Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της Εκπαίδευσης1. Σύστημα Πρόσληψης ΕκπαιδευτικώνΣχόλιο του χρήστη ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ | 28 Νοεμβρίου 2009, 18:22
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Συμφωνώ με τις επισημάνσεις ότι : 1. Κάθε σχολική χρονιά αρχίζει με τρομακτικές ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό. 2. Η εκπαίδευση δεν μπορεί να αφήνεται στον πατριωτισμό των (ολίγων) εκπαιδευτικών. 3. Υπάρχει κακό θεσμικό πλαίσιο και, ακόμη πιο κακός τρόπος επιλογής στελεχών της διοίκησης της εκπαίδευσης. Προτείνω να επισκεφθείτε , αιφνιδιαστικά , διάφορες σχολικές μονάδες του Λεκανοπεδίου για να διαπιστώσετε τον αλλοπρόσαλλο τρόπο λειτουργίας τους , τις «διευκολύνσεις» που γίνονται τόσο από τη διοίκηση των σχολικών μονάδων όσο και από μεμονωμένους εκπαιδευτικούς προς ορισμένους «αρεστούς» μαθητές και την κατασπατάληση του Δημοσίου χρήματος , που δίνεται για τις λειτουργικές δαπάνες. Οι μη αξιοκρατικά τοποθετημένοι Διευθυντές και υποδιευθυντές έχουν χάσει κάθε ίχνος κύρους και αδυνατούν , στην κυριολεξία , να επιβάλλουν κάποιους κανόνες προς την κατεύθυνση της ορθής λειτουργίας των σχολικών μονάδων. 4. Ποτέ δεν κατάλαβα το λόγο για τον οποίο προσλαμβάνονται , κάθε χρόνο , τόσοι πολλοί αναπληρωτές καθηγητές. Ποιους αναπληρώνουν ; (Αφού οι οργανικές θέσεις δεν καλύπτονται από ισάριθμους μόνιμους εκπαιδευτικούς.) Μήπως κοστίζουν λιγότερο; Σίγουρα όχι. Υπάρχουν και αναπληρωτές που εργάζονται στα Δημόσια σχολεία για χρονικό διάστημα από 3 μέχρι και 16 έτη! Αυτοί κρίνονται κατάλληλοι για να διδάξουν αλλά ακατάλληλοι για να προσληφθούν ως μόνιμο διδακτικό προσωπικό ; ( Οι περισσότεροι απ’ αυτούς έχουν πάρει μέρος , κατ’ επανάληψη , στις εξετάσεις του ΑΣΕΠ αλλά , κάποιοι άλλοι , πάντοτε, κρίνονται περισσότερο κατάλληλοι για πρόσληψη.) 5. Επίσης , ποτέ δεν κατάλαβα το λόγο για τον οποίο γίνονται τόσο πολλές αποσπάσεις εκπαιδευτικών , σε άλλες υπηρεσίες , όπου προσφέρουν υπηρεσίες τις οποίες θα μπορούσαν να προσφέρουν , ίσως και καλύτερα, διοικητικοί υπάλληλοι Μέσης Εκπαίδευσης. Προτείνω : 1. Να επιστρέψουν οι αποσπασμένοι , σε διάφορες υπηρεσίες , στις οργανικές τους θέσεις. 2. Να διορισθούν αμέσως όλοι οι αναπληρωτές καθηγητές , που έχουν προϋπηρεσία από 3 έτη και πάνω , ως μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό. 3. Να θεσπιστεί , από εδώ και πέρα , το νέο σύστημα πρόσληψης εκπαιδευτικών μέσω των εξετάσεων του ΑΣΕΠ. 4. Να στελεχωθούν , αμέσως και αξιοκρατικά, οι Διευθύνσεις Μ.Ε. , τα Γραφεία Μ.Ε. και οι Διευθύνσεις των σχολικών μονάδων. 5. Να δοθούν αρμοδιότητες αξιολόγησης τόσο στους Διευθυντές των σχολικών μονάδων όσο και στους Σχολικούς Συμβούλους και να αρχίσει , επιτέλους, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Μετά από 40 χρόνια ενεργού παρουσίας στο χώρο της μέσης εκπαίδευσης , επιθυμώ να σας περιγράψω το πώς φαντάζομαι το σύγχρονο σχολείο και να σας κάνω και μια πρόταση για τα σχολικά βιβλία. ΤΟ ΕΠΙΘΥΜΗΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Τα παρακάτω αποτελούν σκέψεις - προτάσεις του καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης κ. Γιώργου Τσιάκαλου . Είναι αυτονόητο ότι τις ασπάζομαι. Η εκπαίδευση συντελείται στο πλαίσιο του ελληνικού πολιτισμού, όπως αυτός διαμορφώθηκε στο πέρασμα των χρόνων και ιδιαίτερα στην επαφή του με άλλους πολιτισμούς. Στο πλαίσιο αυτό τα παιδιά ενισχύονται για να διαμορφώσουν αυτόνομα και με αυτοπεποίθηση την ταυτότητά τους (εθνική, θρησκευτική, πολιτισμική), μαθαίνοντας ταυτόχρονα να σέβονται τα διαφορετικά χαρακτηριστικά της ταυτότητας των συμμαθητών και συμμαθητριών τους που κατάγονται από άλλες χώρες. Για τα παιδιά με διαφορετική καταγωγή πρέπει να υπάρχει πρόνοια ώστε να μπορούν επίσης να αναπτύσσουν ολόπλευρα τη δική τους ιδιαίτερη ταυτότητα. Η διασφάλιση της ισότιμης συμμετοχής όλων των παιδιών στην εκπαίδευση αποτελεί βασική αρχή του αναλυτικού προγράμματος. Για την εκπλήρωση αυτής της κοινωνικής υπόσχεσης προς τη νέα γενιά το αναλυτικό πρόγραμμα οργανώνεται και εφαρμόζεται με επίκεντρο την πρόνοια αποτελεσματικής πρόληψης και εξάλειψης των αρνητικών συνεπειών που συχνά συνοδεύουν τα παιδιά με αναπηρία, δύσκολο οικογενειακό περιβάλλον, οικονομική δυσπραγία και διαφορετικό πολιτισμικό υπόβαθρο. Το επιθυμητό σχολείο πρέπει να είναι δημοκρατικό. «Δημοκρατικό σχολείο» σημαίνει ένα σχολείο στο οποίο φοιτούν μαζί όλα τα παιδιά - ανεξάρτητα από οποιαδήποτε ιδιαιτερότητα μπορεί να έχουν- για να προετοιμαστούν για το κοινό τους μέλλον. Σημαίνει ,επιπλέον, ένα σχολείο στο οποίο κανένα παιδί δεν αποκλείεται από την απόκτηση όλων των εφοδίων που χαρακτηρίζουν ένα μορφωμένο άνθρωπο. Το δημοκρατικό σχολείο οργανώνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να παρέχει σε όλα τα παιδιά τη δυνατότητα επίτευξης όλων των στόχων της εκπαίδευσης χωρίς οποιεσδήποτε εκπτώσεις στην ποσότητα και στην ποιότητα των μορφωτικών αγαθών. Το επιθυμητό σχολείο πρέπει να είναι ανθρώπινο. «Ανθρώπινο σχολείο» χαρακτηρίζεται το σχολείο στο οποίο κανένα παιδί δεν αποκλείεται, δεν περιθωριοποιείται, δεν στιγματίζεται, δεν περιφρονείται και δεν δυστυχεί εξαιτίας κάποιας ιδιαιτερότητας. Είναι ένα σχολείο απόλυτου σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, και επιπλέον ένα σχολείο στο οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν το δικαίωμα και τη δυνατότητα να μη βιώνουν την παιδική και τη νεανική ηλικία αποκλειστικά ως περιόδους ιδιαίτερα κοπιαστικής προετοιμασίας για ζωή του ενήλικου ανθρώπου (όπως συμβαίνει στο παραδοσιακό σχολείο) αλλά ως τις πιο δημιουργικές και ευτυχισμένες περιόδους της ανθρώπινης ζωής. Στο επιθυμητό Σχολείο χρειαζόμαστε χρόνο για να καλλιεργήσουμε τις ικανότητες – κλειδιά και τον χρόνο αυτό μπορούμε να τον κερδίσουμε απαλλάσσοντας τη σχολική ζωή από την αποθήκευση πληροφοριών στο μυαλό των παιδιών. Αυτό είναι πολύ εφικτό , αφού στην εποχή μας είναι δυνατή η άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες οι οποίες σε μέγεθος υπερβαίνουν κατά πολύ το σύνολο της ύλης που παρέχεται στα εκπαιδευτικά συστήματα όλου του κόσμου! Ποιες είναι οι ικανότητες κλειδιά ; 1. Δημιουργικότητα 2. Κριτική σκέψη και αναστοχαστική διαχείριση της γνώσης 3. Θεωρητική σκέψη και ικανότητα μετατροπής της θεωρίας σε πράξη 4. Ικανότητες και δεξιότητες ανάλυσης και σχεδιασμού 5. Προθυμία και ικανότητα για συλλογική εργασία και ανταλλαγή πληροφοριών 6. Ικανότητα λύσης προβλημάτων και, παράλληλα, ετοιμότητα αναζήτησης εναλλακτικών λύσεων και ικανότητα ανάπτυξης εναλλακτικών θεωριών Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η έννοια του επιθυμητού Σχολείου συνδέεται αλλά δεν ταυτίζεται με τη χρήση των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας στην εκπαίδευση. Συνδέεται με συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις των εκπαιδευτικών συστημάτων που υποστηρίζονται από τη δυνατότητα χρήσης των τεχνολογιών αυτών. Οι παραπάνω ιδιότητες, ικανότητες και δεξιότητες να μην κατανοούνται και καλλιεργούνται αποκλειστικά ως εργαλείο ατομικής επιτυχίας στην «κοινωνία της γνώσης» αλλά να εντάσσονται στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών και των μαθητριών προς την κατεύθυνση ενός δημιουργικού, κοινωνικού και ικανού για συνεργασία ανθρώπου που συμμετέχει ενεργητικά στην παραγωγή πολιτισμού και κοινωνικού πλούτου. Μας ενδιαφέρει να απαλλάξουμε τα αναλυτικά προγράμματα από όλες τις περίσσειες πληροφορίες , να επιφέρουμε τη συνοχή ανάμεσα στις βαθμίδες της εκπαίδευσης και να συνδέσουμε το περιεχόμενο όλων των γνωστικών αντικειμένων με όλους τους γενικούς στόχους. ΤΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ 1. Κάθε χρόνο δαπανώνται μεγάλα χρηματικά ποσά για την δωρεάν παροχή των σχολικών βιβλίων στα παιδιά του Δημόσιου σχολείου , με την (ανεξήγητη) εξαίρεση των βιβλίων της ξένης γλώσσας. 2. Στα σχολικά βιβλία περιέχεται ύλη διπλάσια απ’ αυτή που καθορίζεται ως διδακτέα. 3. Συνεχίζεται η χρήση του ενός και μοναδικού βιβλίου , για κάθε αντικείμενο , που , με τη σιωπηρή ανοχή πολλών διδασκόντων , παίρνει τη μορφή «ευαγγελίου» και αποτελεί ένα από τους λόγους για τους οποίους τα παιδιά «παπαγαλίζουν». 4.Στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας η «τράπεζα θεμάτων» καταργήθηκε και τα παιδιά οδηγούνται στην προμήθεια σχολικών βοηθημάτων από το ελεύθερο εμπόριο , τα οποία και ακριβοπληρώνουν , ενώ ταυτόχρονα διαφημίζονται και τα Φροντιστήρια 5. Ένα μικρό ποσοστό από τους διδάσκοντες τροφοδοτούν τους μαθητές τους με σημειώσεις ικανές να τους βοηθήσουν ουσιαστικά. 6. Τα σχολικά βιβλία έχουν γραφεί με κάποια φιλοσοφία και τα κεφάλαια τους έχουν μια συνέχεια. Η επιλογή της διδακτέας ύλης (π.χ. να διδαχθούν τα κεφάλαια 1ο , 3ο , 5ο ) καταστρατηγεί και τη φιλοσοφία και τη συνέχεια. 7. Στην ιστοσελίδα του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας υπάρχουν όλα τα σχολικά βιβλία που τυπώνονται κάθε χρόνο και δίνονται (ορισμένα με καθυστέρηση ) δωρεάν στους μαθητές. 8. Από τη δεύτερη τάξη του Γυμνασίου θα μπορούσαν όλα τα παιδιά να είναι σε θέση να έχουν πρόσβαση σ’ αυτά μέσω του διαδικτύου. ΜΙΑ ΤΟΛΜΗΡΗ ΠΡΟΤΑΣΗ Λαμβάνοντας υπόψη: 1. Το ετήσιο κόστος της εκτύπωσης και της δωρεάν διανομής των βιβλίων 2. Την ανεπάρκεια του ενός και μοναδικού βιβλίου για κάθε αντικείμενο 3. Το γεγονός ότι οι μαθητές πρέπει να ασκηθούν σε ικανότητες και όχι σε μνήμη 4. Το γεγονός ότι η χρήση των τεχνολογιών επικοινωνίας και πληροφόρησης , μπορεί να δώσει τεράστιες δυνατότητες στα παιδιά για πρόσβαση στη γνώση ΠΡΟΤΕΙΝΩ: 1.Μια διαφορετική οργάνωση του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας, ώστε : α. Να λειτουργήσει ξανά η τράπεζα θεμάτων – ερωτήσεων – ασκήσεων με τη συμμετοχή , κυρίως , των μαχόμενων εκπαιδευτικών . β. Να γραφούν , σε ηλεκτρονική μορφή , τρία τουλάχιστο διδακτικά βιβλία , για κάθε αντικείμενο και από διαφορετικές συγγραφικές ομάδες , οι οποίες θα αποτελούνται από εκπαιδευτικούς με αυξημένα προσόντα και , που θα έχουν διδάξει σε Σχολεία τουλάχιστο για μια εικοσαετία. 2. Να επιμορφωθούν κατάλληλα και υποχρεωτικά όλοι οι εκπαιδευτικοί ,ώστε : α. Να μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις τεχνολογίες επικοινωνίας και πληροφόρησης στη διδακτική πράξη. β. Να μπορούν να εφαρμόσουν τις νέες μεθόδους διδασκαλίας και μάθησης τους δείκτες επιτυχίας και τους τρόπους αξιολόγησης. γ. Να μπορούν να διαμορφώσουν το κατάλληλο μαθησιακό περιβάλλον. 3. Να χορηγείται δωρεάν και εφάπαξ από ένας φορητός υπολογιστής σε κάθε μαθητή / μαθήτρια , για το Γυμνάσιο και το Λύκειο και, να θεσπιστεί η δωρεάν πρόσβαση στο Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας μέσω του διαδικτύου, έτσι ώστε τα παιδιά : α. Να έχουν άνετη πρόσβαση στη γνώση. β. Να μπορούν να δράσουν αυτόνομα μέσα στο μαθησιακό περιβάλλον και να αποκτήσουν τις ικανότητες – δεξιότητες που απαιτούνται για τη ζωή τους. 4. Να διπλασιαστούν οι αμοιβές των διδασκόντων οι οποίοι θα παραμένουν υποχρεωτικά στο Σχολείο τους από τις 08.00 μέχρις τις 14.00 Απαλλαγμένοι πλήρως από εργασίες γραφείου , τις οποίες θα αναλάβει μια καλά οργανωμένη Σχολική Γραμματεία , που θα στελεχώνεται από υπαλλήλους μη εκπαιδευτικούς. Έτσι ώστε πέρα από τα διδακτικά τους καθήκοντα : α. Να αναπληρώνουν τους συναδέλφους τους που απουσιάζουν για λόγους ασθενείας ή άλλους σοβαρούς λόγους. β. Να ετοιμάζουν • φύλλα εργασίας για τα μαθήματα της επόμενης ημέρας , • σύνολα των ερωτήσεων και ασκήσεων που θα επεξεργαστούν μαζί με τους μαθητές • test και διαγωνίσματα καθώς και τις ενδεικτικές απαντήσεις σ’ αυτά. γ. Να επεξεργάζονται τους δείκτες επιτυχίας των μαθητών , σε συνεργασία με τους υπόλοιπους συναδέλφους τους της ίδιας ειδικότητας , δ. Να βρίσκουν τρόπους για να βοηθήσουν εγκαίρως τα παιδιά των οποίων η επίδοση δεν κρίνεται ικανοποιητική , και ε. Να συμβάλλουν με όλες τους τις δυνάμεις στη διαμόρφωση του κατάλληλου Σχολικού περιβάλλοντος. Όλα τα παραπάνω προτείνονται εφόσον : • Δοθούν πάλι στον αξιοκρατικά επιλεγμένο Διευθυντή της σχολικής μονάδας ουσιαστικές αρμοδιότητες συντονιστή ,του εκπαιδευτικού έργου και • Δοθούν στους Σχολικούς συμβούλους αρμοδιότητες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Θανάσης Παπαδημητρίου Φυσικός Καθηγητής στο 3ο ΓΕ.Λ. Αγίας Παρασκευής , Αττικής.