1) Υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα με τον χρόνο κατάθεσης του νομοσχεδίου και τις διαδικασίες διαβούλευσης. Το νομοσχέδιο κατατίθεται μερικές μέρες πριν την έναρξη του σχολικού έτους κατά το οποίο θα εφαρμοστεί ενώ οι επιστημονικές ενώσεις και οι φορείς της εκπαίδευσης σε μεγάλο βαθμό εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις για τις διατάξεις του. Από τα παραπάνω προκύπτει πως μικρή συζήτηση έχει υπάρξει με τους φορείς της εκπαίδευσης για ένα τόσο σημαντικό θέμα και επιπλέον δημιουργούνται σημαντικά πρακτικά ερωτήματα ως προς τον τρόπο εφαρμογής του χωρίς να υπάρχει χρόνος να επιλυθούν. Τέλος, υπάρχει και το ερώτημα σε τι βαθμό δοκιμαστεί οι διατάξεις του νομοσχεδίου πριν εφαρμοστούν σε μεγάλη κλίμακα, ώστε ενδεχόμενα προβλήματα να εντοπιστούν πριν επηρεάσουν τη ζωή μεγάλου αριθμού παιδιών.
2) Υπάρχει μια σημαντική αντίφαση ανάμεσα στους στόχους
ε (Η ενδυνάμωση των αξιών της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης και η διαμόρφωση συνείδησης ενεργού πολίτη) και
στ (Η διασφάλιση της ισορροπίας στη σχολική ζωή ούτως ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν τη γνώση, τον ελεύθερο χρόνο, τη δημιουργία και τη συμμετοχή)
και στη διαδικασία προαγωγής/απόλυσης και εισαγωγής στην τριτοβάθμια. Οι μαθητές αναγκάζονται να λειτουργούν βαθμοθηρικά από την Α' λυκείου καθώς ήδη οι εξετάσεις της Α' λυκείου μπορούν να καθορίσουν τη δυνατότητα πρόσβασής τους σε κάποιες σχολές - ειδικά τις υψηλόβαθμες. Αναγκάζονται να λειτουργούν ανταγωνιστικά απέναντι στους συμμαθητές τους, καθώς μόνο κάποιοι από αυτούς θα προχωρήσουν παρακάτω. Τόσο η βαθμοθηρία όσο και ο ανταγωνισμός είναι έννοιες ευθέως αντίθετες στη συλλογικότητα και την αλληλεγγύη. Επίσης, η πίεση ενός τόσο ανταγωνιστικού συστήματος στο οποίο η συμμετοχή είναι τριετούς διάρκειας είναι σαφώς αντίθετη με την ελευθερία του χρόνου και της σκέψης.
3) Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να συνεχιστούν και να ενταθούν τα προβλήματα που προκύπτουν από τον συνυπολογισμό της ενδοσχολικής βαθμολογίας στη δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια ή τον αποκλεισμό από αυτήν. Αυτά περιλαμβάνουν την προσπάθεια απόκτησης βαθμού μέσω προσωπικής πίεσης προς τους εκπαιδευτικούς, την ανισότητα που προκύπτει λόγω τυχαίων συγκυριών και γενικότερα τη μετατόπιση του βάρους της λειτουργίας του σχολείου από τη διδασκαλία στη βαθμολογία. Υπάρχει, τέλος, ακόμα και το ενδεχόμενο δημιουργίας μηχανισμού οικονομικής διαπλοκής γύρω από τη βαθμολογία. Όσο μικρή και αν φαίνεται η συμμετοχή των βαθμών των τριών τάξεων του λυκείου στη δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια, είναι καθοριστικής σημασίας στις λεγόμενες "υψηλόβαθμες" σχολές.
4) Υπάρχει σοβαρό ζήτημα με την τράπεζα θεμάτων και τη δυνατότητα διαρροής, τόσο των θεμάτων όσο και της νόθευσης των κληρώσεων, το οποίο δε φαίνεται να απασχολεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο.
5) Οι παρακάτω 4 στόχοι, κατεξοχήν στόχοι του μαθήματος της πληροφορικής στο λύκειο υπονομεύονται σοβαρά από την κατάργησή του.
η) Η ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης προβλημάτων,
θ) Η καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών και
ι) Η καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας.
Συμπερασματικά: Το νομοσχέδιο, τουλάχιστον στο τμήμα που αφορά το γενικό λύκειο, αποτυγχάνει να επιτύχει τους στόχους που το ίδιο θέτει, ενώ δημιουργεί έναν μηχανισμό πρόσβασης στην τριτοβάθμια εξαντλητικό για τους μαθητές, αμφιβόλου αντικειμενικότητας και με μεγάλη πιθανότητα διαβλητό.
1) Υπάρχει ένα σημαντικό ζήτημα με τον χρόνο κατάθεσης του νομοσχεδίου και τις διαδικασίες διαβούλευσης. Το νομοσχέδιο κατατίθεται μερικές μέρες πριν την έναρξη του σχολικού έτους κατά το οποίο θα εφαρμοστεί ενώ οι επιστημονικές ενώσεις και οι φορείς της εκπαίδευσης σε μεγάλο βαθμό εκφράζουν σοβαρές επιφυλάξεις για τις διατάξεις του. Από τα παραπάνω προκύπτει πως μικρή συζήτηση έχει υπάρξει με τους φορείς της εκπαίδευσης για ένα τόσο σημαντικό θέμα και επιπλέον δημιουργούνται σημαντικά πρακτικά ερωτήματα ως προς τον τρόπο εφαρμογής του χωρίς να υπάρχει χρόνος να επιλυθούν. Τέλος, υπάρχει και το ερώτημα σε τι βαθμό δοκιμαστεί οι διατάξεις του νομοσχεδίου πριν εφαρμοστούν σε μεγάλη κλίμακα, ώστε ενδεχόμενα προβλήματα να εντοπιστούν πριν επηρεάσουν τη ζωή μεγάλου αριθμού παιδιών. 2) Υπάρχει μια σημαντική αντίφαση ανάμεσα στους στόχους ε (Η ενδυνάμωση των αξιών της ελευθερίας, της δημοκρατίας, της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης και η διαμόρφωση συνείδησης ενεργού πολίτη) και στ (Η διασφάλιση της ισορροπίας στη σχολική ζωή ούτως ώστε οι μαθητές να έχουν τη δυνατότητα να συνδυάζουν τη γνώση, τον ελεύθερο χρόνο, τη δημιουργία και τη συμμετοχή) και στη διαδικασία προαγωγής/απόλυσης και εισαγωγής στην τριτοβάθμια. Οι μαθητές αναγκάζονται να λειτουργούν βαθμοθηρικά από την Α' λυκείου καθώς ήδη οι εξετάσεις της Α' λυκείου μπορούν να καθορίσουν τη δυνατότητα πρόσβασής τους σε κάποιες σχολές - ειδικά τις υψηλόβαθμες. Αναγκάζονται να λειτουργούν ανταγωνιστικά απέναντι στους συμμαθητές τους, καθώς μόνο κάποιοι από αυτούς θα προχωρήσουν παρακάτω. Τόσο η βαθμοθηρία όσο και ο ανταγωνισμός είναι έννοιες ευθέως αντίθετες στη συλλογικότητα και την αλληλεγγύη. Επίσης, η πίεση ενός τόσο ανταγωνιστικού συστήματος στο οποίο η συμμετοχή είναι τριετούς διάρκειας είναι σαφώς αντίθετη με την ελευθερία του χρόνου και της σκέψης. 3) Υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να συνεχιστούν και να ενταθούν τα προβλήματα που προκύπτουν από τον συνυπολογισμό της ενδοσχολικής βαθμολογίας στη δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια ή τον αποκλεισμό από αυτήν. Αυτά περιλαμβάνουν την προσπάθεια απόκτησης βαθμού μέσω προσωπικής πίεσης προς τους εκπαιδευτικούς, την ανισότητα που προκύπτει λόγω τυχαίων συγκυριών και γενικότερα τη μετατόπιση του βάρους της λειτουργίας του σχολείου από τη διδασκαλία στη βαθμολογία. Υπάρχει, τέλος, ακόμα και το ενδεχόμενο δημιουργίας μηχανισμού οικονομικής διαπλοκής γύρω από τη βαθμολογία. Όσο μικρή και αν φαίνεται η συμμετοχή των βαθμών των τριών τάξεων του λυκείου στη δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια, είναι καθοριστικής σημασίας στις λεγόμενες "υψηλόβαθμες" σχολές. 4) Υπάρχει σοβαρό ζήτημα με την τράπεζα θεμάτων και τη δυνατότητα διαρροής, τόσο των θεμάτων όσο και της νόθευσης των κληρώσεων, το οποίο δε φαίνεται να απασχολεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. 5) Οι παρακάτω 4 στόχοι, κατεξοχήν στόχοι του μαθήματος της πληροφορικής στο λύκειο υπονομεύονται σοβαρά από την κατάργησή του. η) Η ανάπτυξη δεξιοτήτων εφαρμογής της γνώσης και επίλυσης προβλημάτων, θ) Η καλλιέργεια της ικανότητας κάθε ατόμου για κριτική προσέγγιση και αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών και ι) Η καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα διευκολύνουν την πρόσβαση των μαθητών στην αγορά εργασίας. Συμπερασματικά: Το νομοσχέδιο, τουλάχιστον στο τμήμα που αφορά το γενικό λύκειο, αποτυγχάνει να επιτύχει τους στόχους που το ίδιο θέτει, ενώ δημιουργεί έναν μηχανισμό πρόσβασης στην τριτοβάθμια εξαντλητικό για τους μαθητές, αμφιβόλου αντικειμενικότητας και με μεγάλη πιθανότητα διαβλητό.