Οι θέσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών (Π.Ε.Ε.Π.) για το άρθρο 27 (Θέματα Ειδικής Αγωγής) του σχεδίου νόμου «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις…».
Η Πανελλήνια Ένωση Ειδικών Παιδαγωγών διαφωνεί με τον αποσπασματικό κατά κανόνα χαρακτήρα των ρυθμίσεων που συμπεριλαμβάνονται στο άρθρο 27. Τα ζητήματα της ΕΑΕ απαιτούν συνολική ρύθμιση. Επιπλέον, εκφράζουμε επιφυλάξεις ή αντιρρήσεις σχετικά με την εφαρμογή συγκεκριμένων διατάξεων:
• Στην παράγραφο 1γ αναφέρεται ότι «Τα ΕΕΕΕΚ είναι ισότιμα με τα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια», ενώ από την παράγραφο 1β προκύπτει ότι οι απόφοιτοι των επαγγελματικών γυμνασίων μπορούν να εγγραφούν σε ειδικό επαγγελματικό λύκειο, όχι όμως και οι απόφοιτοι των ΕΕΕΕΚ, γεγονός που καταργεί την ισοτιμία τους. Θα πρέπει να δοθεί δυνατότητα στους αποφοίτους των ΕΕΕΕΚ να εγγραφούν υπό προϋποθέσεις σε Ειδικό Επαγγελματικό Λύκειο ή να συνεχίσουν την επαγγελματική τους κατάρτισή τους με εργασία σε προστατευόμενο πλαίσιο. Επίσης, να υπάρχει δυνατότητα να ιδρύονται στα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και Λύκεια «τμήματα επιμόρφωσης» που θα λειτουργούν «ως ετήσιοι κύκλοι». Σ’ αυτά θα φοιτούν και θα επανακαταρτίζονται οι μαθητές που αποφοίτησαν και είτε αποκαταστάθηκαν στην αγορά εργασίας είτε παραμένουν μακροχρόνια άνεργοι.
• Στην παράγραφο 2α ορίζεται ότι: «Τα ισχύοντα στη Γενική Εκπαίδευση για τις προσλήψεις, τους διορισμούς, τις μεταθέσεις, τις αποσπάσεις και τις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης…, ισχύουν από της δημοσίευσης του παρόντος νόμου και για την Ειδική Αγωγή». Επίσης ορίζεται ότι επιμέρους διαφοροποιήσεις θα καθορίζονται με υπουργικές αποφάσεις. Συμφωνούμε να ισχύουν οι ρυθμίσεις για τη γενική εκπαίδευση όπου είναι δυνατό, π.χ. οι μεταθέσεις από ΣΜΕΑΕ μιας περιοχής σε ΣΜΕΑΕ της ίδιας ή και άλλης περιοχής. Σε άλλα ζητήματα όμως, όπως οι μεταθέσεις από τη γενική εκπαίδευση σε ΣΜΕΑΕ ή τις προσλήψεις αναπληρωτών ΕΑΕ δε μπορούν να ισχύουν οι ρυθμίσεις για τη γενική εκπαίδευση, καθώς απαιτούνται ειδικά προσόντα. Όσον αφορά τις ειδικότητες που θα διδάσκουν στις δομές της ΕΑΕ στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αυτές θα πρέπει να οριστούν μετά από σοβαρή μελέτη και με μοναδικό κριτήριο την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση και επαγγελματική κατάρτιση των μαθητών, χωρίς να εξυπηρετούνται άλλες επιδιώξεις. Οι διαφοροποιήσεις αυτές θα πρέπει να οριστούν στο νέο νόμο για την ΕΑΕ, όχι με υπουργική απόφαση, ενώ μέχρι τότε να ισχύουν οι διαφοροποιήσεις που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία.
• Στην παράγραφο 2γ αναφέρεται ότι η επιλογή προϊσταμένων ΚΕΔΔΥ θα γίνεται από το ΚΥΣΕΕΠ με τη συμμετοχή δύο αιρετών μελών του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ). Δεδομένου ότι στην επιλογή για τη θέση προϊσταμένων ΚΕΔΔΥ συμμετέχουν σε πολύ μεγάλο ποσοστό εκπαιδευτικοί, δεν είναι δυνατό η επιλογή να γίνεται με τη συμμετοχή μόνο αιρετών μελών του ΕΕΠ, οι οποίοι δεν είναι αιρετοί εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών. Θεωρούμε ότι η επιλογή προϊσταμένων ΚΕΔΔΥ από τα το ΚΥΣΕΕΠ με την προτεινόμενη σύνθεση θα είναι άκυρη, αφού δε διασφαλίζεται η αμεροληψία και η ισότιμη μεταχείριση όλων των υποψηφίων, δεδομένου ότι τα αιρετά μέλη εξαρτώνται από την ψήφο των μελών του κλάδου τους. Αντί των αιρετών μελών, θα μπορούσαν να συμμετέχουν πανεπιστημιακοί, οι οποίοι μπορεί να προέρχονται από τις ειδικότητες του ΕΕΠ. Διαφορετικά θα πρέπει να μετέχουν και αιρετά μέλη των εκπαιδευτικών. Τέτοιου είδους προβλήματα μπορούν να λυθούν σε μόνιμη βάση με την ύπαρξη ενιαίων υπηρεσιακών συμβουλίων για τους εκπαιδευτικούς ΕΑΕ και το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό. Σ’ αυτή την κατεύθυνση πιστεύουμε ότι θα πρέπει να δοθεί λύση με το νέο νόμο για την ΕΑΕ.
• Στην παράγραφο 9 προτείνουμε να τροποποιηθεί η σχετική προσθήκη ως εξής: «Σε περίπτωση έλλειψης εκπαιδευτικού ΕΑΕ, η κατ’ οίκον διδασκαλία μπορεί να παρέχεται και από εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής».
• Θεωρούμαι πολύ σημαντική κι αναγκαία τη σύσταση επιστημονικής επιτροπής στο ΙΕΠ, παρ. 12, η οποία θα εξετάζει τις συνάφειες των μεταπτυχιακών-διδακτορικών τίτλων στην ΕΑΕ. Αρκεί η συγκρότηση της επιτροπής να γίνει άμεσα και να λειτουργήσει από τις αρχές του 2014.
• Στην παράγραφο 19 προβλέπεται η παροχή υποστήριξης από «ειδικό βοηθό» ή «σχολικό νοσηλευτή» κατ’ επιλογήν και με επιβάρυνση της οικογένειας. Εύλογος είναι ο προβληματισμός για τη συνταγματικότητα και το ηθικόν της διάταξης. Η θέση της Π.Ε.Ε.Π. είναι ότι η παροχή της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και κάθε αναγκαίας υποστήριξης είναι υποχρέωση της Πολιτείας. Δε μπορεί να αποτελεί προνόμιο, μόνο όσων οικογενειών έχουν τη δυνατότητα να προσλάβουν «ειδικό βοηθό». Διαφωνούμε με την τοποθέτηση ιδιωτών στα δημόσια σχολεία. Επιπλέον, υπάρχει ασάφεια με τον όρο «ειδικός βοηθός» γι’ αυτό πρέπει -με βάση την ισχύουσα νομοθεσία και τη συνήθη πρακτική στα σχολεία μας- να γίνει διευκρινιστική αναφορά στις δύο διακριτές κατηγορίες υποστηρικτικού προσωπικού ΕΑ, δηλαδή «ειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό» όπου το παιδί χρειάζεται κατά βάση ειδική διδακτική υποστήριξη και «ειδικό βοηθητικό προσωπικό» όπου υπάρχει ανάγκη βοήθειας σε ζητήματα αυτοεξυπηρέτησης, κινητικότητας, σίτισης κτλ.
• Στην παράγραφο 22 αναφέρεται ότι στα ΙΠΔ άλλων Υπουργείων δε θα είναι υποχρεωτική η συμμετοχή σε αυτά εκπαιδευτικού ΕΑΕ. Η ρύθμιση είναι αποτελεί οπισθοδρόμηση που υπονομεύει την ουσία της διεπιστημονικής αξιολόγησης ακυρώνοντας την παιδαγωγική διάσταση της διάγνωσης και το ρόλο του ειδικού παιδαγωγού ακριβώς από τους εκπαιδευτικούς φορείς που θα έπρεπε να την υποστηρίξουν και να την επιβάλλουν και στους φορείς υγείας και πρόνοιας. Επιμένουμε ότι για τις γνωματεύσεις που δίνονται για σχολική χρήση η συμμετοχή ειδικού παιδαγωγού είναι απαραίτητη. Να προβλεφθεί οργανική θέση ειδικού παιδαγωγού σε κάθε ΙΠΔ. Προτείνουμε να δοθεί χρονικό περιθώριο ενός έτους ώστε να «συμμορφωθούν» τα ΙΠΔ κέντρα με τις ισχύουσες διατάξεις, καθώς και να δοθεί η δυνατότητα για απόσπαση εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε. στα ΙΠΔ άλλων υπουργείων ή και για πρόσληψη αναπληρωτών.
• Στην παράγραφο 23 τίθεται δίμηνη προθεσμία για την έκδοση γνωμάτευσης από τα ΚΕΔΔΥ, από την υποβολή της σχετικής αίτησης. Η ρύθμιση είναι σε θετική κατεύθυνση, αλλά προϋποθέτει την επαρκή στελέχωση των ΚΕΔΔΥ με όλες τις απαραίτητες ειδικότητες εκπαιδευτικού και ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και με τη σωστή αναλογία. Θα πρέπει επίσης να αποκλειστεί η δυνατότητα τοποθέτησης στα ΚΕΔΔΥ ειδικοτήτων χωρίς συγκεκριμένες αρμοδιότητες και καθήκοντα, όπως η ΠΕ11.01 Προτείνεται να διαγραφεί η φράση «ΠΕ11.01 Καθηγητών Φυσικής Αγωγής με ειδικότητα στην ΕΑΕ» στο άρθρο 12, παρ. 3 του Ν. 3699/2008 καθώς και στο άρθρο 20, στην παρ. 1.3.δ η περίοδος: «Επίσης όταν συμπληρώσουν τριετή εκπαιδευτική προϋπηρεσία, μπορούν να τοποθετηθούν με μετάθεση ή απόσπαση σε θέσεις των ΚΕΔΔΥ, για την παροχή αποκλειστικά υποστηρικτικού έργου στο μαθητικό πληθυσμό της αρμοδιότητας του ΚΕΔΔΥ». Η συγκεκριμένη ειδικότητα αποκλείεται από τη διάγνωση και την αξιολόγηση ενώ «η παροχή υποστηρικτικού έργου» δεν έχει αποσαφηνιστεί εδώ και πέντε χρόνια από το ΥΠΑΙΘ, με αποτέλεσμα να τοποθετούνται εκπαιδευτικοί στο ΚΕΔΔΥ, χωρίς αντικείμενο απασχόλησης. Κάτι τέτοιο δε μπορεί να συνεχιστεί, ιδιαίτερα στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία. Αντίθετα η συγκεκριμένη ειδικότητα έχει σημαντικό ρόλο στις ΣΜΕΑΕ και μπορεί να αξιοποιηθεί εκεί. Η στελέχωση με τις υπόλοιπες ειδικότητες θα πρέπει να γίνει μετά από συστηματική μελέτη, ώστε να προσδιοριστεί η κατάλληλη αναλογία και η ακριβής σύνθεση του κάθε ΚΕΔΔΥ στο νέο νόμο για την ΕΑΕ. Η επίτευξη του στόχου της έκδοσης γνωμάτευσης εντός διμήνου είναι σημαντική, αλλά θα πρέπει να συμβαδίζει με τον υποστηρικτικό ρόλο του ΚΕΔΔΥ.
• Η αναμενόμενη ρύθμιση για την κατάταξη στον πίνακα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών για ΣΜΕΑΕ της Α΄/θμιας εκπαίδευσης δε συμπεριλήφθηκε στο νομοσχέδιο. Είναι αναγκαίο να ενταχθεί η σχετική ρύθμιση στο νομοσχέδιο για να αρθεί ο παραλογισμός στη σύνταξη των σχετικών πινάκων και να υπάρχει μεγαλύτερη δικαιοσύνη και σταθερότητα. Η ρύθμιση θα πρέπει να ισχύσει από τις προσλήψεις για το σχολικό έτος 2013-14. Συγκεκριμένα, οι πτυχιούχοι Παιδαγωγικών Τμημάτων γενικής αγωγής με μεταπτυχιακό στην ΕΑΕ δε θα πρέπει να προηγούνται των αποφοίτων των Παιδαγωγικών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής, αλλά να αντιμετωπίζονται ισότιμα. Το μεταπτυχιακό σ’ αυτή την περίπτωση είναι το ελάχιστο γι’ αυτούς προσόν για να ενταχτούν στον πίνακα, δεν είναι πρόσθετο προσόν, για να δώσει προβάδισμα, όπως μπορεί να γίνει για τους αποφοίτους Παιδαγωγικών Τμημάτων Ειδικής αγωγής με μεταπτυχιακό στην ΕΑΕ. Για τους πτυχιούχους γενικής αγωγής, μπορεί να μετρήσει ως πρόσθετο προσόν ο δεύτερος μεταπτυχιακός τίτλος στην ΕΑΕ. Επίσης, το προβάδισμα που δίνει το μεταπτυχιακό δε θα πρέπει να είναι απόλυτο. Προτείνουμε να αντιστοιχεί σε τρία χρόνια προϋπηρεσίας το μεταπτυχιακό και τέσσερα το διδακτορικό. Τονίζουμε τέλος, ότι η κυρίαρχη τάση διεθνώς είναι ο ειδικός παιδαγωγός της ένταξης να έχει βασικές σπουδές στα παιδαγωγικά και στη συνέχεια να μετεκπαιδεύεται στην ειδική αγωγή με υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακές σπουδές. Η επιδίωξη να προσλαμβάνονται μόνο πτυχιούχοι Παιδαγωγικών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής δεν έχει επιστημονική βάση και δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες της ΕΑΕ.
• Για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δικαίωμα πρόσληψης ως αναπληρωτές ΕΑΕ θα πρέπει να έχουν μόνο οι κάτοχοι τίτλου σπουδών στην ΕΑΕ (μεταπτυχιακό ή ΠΤΕΑ ως δεύτερο τίτλο) και μόνο σε περίπτωση έλλειψης, εκπαιδευτικοί με προϋπηρεσία και σεμινάρια εξειδίκευσης στην ΕΑΕ. Σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να τοποθετείται εκπαιδευτικός σε οργανική θέση ΕΑΕ, χωρίς τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ.
Η γενική θέση της ΠΕΕΠ είναι ότι τα ζητήματα της ΕΑΕ δε μπορούν να αντιμετωπίζονται αποσπασματικά, όπως γίνεται με το άρθρο 27, του παρόντος νομοσχεδίου. Θα πρέπει να ρυθμιστούν το συντομότερο δυνατό με το νέο νόμο για την ΕΑΕ, μετά από συστηματική μελέτη και ουσιαστικό διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς.
Για το Δ.Σ. της Π.Ε.Ε.Π.
Ο Πρόεδρος: Δαρβούδης Αθανάσιος
Η Γενική Γραμματέας: Κουσουρέτα Νίκη
Οι θέσεις της Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών (Π.Ε.Ε.Π.) για το άρθρο 27 (Θέματα Ειδικής Αγωγής) του σχεδίου νόμου «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις…». Η Πανελλήνια Ένωση Ειδικών Παιδαγωγών διαφωνεί με τον αποσπασματικό κατά κανόνα χαρακτήρα των ρυθμίσεων που συμπεριλαμβάνονται στο άρθρο 27. Τα ζητήματα της ΕΑΕ απαιτούν συνολική ρύθμιση. Επιπλέον, εκφράζουμε επιφυλάξεις ή αντιρρήσεις σχετικά με την εφαρμογή συγκεκριμένων διατάξεων: • Στην παράγραφο 1γ αναφέρεται ότι «Τα ΕΕΕΕΚ είναι ισότιμα με τα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια», ενώ από την παράγραφο 1β προκύπτει ότι οι απόφοιτοι των επαγγελματικών γυμνασίων μπορούν να εγγραφούν σε ειδικό επαγγελματικό λύκειο, όχι όμως και οι απόφοιτοι των ΕΕΕΕΚ, γεγονός που καταργεί την ισοτιμία τους. Θα πρέπει να δοθεί δυνατότητα στους αποφοίτους των ΕΕΕΕΚ να εγγραφούν υπό προϋποθέσεις σε Ειδικό Επαγγελματικό Λύκειο ή να συνεχίσουν την επαγγελματική τους κατάρτισή τους με εργασία σε προστατευόμενο πλαίσιο. Επίσης, να υπάρχει δυνατότητα να ιδρύονται στα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και Λύκεια «τμήματα επιμόρφωσης» που θα λειτουργούν «ως ετήσιοι κύκλοι». Σ’ αυτά θα φοιτούν και θα επανακαταρτίζονται οι μαθητές που αποφοίτησαν και είτε αποκαταστάθηκαν στην αγορά εργασίας είτε παραμένουν μακροχρόνια άνεργοι. • Στην παράγραφο 2α ορίζεται ότι: «Τα ισχύοντα στη Γενική Εκπαίδευση για τις προσλήψεις, τους διορισμούς, τις μεταθέσεις, τις αποσπάσεις και τις τοποθετήσεις εκπαιδευτικών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης…, ισχύουν από της δημοσίευσης του παρόντος νόμου και για την Ειδική Αγωγή». Επίσης ορίζεται ότι επιμέρους διαφοροποιήσεις θα καθορίζονται με υπουργικές αποφάσεις. Συμφωνούμε να ισχύουν οι ρυθμίσεις για τη γενική εκπαίδευση όπου είναι δυνατό, π.χ. οι μεταθέσεις από ΣΜΕΑΕ μιας περιοχής σε ΣΜΕΑΕ της ίδιας ή και άλλης περιοχής. Σε άλλα ζητήματα όμως, όπως οι μεταθέσεις από τη γενική εκπαίδευση σε ΣΜΕΑΕ ή τις προσλήψεις αναπληρωτών ΕΑΕ δε μπορούν να ισχύουν οι ρυθμίσεις για τη γενική εκπαίδευση, καθώς απαιτούνται ειδικά προσόντα. Όσον αφορά τις ειδικότητες που θα διδάσκουν στις δομές της ΕΑΕ στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αυτές θα πρέπει να οριστούν μετά από σοβαρή μελέτη και με μοναδικό κριτήριο την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση και επαγγελματική κατάρτιση των μαθητών, χωρίς να εξυπηρετούνται άλλες επιδιώξεις. Οι διαφοροποιήσεις αυτές θα πρέπει να οριστούν στο νέο νόμο για την ΕΑΕ, όχι με υπουργική απόφαση, ενώ μέχρι τότε να ισχύουν οι διαφοροποιήσεις που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία. • Στην παράγραφο 2γ αναφέρεται ότι η επιλογή προϊσταμένων ΚΕΔΔΥ θα γίνεται από το ΚΥΣΕΕΠ με τη συμμετοχή δύο αιρετών μελών του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ). Δεδομένου ότι στην επιλογή για τη θέση προϊσταμένων ΚΕΔΔΥ συμμετέχουν σε πολύ μεγάλο ποσοστό εκπαιδευτικοί, δεν είναι δυνατό η επιλογή να γίνεται με τη συμμετοχή μόνο αιρετών μελών του ΕΕΠ, οι οποίοι δεν είναι αιρετοί εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών. Θεωρούμε ότι η επιλογή προϊσταμένων ΚΕΔΔΥ από τα το ΚΥΣΕΕΠ με την προτεινόμενη σύνθεση θα είναι άκυρη, αφού δε διασφαλίζεται η αμεροληψία και η ισότιμη μεταχείριση όλων των υποψηφίων, δεδομένου ότι τα αιρετά μέλη εξαρτώνται από την ψήφο των μελών του κλάδου τους. Αντί των αιρετών μελών, θα μπορούσαν να συμμετέχουν πανεπιστημιακοί, οι οποίοι μπορεί να προέρχονται από τις ειδικότητες του ΕΕΠ. Διαφορετικά θα πρέπει να μετέχουν και αιρετά μέλη των εκπαιδευτικών. Τέτοιου είδους προβλήματα μπορούν να λυθούν σε μόνιμη βάση με την ύπαρξη ενιαίων υπηρεσιακών συμβουλίων για τους εκπαιδευτικούς ΕΑΕ και το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό. Σ’ αυτή την κατεύθυνση πιστεύουμε ότι θα πρέπει να δοθεί λύση με το νέο νόμο για την ΕΑΕ. • Στην παράγραφο 9 προτείνουμε να τροποποιηθεί η σχετική προσθήκη ως εξής: «Σε περίπτωση έλλειψης εκπαιδευτικού ΕΑΕ, η κατ’ οίκον διδασκαλία μπορεί να παρέχεται και από εκπαιδευτικούς γενικής αγωγής». • Θεωρούμαι πολύ σημαντική κι αναγκαία τη σύσταση επιστημονικής επιτροπής στο ΙΕΠ, παρ. 12, η οποία θα εξετάζει τις συνάφειες των μεταπτυχιακών-διδακτορικών τίτλων στην ΕΑΕ. Αρκεί η συγκρότηση της επιτροπής να γίνει άμεσα και να λειτουργήσει από τις αρχές του 2014. • Στην παράγραφο 19 προβλέπεται η παροχή υποστήριξης από «ειδικό βοηθό» ή «σχολικό νοσηλευτή» κατ’ επιλογήν και με επιβάρυνση της οικογένειας. Εύλογος είναι ο προβληματισμός για τη συνταγματικότητα και το ηθικόν της διάταξης. Η θέση της Π.Ε.Ε.Π. είναι ότι η παροχή της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης και κάθε αναγκαίας υποστήριξης είναι υποχρέωση της Πολιτείας. Δε μπορεί να αποτελεί προνόμιο, μόνο όσων οικογενειών έχουν τη δυνατότητα να προσλάβουν «ειδικό βοηθό». Διαφωνούμε με την τοποθέτηση ιδιωτών στα δημόσια σχολεία. Επιπλέον, υπάρχει ασάφεια με τον όρο «ειδικός βοηθός» γι’ αυτό πρέπει -με βάση την ισχύουσα νομοθεσία και τη συνήθη πρακτική στα σχολεία μας- να γίνει διευκρινιστική αναφορά στις δύο διακριτές κατηγορίες υποστηρικτικού προσωπικού ΕΑ, δηλαδή «ειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό» όπου το παιδί χρειάζεται κατά βάση ειδική διδακτική υποστήριξη και «ειδικό βοηθητικό προσωπικό» όπου υπάρχει ανάγκη βοήθειας σε ζητήματα αυτοεξυπηρέτησης, κινητικότητας, σίτισης κτλ. • Στην παράγραφο 22 αναφέρεται ότι στα ΙΠΔ άλλων Υπουργείων δε θα είναι υποχρεωτική η συμμετοχή σε αυτά εκπαιδευτικού ΕΑΕ. Η ρύθμιση είναι αποτελεί οπισθοδρόμηση που υπονομεύει την ουσία της διεπιστημονικής αξιολόγησης ακυρώνοντας την παιδαγωγική διάσταση της διάγνωσης και το ρόλο του ειδικού παιδαγωγού ακριβώς από τους εκπαιδευτικούς φορείς που θα έπρεπε να την υποστηρίξουν και να την επιβάλλουν και στους φορείς υγείας και πρόνοιας. Επιμένουμε ότι για τις γνωματεύσεις που δίνονται για σχολική χρήση η συμμετοχή ειδικού παιδαγωγού είναι απαραίτητη. Να προβλεφθεί οργανική θέση ειδικού παιδαγωγού σε κάθε ΙΠΔ. Προτείνουμε να δοθεί χρονικό περιθώριο ενός έτους ώστε να «συμμορφωθούν» τα ΙΠΔ κέντρα με τις ισχύουσες διατάξεις, καθώς και να δοθεί η δυνατότητα για απόσπαση εκπαιδευτικών Ε.Α.Ε. στα ΙΠΔ άλλων υπουργείων ή και για πρόσληψη αναπληρωτών. • Στην παράγραφο 23 τίθεται δίμηνη προθεσμία για την έκδοση γνωμάτευσης από τα ΚΕΔΔΥ, από την υποβολή της σχετικής αίτησης. Η ρύθμιση είναι σε θετική κατεύθυνση, αλλά προϋποθέτει την επαρκή στελέχωση των ΚΕΔΔΥ με όλες τις απαραίτητες ειδικότητες εκπαιδευτικού και ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και με τη σωστή αναλογία. Θα πρέπει επίσης να αποκλειστεί η δυνατότητα τοποθέτησης στα ΚΕΔΔΥ ειδικοτήτων χωρίς συγκεκριμένες αρμοδιότητες και καθήκοντα, όπως η ΠΕ11.01 Προτείνεται να διαγραφεί η φράση «ΠΕ11.01 Καθηγητών Φυσικής Αγωγής με ειδικότητα στην ΕΑΕ» στο άρθρο 12, παρ. 3 του Ν. 3699/2008 καθώς και στο άρθρο 20, στην παρ. 1.3.δ η περίοδος: «Επίσης όταν συμπληρώσουν τριετή εκπαιδευτική προϋπηρεσία, μπορούν να τοποθετηθούν με μετάθεση ή απόσπαση σε θέσεις των ΚΕΔΔΥ, για την παροχή αποκλειστικά υποστηρικτικού έργου στο μαθητικό πληθυσμό της αρμοδιότητας του ΚΕΔΔΥ». Η συγκεκριμένη ειδικότητα αποκλείεται από τη διάγνωση και την αξιολόγηση ενώ «η παροχή υποστηρικτικού έργου» δεν έχει αποσαφηνιστεί εδώ και πέντε χρόνια από το ΥΠΑΙΘ, με αποτέλεσμα να τοποθετούνται εκπαιδευτικοί στο ΚΕΔΔΥ, χωρίς αντικείμενο απασχόλησης. Κάτι τέτοιο δε μπορεί να συνεχιστεί, ιδιαίτερα στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία. Αντίθετα η συγκεκριμένη ειδικότητα έχει σημαντικό ρόλο στις ΣΜΕΑΕ και μπορεί να αξιοποιηθεί εκεί. Η στελέχωση με τις υπόλοιπες ειδικότητες θα πρέπει να γίνει μετά από συστηματική μελέτη, ώστε να προσδιοριστεί η κατάλληλη αναλογία και η ακριβής σύνθεση του κάθε ΚΕΔΔΥ στο νέο νόμο για την ΕΑΕ. Η επίτευξη του στόχου της έκδοσης γνωμάτευσης εντός διμήνου είναι σημαντική, αλλά θα πρέπει να συμβαδίζει με τον υποστηρικτικό ρόλο του ΚΕΔΔΥ. • Η αναμενόμενη ρύθμιση για την κατάταξη στον πίνακα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών για ΣΜΕΑΕ της Α΄/θμιας εκπαίδευσης δε συμπεριλήφθηκε στο νομοσχέδιο. Είναι αναγκαίο να ενταχθεί η σχετική ρύθμιση στο νομοσχέδιο για να αρθεί ο παραλογισμός στη σύνταξη των σχετικών πινάκων και να υπάρχει μεγαλύτερη δικαιοσύνη και σταθερότητα. Η ρύθμιση θα πρέπει να ισχύσει από τις προσλήψεις για το σχολικό έτος 2013-14. Συγκεκριμένα, οι πτυχιούχοι Παιδαγωγικών Τμημάτων γενικής αγωγής με μεταπτυχιακό στην ΕΑΕ δε θα πρέπει να προηγούνται των αποφοίτων των Παιδαγωγικών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής, αλλά να αντιμετωπίζονται ισότιμα. Το μεταπτυχιακό σ’ αυτή την περίπτωση είναι το ελάχιστο γι’ αυτούς προσόν για να ενταχτούν στον πίνακα, δεν είναι πρόσθετο προσόν, για να δώσει προβάδισμα, όπως μπορεί να γίνει για τους αποφοίτους Παιδαγωγικών Τμημάτων Ειδικής αγωγής με μεταπτυχιακό στην ΕΑΕ. Για τους πτυχιούχους γενικής αγωγής, μπορεί να μετρήσει ως πρόσθετο προσόν ο δεύτερος μεταπτυχιακός τίτλος στην ΕΑΕ. Επίσης, το προβάδισμα που δίνει το μεταπτυχιακό δε θα πρέπει να είναι απόλυτο. Προτείνουμε να αντιστοιχεί σε τρία χρόνια προϋπηρεσίας το μεταπτυχιακό και τέσσερα το διδακτορικό. Τονίζουμε τέλος, ότι η κυρίαρχη τάση διεθνώς είναι ο ειδικός παιδαγωγός της ένταξης να έχει βασικές σπουδές στα παιδαγωγικά και στη συνέχεια να μετεκπαιδεύεται στην ειδική αγωγή με υψηλού επιπέδου μεταπτυχιακές σπουδές. Η επιδίωξη να προσλαμβάνονται μόνο πτυχιούχοι Παιδαγωγικών Τμημάτων Ειδικής Αγωγής δεν έχει επιστημονική βάση και δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες της ΕΑΕ. • Για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δικαίωμα πρόσληψης ως αναπληρωτές ΕΑΕ θα πρέπει να έχουν μόνο οι κάτοχοι τίτλου σπουδών στην ΕΑΕ (μεταπτυχιακό ή ΠΤΕΑ ως δεύτερο τίτλο) και μόνο σε περίπτωση έλλειψης, εκπαιδευτικοί με προϋπηρεσία και σεμινάρια εξειδίκευσης στην ΕΑΕ. Σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει να τοποθετείται εκπαιδευτικός σε οργανική θέση ΕΑΕ, χωρίς τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ. Η γενική θέση της ΠΕΕΠ είναι ότι τα ζητήματα της ΕΑΕ δε μπορούν να αντιμετωπίζονται αποσπασματικά, όπως γίνεται με το άρθρο 27, του παρόντος νομοσχεδίου. Θα πρέπει να ρυθμιστούν το συντομότερο δυνατό με το νέο νόμο για την ΕΑΕ, μετά από συστηματική μελέτη και ουσιαστικό διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς. Για το Δ.Σ. της Π.Ε.Ε.Π. Ο Πρόεδρος: Δαρβούδης Αθανάσιος Η Γενική Γραμματέας: Κουσουρέτα Νίκη