Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
θα ήθελα να επισημάνω τα εξής:
1) Η γενναία πράγματι αύξηση των ωρών στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία στη Γ΄Λυκείου δε θα πρέπει να συνοδευτεί από παράλληλη αύξηση της εξεταστέας ύλης του γνωστού κειμένου, αλλά να μείνει στα υπάρχοντα επίπεδα.
2) Το 11ωρο αυτό (που ίσως είναι υπερβολικό για τους σύγχρονους εφήβους και τα ενδιαφέροντά τους) θα είναι χρήσιμο να αξιοποιηθεί με την εμβάθυνση και την καλλιέργεια των μαθητών που ακολουθούν την κλασική παιδεία στο άγνωστο κείμενο με αποτέλεσμα να εμπεδώσουν τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα μέσα από τα κείμενα των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων και να περιορίσει την αποστήθιση. Επίσης, μέσα από την αξιολόγηση στο άγνωστο ελέγχεται η κριτική ικανότητα, η διεισδυτική ματιά, η πραγματική γνώση.
3)Θα πρέπει να αναστοχαστούμε και το θέμα της φιλόδοξης ερευνητικής εργασίας γιατί προκύπτουν συχνά θέματα οργάνωσης και αξιολόγησης. Ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε για να έχει σαφέστερη εικόνα της συμμετοχής του κάθε μαθητή να θέτει στο τέλος γραπτές ερωτήσεις για να ολοκληρώνει την αξιολόγηση και να μην αδικεί τους μαθητές. Ορισμένοι αδύναμοι μαθητές κάποιες φορές κρύβονται στην καλή ομάδα τους και διεκδικούν υψηλή βαθμολογία χωρίς να έχουν εργαστεί αναλόγως.
4) Η διδασκαλία της πληροφορικής και των ξένων γλωσσών θα πρέπει να ενισχυθεί και όχι να αμβλυνθεί στο νέο Λύκειο έτσι ώστε να εναρμονιστούν οι μαθητές μας στις ανάγκες των καιρών.
5) Τα νέα προγράμματα σπουδών στο μάθημα της Λογοτεχνίας και της Γλώσσας στην Α΄Λυκείου έφεραν νέα πνοή στην τάξη, ενίσχυσαν τη φιλαναγνωσία και μας απάλλαξαν από το βραχνά των συγκεκριμένων επιλογών. Θα συνεχιστεί αυτή η ανανεωτική προσπάθεια στις υπόλοιπες τάξεις ή θα κάνουμε δυστυχώς ένα άλμα πίσω;
Σε περιόδους, μάλιστα, κρίσεων, οικονομικών, κοινωνικών και ηθικών, όπως αυτή που διανύουμε, η Παιδεία μπορεί και πρέπει να αποτελέσει την επένδυση για ένα καλύτερο μέλλον!
Βέρα Δακανάλη ΠΕ02
Αξιότιμε κ. Υπουργέ, θα ήθελα να επισημάνω τα εξής: 1) Η γενναία πράγματι αύξηση των ωρών στην Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία στη Γ΄Λυκείου δε θα πρέπει να συνοδευτεί από παράλληλη αύξηση της εξεταστέας ύλης του γνωστού κειμένου, αλλά να μείνει στα υπάρχοντα επίπεδα. 2) Το 11ωρο αυτό (που ίσως είναι υπερβολικό για τους σύγχρονους εφήβους και τα ενδιαφέροντά τους) θα είναι χρήσιμο να αξιοποιηθεί με την εμβάθυνση και την καλλιέργεια των μαθητών που ακολουθούν την κλασική παιδεία στο άγνωστο κείμενο με αποτέλεσμα να εμπεδώσουν τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα μέσα από τα κείμενα των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων και να περιορίσει την αποστήθιση. Επίσης, μέσα από την αξιολόγηση στο άγνωστο ελέγχεται η κριτική ικανότητα, η διεισδυτική ματιά, η πραγματική γνώση. 3)Θα πρέπει να αναστοχαστούμε και το θέμα της φιλόδοξης ερευνητικής εργασίας γιατί προκύπτουν συχνά θέματα οργάνωσης και αξιολόγησης. Ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε για να έχει σαφέστερη εικόνα της συμμετοχής του κάθε μαθητή να θέτει στο τέλος γραπτές ερωτήσεις για να ολοκληρώνει την αξιολόγηση και να μην αδικεί τους μαθητές. Ορισμένοι αδύναμοι μαθητές κάποιες φορές κρύβονται στην καλή ομάδα τους και διεκδικούν υψηλή βαθμολογία χωρίς να έχουν εργαστεί αναλόγως. 4) Η διδασκαλία της πληροφορικής και των ξένων γλωσσών θα πρέπει να ενισχυθεί και όχι να αμβλυνθεί στο νέο Λύκειο έτσι ώστε να εναρμονιστούν οι μαθητές μας στις ανάγκες των καιρών. 5) Τα νέα προγράμματα σπουδών στο μάθημα της Λογοτεχνίας και της Γλώσσας στην Α΄Λυκείου έφεραν νέα πνοή στην τάξη, ενίσχυσαν τη φιλαναγνωσία και μας απάλλαξαν από το βραχνά των συγκεκριμένων επιλογών. Θα συνεχιστεί αυτή η ανανεωτική προσπάθεια στις υπόλοιπες τάξεις ή θα κάνουμε δυστυχώς ένα άλμα πίσω; Σε περιόδους, μάλιστα, κρίσεων, οικονομικών, κοινωνικών και ηθικών, όπως αυτή που διανύουμε, η Παιδεία μπορεί και πρέπει να αποτελέσει την επένδυση για ένα καλύτερο μέλλον! Βέρα Δακανάλη ΠΕ02