Στο άρθρο 9 υπάρχει από μέρους μας μια παρατήρηση που αφορά την ουσιαστική διάρθρωση των Επαγγελματικών Λυκείων.
Όπως αναφερθήκαμε και στο Άρθρο 7 η ψυχοπαιδαγωγική ανάπτυξη του εφήβου αλλά και το σύστημα σπουδών μέχρι την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης δεν του δίνουν την δυνατότητα τελικής πρώτης επιλογής με ατομικά κριτήρια, ενός πρώτου επαγγελματικού κατασταλάγματος ολοκληρώνοντας το Γυμνάσιο. Αυτό ουσιωδώς επιβάλλει όχι μόνο την αμφίδρομη δυνατότητα μετάβασης στην Α΄ Λυκείου από Γενικό σε Επαγγελματικό και Αντιστρόφως αλλά και την διαμόρφωση της Α’ Τάξης σπουδών στο Λύκειο (Γενικό και Επαγγελματικό). Δηλαδή οι γενικής κατεύθυνσης γνώσεις να συνοδεύονται από μαθήματα επιλογής των βασικών τομέων της οικονομικής και κοινωνικής ζωής της χώρας (στο Γενικό Λύκειο) ή σειράς βασικών μαθημάτων που να αντιστοιχούν σε ομάδες προσανατολισμού (στο Επαγγελματικό Λύκειο).
Δηλαδή και στο Επαγγελματικό Λύκειο στην Α΄ Τάξη του επιβάλλεται παιδαγωγικά αλλά και για τον ορθό και με επιτυχία επαγγελματικό προσανατολισμό των νέων εφήβων να λειτουργήσει ως η σχολική χρονιά -ένα κοινό έτος για όλες τις ομάδες προσανατολισμού- βασικών γνώσεων και βασικών μαθημάτων των κύριων ομάδων επαγγελματικού προσανατολισμού. Μ’ αυτό τον τρόπο ο κάθε μαθητής και μαθήτρια θα μπορεί να επιλέγει με δικά του κριτήρια και να έχει μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας στις σπουδές ή και την επαγγελματική του σταδιοδρομία αργότερα.
Με βάση αυτή την θεμελιώδη προσέγγιση για την προτεινόμενη στο Άρθρο 8, από εμάς -μετά από την σχετικά σύντομη επιχειρηματολογία-, Ομάδα Προσανατολισμού «Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων, Διατροφής και Περιβάλλοντος» θεωρούμε ότι μπορεί να επιλεγεί κατά σειρά ένα από τα ακόλουθα μαθήματα ως βασικό για διδασκαλία στο σύνολο των μαθητών της Α’ Τάξης των Επαγγελματικών Λυκείων:
α)Αρχές Γεωπονίας και Τεχνολογίας Τροφίμων
β)Γεωπονία και Ανάπτυξη
γ)Διαχείριση Φυσικών Πόρων
δ)Περιβάλλον και Γεωργία
Τονίζουμε ότι αυτά τα μαθήματα έχουν εγκεκριμένο αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών και αντίστοιχα βιβλία και επίσης εκπαιδευτικό δυναμικό με γνώσεις και εμπειρία για την διδασκαλία τους. Δεν είναι μια μελλοντική λύση πρόκειται για λύση που άμεσα μπορεί εκπαιδευτικά και πρακτικά να εφαρμοσθεί.
Επιπλέον θα ήταν δυνατόν για τις ανάγκες ενός σύνθετου μαθήματος, εφόσον πρόκειται για συγγενή γνωστικά πεδία, να προκύψει ένα μάθημα (π.χ. «Αρχές Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Περιβάλλον») που με γρήγορη, εύκολη και αποδεκτή εκπαιδευτικά παρέμβαση να προκύψει αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα άμεσα εφαρμοστέο και με χρήση αντίστοιχων εκπαιδευτικών συγγραμμάτων (έντυπα ή ηλεκτρονικά) (π.χ. των α και δ ανωτέρω αναγραφομένων μαθημάτων).
Σε κάθε περίπτωση εφόσον προκριθεί η δημιουργία ενιαίου έτους σπουδών στην Α΄ Τάξη των ΕΠΑΛ και δεν εισακουσθεί η πρότασή μας για Ενιαία Ομάδα Προσανατολισμού «Αρχές Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Περιβάλλον» αλλά ισχύσει η Ομάδα Προσανατολισμού «Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής» που προτείνεται στο υπάρχον Νομοσχέδιο τα μαθήματα που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν για επιλογή του ενός μαθήματος κοινού για όλη την Α’ Τάξη των ΕΠΑΛ είναι:
α)Αρχές Γεωπονίας και Τεχνολογίας Τροφίμων
β)Γεωπονία και Ανάπτυξη
Επίσης σε κάθε περίπτωση που δεν υπάρξει αλλαγή του μείζονος για εμάς, δηλαδή κοινό έτος στην Α΄ Τάξη των ΕΠΑΛ, και παραμείνουν ως προτείνονται οι σχετικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου τότε στο προτεινόμενο πρόγραμμα σπουδών για την Α’ Τάξη της Ομάδας Προσανατολισμού Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής τα μαθήματα που οπωσδήποτε οφείλουν να διδάσκονται είναι τα ως άνω δύο αναφερόμενα:
α)Αρχές Γεωπονίας και Τεχνολογίας Τροφίμων (4 ώρες)
β)Γεωπονία και Ανάπτυξη (3 ώρες)
Δεν είναι νοητό, ως ειδικοί ομιλούντες, εισαγωγικά μαθήματα στην Α’ Τάξη για την Ομάδα Προσανατολισμού Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής να αναφέρονται μαθήματα οικονομικού ή αγροτοοικονομικού προσανατολισμού. Πρόκειται για παραποίηση της ουσίας της Ομάδας Προσανατολισμού. Για να κλείσουμε απλά εδώ πίσω από τέτοιες ρυθμίσεις μπορούμε να δούμε και συντεχνιακά συμφέροντα ενάντια σε εκπαιδευτικά δεδομένα. Η τελική ρύθμιση θα μας πείσει για την αρχική πρόθεση.
Τσατήρης Βασίλειος
Πρόεδρος Συλλόγου Γεωπόνων Εκπαιδευτικών Ελλάδας
Στο άρθρο 9 υπάρχει από μέρους μας μια παρατήρηση που αφορά την ουσιαστική διάρθρωση των Επαγγελματικών Λυκείων. Όπως αναφερθήκαμε και στο Άρθρο 7 η ψυχοπαιδαγωγική ανάπτυξη του εφήβου αλλά και το σύστημα σπουδών μέχρι την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης δεν του δίνουν την δυνατότητα τελικής πρώτης επιλογής με ατομικά κριτήρια, ενός πρώτου επαγγελματικού κατασταλάγματος ολοκληρώνοντας το Γυμνάσιο. Αυτό ουσιωδώς επιβάλλει όχι μόνο την αμφίδρομη δυνατότητα μετάβασης στην Α΄ Λυκείου από Γενικό σε Επαγγελματικό και Αντιστρόφως αλλά και την διαμόρφωση της Α’ Τάξης σπουδών στο Λύκειο (Γενικό και Επαγγελματικό). Δηλαδή οι γενικής κατεύθυνσης γνώσεις να συνοδεύονται από μαθήματα επιλογής των βασικών τομέων της οικονομικής και κοινωνικής ζωής της χώρας (στο Γενικό Λύκειο) ή σειράς βασικών μαθημάτων που να αντιστοιχούν σε ομάδες προσανατολισμού (στο Επαγγελματικό Λύκειο). Δηλαδή και στο Επαγγελματικό Λύκειο στην Α΄ Τάξη του επιβάλλεται παιδαγωγικά αλλά και για τον ορθό και με επιτυχία επαγγελματικό προσανατολισμό των νέων εφήβων να λειτουργήσει ως η σχολική χρονιά -ένα κοινό έτος για όλες τις ομάδες προσανατολισμού- βασικών γνώσεων και βασικών μαθημάτων των κύριων ομάδων επαγγελματικού προσανατολισμού. Μ’ αυτό τον τρόπο ο κάθε μαθητής και μαθήτρια θα μπορεί να επιλέγει με δικά του κριτήρια και να έχει μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας στις σπουδές ή και την επαγγελματική του σταδιοδρομία αργότερα. Με βάση αυτή την θεμελιώδη προσέγγιση για την προτεινόμενη στο Άρθρο 8, από εμάς -μετά από την σχετικά σύντομη επιχειρηματολογία-, Ομάδα Προσανατολισμού «Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων, Διατροφής και Περιβάλλοντος» θεωρούμε ότι μπορεί να επιλεγεί κατά σειρά ένα από τα ακόλουθα μαθήματα ως βασικό για διδασκαλία στο σύνολο των μαθητών της Α’ Τάξης των Επαγγελματικών Λυκείων: α)Αρχές Γεωπονίας και Τεχνολογίας Τροφίμων β)Γεωπονία και Ανάπτυξη γ)Διαχείριση Φυσικών Πόρων δ)Περιβάλλον και Γεωργία Τονίζουμε ότι αυτά τα μαθήματα έχουν εγκεκριμένο αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών και αντίστοιχα βιβλία και επίσης εκπαιδευτικό δυναμικό με γνώσεις και εμπειρία για την διδασκαλία τους. Δεν είναι μια μελλοντική λύση πρόκειται για λύση που άμεσα μπορεί εκπαιδευτικά και πρακτικά να εφαρμοσθεί. Επιπλέον θα ήταν δυνατόν για τις ανάγκες ενός σύνθετου μαθήματος, εφόσον πρόκειται για συγγενή γνωστικά πεδία, να προκύψει ένα μάθημα (π.χ. «Αρχές Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Περιβάλλον») που με γρήγορη, εύκολη και αποδεκτή εκπαιδευτικά παρέμβαση να προκύψει αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα άμεσα εφαρμοστέο και με χρήση αντίστοιχων εκπαιδευτικών συγγραμμάτων (έντυπα ή ηλεκτρονικά) (π.χ. των α και δ ανωτέρω αναγραφομένων μαθημάτων). Σε κάθε περίπτωση εφόσον προκριθεί η δημιουργία ενιαίου έτους σπουδών στην Α΄ Τάξη των ΕΠΑΛ και δεν εισακουσθεί η πρότασή μας για Ενιαία Ομάδα Προσανατολισμού «Αρχές Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Περιβάλλον» αλλά ισχύσει η Ομάδα Προσανατολισμού «Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής» που προτείνεται στο υπάρχον Νομοσχέδιο τα μαθήματα που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν για επιλογή του ενός μαθήματος κοινού για όλη την Α’ Τάξη των ΕΠΑΛ είναι: α)Αρχές Γεωπονίας και Τεχνολογίας Τροφίμων β)Γεωπονία και Ανάπτυξη Επίσης σε κάθε περίπτωση που δεν υπάρξει αλλαγή του μείζονος για εμάς, δηλαδή κοινό έτος στην Α΄ Τάξη των ΕΠΑΛ, και παραμείνουν ως προτείνονται οι σχετικές ρυθμίσεις του νομοσχεδίου τότε στο προτεινόμενο πρόγραμμα σπουδών για την Α’ Τάξη της Ομάδας Προσανατολισμού Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής τα μαθήματα που οπωσδήποτε οφείλουν να διδάσκονται είναι τα ως άνω δύο αναφερόμενα: α)Αρχές Γεωπονίας και Τεχνολογίας Τροφίμων (4 ώρες) β)Γεωπονία και Ανάπτυξη (3 ώρες) Δεν είναι νοητό, ως ειδικοί ομιλούντες, εισαγωγικά μαθήματα στην Α’ Τάξη για την Ομάδα Προσανατολισμού Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής να αναφέρονται μαθήματα οικονομικού ή αγροτοοικονομικού προσανατολισμού. Πρόκειται για παραποίηση της ουσίας της Ομάδας Προσανατολισμού. Για να κλείσουμε απλά εδώ πίσω από τέτοιες ρυθμίσεις μπορούμε να δούμε και συντεχνιακά συμφέροντα ενάντια σε εκπαιδευτικά δεδομένα. Η τελική ρύθμιση θα μας πείσει για την αρχική πρόθεση. Τσατήρης Βασίλειος Πρόεδρος Συλλόγου Γεωπόνων Εκπαιδευτικών Ελλάδας