Κύριε Υπουργέ
Στο σχέδιο νόμου για το λύκειο «εξαφανίζεται» το μάθημα της πληροφορικής στα γενικά λύκεια και υποβαθμίζεται στα τεχνολογικά λύκεια. Αυτό μόνο ως κακόγουστο αστείο μπορεί να εκληφθεί αν αναλογιστεί κάποιος ότι σχεδιάζουμε το «νέο ψηφιακό σχολείο». Επειδή όμως κανείς, όσο ψηλά και αν είναι (σήμερα), δεν μπορεί να παίζει, όχι με την επαγγελματική σταδιοδρομία μερικών χιλιάδων εκπαιδευτικών πληροφορικής, αλλά κυρίως με την ανάπτυξη της χώρας και με τις ζωές της επόμενης γενιάς, θα θέλαμε να σας υπενθυμίσουμε–τονίσουμε μέσα σε λίγες σειρές τα παρακάτω:
Η σχεδίαση ενός νέου εκπαιδευτικού συστήματος μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους όταν αυτή εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης, δηλαδή την μάθηση και την καλλιέργεια του ανθρώπου. Για να πετύχει αυτός ο στόχος είναι αναγκαία η γνώση πολλών διαφορετικών τομέων-επιστημών που οι λιγοστοί σύμβουλοί σας είναι λογικό ότι δεν μπορούν να έχουν. Αυτό το κενό καλείται να συμπληρώσει η επαφή με τους διάφορους επιστημονικούς φορείς αλλά και με τους πολίτες μέσω της δημόσιας διαβούλευσης. Αρκεί βέβαια οι επιθυμίες τους (όταν είναι καθολικές και σωστές) να γίνονται σεβαστές.
Κύριε Υπουργέ
Οι συντάκτες αυτού του νομοσχεδίου έχουν άγνοια του χώρου των Νέων Τεχνολογιών. Διαφορετικά δε θα «διέγραφαν» από τη λυκειακή εκπαίδευση την πλέον αναπτυσσόμενη επιστήμη σε όλο τον κόσμο. Φαίνεται ότι, ίσως λόγω έλλειψης γνώσεων, η ΕΠΙΣΤΗΜΗ της πληροφορικής ταυτίζεται στο μυαλό τους με τη γνώση δεξιοτήτων χειρισμού του υπολογιστή. Όμως η πληροφορική ΔΕΝ είναι η γνώση χειρισμού υπολογιστή, όπως η γνώση χειρισμού του τηλεσκοπίου δεν σε καθιστά αστρονόμο, η γνώση χειρισμού των διακοπτών ρεύματος δε σε κάνει φυσικό, η γνώση χρήσης των απορρυπαντικών δε σε κάνει χημικό, κοκ. Είναι λοιπόν φανερό ότι ο υπολογιστής είναι απλώς το εργαλείο της επιστήμης της πληροφορικής.
Το πόσο σημαντική είναι η επιστήμη το θεωρούμε αυτονόητο αλλά, αφού οι σύμβουλοί σας έχουν διαφορετική γνώμη, είμαστε αναγκασμένοι να επιχειρηματολογήσουμε και για τα αυτονόητα. Το γεγονός ότι όλες οι ανθρώπινες δραστηριότητες σήμερα (όπως για παράδειγμα και η σύνταξη του σχεδίου νόμου για το Λύκειο ή η δημόσια διαβούλευση) γίνονται μέσω υπολογιστή αποδεικνύει την αναγκαιότητα χρήσης αυτού του εργαλείου. Κανείς όμως δε θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τις ευκολίες αυτές αν δεν υπήρχαν οι άνθρωποι που σπούδασαν πληροφορική και προγραμματίζουν τους υπολογιστές. Το συμπέρασμα είναι ότι αφού ο υπολογιστής είναι απολύτως αναγκαίος σε όλο τον κόσμο, το ίδιο αναγκαίοι είναι και οι άνθρωποι που τον προγραμματίζουν.
Παρακαλώ προσθέστε σε αυτό το συλλογισμό ότι όλες οι επιστήμες έχουν αλματώδη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια εξαιτίας και πάλι της άνθισης της επιστήμης της πληροφορικής. Μη ξεχνάτε ακόμη ότι τα κινητά τηλέφωνα, τα αυτοκίνητα, τα αεροπλάνα, ακόμα και τα πλυντήρια ρούχων κρύβουν μέσα τους έναν υπολογιστή ο οποίος πρέπει να προγραμματιστεί για να λειτουργεί με σωστό τρόπο. Αυτός είναι ο λόγος που για παράδειγμα η Αγγλία, αλλά και άλλες χώρες, εγκαταλείπουν στο σχολείο την εκμάθηση γνώσεων χειρισμού Η/Υ και την αντικαθιστούν με γνώσεις προγραμματισμού.
Κύριε Υπουργέ
Νομίζουμε ότι είναι πλέον ολοφάνερο ότι κανείς δε μπορεί να ζήσει στο σύγχρονο κόσμο χωρίς την άμεση ή έμμεση επαφή με τον υπολογιστή. Αυτό το γνωρίσουν όλες οι χώρες και για αυτό το λόγο έχουν ΕΠΕΝΔΥΣΕΙ στην ανάπτυξη της επιστήμης της πληροφορικής μέσα από την παρεχόμενη παιδεία. Εμείς σαν χώρα είχαμε υποβαθμισμένη την πληροφορική και αντί να την αναβαθμίσουμε, την «εξαφανίζουμε». Ταυτόχρονα «εξαφανίζουμε» το μέλλον της χώρας αφού η ανάπτυξη της χώρας θα μπορούσε να στηριχθεί στην ανάπτυξη της πληροφορικής. Βλέπετε κ. Υπουργέ η επιστήμη αυτή μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία μιας βιομηχανίας μόνο με την εκπαίδευση ανθρώπινων μυαλών, σε αντίθεση με όλες τις άλλες επιστήμες που χρειάζονται τεράστιες επενδύσεις σε εργοστάσια και εξοπλισμό.
Κύριε Υπουργέ
• Μέσα σε λίγες σειρές προσπαθήσαμε να τονίσουμε τη σημασία της επιστήμης της πληροφορικής (αν και θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε να επιχειρηματολογούμε γράφοντας ολόκληρα βιβλία). Η λογική λοιπόν επιτάσσει να αναβαθμίσετε το μάθημα της πληροφορικής και να του δώσετε τουλάχιστον την ίδια θέση με τα μαθήματα των θετικών επιστημών.
• Οι πολίτες (αν και έχουν λιγότερες γνώσεις από τους συμβούλους σας) αντιλαμβάνονται τη σημασία της πληροφορικής και για το λόγο αυτό την επέλεξαν, σε πρόσφατη έρευνα του Υπουργείου σας, σαν το τέταρτο (4ο) πιο σημαντικό μάθημα που πρέπει να διδάσκονται τα παιδιά τους.
• Οι μαθητές αγαπούν την πληροφορική και έχουν στις πρώτες τους προτιμήσεις τα αντίστοιχα πανεπιστημιακά ιδρύματα όταν υποβάλουν το μηχανογραφικό τους.
• Η χώρα έχει ανάγκη την ώθηση που μπορεί να δώσει η επιστήμη της πληροφορικής για να ξεφύγει από το τέλμα στο οποίο έχει πέσει.
Ελπίζουμε κ. Υπουργέ να έχετε τη διορατικότητα να τα δείτε όλα αυτά και το θάρρος να διορθώσετε το λάθος των συμβούλων σας ώστε να βοηθήσετε στην ανάπτυξη του τόπου.
Με τιμή
Το ΔΣ του
Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πληροφορικής Δράμας
Κύριε Υπουργέ Στο σχέδιο νόμου για το λύκειο «εξαφανίζεται» το μάθημα της πληροφορικής στα γενικά λύκεια και υποβαθμίζεται στα τεχνολογικά λύκεια. Αυτό μόνο ως κακόγουστο αστείο μπορεί να εκληφθεί αν αναλογιστεί κάποιος ότι σχεδιάζουμε το «νέο ψηφιακό σχολείο». Επειδή όμως κανείς, όσο ψηλά και αν είναι (σήμερα), δεν μπορεί να παίζει, όχι με την επαγγελματική σταδιοδρομία μερικών χιλιάδων εκπαιδευτικών πληροφορικής, αλλά κυρίως με την ανάπτυξη της χώρας και με τις ζωές της επόμενης γενιάς, θα θέλαμε να σας υπενθυμίσουμε–τονίσουμε μέσα σε λίγες σειρές τα παρακάτω: Η σχεδίαση ενός νέου εκπαιδευτικού συστήματος μας βρίσκει απόλυτα σύμφωνους όταν αυτή εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης, δηλαδή την μάθηση και την καλλιέργεια του ανθρώπου. Για να πετύχει αυτός ο στόχος είναι αναγκαία η γνώση πολλών διαφορετικών τομέων-επιστημών που οι λιγοστοί σύμβουλοί σας είναι λογικό ότι δεν μπορούν να έχουν. Αυτό το κενό καλείται να συμπληρώσει η επαφή με τους διάφορους επιστημονικούς φορείς αλλά και με τους πολίτες μέσω της δημόσιας διαβούλευσης. Αρκεί βέβαια οι επιθυμίες τους (όταν είναι καθολικές και σωστές) να γίνονται σεβαστές. Κύριε Υπουργέ Οι συντάκτες αυτού του νομοσχεδίου έχουν άγνοια του χώρου των Νέων Τεχνολογιών. Διαφορετικά δε θα «διέγραφαν» από τη λυκειακή εκπαίδευση την πλέον αναπτυσσόμενη επιστήμη σε όλο τον κόσμο. Φαίνεται ότι, ίσως λόγω έλλειψης γνώσεων, η ΕΠΙΣΤΗΜΗ της πληροφορικής ταυτίζεται στο μυαλό τους με τη γνώση δεξιοτήτων χειρισμού του υπολογιστή. Όμως η πληροφορική ΔΕΝ είναι η γνώση χειρισμού υπολογιστή, όπως η γνώση χειρισμού του τηλεσκοπίου δεν σε καθιστά αστρονόμο, η γνώση χειρισμού των διακοπτών ρεύματος δε σε κάνει φυσικό, η γνώση χρήσης των απορρυπαντικών δε σε κάνει χημικό, κοκ. Είναι λοιπόν φανερό ότι ο υπολογιστής είναι απλώς το εργαλείο της επιστήμης της πληροφορικής. Το πόσο σημαντική είναι η επιστήμη το θεωρούμε αυτονόητο αλλά, αφού οι σύμβουλοί σας έχουν διαφορετική γνώμη, είμαστε αναγκασμένοι να επιχειρηματολογήσουμε και για τα αυτονόητα. Το γεγονός ότι όλες οι ανθρώπινες δραστηριότητες σήμερα (όπως για παράδειγμα και η σύνταξη του σχεδίου νόμου για το Λύκειο ή η δημόσια διαβούλευση) γίνονται μέσω υπολογιστή αποδεικνύει την αναγκαιότητα χρήσης αυτού του εργαλείου. Κανείς όμως δε θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τις ευκολίες αυτές αν δεν υπήρχαν οι άνθρωποι που σπούδασαν πληροφορική και προγραμματίζουν τους υπολογιστές. Το συμπέρασμα είναι ότι αφού ο υπολογιστής είναι απολύτως αναγκαίος σε όλο τον κόσμο, το ίδιο αναγκαίοι είναι και οι άνθρωποι που τον προγραμματίζουν. Παρακαλώ προσθέστε σε αυτό το συλλογισμό ότι όλες οι επιστήμες έχουν αλματώδη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια εξαιτίας και πάλι της άνθισης της επιστήμης της πληροφορικής. Μη ξεχνάτε ακόμη ότι τα κινητά τηλέφωνα, τα αυτοκίνητα, τα αεροπλάνα, ακόμα και τα πλυντήρια ρούχων κρύβουν μέσα τους έναν υπολογιστή ο οποίος πρέπει να προγραμματιστεί για να λειτουργεί με σωστό τρόπο. Αυτός είναι ο λόγος που για παράδειγμα η Αγγλία, αλλά και άλλες χώρες, εγκαταλείπουν στο σχολείο την εκμάθηση γνώσεων χειρισμού Η/Υ και την αντικαθιστούν με γνώσεις προγραμματισμού. Κύριε Υπουργέ Νομίζουμε ότι είναι πλέον ολοφάνερο ότι κανείς δε μπορεί να ζήσει στο σύγχρονο κόσμο χωρίς την άμεση ή έμμεση επαφή με τον υπολογιστή. Αυτό το γνωρίσουν όλες οι χώρες και για αυτό το λόγο έχουν ΕΠΕΝΔΥΣΕΙ στην ανάπτυξη της επιστήμης της πληροφορικής μέσα από την παρεχόμενη παιδεία. Εμείς σαν χώρα είχαμε υποβαθμισμένη την πληροφορική και αντί να την αναβαθμίσουμε, την «εξαφανίζουμε». Ταυτόχρονα «εξαφανίζουμε» το μέλλον της χώρας αφού η ανάπτυξη της χώρας θα μπορούσε να στηριχθεί στην ανάπτυξη της πληροφορικής. Βλέπετε κ. Υπουργέ η επιστήμη αυτή μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία μιας βιομηχανίας μόνο με την εκπαίδευση ανθρώπινων μυαλών, σε αντίθεση με όλες τις άλλες επιστήμες που χρειάζονται τεράστιες επενδύσεις σε εργοστάσια και εξοπλισμό. Κύριε Υπουργέ • Μέσα σε λίγες σειρές προσπαθήσαμε να τονίσουμε τη σημασία της επιστήμης της πληροφορικής (αν και θα μπορούσαμε να συνεχίσουμε να επιχειρηματολογούμε γράφοντας ολόκληρα βιβλία). Η λογική λοιπόν επιτάσσει να αναβαθμίσετε το μάθημα της πληροφορικής και να του δώσετε τουλάχιστον την ίδια θέση με τα μαθήματα των θετικών επιστημών. • Οι πολίτες (αν και έχουν λιγότερες γνώσεις από τους συμβούλους σας) αντιλαμβάνονται τη σημασία της πληροφορικής και για το λόγο αυτό την επέλεξαν, σε πρόσφατη έρευνα του Υπουργείου σας, σαν το τέταρτο (4ο) πιο σημαντικό μάθημα που πρέπει να διδάσκονται τα παιδιά τους. • Οι μαθητές αγαπούν την πληροφορική και έχουν στις πρώτες τους προτιμήσεις τα αντίστοιχα πανεπιστημιακά ιδρύματα όταν υποβάλουν το μηχανογραφικό τους. • Η χώρα έχει ανάγκη την ώθηση που μπορεί να δώσει η επιστήμη της πληροφορικής για να ξεφύγει από το τέλμα στο οποίο έχει πέσει. Ελπίζουμε κ. Υπουργέ να έχετε τη διορατικότητα να τα δείτε όλα αυτά και το θάρρος να διορθώσετε το λάθος των συμβούλων σας ώστε να βοηθήσετε στην ανάπτυξη του τόπου. Με τιμή Το ΔΣ του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πληροφορικής Δράμας