Τίτλος : Πληροφορική-Ερευνητική Εργασία-Σχέδιο-Διοικητική υποστήριξη σχολείου
Η εμπειρία μου στην εκπαίδευση είναι 25 χρόνια Πληροφορικός σε Γυμνάσιο, Τεχνικό Λύκειο και Γενικό Λύκειο, 2 χρόνια Διευθύντρια Γενικού Λυκείου και 1 χρόνο Μαθηματικός σε Τεχνικό Λύκειο.
(1) Το Σχέδιο είναι ένα μάθημα που έχει ζήτηση στο Γενικό Λύκειο και η ανυπαρξία του οδηγεί τις οικογένειες σε οικονομική αιμορραγία.
Πρόταση (1): Να εισαχθεί το Σχέδιο στη Β’ Λυκείου τουλάχιστον
(2)Οι επιλογές στην Α’ Λυκείου δυσχεραίνουν το πρόγραμμα: Αν σχηματιστούν 3 τμήματα Πληροφορικής , απαιτούνται 3 καθηγητές Πληροφορικής τις ίδιες ώρες (πχ. Δευτέρα 6-7η ώρα) που θα λειτουργούν σε 1 εργαστήριο. Ανέφικτο! Να σημειωθεί ότι πέρσι έφτασε Φεβρουάριος για να έχουμε οριστικό πρόγραμμα.
Πρόταση (2): Να γίνει μάθημα γενικής παιδείας 2 ωρών η Πληροφορική στην Α’ Λυκείου
(3) Η παγκόσμια επιστημονική κοινότητα προτείνει στροφή στην Αλγοριθμική και καλλιέργεια της δημιουργικότητας, της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας στα σχολεία. Αναμενόταν συνεπώς να ενισχυθούν τα μαθήματα που συνδέονται μ’ αυτές τις έννοιες.
Πρόταση (3α): Το μάθημα Ερευνητικής εργασίας να διδάσκεται από 2 καθηγητές γιατί η ομαδοσυνεργατική μέθοδος ξεκινάει από τους καθηγητές και απλώνεται στους μαθητές. Κατά προτεραιότητα να δίνεται σε τεχνολόγους και πληροφορικούς.
Πρόταση (3β): Να εισαχθεί μάθημα Πληροφορικής με περιεχόμενο Αλγοριθμική στη Β’ Λυκείου 2 ωρών.
(4) Οι περισσότερες Πανεπιστημιακές Σχολές απαιτούν ψηφιακό αλφαβητισμό. Με 3 χρόνια απουσίας σχετικού μαθήματος από το Γενικό Λύκειο τι πιθανότητα έχει ένας μαθητής να επιλέξει σχολές Πληροφορικής και να προσαρμοστεί γρήγορα στις απαιτήσεις της εποχής του;
Πρόταση (4): Εναλλακτικά στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών να προστεθεί «και Τεχνολογικών Σπουδών» και δίπλα στη Χημεία να προστεθεί «/Πληροφορική»
(5) Διοικητική υποστήριξη-μηχανογράφηση σχολείου: Όπως όλοι γνωρίζουν τα σχολεία μας είναι χωρίς γραμματείς, επιστάτες και τώρα πια χωρίς φύλακες. Την καλοκαιρινή περίοδο απουσίασαν και οι καθαριστές των σχολείων σε άλλες υπηρεσίες. Όταν μιλάμε για σχολείο, μιλάμε για μαθητές, αλλά μιλάμε και για υπηρεσίες και για καθηγητές. Τη διοικητική εργασία την κάνουν οι καθηγητές, επικουρούμενοι από τον/την καθηγητή/τρια πληροφορικής που συντηρεί τον εξοπλισμό του σχολείου, συντηρεί το εργαστήριο του σχολείου, διορθώνει βλάβες, βοηθάει τους συναδέλφους στην υποστήριξη των μαθημάτων τους με ΤΠΕ, βοηθάει στην οργάνωση των Ερευνητικών εργασιών, βοηθάει στο site του σχολείου και δεκάδες άλλες εργασίες που σιωπηρά δεν αποτιμήθηκαν σε ώρες και κόστος τα τελευταία 25 χρόνια. Είναι αναμενόμενο ότι ο καθηγητής Πληροφορικής που θα έρχεται για 2 ώρες στο σχολείο θα αναλάβει «οικειοθελώς» όλες αυτές τις εργασίες; Τα ωράρια των διευθυντών ανέβηκαν σε 7-9 ώρες και των υποδιευθυντών αντίστοιχα. Πώς θα λειτουργήσει το σχολείο;
Πρόταση(5): Να τοποθετηθούν απαραιτήτως γραμματείς και επιστάτες στο σχολείο. Να καταγραφεί και να αποτυπωθεί το διοικητικό και μηχανογραφικό έργο και να υπάρχει σχετική ελάφρυνση ωραρίου σε όποιον αναλαμβάνει τέτοιες εργασίες.
(6) Σε πολλά σχολεία με εθελοντική εργασία καθηγητών Πληροφορικής και συλλόγων έχουν αναβαθμιστεί τα εργαστήρια Πληροφορικής 12 ετών με Ελεύθερο Λογισμικό. Στα εργαστήρια αυτά οι μαθητές μας έρχονται σε επαφή με τη «Δημοκρατία του Λογισμικού». Πώς θα λειτουργήσουν και θα συντηρηθούν τα εργαστήρια χωρίς την παρουσία του Πληροφορικού; Είναι γνωστό ότι χρησιμοποιούνται και από άλλες ειδικότητες στα πλαίσια της Ερευνητικής εργασίας, διδασκαλίες Β’ επιπέδου, ερωτηματολόγια για bullying/ διατροφή, για προγράμματα κλπ.
Πρόταση (6): Ένας Πληροφορικός είναι απαραίτητο να υπάρχει στο Γενικό Λύκειο με πλήρες ωράριο και με ελάφρυνση όταν αναλαμβάνει συστηματικά εργασίες διοικητικές ή οργανωτικές.
Επίλογος: Όλοι οι μαθητές είναι παιδιά μας. Αξίζει να τους δώσουμε μια άλλη φρέσκια, ζωντανή, σύγχρονη ματιά που να ενισχύει τη συμμετοχή και τη δημιουργικότητα. Έχουμε στην εκπαίδευση καθηγητές με εξαιρετική επιστημονική κατάρτιση παροπλισμένους και εγκλωβισμένους σε ένα «σχολείο που καινονοτομεί καθημερινά για να επιβιώσει». Ας τους αξιοποιήσουμε!!
Ευχαριστώ, καλή σχολική χρονιά!
Τίτλος : Πληροφορική-Ερευνητική Εργασία-Σχέδιο-Διοικητική υποστήριξη σχολείου Η εμπειρία μου στην εκπαίδευση είναι 25 χρόνια Πληροφορικός σε Γυμνάσιο, Τεχνικό Λύκειο και Γενικό Λύκειο, 2 χρόνια Διευθύντρια Γενικού Λυκείου και 1 χρόνο Μαθηματικός σε Τεχνικό Λύκειο. (1) Το Σχέδιο είναι ένα μάθημα που έχει ζήτηση στο Γενικό Λύκειο και η ανυπαρξία του οδηγεί τις οικογένειες σε οικονομική αιμορραγία. Πρόταση (1): Να εισαχθεί το Σχέδιο στη Β’ Λυκείου τουλάχιστον (2)Οι επιλογές στην Α’ Λυκείου δυσχεραίνουν το πρόγραμμα: Αν σχηματιστούν 3 τμήματα Πληροφορικής , απαιτούνται 3 καθηγητές Πληροφορικής τις ίδιες ώρες (πχ. Δευτέρα 6-7η ώρα) που θα λειτουργούν σε 1 εργαστήριο. Ανέφικτο! Να σημειωθεί ότι πέρσι έφτασε Φεβρουάριος για να έχουμε οριστικό πρόγραμμα. Πρόταση (2): Να γίνει μάθημα γενικής παιδείας 2 ωρών η Πληροφορική στην Α’ Λυκείου (3) Η παγκόσμια επιστημονική κοινότητα προτείνει στροφή στην Αλγοριθμική και καλλιέργεια της δημιουργικότητας, της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας στα σχολεία. Αναμενόταν συνεπώς να ενισχυθούν τα μαθήματα που συνδέονται μ’ αυτές τις έννοιες. Πρόταση (3α): Το μάθημα Ερευνητικής εργασίας να διδάσκεται από 2 καθηγητές γιατί η ομαδοσυνεργατική μέθοδος ξεκινάει από τους καθηγητές και απλώνεται στους μαθητές. Κατά προτεραιότητα να δίνεται σε τεχνολόγους και πληροφορικούς. Πρόταση (3β): Να εισαχθεί μάθημα Πληροφορικής με περιεχόμενο Αλγοριθμική στη Β’ Λυκείου 2 ωρών. (4) Οι περισσότερες Πανεπιστημιακές Σχολές απαιτούν ψηφιακό αλφαβητισμό. Με 3 χρόνια απουσίας σχετικού μαθήματος από το Γενικό Λύκειο τι πιθανότητα έχει ένας μαθητής να επιλέξει σχολές Πληροφορικής και να προσαρμοστεί γρήγορα στις απαιτήσεις της εποχής του; Πρόταση (4): Εναλλακτικά στην Ομάδα Προσανατολισμού Θετικών να προστεθεί «και Τεχνολογικών Σπουδών» και δίπλα στη Χημεία να προστεθεί «/Πληροφορική» (5) Διοικητική υποστήριξη-μηχανογράφηση σχολείου: Όπως όλοι γνωρίζουν τα σχολεία μας είναι χωρίς γραμματείς, επιστάτες και τώρα πια χωρίς φύλακες. Την καλοκαιρινή περίοδο απουσίασαν και οι καθαριστές των σχολείων σε άλλες υπηρεσίες. Όταν μιλάμε για σχολείο, μιλάμε για μαθητές, αλλά μιλάμε και για υπηρεσίες και για καθηγητές. Τη διοικητική εργασία την κάνουν οι καθηγητές, επικουρούμενοι από τον/την καθηγητή/τρια πληροφορικής που συντηρεί τον εξοπλισμό του σχολείου, συντηρεί το εργαστήριο του σχολείου, διορθώνει βλάβες, βοηθάει τους συναδέλφους στην υποστήριξη των μαθημάτων τους με ΤΠΕ, βοηθάει στην οργάνωση των Ερευνητικών εργασιών, βοηθάει στο site του σχολείου και δεκάδες άλλες εργασίες που σιωπηρά δεν αποτιμήθηκαν σε ώρες και κόστος τα τελευταία 25 χρόνια. Είναι αναμενόμενο ότι ο καθηγητής Πληροφορικής που θα έρχεται για 2 ώρες στο σχολείο θα αναλάβει «οικειοθελώς» όλες αυτές τις εργασίες; Τα ωράρια των διευθυντών ανέβηκαν σε 7-9 ώρες και των υποδιευθυντών αντίστοιχα. Πώς θα λειτουργήσει το σχολείο; Πρόταση(5): Να τοποθετηθούν απαραιτήτως γραμματείς και επιστάτες στο σχολείο. Να καταγραφεί και να αποτυπωθεί το διοικητικό και μηχανογραφικό έργο και να υπάρχει σχετική ελάφρυνση ωραρίου σε όποιον αναλαμβάνει τέτοιες εργασίες. (6) Σε πολλά σχολεία με εθελοντική εργασία καθηγητών Πληροφορικής και συλλόγων έχουν αναβαθμιστεί τα εργαστήρια Πληροφορικής 12 ετών με Ελεύθερο Λογισμικό. Στα εργαστήρια αυτά οι μαθητές μας έρχονται σε επαφή με τη «Δημοκρατία του Λογισμικού». Πώς θα λειτουργήσουν και θα συντηρηθούν τα εργαστήρια χωρίς την παρουσία του Πληροφορικού; Είναι γνωστό ότι χρησιμοποιούνται και από άλλες ειδικότητες στα πλαίσια της Ερευνητικής εργασίας, διδασκαλίες Β’ επιπέδου, ερωτηματολόγια για bullying/ διατροφή, για προγράμματα κλπ. Πρόταση (6): Ένας Πληροφορικός είναι απαραίτητο να υπάρχει στο Γενικό Λύκειο με πλήρες ωράριο και με ελάφρυνση όταν αναλαμβάνει συστηματικά εργασίες διοικητικές ή οργανωτικές. Επίλογος: Όλοι οι μαθητές είναι παιδιά μας. Αξίζει να τους δώσουμε μια άλλη φρέσκια, ζωντανή, σύγχρονη ματιά που να ενισχύει τη συμμετοχή και τη δημιουργικότητα. Έχουμε στην εκπαίδευση καθηγητές με εξαιρετική επιστημονική κατάρτιση παροπλισμένους και εγκλωβισμένους σε ένα «σχολείο που καινονοτομεί καθημερινά για να επιβιώσει». Ας τους αξιοποιήσουμε!! Ευχαριστώ, καλή σχολική χρονιά!