Με δεδομένα:
1.τη μεγάλη σημασία που δίδεται τόσο από την Ευρωπαϊκή Ένωση [ενδεικτικά αναφέρονται η από 18.12.2007 ανακοίνωση της Επιτροπής των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων σχετικά με την Χρηματοοικονομική Εκπαίδευση (βλέπε: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2007:0808:FIN:EL:PDF) και η από 18. 12.2006 σύσταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ε.Ε. (βλέπε: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:EL:PDF)], όσο και από άλλους διεθνείς οργανισμούς, στην αναγκαιότητα κατανόησης βασικών οικονομικών εννοιών από όλους τους πολίτες,
2.το γεγονός ότι ένα μέρος των αποφοίτων του Γυμνασίου επιλέγει να μην συνεχίσει την εκπαίδευσή του στο Λύκειο, αλλά να αναζητήσει εργασία,
3.το έλλειμμα οικονομικής παιδείας των σύγχρονων Ελλήνων,
4.την παγκόσμια οικονομική κρίση και τις επιπτώσεις της,
και με αφορμή την προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας για ανασχεδιασμό της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προτείνονται:
α) ένα 3ωρο μάθημα οικονομικού περιεχομένου στην Γ΄ Τάξη του Γυμνασίου. Σκοπός του μαθήματος αυτού θα είναι μία πρώτη γνωριμία του μαθητή με τον κόσμο της οικονομίας. Ο στόχος του θα είναι διττός. Από τη μία πλευρά θα επιχειρείται η παροχή πρακτικών γνώσεων, χρήσιμων στην καθημερινότητα του μαθητή [π.χ. χρησιμοποιώντας ως έσοδο το χαρτζιλίκι που παίρνει ο μαθητής από τους γονείς του (ενδεχομένως σε τακτική βάση), τον παππού και τη γιαγιά (ενδεχομένως σε έκτακτη βάση) και το πώς το διαχειρίζεται, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα προκειμένου ο μαθητής να κατανοήσει την έννοια του προϋπολογισμού και τα αποτελέσματα της καλής ή μη εκτέλεσής του]. Από την άλλη πλευρά θα μπορούσε να αρχίζει να κτίζεται η φορολογική συνείδηση του σημερινού μαθητή και αυριανού ενήλικα πολίτη, αν ο μαθητής γνωρίσει, κατανοήσει και αποδεχτεί ότι η εκπλήρωση των φορολογικών του υποχρεώσεων στο ακέραιο είναι σημαντική για την παροχή δωρεάν παιδείας, υγείας, έργων υποδομής κ.α.
β) ένα 2ωρο υποχρεωτικό μάθημα οικονομικού περιεχομένου στην Α΄ Τάξη του Γενικού και του Επαγγελματικού Λυκείου. Σκοπός του μαθήματος αυτού θα είναι η εξοικείωση του μαθητή με βασικά μακροοικονομικά μεγέθη (π.χ. Α.Ε.Π., Δημόσιο Χρέος, Δημόσια Έσοδα και Δαπάνες κ.α.) τα οποία επηρεάζουν την καθημερινότητά του,
β) ένα 2ωρο υποχρεωτικό μάθημα οικονομικού περιεχομένου τουλάχιστον στη Β΄ Τάξη του Γενικού Λυκείου. Σκοπός του μαθήματος αυτού θα είναι η εξοικείωση του μαθητή με βασικά μικροοικονομικά μεγέθη (π.χ. Νόμοι Ζήτησης και Προσφοράς, Μεγιστοποίηση Χρησιμότητας Καταναλωτή κ.α.),
γ) στην Γ΄ Τάξη του Γενικού Λυκείου και όσον αφορά στην Ομάδα των Οικονομικών, Πολιτικών και Κοινωνικών Σπουδών:
γ1. ένα 4ωρο μάθημα με έννοιες μικρο και μακροοικονομίας που θα προετοιμάζει κυρίως τους υποψηφίους των οικονομικών σχολών,
γ2. ένα 4ωρο μάθημα με έννοιες διοίκησης επιχειρήσεων που θα προετοιμάζει υποψηφίους οικονομικών σχολών, σχολών διοίκησης επιχειρήσεων αλλά και υποψηφίους στρατιωτικών και παιδαγωγικών σχολών (τόσο οι δάσκαλοι όσο και οι στρατιωτικοί πρέπει να έχουν διοικητικές ικανότητες, να είναι σε θέση να παρακινούν αποδοτικά και αποτελεσματικά για την επίτευξη συγκεκριμένου στόχου με τη μικρότερη δυνατή θυσία κ.α.)
Μαδεμλής Δημήτρης Οικονομολόγος-Μ.Β.Α.
Με δεδομένα: 1.τη μεγάλη σημασία που δίδεται τόσο από την Ευρωπαϊκή Ένωση [ενδεικτικά αναφέρονται η από 18.12.2007 ανακοίνωση της Επιτροπής των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων σχετικά με την Χρηματοοικονομική Εκπαίδευση (βλέπε: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2007:0808:FIN:EL:PDF) και η από 18. 12.2006 σύσταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ε.Ε. (βλέπε: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:EL:PDF)], όσο και από άλλους διεθνείς οργανισμούς, στην αναγκαιότητα κατανόησης βασικών οικονομικών εννοιών από όλους τους πολίτες, 2.το γεγονός ότι ένα μέρος των αποφοίτων του Γυμνασίου επιλέγει να μην συνεχίσει την εκπαίδευσή του στο Λύκειο, αλλά να αναζητήσει εργασία, 3.το έλλειμμα οικονομικής παιδείας των σύγχρονων Ελλήνων, 4.την παγκόσμια οικονομική κρίση και τις επιπτώσεις της, και με αφορμή την προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας για ανασχεδιασμό της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης προτείνονται: α) ένα 3ωρο μάθημα οικονομικού περιεχομένου στην Γ΄ Τάξη του Γυμνασίου. Σκοπός του μαθήματος αυτού θα είναι μία πρώτη γνωριμία του μαθητή με τον κόσμο της οικονομίας. Ο στόχος του θα είναι διττός. Από τη μία πλευρά θα επιχειρείται η παροχή πρακτικών γνώσεων, χρήσιμων στην καθημερινότητα του μαθητή [π.χ. χρησιμοποιώντας ως έσοδο το χαρτζιλίκι που παίρνει ο μαθητής από τους γονείς του (ενδεχομένως σε τακτική βάση), τον παππού και τη γιαγιά (ενδεχομένως σε έκτακτη βάση) και το πώς το διαχειρίζεται, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως παράδειγμα προκειμένου ο μαθητής να κατανοήσει την έννοια του προϋπολογισμού και τα αποτελέσματα της καλής ή μη εκτέλεσής του]. Από την άλλη πλευρά θα μπορούσε να αρχίζει να κτίζεται η φορολογική συνείδηση του σημερινού μαθητή και αυριανού ενήλικα πολίτη, αν ο μαθητής γνωρίσει, κατανοήσει και αποδεχτεί ότι η εκπλήρωση των φορολογικών του υποχρεώσεων στο ακέραιο είναι σημαντική για την παροχή δωρεάν παιδείας, υγείας, έργων υποδομής κ.α. β) ένα 2ωρο υποχρεωτικό μάθημα οικονομικού περιεχομένου στην Α΄ Τάξη του Γενικού και του Επαγγελματικού Λυκείου. Σκοπός του μαθήματος αυτού θα είναι η εξοικείωση του μαθητή με βασικά μακροοικονομικά μεγέθη (π.χ. Α.Ε.Π., Δημόσιο Χρέος, Δημόσια Έσοδα και Δαπάνες κ.α.) τα οποία επηρεάζουν την καθημερινότητά του, β) ένα 2ωρο υποχρεωτικό μάθημα οικονομικού περιεχομένου τουλάχιστον στη Β΄ Τάξη του Γενικού Λυκείου. Σκοπός του μαθήματος αυτού θα είναι η εξοικείωση του μαθητή με βασικά μικροοικονομικά μεγέθη (π.χ. Νόμοι Ζήτησης και Προσφοράς, Μεγιστοποίηση Χρησιμότητας Καταναλωτή κ.α.), γ) στην Γ΄ Τάξη του Γενικού Λυκείου και όσον αφορά στην Ομάδα των Οικονομικών, Πολιτικών και Κοινωνικών Σπουδών: γ1. ένα 4ωρο μάθημα με έννοιες μικρο και μακροοικονομίας που θα προετοιμάζει κυρίως τους υποψηφίους των οικονομικών σχολών, γ2. ένα 4ωρο μάθημα με έννοιες διοίκησης επιχειρήσεων που θα προετοιμάζει υποψηφίους οικονομικών σχολών, σχολών διοίκησης επιχειρήσεων αλλά και υποψηφίους στρατιωτικών και παιδαγωγικών σχολών (τόσο οι δάσκαλοι όσο και οι στρατιωτικοί πρέπει να έχουν διοικητικές ικανότητες, να είναι σε θέση να παρακινούν αποδοτικά και αποτελεσματικά για την επίτευξη συγκεκριμένου στόχου με τη μικρότερη δυνατή θυσία κ.α.) Μαδεμλής Δημήτρης Οικονομολόγος-Μ.Β.Α.