αλγεβρικές πράξεις. Ένα άλλο ζήτημα που πρέπει να εξεταστεί είναι η εισαγωγή του μαθήματος της Γεωμετρίας στη Γ Λυκείου και κατ επέκταση η αναβάθμιση του συγκεκριμένου μαθήματος στο Λύκειο. Είναι κοινή παραδοχή των περισσοτέρων μαθηματικών ότι η Γεωμετρία συμβάλλει τα μέγιστα στην ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης. Ελπίζω το προτεινόμενο Νέο Λύκειο να φέρει κάτι καλύτερο από το προηγούμενο και να πάψουμε να παράγουμε (σε τόσο μεγάλο βαθμό) αναλφάβητους (μαθηματικά αλλά και γλωσσικά) αποφοίτους Λυκείου. Ανδρέας Βαρβεράκης Μαθηματικός Πρόεδρος Παραρτήματος Ηρακλείου της ΕΜΕ.