Αξιότιμε Υπουργέ, Αξιότιμοι Προϊστάμενοι του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Αξιότιμες κυρίες και αξιότιμοι κύριοι του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας
Στην Ψηφιακή εποχή και την εποχή της Πληροφορίας που ζούμε τώρα, ένα από τα σημαντικότερα αντικείμενα που θα πρέπει να διδάσκεται στο Γενικό Λύκειο είναι η επιστήμη της Πληροφορικής. Πολλοί συγχέουν την Πληροφορική με τις δεξιότητες και τις Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Αυτά σωστά διδάσκονται στο Γυμνάσιο (μάλιστα ενισχύεται το μάθημα της Πληροφορικής από μονόωρο σε 2-ωρο, αφού οι μαθητές στην Γ’ Γυμνασίου θα μπορούν να δώσουν εξετάσεις Πιστοποίησης για τις γνώσεις Πληροφορικής που έχουν αποκτήσει στο Γυμνάσιο).
Στο Γενικό Λύκειο όμως θα πρέπει να γίνει εμβάθυνση στην επιστήμη της Πληροφορικής. Αντικείμενο μελέτης της επιστήμης της Πληροφορικής είναι η συλλογή, η επεξεργασία, η μετάδοση της Πληροφορίας. Είναι δε ευρέως γνωστό ότι το μάθημα της Πληροφορικής είναι βασικό σε όλα τα δημόσια ευρωπαϊκά σχολεία. Εξάλλου από έρευνες που έχουν γίνει στο εξωτερικό αλλά και στη χώρα μας, έχει αποδειχθεί η συσχέτιση εκμάθησης προγραμματισμού και η πνευματική ανάπτυξη του μαθητή/τριας. Επίσης εξετάζεται το κατά πόσο ο/η μαθητής/τρια αναπτύσσει ικανότητες επίλυσης προβλημάτων κριτικής σκέψης και ενεργής μάθησης εξαιτίας της εκμάθησης προγραμματισμού.
Σύμφωνα με εγκυρότατη έρευνά της κοινής γνώμης για το Νέο Λύκειο (http://www.minedu.gov.gr/publications/docs2011/Parousiash_Ereunas_Paideias_Lykeio.ppt), που διεξήγαγε η GPO μετά από ανάθεσή της από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων το 2011, η Πληροφορική ήταν το τέταρτο πιο απαραίτητο μάθημα που πρέπει να διδάσκεται υποχρεωτικά στο Γενικό Λύκειο. Συγκεκριμένα, το μάθημα της Πληροφορικής με ποσοστό 84.3% πρέπει να είναι σίγουρα και μάλλον σίγουρα υποχρεωτικό μάθημα ενώ με ποσοστό 15.4% πρέπει να είναι σίγουρα και μάλλον σίγουρα μάθημα επιλογής. Δεν νοείται Ψηφιακό Σχολείο (http://digitalschool.minedu.gov.gr/) χωρίς κανένα μάθημα εμβάθυνσης στην επιστήμη της Πληροφορικής στην Β’ και Γ’ Λυκείου.
Επιπλέον στη χώρα μας υπάρχουν και λειτουργούν γύρω στα 42 τμήματα Πληροφορικής (ΑΕΙ-ΤΕΙ). Έτσι, κάποιος/α μαθητής/τρια, θέλει να συνεχίσει και να σπουδάσει στον κλάδο της Πληροφορικής, θα πρέπει να έχει ασχοληθεί με την Αλγοριθμική και τον Προγραμματισμό στο Γενικό Λύκειο. Δεν υποστηρίζω ότι πρέπει να καταργηθεί κάποιο μάθημα από αυτά που προτείνονται στο Προσχέδιο Νόμου, αλλά να προστεθεί σαν εναλλακτικό μάθημα προσανατολισμού στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών.
Επίσης, δεν νοείται Γενικό Λύκειο χωρίς καμία οργανική θέση εκπαιδευτικού Πληροφορικής. Γιατί σύμφωνα με το Προσχέδιο Νόμου πηγαίνουν για κατάργηση οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών Πληροφορικής από τα Γενικά Λύκεια, εκτός από κάποια πολύ μεγάλα σχολεία (με πολλά τμήματα στην Α’ Λυκείου) όπου μπορεί να μείνει τουλάχιστον μία οργανική θέση εκπαιδευτικού Πληροφορικής. Όμως στο Γενικό Λύκειο πολλά ηλεκτρονικά συστήματα (υλικά και λογισμικά) όπως το σύστημα VBI για τις εξετάσεις, το survey για την διαχείριση του σχολείου, το πρόγραμμα Νέστωρ, ο Δικτυακός Τόπος του Σχολείου, τα εργαστήρια Πληροφορικής που έχει προμηθεύσει το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, όπως και οι αίθουσες με Διαδραστικούς πίνακες που έχουν προμηθευτεί αρκετά Λύκεια από ιδίους πόρους, χρειάζονται την βοήθεια και την στήριξη εκπαιδευτικών Πληροφορικής. Όχι ότι δεν μπορούν, οι εκπαιδευτικοί άλλων ειδικοτήτων, άνετα να λειτουργήσουν όλα αυτά τα συστήματα (ήδη τα χρησιμοποιούν). Όμως σίγουρα χρειάζεται η υποστήριξη και η βοήθεια από εκπαιδευτικούς Πληροφορικής σε τυχόν δύσκολα προβλήματα που θα παρουσιαστούν σε όλα τα παραπάνω συστήματα, αφού οι εκπαιδευτικοί Πληροφορικής διαθέτουν περισσότερη εμπειρία και γνώσεις σε όλα αυτά τα αντικείμενα.
Βέβαια όλοι καταλαβαίνουμε τις δύσκολες στιγμές (από οικονομικής πλευράς) που περνάει η χώρα μας, όμως όπως εσείς γνωρίζετε καλύτερα υπάρχει μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών Πληροφορικής που τέθηκαν ως υπεράριθμοι κατά το σχολ. έτος 2012-2013, οπότε δεν θα υπάρξει πρόβλημα με το να παραμείνει το μάθημα της Πληροφορικής (οπότε και κάποια/ες οργανική/ες θέση/εις εκπαιδευτικών Πληροφορικής ανά σχολείο) στο Γενικό Λύκειο.
Η πρόταση μου για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών του Γενικού Λυκείου, όσον αφορά το μάθημα της Πληροφορικής, είναι η εξής:
Α’ Λυκείου: 2-ωρο μάθημα επιλογής “Εφαρμογές Πληροφορικής” (όπως υπάρχει στο Προσχέδιο Νόμου)
Β’ Λυκείου: 2-ωρο μάθημα “Επιστήμη Υπολογιστών”, μάθημα προσανατολισμού στην Ομάδα Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών εναλλακτικό μάθημα με τα “Μαθηματικά”.
Γ’ Λυκείου: 6-ωρο μάθημα “Αλγοριθμική και Προγραμματισμός”, μάθημα προσανατολισμού στην Ομάδα Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών εναλλακτικό με το μάθημα της “Χημείας” στο επιστημονικό πεδίο εξειδίκευσης «Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών» ή/και εναλλακτικό με το μάθημα “Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών” στο επιστημονικό πεδίο εξειδίκευσης «Επιστήμες Οικονομίας-Διοίκησης και Πολιτικών Επιστημών».
Ελπίζω να λάβετε υπόψη όσα επιχειρήματα αναφέρω παραπάνω. Η απόφαση είναι καθαρά δική σας.
Με τιμή,
Αντώνιος Ν.
BSc, MSc, PhD, MEd cand.
Αξιότιμε Υπουργέ, Αξιότιμοι Προϊστάμενοι του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Αξιότιμες κυρίες και αξιότιμοι κύριοι του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας Στην Ψηφιακή εποχή και την εποχή της Πληροφορίας που ζούμε τώρα, ένα από τα σημαντικότερα αντικείμενα που θα πρέπει να διδάσκεται στο Γενικό Λύκειο είναι η επιστήμη της Πληροφορικής. Πολλοί συγχέουν την Πληροφορική με τις δεξιότητες και τις Τεχνολογίες Πληροφορικής & Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Αυτά σωστά διδάσκονται στο Γυμνάσιο (μάλιστα ενισχύεται το μάθημα της Πληροφορικής από μονόωρο σε 2-ωρο, αφού οι μαθητές στην Γ’ Γυμνασίου θα μπορούν να δώσουν εξετάσεις Πιστοποίησης για τις γνώσεις Πληροφορικής που έχουν αποκτήσει στο Γυμνάσιο). Στο Γενικό Λύκειο όμως θα πρέπει να γίνει εμβάθυνση στην επιστήμη της Πληροφορικής. Αντικείμενο μελέτης της επιστήμης της Πληροφορικής είναι η συλλογή, η επεξεργασία, η μετάδοση της Πληροφορίας. Είναι δε ευρέως γνωστό ότι το μάθημα της Πληροφορικής είναι βασικό σε όλα τα δημόσια ευρωπαϊκά σχολεία. Εξάλλου από έρευνες που έχουν γίνει στο εξωτερικό αλλά και στη χώρα μας, έχει αποδειχθεί η συσχέτιση εκμάθησης προγραμματισμού και η πνευματική ανάπτυξη του μαθητή/τριας. Επίσης εξετάζεται το κατά πόσο ο/η μαθητής/τρια αναπτύσσει ικανότητες επίλυσης προβλημάτων κριτικής σκέψης και ενεργής μάθησης εξαιτίας της εκμάθησης προγραμματισμού. Σύμφωνα με εγκυρότατη έρευνά της κοινής γνώμης για το Νέο Λύκειο (http://www.minedu.gov.gr/publications/docs2011/Parousiash_Ereunas_Paideias_Lykeio.ppt), που διεξήγαγε η GPO μετά από ανάθεσή της από το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων το 2011, η Πληροφορική ήταν το τέταρτο πιο απαραίτητο μάθημα που πρέπει να διδάσκεται υποχρεωτικά στο Γενικό Λύκειο. Συγκεκριμένα, το μάθημα της Πληροφορικής με ποσοστό 84.3% πρέπει να είναι σίγουρα και μάλλον σίγουρα υποχρεωτικό μάθημα ενώ με ποσοστό 15.4% πρέπει να είναι σίγουρα και μάλλον σίγουρα μάθημα επιλογής. Δεν νοείται Ψηφιακό Σχολείο (http://digitalschool.minedu.gov.gr/) χωρίς κανένα μάθημα εμβάθυνσης στην επιστήμη της Πληροφορικής στην Β’ και Γ’ Λυκείου. Επιπλέον στη χώρα μας υπάρχουν και λειτουργούν γύρω στα 42 τμήματα Πληροφορικής (ΑΕΙ-ΤΕΙ). Έτσι, κάποιος/α μαθητής/τρια, θέλει να συνεχίσει και να σπουδάσει στον κλάδο της Πληροφορικής, θα πρέπει να έχει ασχοληθεί με την Αλγοριθμική και τον Προγραμματισμό στο Γενικό Λύκειο. Δεν υποστηρίζω ότι πρέπει να καταργηθεί κάποιο μάθημα από αυτά που προτείνονται στο Προσχέδιο Νόμου, αλλά να προστεθεί σαν εναλλακτικό μάθημα προσανατολισμού στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών. Επίσης, δεν νοείται Γενικό Λύκειο χωρίς καμία οργανική θέση εκπαιδευτικού Πληροφορικής. Γιατί σύμφωνα με το Προσχέδιο Νόμου πηγαίνουν για κατάργηση οι οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών Πληροφορικής από τα Γενικά Λύκεια, εκτός από κάποια πολύ μεγάλα σχολεία (με πολλά τμήματα στην Α’ Λυκείου) όπου μπορεί να μείνει τουλάχιστον μία οργανική θέση εκπαιδευτικού Πληροφορικής. Όμως στο Γενικό Λύκειο πολλά ηλεκτρονικά συστήματα (υλικά και λογισμικά) όπως το σύστημα VBI για τις εξετάσεις, το survey για την διαχείριση του σχολείου, το πρόγραμμα Νέστωρ, ο Δικτυακός Τόπος του Σχολείου, τα εργαστήρια Πληροφορικής που έχει προμηθεύσει το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, όπως και οι αίθουσες με Διαδραστικούς πίνακες που έχουν προμηθευτεί αρκετά Λύκεια από ιδίους πόρους, χρειάζονται την βοήθεια και την στήριξη εκπαιδευτικών Πληροφορικής. Όχι ότι δεν μπορούν, οι εκπαιδευτικοί άλλων ειδικοτήτων, άνετα να λειτουργήσουν όλα αυτά τα συστήματα (ήδη τα χρησιμοποιούν). Όμως σίγουρα χρειάζεται η υποστήριξη και η βοήθεια από εκπαιδευτικούς Πληροφορικής σε τυχόν δύσκολα προβλήματα που θα παρουσιαστούν σε όλα τα παραπάνω συστήματα, αφού οι εκπαιδευτικοί Πληροφορικής διαθέτουν περισσότερη εμπειρία και γνώσεις σε όλα αυτά τα αντικείμενα. Βέβαια όλοι καταλαβαίνουμε τις δύσκολες στιγμές (από οικονομικής πλευράς) που περνάει η χώρα μας, όμως όπως εσείς γνωρίζετε καλύτερα υπάρχει μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών Πληροφορικής που τέθηκαν ως υπεράριθμοι κατά το σχολ. έτος 2012-2013, οπότε δεν θα υπάρξει πρόβλημα με το να παραμείνει το μάθημα της Πληροφορικής (οπότε και κάποια/ες οργανική/ες θέση/εις εκπαιδευτικών Πληροφορικής ανά σχολείο) στο Γενικό Λύκειο. Η πρόταση μου για το νέο Πρόγραμμα Σπουδών του Γενικού Λυκείου, όσον αφορά το μάθημα της Πληροφορικής, είναι η εξής: Α’ Λυκείου: 2-ωρο μάθημα επιλογής “Εφαρμογές Πληροφορικής” (όπως υπάρχει στο Προσχέδιο Νόμου) Β’ Λυκείου: 2-ωρο μάθημα “Επιστήμη Υπολογιστών”, μάθημα προσανατολισμού στην Ομάδα Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών εναλλακτικό μάθημα με τα “Μαθηματικά”. Γ’ Λυκείου: 6-ωρο μάθημα “Αλγοριθμική και Προγραμματισμός”, μάθημα προσανατολισμού στην Ομάδα Προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών εναλλακτικό με το μάθημα της “Χημείας” στο επιστημονικό πεδίο εξειδίκευσης «Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών» ή/και εναλλακτικό με το μάθημα “Στοιχεία Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών” στο επιστημονικό πεδίο εξειδίκευσης «Επιστήμες Οικονομίας-Διοίκησης και Πολιτικών Επιστημών». Ελπίζω να λάβετε υπόψη όσα επιχειρήματα αναφέρω παραπάνω. Η απόφαση είναι καθαρά δική σας. Με τιμή, Αντώνιος Ν. BSc, MSc, PhD, MEd cand.