Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Διαβάζοντας προσεκτικά τόσο το σχέδιο νόμου όσο και τα σχετικά σχόλια, αυτό που διέκρινα είναι μια προχειρότητα στο σχέδιο νόμου που γεννά ανασφάλεια στους εκπαιδευτικούς που θα το υλοποιήσουν. Κατανοώ την ανασφάλεια των συναδέλφων (υπεραριθμίες-διαθεσιμότητα) αλλά δεν καταλαβαίνω τον σχεδιασμό του νέου σχολείου. Γιατί δεν ζητήθηκε η επιστημονική άποψη των εμπλεκόμενων φορέων; Γιατί οι συντεχνιακές πιέσεις θα πρέπει να καταστρέφουν κάτι πριν ακόμη αρχίσει; Γιατί όλοι αμφιβάλουν και αμφισβητούν; Όλοι θεωρούμε ότι η ειδικότητά μας είναι απαραίτητη, ότι είμαστε οι καταλληλότεροι για το νέο σχολείο. Πού είναι οι μελέτες του υπουργείου που θα μας πείσουν;
Α. Είναι αδιανόητο στο νέο Επαγγελματικό Λύκειο οι μαθητές να μην λαμβάνουν βασικές γνώσεις οικονομίας, τις οποίες ελάμβαναν μέσω του μαθήματος «Αρχές Οικονομίας», το οποίο και εξαφανίζεται στο νέο πρόγραμμα. Η επαναφορά του μαθήματος «Αρχές Οικονομίας» ως διακριτού μαθήματος στην Α’ τάξη του ΕΠΑΛ είναι κάτι παραπάνω από αναγκαία, διότι το σχολείο αυτό ωθεί τους μαθητές του σε κάποια επαγγέλματα, άρα στην ιδιωτική οικονομία, άρα χρειάζονται τις βασικές γνώσεις της οικονομίας, τις οποίες δεν έχουν διδαχθεί ούτε στο γυμνάσιο, ούτε στο δημοτικό.
Μόνο όσοι επιλέξουν τομέα οικονομίας θα έρθουν σε επαφή με τις οικονομικές έννοιες και μάλιστα σε βάθος. Οι υπόλοιποι μαθητές όμως είναι καταδικασμένοι να ακολουθήσουν επαγγελματική σταδιοδρομία χωρίς βασικές γνώσεις οικονομίας
Β. Να επανεξεταστεί το θέμα των τομέων και ειδικοτήτων του ΝΕΟΥ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ.
Είναι απαράδεκτο το 2013 να καταργείται (αντί να επανδρώνεται με σύγχρονες ειδικότητες ) ο τομέας των ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ.
Είναι κρίμα να χαθεί η δυνατότητα, σε κάποιους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, να ακολουθήσουν ειδικότητες της επιλογής τους τώρα που σχεδιάζεται το Νέο Τεχνολογικό Λύκειο ενώ είναι σίγουρο ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα επαναλειτουργήσει ο Τομέας.
Γ. Γιατί ο Τομέας Υγείας και Πρόνοιας αποκλείστηκε από τα ΕΠΑΛ; Τι θα κάνουν τα παιδιά που θέλουν να τον ακολουθήσουν; Είναι υποχρεωμένοι ή ικανοί οι γονείς να πληρώνουν φροντιστήρια για να τελειώσουν το Γενικό Λύκειο ή τα ΙΕΚ (Δημόσια και Ιδιωτικά, και μάλιστα για 2 χρόνια παραπάνω) για να σπουδάσουν τα παιδιά τους αυτό που θέλουν; Πως θα καταφέρουν τα παιδιά αυτά να μπουν στα αντίστοιχα ΤΕΙ; Μήπως όλα αυτά τελικά εξυπηρετούν τα συμφέροντα των ιδιωτών και μόνο; Επαναφέρετε τον Τομέα Υγείας και Πρόνοιας στα ΕΠΑΛ!
Δ. Η ειδικότητα Τεχνικός Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών ανήκει στον τομέα Πληροφορικής και όχι στον Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού. Τα Δίκτυα και οι Τηλεπικοινωνίες αποτελούν περιοχή εξειδίκευσης της Πληροφορικής και ήδη στα περισσότερα τριτοβάθμια τμήματα Πληροφορικής αποτελεί τίτλο μεταπτυχιακής εξειδίκευσης. Μάλιστα στα Ι.Ε.Κ. (άρθρο 25) έχει τοποθετηθεί σωστά ως ειδικότητα του τομέα Πληροφορικής. Πρέπει επιτέλους στις σχολές Πληροφορικής να έχουν δικαίωμα εισαγωγής μόνο οι μαθητές του τομέα Πληροφορικής.
Για όλα τα ανωτέρω και άλλα πολλά που δεν σχολιάζω θεωρώ ότι το νομοσχέδιο θα πρέπει να αποσυρθεί, να βελτιωθεί και αυτό που θα εφαρμοστεί τελικά να είναι το αδιαφιλονίκητο τεκμηριωμένο αποτέλεσμα επιστημονικής έρευνας και διαλόγου.
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, Διαβάζοντας προσεκτικά τόσο το σχέδιο νόμου όσο και τα σχετικά σχόλια, αυτό που διέκρινα είναι μια προχειρότητα στο σχέδιο νόμου που γεννά ανασφάλεια στους εκπαιδευτικούς που θα το υλοποιήσουν. Κατανοώ την ανασφάλεια των συναδέλφων (υπεραριθμίες-διαθεσιμότητα) αλλά δεν καταλαβαίνω τον σχεδιασμό του νέου σχολείου. Γιατί δεν ζητήθηκε η επιστημονική άποψη των εμπλεκόμενων φορέων; Γιατί οι συντεχνιακές πιέσεις θα πρέπει να καταστρέφουν κάτι πριν ακόμη αρχίσει; Γιατί όλοι αμφιβάλουν και αμφισβητούν; Όλοι θεωρούμε ότι η ειδικότητά μας είναι απαραίτητη, ότι είμαστε οι καταλληλότεροι για το νέο σχολείο. Πού είναι οι μελέτες του υπουργείου που θα μας πείσουν; Α. Είναι αδιανόητο στο νέο Επαγγελματικό Λύκειο οι μαθητές να μην λαμβάνουν βασικές γνώσεις οικονομίας, τις οποίες ελάμβαναν μέσω του μαθήματος «Αρχές Οικονομίας», το οποίο και εξαφανίζεται στο νέο πρόγραμμα. Η επαναφορά του μαθήματος «Αρχές Οικονομίας» ως διακριτού μαθήματος στην Α’ τάξη του ΕΠΑΛ είναι κάτι παραπάνω από αναγκαία, διότι το σχολείο αυτό ωθεί τους μαθητές του σε κάποια επαγγέλματα, άρα στην ιδιωτική οικονομία, άρα χρειάζονται τις βασικές γνώσεις της οικονομίας, τις οποίες δεν έχουν διδαχθεί ούτε στο γυμνάσιο, ούτε στο δημοτικό. Μόνο όσοι επιλέξουν τομέα οικονομίας θα έρθουν σε επαφή με τις οικονομικές έννοιες και μάλιστα σε βάθος. Οι υπόλοιποι μαθητές όμως είναι καταδικασμένοι να ακολουθήσουν επαγγελματική σταδιοδρομία χωρίς βασικές γνώσεις οικονομίας Β. Να επανεξεταστεί το θέμα των τομέων και ειδικοτήτων του ΝΕΟΥ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ. Είναι απαράδεκτο το 2013 να καταργείται (αντί να επανδρώνεται με σύγχρονες ειδικότητες ) ο τομέας των ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ. Είναι κρίμα να χαθεί η δυνατότητα, σε κάποιους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, να ακολουθήσουν ειδικότητες της επιλογής τους τώρα που σχεδιάζεται το Νέο Τεχνολογικό Λύκειο ενώ είναι σίγουρο ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα θα επαναλειτουργήσει ο Τομέας. Γ. Γιατί ο Τομέας Υγείας και Πρόνοιας αποκλείστηκε από τα ΕΠΑΛ; Τι θα κάνουν τα παιδιά που θέλουν να τον ακολουθήσουν; Είναι υποχρεωμένοι ή ικανοί οι γονείς να πληρώνουν φροντιστήρια για να τελειώσουν το Γενικό Λύκειο ή τα ΙΕΚ (Δημόσια και Ιδιωτικά, και μάλιστα για 2 χρόνια παραπάνω) για να σπουδάσουν τα παιδιά τους αυτό που θέλουν; Πως θα καταφέρουν τα παιδιά αυτά να μπουν στα αντίστοιχα ΤΕΙ; Μήπως όλα αυτά τελικά εξυπηρετούν τα συμφέροντα των ιδιωτών και μόνο; Επαναφέρετε τον Τομέα Υγείας και Πρόνοιας στα ΕΠΑΛ! Δ. Η ειδικότητα Τεχνικός Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών ανήκει στον τομέα Πληροφορικής και όχι στον Τομέα Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού. Τα Δίκτυα και οι Τηλεπικοινωνίες αποτελούν περιοχή εξειδίκευσης της Πληροφορικής και ήδη στα περισσότερα τριτοβάθμια τμήματα Πληροφορικής αποτελεί τίτλο μεταπτυχιακής εξειδίκευσης. Μάλιστα στα Ι.Ε.Κ. (άρθρο 25) έχει τοποθετηθεί σωστά ως ειδικότητα του τομέα Πληροφορικής. Πρέπει επιτέλους στις σχολές Πληροφορικής να έχουν δικαίωμα εισαγωγής μόνο οι μαθητές του τομέα Πληροφορικής. Για όλα τα ανωτέρω και άλλα πολλά που δεν σχολιάζω θεωρώ ότι το νομοσχέδιο θα πρέπει να αποσυρθεί, να βελτιωθεί και αυτό που θα εφαρμοστεί τελικά να είναι το αδιαφιλονίκητο τεκμηριωμένο αποτέλεσμα επιστημονικής έρευνας και διαλόγου.