Κ. Αρβανιτόπουλε,
λαμβάνοντας υπόψη τους Σκοπούς του Γενικού Λυκείου (π.χ. παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου, που θα συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών …) και της Δευτεροβάθμιας γενικότερα, καθώς και την Έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (30.10.2007) σχετικά με το ρολό του αθλητισμού στην παιδεία (2007/2086(INI), Επιτροπή πολιτισμού και Παιδείας), καταλαβαίνω ότι οι συντάκτες των προγραμμάτων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν λαμβάνουν τίποτα από τα παραπάνω υπόψη στον σχεδιασμό τους ή πολύ απλά τους λείπουν βασικές γνώσεις και δεξιότητες κατανόησης κείμενων.
Συγκεκριμένα στο πρόγραμμα του Νέου Γενικού Λυκείου όπως έγινε και με το γυμνάσιο, μειώθηκαν οι ώρες της Φυσικής Αγωγής στην Β’ Λυκείου (στο Γυμνάσιο αντίστοιχα της Β γυμνασίου). Έτσι αντί να αυξηθούν οι ώρες Φυσικής Αγωγής στην Γ Λυκείου (όπως είχε ανακοινωθεί αρχικά πριν από μερικά χρόνια) ώστε το μάθημα να μην είναι πλέον μονόωρο, μειώθηκαν οι ώρες στην Β κάνοντας έτσι το μάθημα μονόωρο (με ότι αυτό συνεπάγεται) στις δυο μεγαλύτερες τάξεις του Λυκείου, τις τάξεις δηλαδή που οι μαθητές έχουν την μεγαλύτερη ίσως ανάγκη για Φυσική Αγωγή.
Προκειμένου να αιτιολογήσω όλα αυτά που αναφέρω παραπάνω σας παραθέτω αυτούσια κομμάτια από την Έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (30.10.2007) σχετικά με το ρολό του αθλητισμού στην παιδεία (2007/2086(INI), Επιτροπή πολιτισμού και Παιδείας) προς ενημέρωση σας:
« ΠΡΟΤΑΣΗ ΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ»
Α.
λαμβάνοντας υπόψη ότι η φυσική αγωγή (ΦΑ) είναι το μόνο σχολικό μάθημα που στόχο έχει να προετοιμάσει τα παιδιά για έναν υγιή τρόπο ζωής και επικεντρώνεται στη συνολική τους σωματική και διανοητική ανάπτυξη, εμφυσώντας επίσης σημαντικές κοινωνικές αξίες όπως η δικαιοσύνη, η αυτοπειθαρχία, η αλληλεγγύη, το πνεύμα ομαδικότητας, η ανεκτικότητα και το ευ αγωνίζεσθαι,
Β.
λαμβάνοντας υπόψη ότι το υπερβολικό βάρος που προκαλείται από την καθιστική ζωή και την ακατάλληλη δίαιτα, οδηγώντας σε ορισμένες περιπτώσεις σε κακή υγεία και σε ψυχοκοινωνικά προβλήματα και ασθένειες με ακριβές περιπλοκές, όπως είναι η υπέρταση, ο διαβήτης και οι καρδιαγγειακές νόσοι, πλήττει όλο και μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού της ΕΕ, περιλαμβανομένου του 1/4 των παιδιών περίπου,
Γ.
λαμβάνοντας υπόψη ότι η σχολική ΦΑ και ο αθλητισμός είναι από τα κυριότερα μέσα κοινωνικής ενσωμάτωσης, για ορισμένες όμως μειονότητες και θρησκευτικές κοινότητες, καθώς και για τα παιδιά με αναπηρία, η πλήρης συμμετοχή στη σωματική άσκηση πολύ συχνά δεν είναι εξασφαλισμένη και δημιουργεί πολλά δυσεπίλυτα προβλήματα,
Θ.
λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η δημόσια υγεία και η προστασία των ανηλίκων αποτελούν προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ότι, για το λόγο αυτό, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην αντιμετώπιση του ντόπινγκ στον αθλητισμό,
Ι.
λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αθλητισμός είναι ένα από τα αποτελεσματικότερα μέτρα καταπολέμησης του καπνίσματος, ιδιαίτερα σε νέους εφηβικής ηλικίας,
1.
Επιβεβαιώνει το θεμιτό ενδιαφέρον της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον αθλητισμό, ιδιαίτερα δε στις κοινωνικές και πολιτιστικές του πτυχές, καθώς και τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές αξίες που μεταδίδει ο αθλητισμός όπως η αυτοπειθαρχία, η διερεύνηση των προσωπικών ορίων, η αλληλεγγύη, η ευγενής άμιλλα, ο σεβασμός του αντιπάλου, η κοινωνική ένταξη, η καταπολέμηση κάθε είδους διακρίσεων, το ομαδικό πνεύμα, η
ανεκτικότητα, και το έντιμο παιγνίδι,
3.
τονίζει ότι στο πλαίσιο των πολυπολιτισμικών μας κοινωνιών, ο αθλητισμός πρέπει να αποτελέσει αναπόσπαστο που πρέπει να χρησιμοποιείται στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση, και ότι τα αποτελέσματα μελετών δείχνουν ότι η τακτική σωματική άσκηση βελτιώνει την ψυχική και σωματική υγεία και παράλληλα συμβάλλει θετικά στη μαθησιακή διαδικασία και
4.
καλεί τα κράτη μέλη και τις αρμόδιες αρχές να εξασφαλίσουν ότι θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη της υγείας στο πλαίσιο των σχολικών και προσχολικών προγραμμάτων διδασκαλίας, προωθώντας μια σωματική δραστηριότητα ειδική για τη συγκεκριμένη ηλικία και αυξάνοντας την ευαισθητοποίηση των ομίλων και ενώσεων,
ώστε τα παιδιά να μπορούν, για παράδειγμα, να ξεκινήσουν τη σωματική
δραστηριότητα σε όσο το δυνατόν μικρότερη ηλικία, προς όφελος της ανάπτυξης και της υγείας τους, προκειμένου να διασφαλισθεί στη ΦΑ καθεστώς σύμφωνο με το προφίλ του ιδρύματος και το αντίστοιχο επίπεδο σπουδών,
5.
επισημαίνει ότι ο αθλητισμός και η σωματική δραστηριότητα μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά στην καταπολέμηση των αρνητικών για την υγεία τάσεων όπως η καθιστική ζωή και η παχυσαρκία και αναφέρεται στο πρόσφατο Ευρωβαρόμετρο για την Υγεία τα Τρόφιμα και τη Διατροφή (Νοέμβριος 2006) που πραγματεύεται τα υγειονομικά και σωματικά χαρακτηριστικά των Ευρωπαίων, το διαιτολόγιό τους και τα προβλήματα που απορρέουν από την παχυσαρκία και την έλλειψη άσκησης,
***10.***
καλεί τα κράτη μέλη να καταστήσουν τη ΦΑ υποχρεωτική στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και να αποδεχθούν την αρχή σύμφωνα με την οποία στο ωρολόγιο πρόγραμμα θα εξασφαλίζονται τουλάχιστον τρία μαθήματα ΦΑ την εβδομάδα ενώ τα σχολεία πρέπει να ενθαρρύνονται να επεκτείνουν το ελάχιστο αυτό όριο όσο το δυνατόν περισσότερο,
11.
καλεί τα κράτη μέλη και τις αρμόδιες αρχές να προωθήσουν την επίγνωση του σώματος,και την ανάπτυξη της υγείας μέσω ενός υψηλότερου βαθμού ενσωμάτωσης μεταξύ αθλητισμού και θεωρητικών μαθημάτων,
19.
ενθαρρύνει τα κράτη μέλη να εκσυγχρονίσουν και να βελτιώσουν τις πολιτικές τους στον τομέα της φυσικής αγωγής κυρίως ώστε να υπάρξει ισορροπία μεταξύ των φυσικών και διανοητικών δραστηριοτήτων στα σχολεία, να επενδύσουν σε ποιοτικές αθλητικές εγκαταστάσεις και να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα ώστε να είναι προσιτές σε όλους τους μαθητές οι σχολικές αθλητικές εγκαταστάσεις καθώς και τα σχολικά
αθλητικά προγράμματα, να δοθεί δε ιδιαίτερη προσοχή στις ανάγκες των μαθητών με αναπηρίες, εκτιμά ότι πρέπει να είναι ευπρόσδεκτη η υποστήριξη για ένα ευρύ φάσμα αθλητικών δραστηριοτήτων, ώστε κάθε μαθητής να έχει πραγματικές ευκαιρίες συμμετοχής σε διάφορα αθλήματα, καλεί τα κράτη μέλη να υποστηρίξουν την απαίτηση να αυξηθεί ο χρόνος της φυσικής αγωγής στα σχολεία, καλεί τα κράτη μέλη να προωθήσουν την νομική αναγνώριση των ιδρυμάτων και οργανώσεων που συμβάλλουν στην καλύτερη ενσωμάτωση των αθλητικών δραστηριοτήτων στην προσχολική και τη σχολική αγωγή τάσσεται υπέρ της παροχής κινήτρων στις αθλητικές λέσχες που έχουν συμφωνίες συνεργασίας με σχολεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα, κέντρα νεότητας, και με άλλες κοινοτικές ή εθελοντικές οργανώσεις που συμμετέχουν σε προγράμματα δια βίου μάθησης,»
Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη όλα τα παραπάνω παρακαλώ πολύ να αποκαταστήσετε τις ώρες της Φυσικής Αγωγής στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των σχολείων της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Γοροζίδης Γεώργιος,
ΠΕ 11, Μsc, Υποψήφιος Διδάκτορας
Κ. Αρβανιτόπουλε, λαμβάνοντας υπόψη τους Σκοπούς του Γενικού Λυκείου (π.χ. παροχή γενικής παιδείας υψηλού επιπέδου, που θα συμβάλλει στην ισόρροπη γνωστική συναισθηματική, πνευματική και σωματική ανάπτυξη όλων των μαθητών …) και της Δευτεροβάθμιας γενικότερα, καθώς και την Έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (30.10.2007) σχετικά με το ρολό του αθλητισμού στην παιδεία (2007/2086(INI), Επιτροπή πολιτισμού και Παιδείας), καταλαβαίνω ότι οι συντάκτες των προγραμμάτων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν λαμβάνουν τίποτα από τα παραπάνω υπόψη στον σχεδιασμό τους ή πολύ απλά τους λείπουν βασικές γνώσεις και δεξιότητες κατανόησης κείμενων. Συγκεκριμένα στο πρόγραμμα του Νέου Γενικού Λυκείου όπως έγινε και με το γυμνάσιο, μειώθηκαν οι ώρες της Φυσικής Αγωγής στην Β’ Λυκείου (στο Γυμνάσιο αντίστοιχα της Β γυμνασίου). Έτσι αντί να αυξηθούν οι ώρες Φυσικής Αγωγής στην Γ Λυκείου (όπως είχε ανακοινωθεί αρχικά πριν από μερικά χρόνια) ώστε το μάθημα να μην είναι πλέον μονόωρο, μειώθηκαν οι ώρες στην Β κάνοντας έτσι το μάθημα μονόωρο (με ότι αυτό συνεπάγεται) στις δυο μεγαλύτερες τάξεις του Λυκείου, τις τάξεις δηλαδή που οι μαθητές έχουν την μεγαλύτερη ίσως ανάγκη για Φυσική Αγωγή. Προκειμένου να αιτιολογήσω όλα αυτά που αναφέρω παραπάνω σας παραθέτω αυτούσια κομμάτια από την Έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (30.10.2007) σχετικά με το ρολό του αθλητισμού στην παιδεία (2007/2086(INI), Επιτροπή πολιτισμού και Παιδείας) προς ενημέρωση σας: « ΠΡΟΤΑΣΗ ΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ» Α. λαμβάνοντας υπόψη ότι η φυσική αγωγή (ΦΑ) είναι το μόνο σχολικό μάθημα που στόχο έχει να προετοιμάσει τα παιδιά για έναν υγιή τρόπο ζωής και επικεντρώνεται στη συνολική τους σωματική και διανοητική ανάπτυξη, εμφυσώντας επίσης σημαντικές κοινωνικές αξίες όπως η δικαιοσύνη, η αυτοπειθαρχία, η αλληλεγγύη, το πνεύμα ομαδικότητας, η ανεκτικότητα και το ευ αγωνίζεσθαι, Β. λαμβάνοντας υπόψη ότι το υπερβολικό βάρος που προκαλείται από την καθιστική ζωή και την ακατάλληλη δίαιτα, οδηγώντας σε ορισμένες περιπτώσεις σε κακή υγεία και σε ψυχοκοινωνικά προβλήματα και ασθένειες με ακριβές περιπλοκές, όπως είναι η υπέρταση, ο διαβήτης και οι καρδιαγγειακές νόσοι, πλήττει όλο και μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού της ΕΕ, περιλαμβανομένου του 1/4 των παιδιών περίπου, Γ. λαμβάνοντας υπόψη ότι η σχολική ΦΑ και ο αθλητισμός είναι από τα κυριότερα μέσα κοινωνικής ενσωμάτωσης, για ορισμένες όμως μειονότητες και θρησκευτικές κοινότητες, καθώς και για τα παιδιά με αναπηρία, η πλήρης συμμετοχή στη σωματική άσκηση πολύ συχνά δεν είναι εξασφαλισμένη και δημιουργεί πολλά δυσεπίλυτα προβλήματα, Θ. λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η δημόσια υγεία και η προστασία των ανηλίκων αποτελούν προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ότι, για το λόγο αυτό, θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην αντιμετώπιση του ντόπινγκ στον αθλητισμό, Ι. λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αθλητισμός είναι ένα από τα αποτελεσματικότερα μέτρα καταπολέμησης του καπνίσματος, ιδιαίτερα σε νέους εφηβικής ηλικίας, 1. Επιβεβαιώνει το θεμιτό ενδιαφέρον της Ευρωπαϊκής Ένωσης στον αθλητισμό, ιδιαίτερα δε στις κοινωνικές και πολιτιστικές του πτυχές, καθώς και τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές αξίες που μεταδίδει ο αθλητισμός όπως η αυτοπειθαρχία, η διερεύνηση των προσωπικών ορίων, η αλληλεγγύη, η ευγενής άμιλλα, ο σεβασμός του αντιπάλου, η κοινωνική ένταξη, η καταπολέμηση κάθε είδους διακρίσεων, το ομαδικό πνεύμα, η ανεκτικότητα, και το έντιμο παιγνίδι, 3. τονίζει ότι στο πλαίσιο των πολυπολιτισμικών μας κοινωνιών, ο αθλητισμός πρέπει να αποτελέσει αναπόσπαστο που πρέπει να χρησιμοποιείται στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση, και ότι τα αποτελέσματα μελετών δείχνουν ότι η τακτική σωματική άσκηση βελτιώνει την ψυχική και σωματική υγεία και παράλληλα συμβάλλει θετικά στη μαθησιακή διαδικασία και 4. καλεί τα κράτη μέλη και τις αρμόδιες αρχές να εξασφαλίσουν ότι θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην ανάπτυξη της υγείας στο πλαίσιο των σχολικών και προσχολικών προγραμμάτων διδασκαλίας, προωθώντας μια σωματική δραστηριότητα ειδική για τη συγκεκριμένη ηλικία και αυξάνοντας την ευαισθητοποίηση των ομίλων και ενώσεων, ώστε τα παιδιά να μπορούν, για παράδειγμα, να ξεκινήσουν τη σωματική δραστηριότητα σε όσο το δυνατόν μικρότερη ηλικία, προς όφελος της ανάπτυξης και της υγείας τους, προκειμένου να διασφαλισθεί στη ΦΑ καθεστώς σύμφωνο με το προφίλ του ιδρύματος και το αντίστοιχο επίπεδο σπουδών, 5. επισημαίνει ότι ο αθλητισμός και η σωματική δραστηριότητα μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά στην καταπολέμηση των αρνητικών για την υγεία τάσεων όπως η καθιστική ζωή και η παχυσαρκία και αναφέρεται στο πρόσφατο Ευρωβαρόμετρο για την Υγεία τα Τρόφιμα και τη Διατροφή (Νοέμβριος 2006) που πραγματεύεται τα υγειονομικά και σωματικά χαρακτηριστικά των Ευρωπαίων, το διαιτολόγιό τους και τα προβλήματα που απορρέουν από την παχυσαρκία και την έλλειψη άσκησης, ***10.*** καλεί τα κράτη μέλη να καταστήσουν τη ΦΑ υποχρεωτική στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και να αποδεχθούν την αρχή σύμφωνα με την οποία στο ωρολόγιο πρόγραμμα θα εξασφαλίζονται τουλάχιστον τρία μαθήματα ΦΑ την εβδομάδα ενώ τα σχολεία πρέπει να ενθαρρύνονται να επεκτείνουν το ελάχιστο αυτό όριο όσο το δυνατόν περισσότερο, 11. καλεί τα κράτη μέλη και τις αρμόδιες αρχές να προωθήσουν την επίγνωση του σώματος,και την ανάπτυξη της υγείας μέσω ενός υψηλότερου βαθμού ενσωμάτωσης μεταξύ αθλητισμού και θεωρητικών μαθημάτων, 19. ενθαρρύνει τα κράτη μέλη να εκσυγχρονίσουν και να βελτιώσουν τις πολιτικές τους στον τομέα της φυσικής αγωγής κυρίως ώστε να υπάρξει ισορροπία μεταξύ των φυσικών και διανοητικών δραστηριοτήτων στα σχολεία, να επενδύσουν σε ποιοτικές αθλητικές εγκαταστάσεις και να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα ώστε να είναι προσιτές σε όλους τους μαθητές οι σχολικές αθλητικές εγκαταστάσεις καθώς και τα σχολικά αθλητικά προγράμματα, να δοθεί δε ιδιαίτερη προσοχή στις ανάγκες των μαθητών με αναπηρίες, εκτιμά ότι πρέπει να είναι ευπρόσδεκτη η υποστήριξη για ένα ευρύ φάσμα αθλητικών δραστηριοτήτων, ώστε κάθε μαθητής να έχει πραγματικές ευκαιρίες συμμετοχής σε διάφορα αθλήματα, καλεί τα κράτη μέλη να υποστηρίξουν την απαίτηση να αυξηθεί ο χρόνος της φυσικής αγωγής στα σχολεία, καλεί τα κράτη μέλη να προωθήσουν την νομική αναγνώριση των ιδρυμάτων και οργανώσεων που συμβάλλουν στην καλύτερη ενσωμάτωση των αθλητικών δραστηριοτήτων στην προσχολική και τη σχολική αγωγή τάσσεται υπέρ της παροχής κινήτρων στις αθλητικές λέσχες που έχουν συμφωνίες συνεργασίας με σχολεία, εκπαιδευτικά ιδρύματα, κέντρα νεότητας, και με άλλες κοινοτικές ή εθελοντικές οργανώσεις που συμμετέχουν σε προγράμματα δια βίου μάθησης,» Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη όλα τα παραπάνω παρακαλώ πολύ να αποκαταστήσετε τις ώρες της Φυσικής Αγωγής στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των σχολείων της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Γοροζίδης Γεώργιος, ΠΕ 11, Μsc, Υποψήφιος Διδάκτορας