Δεν θα σταθώ τόσο στην πρώτη λυκείου, καθώς εκεί φαίνονται εντάξει τα πράγματα σε γενικές γραμμές.
Στη δευτέρα λυκείου το πρόγραμμα πάσχει, κι όχι τόσο επειδή απουσιάζει η πληροφορική (αυτό είναι πρόβλημα στην γ' λυκείου, στη β'έτσι κι αλλιώς σχεδόν κανείς δεν έπαιρνε αυτό το μάθημα) αλλά επειδή έχουν γίνει ξεκάθαρα αλλαγές στις ώρες που θα διδάσκεται κάθε μάθημα εβδομαδιαίως, που είναι αμφίβολο αν υπάρχει η υλικοτεχνική υποδομή για να στηριχθούν αυτές οι αλλαγές. Για παράδειγμα, στα μαθηματικά έχουμε κατά μία ώρα αύξηση των ωρών γενικής παιδείας, ενώ μειώνονται οι ώρες της κατεύθυνσης (γιατί μείωση των ωρών στα μαθηματικά, πιο βασική είναι η φυσική;). Αυτό πρακτικά σημαίνει πώς χρειάζεται να γραφτούν καινούρια βιβλία, τα οποία να είναι σύμφωνα με τα νέα αναλυτικά προγράμματα. Θα διατεθούν κονδύλια για κάτι τέτοιο, ή η δουλειά θα γίνεται πάλι με (μη λειτουργικές) αναμορφώσεις; Ο προβληματισμός μου είναι ανάλογος και για τα υπόλοιπα μαθήματα, όπως τις φυσικές επιστήμες, όπου φαίνεται να υπάρχει επίσης αύξηση των ωρών γενικής παιδείας.
Ας πάμε τώρα και στην τρίτη λυκείου. Η επιλογή να αυξηθούν οι ώρες των μαθημάτων κατεύθυνσης ήταν σωστή, όπως και το ότι τα οικονομικά και τα παιδαγωγικά δεν έχουν τα ίδια μαθήματα με τις υπόλοιπες σχολές. Αυτό θα επιτρέψει σε μεμονωμένα μαθήματα να ενταχθούν κεφάλαια τα οποία επί σειρά ετών ήταν εκτός ύλης, με αποτέλεσμα οι πρωτοετείς φοιτήτες να έχουν ελλειπή υποδομή από το σχολείο. Παρ' όλα αυτά, η υποβάθμιση, στα πλαίσια του εξεταστικού συστήματος, των μαθημάτων της πληροφορικής και της λογοτεχνίας συνιστά ξεκάθαρα οπισθοδρομικό μέτρο. Προκειμένου τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα να γίνουν τέσσερα, έχουμε ξεκάθαρα απαξίωση μαθημάτων από τη μελέτη των οποίων οι μαθητές αποκόμιζαν κάτι. Το πρόβλημα του συστήματος των κατευθύνσεων ήταν τα μαθήματα επιλογής, καθώς και μαθήματα όπως το ΑΟΔΕ. Τα υπόλοιπα μια χαρά ήταν. Ακόμη, γιατί οι υποψήφιοι της ιατρικής όχι μαθηματικά; Το τωρινό πρόβλημα συνίσταται στο γεγονός ότι αυτή η ομάδα μαθητών εξετάζεται πανελλαδικώς στα μαθηματικά, και μάλιστα στα ίδια θέματα με τους υποψήφιους του πολυτεχνίου, των φυσικομαθηματικών αλλά και των οικονομικών, κάτι που παλαιότερα δεν συνέβαινε. Ανέκαθεν όμως, ενδοσχολικά, όσοι έδιναν μετά εξετάσεις για ιατρική έκαναν μαθηματικά.
Ελπίζω στο διάστημα που θα μεσολαβήσει μέχρι οι μαθητές που τώρα θα πάνε πρώτη λυκείου να πάνε δευτέρα και τρίτη το υπουργείο να έχει αντιμετωπίσει τα ζητήματα που έθεσα παραπάνω, καθώς και άλλα παρόμοιας φύσης που πιθανόν να μην έχω αντιληφθεί, ώστε οι μαθητές αυτοί να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα...
Δεν θα σταθώ τόσο στην πρώτη λυκείου, καθώς εκεί φαίνονται εντάξει τα πράγματα σε γενικές γραμμές. Στη δευτέρα λυκείου το πρόγραμμα πάσχει, κι όχι τόσο επειδή απουσιάζει η πληροφορική (αυτό είναι πρόβλημα στην γ' λυκείου, στη β'έτσι κι αλλιώς σχεδόν κανείς δεν έπαιρνε αυτό το μάθημα) αλλά επειδή έχουν γίνει ξεκάθαρα αλλαγές στις ώρες που θα διδάσκεται κάθε μάθημα εβδομαδιαίως, που είναι αμφίβολο αν υπάρχει η υλικοτεχνική υποδομή για να στηριχθούν αυτές οι αλλαγές. Για παράδειγμα, στα μαθηματικά έχουμε κατά μία ώρα αύξηση των ωρών γενικής παιδείας, ενώ μειώνονται οι ώρες της κατεύθυνσης (γιατί μείωση των ωρών στα μαθηματικά, πιο βασική είναι η φυσική;). Αυτό πρακτικά σημαίνει πώς χρειάζεται να γραφτούν καινούρια βιβλία, τα οποία να είναι σύμφωνα με τα νέα αναλυτικά προγράμματα. Θα διατεθούν κονδύλια για κάτι τέτοιο, ή η δουλειά θα γίνεται πάλι με (μη λειτουργικές) αναμορφώσεις; Ο προβληματισμός μου είναι ανάλογος και για τα υπόλοιπα μαθήματα, όπως τις φυσικές επιστήμες, όπου φαίνεται να υπάρχει επίσης αύξηση των ωρών γενικής παιδείας. Ας πάμε τώρα και στην τρίτη λυκείου. Η επιλογή να αυξηθούν οι ώρες των μαθημάτων κατεύθυνσης ήταν σωστή, όπως και το ότι τα οικονομικά και τα παιδαγωγικά δεν έχουν τα ίδια μαθήματα με τις υπόλοιπες σχολές. Αυτό θα επιτρέψει σε μεμονωμένα μαθήματα να ενταχθούν κεφάλαια τα οποία επί σειρά ετών ήταν εκτός ύλης, με αποτέλεσμα οι πρωτοετείς φοιτήτες να έχουν ελλειπή υποδομή από το σχολείο. Παρ' όλα αυτά, η υποβάθμιση, στα πλαίσια του εξεταστικού συστήματος, των μαθημάτων της πληροφορικής και της λογοτεχνίας συνιστά ξεκάθαρα οπισθοδρομικό μέτρο. Προκειμένου τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα να γίνουν τέσσερα, έχουμε ξεκάθαρα απαξίωση μαθημάτων από τη μελέτη των οποίων οι μαθητές αποκόμιζαν κάτι. Το πρόβλημα του συστήματος των κατευθύνσεων ήταν τα μαθήματα επιλογής, καθώς και μαθήματα όπως το ΑΟΔΕ. Τα υπόλοιπα μια χαρά ήταν. Ακόμη, γιατί οι υποψήφιοι της ιατρικής όχι μαθηματικά; Το τωρινό πρόβλημα συνίσταται στο γεγονός ότι αυτή η ομάδα μαθητών εξετάζεται πανελλαδικώς στα μαθηματικά, και μάλιστα στα ίδια θέματα με τους υποψήφιους του πολυτεχνίου, των φυσικομαθηματικών αλλά και των οικονομικών, κάτι που παλαιότερα δεν συνέβαινε. Ανέκαθεν όμως, ενδοσχολικά, όσοι έδιναν μετά εξετάσεις για ιατρική έκαναν μαθηματικά. Ελπίζω στο διάστημα που θα μεσολαβήσει μέχρι οι μαθητές που τώρα θα πάνε πρώτη λυκείου να πάνε δευτέρα και τρίτη το υπουργείο να έχει αντιμετωπίσει τα ζητήματα που έθεσα παραπάνω, καθώς και άλλα παρόμοιας φύσης που πιθανόν να μην έχω αντιληφθεί, ώστε οι μαθητές αυτοί να μην αντιμετωπίσουν προβλήματα...