Προτείνω την αλλαγή όλου του άρθρου 29 περί "Αξιολόγησης Ερευνητών" και την ανατικαταστασή του από άρθρο που εισάγει το θεσμό του "ΕΘΝΙΚΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΗ".
Άρθρο 29 - Αξιολόγηση και Εκλογή Εθνικών Ερευνητών
Με στόχο την δημιουργία ΑΥΤΟΝΟΜΟΥ, ΑΥΤΟΤΕΛΟΥΣ και ΑΥΤΟΔΥΝΑΜΟΥ Εθνικού Ιστού Ερευνητών θεσπίζονται τα παρακάτω άρθρα.
1. Θεσπίζεται ο τίτλος του Εθνικού Ερευνητή (ΕΕ) βαθμίδων Α και Β ο οποίος απονέμεται από σχετική Εθνική Επιτροπή Κρίσεων ΕΕ (ΕΕΚ-ΕΕ, η οποία τελεί υπό την εποπτεία του ΕΣΕΤΚ) μετά από αίτηση των ενδιαφερομένων.Το νομικό καθεστός που διέπει τις αντίστοιχες θέσεις ΕΕ είναι Δημοσίου Δικαίου (ΔΔ) και κάθε θέση ΕΕ είναι προσωποπαγής.
2. Ο προγραμματισμός και προκυρήξεις θέσεων ΕΕ (περιοχές, κατευθύνσεις και αριθμός) είναι ευθύνη της ΕΕΚ-ΕΕ και αναπροσαρμόζεται ανά 5ετία λαμβάνοντας υπόψιν τις σχετικές εισηγήσεις των 5ετών προγραμματικών-πλάνων των Ερευνητικών Φορέων (ΕΦ) της χώρας.
3. Δικαίωμα εκλογής σε θέση ΕΕ έχουν όλοι όσοι κατέχουν Διδακτορικό τίτλο (PhD) ανεξάρτητα αν ήδη υπηρετούν ή υπηρέτησαν σε κάποιο οργανισμό (π.χ., Ερευνητικο Κέντρο ή Ινστιτούτο; μέλος ΔΕΠ, στην Ελλάδα ή στην αλλοδαπή κλπ).
4. Ο ΕΕ κρίνεται ανά 5ετία για την ανανέωση της θητείας του ή την εξέλιξη του σε ανώτερη βαθμίδα από την ΕΕΚ-ΕΕ, μέ βάση κριτήρια αριστείας της επιστημονικής και ερευνητικής-αναπτυξιακής του δραστηριοτητάς. O ΕΕ διατηρεί το τίτλο του μετά από 2 επιτυχείς κρίσεις και θητείες (μόνιμος).
5. Οι τακτικές αποδοχές ΕΕ αποφασίζονται και αναπροσαρμόζονται από το ΕΣΕΤΚ σε συνεννόηση με την ΕΕΚ-ΕΕ και εκταμιεύονται στο βαθμό που ο ΕΕ γίνει αποδεκτός και ενταχθεί, υπό-θητεία και με αποκλειστική απασχόληση, σε ΕΦ της χώρας (μετά από απόφαση των διοικητικών οργάνων του αντίστοιχου ΕΦ).
6. Εκτός των τακτικών αποδοχών του ο ΕΕ μπορεί να λαμβάνει επιπλέον πάγιο ετήσιο ποσό για τη χρηματοδότηση της έρευνάς του υπό μορφή αμοιβής αποδοτικότητας. Το ποσό αυτό μπορεί να κλιμακώνεται έως 100% των τακτικών αποδοχών του και μπορεί να εκταμιεύεται με την ένταξη του σε ΕΦ της χώρας και μετά την υποβολή και αξιολόγηση σχετικού πλάνου ερευνητικών και αναπτυξιακών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο του ΕΦ στον οποίο εντάσσεται. Επιπλέον, προβλέπεται ένα ποσό αρχικής-χρηματοδοότησης εφάπαξ (seed-money) του ΕΕ για τη δημιουργία της ερευνητικής του υποδομής. Το ποσό αυτό μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ του 1/5-2/5 του συνόλου των προβλεπόμενων τακτικών αποδοχών του ΕΕ τη 5ετία, και διασφαλίζεται από το ΓΓΕΤΚ και τον αντίστοιχο ΕΦ.
7. Για την ενίσχυση και διασφάλιση της ισότιμης και αποδοτικότερης κατανομής των ΕΕ στον Ερευνητικό ιστό της χώρας το ποσοστό του επιπλέον πάγιου ποσού κλιμακώνεται με βάση κριτήρια (α) γεωγραφικής κατανομής (περιφέρεια – κέντρο) και (β) τη δυνατότητα συγχρηματοδοτησής του από τον αντίστοιχο ΕΦ στον οποίο εντάσσεται ο ΕΕ. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να διασφαλίζεται η ενίσχυση, στήριξη περιφερειακών είτε/και η δημιουργία νέων ΕΦ.
8. Για την ενίσχυση της κινητικότητας και διεπιστημονικότητας, δίνεται η δυνανότητα μετακίνησης ΕΕ από ΕΦ της χώρας σε άλλο μετά το πέρας της 5ετούς θητείας του στον ΕΦ στον οποίο είχε ενταχθεί και θητεύσει. Η απόφαση μετακίνησης γίνεται μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου, τη σχετική γνωμοδότηση των εμπλεκομένων ΕΦ και απόφαση της ΕΕΚ-ΕΕ.
9. Προβλέπεται η χορήγηση σε ΕΕ εκπαιδευτικής/ερευνητικής άδειας διάρκειας 6μηνών-2ετών για την απασχολησή τους σε ερευνητικό φορέα της αλλοδαπής. Η απόφαση μετακίνησης γίνεται μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου και απόφαση του ΕΦ στον οποίο ο ΕΕ θητεύει.
10. Με σκοπό την ενίσχυση της συνέργειας και συνεργασίας μεταξύ ΕΦ και ΑΕΙ/ΤΕΙ της χώρας, προβλέπεται η δημιουργία αυτοτελούς θέσης Καθηγητή Έρευνας (ΚΕ) βαθμίδων Α και Β στα Πανεπιστημιακά Τμήματα της χώρας, κατά τις διατάξεις του άρθρου 34.2 του παρόντος νόμου. Η εκλογή και ένταξη ΕΕ σε θέση ΚΕ ΑΕΙ/ΤΕΙ γίνεται από τη ΓΣ του αντίστοιχου Τμήματος. Ο ΚΕ λαμβάνει αμοιβή από το προϋπολογισμό του ΑΕΙ/ΤΕΙ μόνο αν αναλαμβάνει εκπαιδευτικές/διδακτικές υποχρεώσεις (προπτυχικά ή μεταπτυχιακά). Ο ΚΕ συμμετέχει στη ΓΣ (είτε σε Τομείς) του Τμήματος με δικαίωμα ψήφου αποκλειστικά σε θέματα που σχετίζονται με εκπαιδευτικές/διδακτικές και μεταπτυχιακές διαδικασίες (π.χ., εκπόνηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων, επιλογή μεταπτυχιακών φοιτητών) και χωρίς δικαίωμα ψήφου σε εκλογές/εξελίξεις μελών ΔΕΠ.
11. Με σκοπό την ενίσχυση του ερευνητικού ιστού της χώρας, προβλέπεται για την επόμενη 3ετία (από την ισχύ του παρόντος) η προκήρυξη 1000 θέσεων Εθνικών Ερευνητών.
Διευκρινήσεις / Μεταβατικές διατάξεις
(i)Από το (3) προκύπτει ότι μέλη ΔΕΠ Ελληνικών ΑΕΙ ή ΕΠ ΤΕΙ μπορούν να εκλεγούν σε θέση ΕΕ και να θητεύσουν με αποκλειστική απασχόληση σε αντίστοιχο ΕΦ της χώρας.
(ii) Οι ήδη ερευνητές (κατά το νόμο 1514) βαθμίδων Α (Διευθυντής Ερευνών) και Β (Κύριος Ερευνητής) των ΕΦ της χώρας κρίνονται για την εκλογή τους σε θέση ΕΕ είτε μετά από αιτησή τους είτε/και με βάση εισήγηση των αντίστοιχων οργάνων των ΕΦ στους οποίες ήδη θητεύουν (π.χ., Διευθυντής, Πρόεδρος, επιστημονικό συμβούλιο, ΓΣ Τμήματος κλπ). Όσοι από τους ήδη ερευνητές δεν επιθυμούν να κριθούν ΕΕ είτε δεν εκλεγούν σε θέση ΕΕ διατηρούν και απαραμένουν στη θέση τους με το ισχύον νομικό πλαίσιο που διέπει τη συμβασή τους (ΔΔ, αορίστου-χρόνου κλπ).
Με τιμή
Γιώργος Ποταμιάς
Κύριος Ερευνητής, Ι.Π./Ι.Τ.Ε
Προτείνω την αλλαγή όλου του άρθρου 29 περί "Αξιολόγησης Ερευνητών" και την ανατικαταστασή του από άρθρο που εισάγει το θεσμό του "ΕΘΝΙΚΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΗ". Άρθρο 29 - Αξιολόγηση και Εκλογή Εθνικών Ερευνητών Με στόχο την δημιουργία ΑΥΤΟΝΟΜΟΥ, ΑΥΤΟΤΕΛΟΥΣ και ΑΥΤΟΔΥΝΑΜΟΥ Εθνικού Ιστού Ερευνητών θεσπίζονται τα παρακάτω άρθρα. 1. Θεσπίζεται ο τίτλος του Εθνικού Ερευνητή (ΕΕ) βαθμίδων Α και Β ο οποίος απονέμεται από σχετική Εθνική Επιτροπή Κρίσεων ΕΕ (ΕΕΚ-ΕΕ, η οποία τελεί υπό την εποπτεία του ΕΣΕΤΚ) μετά από αίτηση των ενδιαφερομένων.Το νομικό καθεστός που διέπει τις αντίστοιχες θέσεις ΕΕ είναι Δημοσίου Δικαίου (ΔΔ) και κάθε θέση ΕΕ είναι προσωποπαγής. 2. Ο προγραμματισμός και προκυρήξεις θέσεων ΕΕ (περιοχές, κατευθύνσεις και αριθμός) είναι ευθύνη της ΕΕΚ-ΕΕ και αναπροσαρμόζεται ανά 5ετία λαμβάνοντας υπόψιν τις σχετικές εισηγήσεις των 5ετών προγραμματικών-πλάνων των Ερευνητικών Φορέων (ΕΦ) της χώρας. 3. Δικαίωμα εκλογής σε θέση ΕΕ έχουν όλοι όσοι κατέχουν Διδακτορικό τίτλο (PhD) ανεξάρτητα αν ήδη υπηρετούν ή υπηρέτησαν σε κάποιο οργανισμό (π.χ., Ερευνητικο Κέντρο ή Ινστιτούτο; μέλος ΔΕΠ, στην Ελλάδα ή στην αλλοδαπή κλπ). 4. Ο ΕΕ κρίνεται ανά 5ετία για την ανανέωση της θητείας του ή την εξέλιξη του σε ανώτερη βαθμίδα από την ΕΕΚ-ΕΕ, μέ βάση κριτήρια αριστείας της επιστημονικής και ερευνητικής-αναπτυξιακής του δραστηριοτητάς. O ΕΕ διατηρεί το τίτλο του μετά από 2 επιτυχείς κρίσεις και θητείες (μόνιμος). 5. Οι τακτικές αποδοχές ΕΕ αποφασίζονται και αναπροσαρμόζονται από το ΕΣΕΤΚ σε συνεννόηση με την ΕΕΚ-ΕΕ και εκταμιεύονται στο βαθμό που ο ΕΕ γίνει αποδεκτός και ενταχθεί, υπό-θητεία και με αποκλειστική απασχόληση, σε ΕΦ της χώρας (μετά από απόφαση των διοικητικών οργάνων του αντίστοιχου ΕΦ). 6. Εκτός των τακτικών αποδοχών του ο ΕΕ μπορεί να λαμβάνει επιπλέον πάγιο ετήσιο ποσό για τη χρηματοδότηση της έρευνάς του υπό μορφή αμοιβής αποδοτικότητας. Το ποσό αυτό μπορεί να κλιμακώνεται έως 100% των τακτικών αποδοχών του και μπορεί να εκταμιεύεται με την ένταξη του σε ΕΦ της χώρας και μετά την υποβολή και αξιολόγηση σχετικού πλάνου ερευνητικών και αναπτυξιακών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο του ΕΦ στον οποίο εντάσσεται. Επιπλέον, προβλέπεται ένα ποσό αρχικής-χρηματοδοότησης εφάπαξ (seed-money) του ΕΕ για τη δημιουργία της ερευνητικής του υποδομής. Το ποσό αυτό μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ του 1/5-2/5 του συνόλου των προβλεπόμενων τακτικών αποδοχών του ΕΕ τη 5ετία, και διασφαλίζεται από το ΓΓΕΤΚ και τον αντίστοιχο ΕΦ. 7. Για την ενίσχυση και διασφάλιση της ισότιμης και αποδοτικότερης κατανομής των ΕΕ στον Ερευνητικό ιστό της χώρας το ποσοστό του επιπλέον πάγιου ποσού κλιμακώνεται με βάση κριτήρια (α) γεωγραφικής κατανομής (περιφέρεια – κέντρο) και (β) τη δυνατότητα συγχρηματοδοτησής του από τον αντίστοιχο ΕΦ στον οποίο εντάσσεται ο ΕΕ. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να διασφαλίζεται η ενίσχυση, στήριξη περιφερειακών είτε/και η δημιουργία νέων ΕΦ. 8. Για την ενίσχυση της κινητικότητας και διεπιστημονικότητας, δίνεται η δυνανότητα μετακίνησης ΕΕ από ΕΦ της χώρας σε άλλο μετά το πέρας της 5ετούς θητείας του στον ΕΦ στον οποίο είχε ενταχθεί και θητεύσει. Η απόφαση μετακίνησης γίνεται μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου, τη σχετική γνωμοδότηση των εμπλεκομένων ΕΦ και απόφαση της ΕΕΚ-ΕΕ. 9. Προβλέπεται η χορήγηση σε ΕΕ εκπαιδευτικής/ερευνητικής άδειας διάρκειας 6μηνών-2ετών για την απασχολησή τους σε ερευνητικό φορέα της αλλοδαπής. Η απόφαση μετακίνησης γίνεται μετά από αίτηση του ενδιαφερόμενου και απόφαση του ΕΦ στον οποίο ο ΕΕ θητεύει. 10. Με σκοπό την ενίσχυση της συνέργειας και συνεργασίας μεταξύ ΕΦ και ΑΕΙ/ΤΕΙ της χώρας, προβλέπεται η δημιουργία αυτοτελούς θέσης Καθηγητή Έρευνας (ΚΕ) βαθμίδων Α και Β στα Πανεπιστημιακά Τμήματα της χώρας, κατά τις διατάξεις του άρθρου 34.2 του παρόντος νόμου. Η εκλογή και ένταξη ΕΕ σε θέση ΚΕ ΑΕΙ/ΤΕΙ γίνεται από τη ΓΣ του αντίστοιχου Τμήματος. Ο ΚΕ λαμβάνει αμοιβή από το προϋπολογισμό του ΑΕΙ/ΤΕΙ μόνο αν αναλαμβάνει εκπαιδευτικές/διδακτικές υποχρεώσεις (προπτυχικά ή μεταπτυχιακά). Ο ΚΕ συμμετέχει στη ΓΣ (είτε σε Τομείς) του Τμήματος με δικαίωμα ψήφου αποκλειστικά σε θέματα που σχετίζονται με εκπαιδευτικές/διδακτικές και μεταπτυχιακές διαδικασίες (π.χ., εκπόνηση μεταπτυχιακών προγραμμάτων, επιλογή μεταπτυχιακών φοιτητών) και χωρίς δικαίωμα ψήφου σε εκλογές/εξελίξεις μελών ΔΕΠ. 11. Με σκοπό την ενίσχυση του ερευνητικού ιστού της χώρας, προβλέπεται για την επόμενη 3ετία (από την ισχύ του παρόντος) η προκήρυξη 1000 θέσεων Εθνικών Ερευνητών. Διευκρινήσεις / Μεταβατικές διατάξεις (i)Από το (3) προκύπτει ότι μέλη ΔΕΠ Ελληνικών ΑΕΙ ή ΕΠ ΤΕΙ μπορούν να εκλεγούν σε θέση ΕΕ και να θητεύσουν με αποκλειστική απασχόληση σε αντίστοιχο ΕΦ της χώρας. (ii) Οι ήδη ερευνητές (κατά το νόμο 1514) βαθμίδων Α (Διευθυντής Ερευνών) και Β (Κύριος Ερευνητής) των ΕΦ της χώρας κρίνονται για την εκλογή τους σε θέση ΕΕ είτε μετά από αιτησή τους είτε/και με βάση εισήγηση των αντίστοιχων οργάνων των ΕΦ στους οποίες ήδη θητεύουν (π.χ., Διευθυντής, Πρόεδρος, επιστημονικό συμβούλιο, ΓΣ Τμήματος κλπ). Όσοι από τους ήδη ερευνητές δεν επιθυμούν να κριθούν ΕΕ είτε δεν εκλεγούν σε θέση ΕΕ διατηρούν και απαραμένουν στη θέση τους με το ισχύον νομικό πλαίσιο που διέπει τη συμβασή τους (ΔΔ, αορίστου-χρόνου κλπ). Με τιμή Γιώργος Ποταμιάς Κύριος Ερευνητής, Ι.Π./Ι.Τ.Ε