ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. ΕΠΙ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ Ε.Τ.Α.Κ.
1. Η Έρευνα μπορεί να συμβάλλει τα μέγιστα στο ξεπέρασμα της κρίσης και στην ανάπτυξη της χώρας μας, όπως διαχρονικά υποστηρίζεται ακόμη και από τους κυβερνητικούς εταίρους.
Γι’ αυτό προτείνουμε την αναβάθμιση της Γ.Γ.Ε.Τ. σε Υπουργείο Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας το οποίο θα εποπτεύει το σύνολο των Ερευνητικών Φορέων της Χώρας με μεταφορά των αντίστοιχων κονδυλίων από τα Υπουργεία στα οποία υπάγονται αυτή τη στιγμή (Άρθρο 8) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1793.
2. Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, τόσο των Ερευνητών και Ε.Λ.Ε., όσο και των Τεχνικών και Διοικητικών υπαλλήλων στα Διοικητικά Συμβούλια των Ερευνητικών Φορέων συμβάλλουν διαχρονικά με θετικές προτάσεις στη λειτουργία και την ανάπτυξη των φορέων, δεν έχουν ποτέ παρεμποδίσει τη λήψη αποφάσεων ή την εν γένει λειτουργία των Δ.Σ. ενώ και σύμφωνα με τις θέσεις της Συνόδου των Προέδρων Ε.Κ. στις 4 Ιανουαρίου του 2012 «η παρουσία τους διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων και την αποφυγή πολώσεων που δημιουργεί συχνά η ελλιπής πληροφόρηση και η αίσθηση αδιαφάνειας και αποκλεισμού από τις αποφάσεις».
Συνεπώς ζητούμε την διατήρηση του εκπροσώπου των τεχνικών και διοικητικών υπαλλήλων με ισότιμη συμμετοχή και ψήφο κατά τα προβλεπόμενα για τον εκπρόσωπο των Ερευνητών και Ε.Λ.Ε. (Άρθρο 15) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1786.
3. Η διεύρυνση της διαφάνειας, της δημοκρατίας και της συμμετοχής στην Έρευνα μπορεί να συμβάλλει θετικά στην ερευνητική διαδικασία και ανάπτυξη. Σ’ αυτή την κατεύθυνση προτείνουμε:
Θεσμοθέτηση της Συνόδου των Διευθυντών των Ερευνητικών Φορέων με συμμετοχή των Ομοσπονδιών των Εργαζομένων (Ερευνητών-Ε.Λ.Ε. και Τεχνικών και Διοικητικών Υπαλλήλων) των Ερευνητικών Φορέων Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ. και της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών (Άρθρο 13) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1788.
Κατά την εκλογή του Διευθυντή του Ε.Κ. καθώς και των Διευθυντών των Ινστιτούτων του, στην επιτροπή εκλογής τους τα μισά μέλη να είναι επιστήμονες συναφούς αντικειμένου και διεθνούς κύρους από το εξωτερικό. Να εκφράζουν άποψη εκτός από τους Ερευνητές και Ε.Λ.Ε. και οι τεχνικοί και διοικητικοί υπάλληλοι του Ε.Κ. και των Ινστιτούτων του αντίστοιχα (Άρθρο 16) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1785.
Το Επιστημονικό Συμβούλιο Ε.Κ. να αποτελείται από 5-7 μέλη με διεθνώς αναγνωρισμένο κύρος εκ των οποίων τουλάχιστο το 50% να είναι εργαζόμενοι στο Ε.Κ., και έναν εκπρόσωπο των Τεχνικών και Διοικητικών Υπαλλήλων του Ε.Κ. (Άρθρο 17) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1784.
το Επιστημονικό Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Ινστιτούτου (Ε.Γ.Σ.Ι.) να αποτελείται από 4-6 μέλη, Ερευνητές Α’, Β’, Γ’ ή Δ’ βαθμίδας ή Ε.Λ.Ε. και έναν εκπρόσωπο των Τεχνικών και Διοικητικών Υπαλλήλων του Ινστιτούτου. Ο Πρόεδρος του Ε.Γ.Σ.Ι. να εκλέγεται από τα μέλη του (Άρθρο 17) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1784.
4. Η ομαλή, φυσιολογική και σταδιακή εξέλιξη του Επιστημονικού Προσωπικού καθώς και «η χρησιμότητα της εισαγωγικής βαθμίδας του Δόκιμου Ερευνητή που επιτρέπει τη δοκιμαστική θητεία νέων ερευνητών πριν τη μονιμότερη συνεργασίας τους με τα Ε.Κ.» όπως τεκμηριώνει σχετικά και η Σύνοδος των Προέδρων Ε.Κ. στις 4 Ιανουαρίου 2012, πιστεύουμε πως διασφαλίζεται μέσα από τις τέσσερις βαθμίδες Ερευνητών και Ε.Λ.Ε. που προβλέπονται από τον 1514/85 και τον τροποποιητικό 2919/2001 αλλά και με την πρόβλεψη για εξέλιξη του υπόλοιπου επιστημονικού δυναμικού που προτείνουμε να καθιερωθεί στον νέο νόμο. Συνεπώς προτείνουμε:
οι Ερευνητές να συνεχίσουν να εξελίσσονται σε τέσσερις βαθμίδες με τη διατήρηση της Δ’ βαθμίδας (Δόκιμος Ερευνητής) (Άρθρο 18) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1783.
Το τεχνικό επιστημονικό προσωπικό να εντάσσεται και να εξελίσσεται στις τέσσερις βαθμίδες Ε.Λ.Ε. κατόπιν κρίσης με αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης (χρόνια εργασίας, ευθύνη π.χ. στην οργάνωση εργαστηρίου, κτλ). (Άρθρο 18) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1783.
Το ωράριο εργασίας και το μισθολόγιο των τεχνικών επιστημόνων που απασχολούνται άμεσα στα ερευνητικά προγράμματα θα πρέπει να συναρτάται με εκείνο των Ερευνητών και Ε.Λ.Ε. καθώς είναι απαραίτητη η στενή συνεργασία στα πλαίσια ερευνητικών ομάδων για την επιτυχή υλοποίηση των ερευνητικών προγραμμάτων.
Σχετικά με τη χρηματοδότηση που θα διασφαλίσει τη βιωσιμότητα, ανταγωνιστικότητα και ανάπτυξη των Ερευνητικών Φορέων προτείνουμε να διατυπωθεί σαφώς στο νέο νόμο ότι:
ο κρατικός προϋπολογισμός καλύπτει το σύνολο των λειτουργικών δαπανών και της μισθοδοσίας των μονίμων και αορίστου χρόνου εργαζομένων των Ερευνητικών Φορέων
θεσμοθετούνται οι εθνικές συγχρηματοδοτήσεις (Matching Funds – MF) Ευρωπαϊκών Ανταγωνιστικών Προγραμμάτων, οι οποίες καταβάλλονται στο τέλος κάθε έτους (Άρθρο 23) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1788.
5. Σχετικά με τη δυνατότητα πρόσληψης του απαραίτητου προσωπικού για τη λειτουργία των Ερευνητικών Φορέων προτείνουμε:
στην παράγραφο 3 του Άρθρου 22 (http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1779) να προστεθεί: «Εξαιρετικά στις περιπτώσεις σχηματισμού των πόρων τους σύμφωνα με τις περιπτώσεις που αναφέρονται στο Άρθρο 20 πλην της παρ. 1, 1.1 οι Ερευνητικοί Φορείς δικαιούνται να προσλαμβάνουν και ν’ απασχολούν Ερευνητικό και Υποστηρικτικό (τεχνικό, διοικητικό υποστηρικτικό, εποχικό) Προσωπικό κατά παρέκκλιση οποιωνδήποτε ειδικών, περιοριστικών ή μη νομοθετικών διατάξεων σχετικών με την απασχόληση προσωπικού για την αξιοποίηση Ερευνητικών Αποτελεσμάτων έργων διανοητικής ιδιοκτησίας τους ή τρίτων στο πλαίσιο πάσης φύσεως συμφωνιών ή συμπράξεων που αναφέρονται στην προηγούμενη διάταξη [2.1]»
6. Σχετικά με τη θητεία και τα όρια ηλικίας των Διευθυντών πιστεύουμε ότι κακώς αφαιρέθηκε η πρόβλεψη ορίου ηλικίας για τον Διευθυντή του Κέντρου όπως και του Ινστιτούτου. Συνεπώς
Προτείνουμε να επανέλθει πάλι το 62ο έτος κατά τη στιγμή της υποψηφιότητάς του (όπως υπήρχε στο Ν. 1514, άρθρ. 9, παρ.6δ) (Άρθρο 16) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1785.
7. Για να εύρυθμη εκτέλεση των ερευνητικών προγραμμάτων του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. για την οποία απαιτούνται ωκεανογραφικές και αλιευτικές αποστολές αλλά και εργασίες πεδίου στην παράκτια ζώνη προτείνουμε:
να προστεθούν στην παράγραφο 8 του άρθρου 40 του νομοσχεδίου, οι παράγραφοι β, γ και δ του άρθρου 29 του 1514/85 ως έχουν.
8. Ο Εσωτερικός Κανονισμός εκτός του ότι καθορίζει τον τρόπο λειτουργίας και τη δομή ενός οργανισμού ρυθμίζει εν πολλοίς και τις εργασιακές σχέσεις και άπτεται Συνταγματικών δικαιωμάτων και υποχρεώσεων και άρα πιστεύουμε πως δε θα πρέπει να καταρτίζεται με απόφαση ενός υπουργού.
Συνεπώς προτείνουμε οι Εσωτερικοί Κανονισμοί να καταρτίζονται με Νόμο.
Τέλος αξιολογώντας γενικά το υπο διαβούλευση νομοσχεδίο, φοβόμαστε πως, παρά τις όποιες επιμέρους θετικές ρυθμίσεις του, εαν παραμείνει αμετάβλητο και πάνω στις βασικές κατευθύνσεις του, θα προστεθεί σε μια σειρά θνησιγενών νομοθετικών προσπαθειών που επιχειρήθηκαν την τελευταία πενταετία.
ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. ΕΠΙ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ Ε.Τ.Α.Κ. 1. Η Έρευνα μπορεί να συμβάλλει τα μέγιστα στο ξεπέρασμα της κρίσης και στην ανάπτυξη της χώρας μας, όπως διαχρονικά υποστηρίζεται ακόμη και από τους κυβερνητικούς εταίρους. Γι’ αυτό προτείνουμε την αναβάθμιση της Γ.Γ.Ε.Τ. σε Υπουργείο Έρευνας, Τεχνολογίας και Καινοτομίας το οποίο θα εποπτεύει το σύνολο των Ερευνητικών Φορέων της Χώρας με μεταφορά των αντίστοιχων κονδυλίων από τα Υπουργεία στα οποία υπάγονται αυτή τη στιγμή (Άρθρο 8) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1793. 2. Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, τόσο των Ερευνητών και Ε.Λ.Ε., όσο και των Τεχνικών και Διοικητικών υπαλλήλων στα Διοικητικά Συμβούλια των Ερευνητικών Φορέων συμβάλλουν διαχρονικά με θετικές προτάσεις στη λειτουργία και την ανάπτυξη των φορέων, δεν έχουν ποτέ παρεμποδίσει τη λήψη αποφάσεων ή την εν γένει λειτουργία των Δ.Σ. ενώ και σύμφωνα με τις θέσεις της Συνόδου των Προέδρων Ε.Κ. στις 4 Ιανουαρίου του 2012 «η παρουσία τους διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων και την αποφυγή πολώσεων που δημιουργεί συχνά η ελλιπής πληροφόρηση και η αίσθηση αδιαφάνειας και αποκλεισμού από τις αποφάσεις». Συνεπώς ζητούμε την διατήρηση του εκπροσώπου των τεχνικών και διοικητικών υπαλλήλων με ισότιμη συμμετοχή και ψήφο κατά τα προβλεπόμενα για τον εκπρόσωπο των Ερευνητών και Ε.Λ.Ε. (Άρθρο 15) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1786. 3. Η διεύρυνση της διαφάνειας, της δημοκρατίας και της συμμετοχής στην Έρευνα μπορεί να συμβάλλει θετικά στην ερευνητική διαδικασία και ανάπτυξη. Σ’ αυτή την κατεύθυνση προτείνουμε: Θεσμοθέτηση της Συνόδου των Διευθυντών των Ερευνητικών Φορέων με συμμετοχή των Ομοσπονδιών των Εργαζομένων (Ερευνητών-Ε.Λ.Ε. και Τεχνικών και Διοικητικών Υπαλλήλων) των Ερευνητικών Φορέων Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ. και της Ένωσης Ελλήνων Ερευνητών (Άρθρο 13) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1788. Κατά την εκλογή του Διευθυντή του Ε.Κ. καθώς και των Διευθυντών των Ινστιτούτων του, στην επιτροπή εκλογής τους τα μισά μέλη να είναι επιστήμονες συναφούς αντικειμένου και διεθνούς κύρους από το εξωτερικό. Να εκφράζουν άποψη εκτός από τους Ερευνητές και Ε.Λ.Ε. και οι τεχνικοί και διοικητικοί υπάλληλοι του Ε.Κ. και των Ινστιτούτων του αντίστοιχα (Άρθρο 16) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1785. Το Επιστημονικό Συμβούλιο Ε.Κ. να αποτελείται από 5-7 μέλη με διεθνώς αναγνωρισμένο κύρος εκ των οποίων τουλάχιστο το 50% να είναι εργαζόμενοι στο Ε.Κ., και έναν εκπρόσωπο των Τεχνικών και Διοικητικών Υπαλλήλων του Ε.Κ. (Άρθρο 17) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1784. το Επιστημονικό Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Ινστιτούτου (Ε.Γ.Σ.Ι.) να αποτελείται από 4-6 μέλη, Ερευνητές Α’, Β’, Γ’ ή Δ’ βαθμίδας ή Ε.Λ.Ε. και έναν εκπρόσωπο των Τεχνικών και Διοικητικών Υπαλλήλων του Ινστιτούτου. Ο Πρόεδρος του Ε.Γ.Σ.Ι. να εκλέγεται από τα μέλη του (Άρθρο 17) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1784. 4. Η ομαλή, φυσιολογική και σταδιακή εξέλιξη του Επιστημονικού Προσωπικού καθώς και «η χρησιμότητα της εισαγωγικής βαθμίδας του Δόκιμου Ερευνητή που επιτρέπει τη δοκιμαστική θητεία νέων ερευνητών πριν τη μονιμότερη συνεργασίας τους με τα Ε.Κ.» όπως τεκμηριώνει σχετικά και η Σύνοδος των Προέδρων Ε.Κ. στις 4 Ιανουαρίου 2012, πιστεύουμε πως διασφαλίζεται μέσα από τις τέσσερις βαθμίδες Ερευνητών και Ε.Λ.Ε. που προβλέπονται από τον 1514/85 και τον τροποποιητικό 2919/2001 αλλά και με την πρόβλεψη για εξέλιξη του υπόλοιπου επιστημονικού δυναμικού που προτείνουμε να καθιερωθεί στον νέο νόμο. Συνεπώς προτείνουμε: οι Ερευνητές να συνεχίσουν να εξελίσσονται σε τέσσερις βαθμίδες με τη διατήρηση της Δ’ βαθμίδας (Δόκιμος Ερευνητής) (Άρθρο 18) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1783. Το τεχνικό επιστημονικό προσωπικό να εντάσσεται και να εξελίσσεται στις τέσσερις βαθμίδες Ε.Λ.Ε. κατόπιν κρίσης με αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης (χρόνια εργασίας, ευθύνη π.χ. στην οργάνωση εργαστηρίου, κτλ). (Άρθρο 18) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1783. Το ωράριο εργασίας και το μισθολόγιο των τεχνικών επιστημόνων που απασχολούνται άμεσα στα ερευνητικά προγράμματα θα πρέπει να συναρτάται με εκείνο των Ερευνητών και Ε.Λ.Ε. καθώς είναι απαραίτητη η στενή συνεργασία στα πλαίσια ερευνητικών ομάδων για την επιτυχή υλοποίηση των ερευνητικών προγραμμάτων. Σχετικά με τη χρηματοδότηση που θα διασφαλίσει τη βιωσιμότητα, ανταγωνιστικότητα και ανάπτυξη των Ερευνητικών Φορέων προτείνουμε να διατυπωθεί σαφώς στο νέο νόμο ότι: ο κρατικός προϋπολογισμός καλύπτει το σύνολο των λειτουργικών δαπανών και της μισθοδοσίας των μονίμων και αορίστου χρόνου εργαζομένων των Ερευνητικών Φορέων θεσμοθετούνται οι εθνικές συγχρηματοδοτήσεις (Matching Funds – MF) Ευρωπαϊκών Ανταγωνιστικών Προγραμμάτων, οι οποίες καταβάλλονται στο τέλος κάθε έτους (Άρθρο 23) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1788. 5. Σχετικά με τη δυνατότητα πρόσληψης του απαραίτητου προσωπικού για τη λειτουργία των Ερευνητικών Φορέων προτείνουμε: στην παράγραφο 3 του Άρθρου 22 (http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1779) να προστεθεί: «Εξαιρετικά στις περιπτώσεις σχηματισμού των πόρων τους σύμφωνα με τις περιπτώσεις που αναφέρονται στο Άρθρο 20 πλην της παρ. 1, 1.1 οι Ερευνητικοί Φορείς δικαιούνται να προσλαμβάνουν και ν’ απασχολούν Ερευνητικό και Υποστηρικτικό (τεχνικό, διοικητικό υποστηρικτικό, εποχικό) Προσωπικό κατά παρέκκλιση οποιωνδήποτε ειδικών, περιοριστικών ή μη νομοθετικών διατάξεων σχετικών με την απασχόληση προσωπικού για την αξιοποίηση Ερευνητικών Αποτελεσμάτων έργων διανοητικής ιδιοκτησίας τους ή τρίτων στο πλαίσιο πάσης φύσεως συμφωνιών ή συμπράξεων που αναφέρονται στην προηγούμενη διάταξη [2.1]» 6. Σχετικά με τη θητεία και τα όρια ηλικίας των Διευθυντών πιστεύουμε ότι κακώς αφαιρέθηκε η πρόβλεψη ορίου ηλικίας για τον Διευθυντή του Κέντρου όπως και του Ινστιτούτου. Συνεπώς Προτείνουμε να επανέλθει πάλι το 62ο έτος κατά τη στιγμή της υποψηφιότητάς του (όπως υπήρχε στο Ν. 1514, άρθρ. 9, παρ.6δ) (Άρθρο 16) http://www.opengov.gr/ypepth/?p=1785. 7. Για να εύρυθμη εκτέλεση των ερευνητικών προγραμμάτων του ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. για την οποία απαιτούνται ωκεανογραφικές και αλιευτικές αποστολές αλλά και εργασίες πεδίου στην παράκτια ζώνη προτείνουμε: να προστεθούν στην παράγραφο 8 του άρθρου 40 του νομοσχεδίου, οι παράγραφοι β, γ και δ του άρθρου 29 του 1514/85 ως έχουν. 8. Ο Εσωτερικός Κανονισμός εκτός του ότι καθορίζει τον τρόπο λειτουργίας και τη δομή ενός οργανισμού ρυθμίζει εν πολλοίς και τις εργασιακές σχέσεις και άπτεται Συνταγματικών δικαιωμάτων και υποχρεώσεων και άρα πιστεύουμε πως δε θα πρέπει να καταρτίζεται με απόφαση ενός υπουργού. Συνεπώς προτείνουμε οι Εσωτερικοί Κανονισμοί να καταρτίζονται με Νόμο. Τέλος αξιολογώντας γενικά το υπο διαβούλευση νομοσχεδίο, φοβόμαστε πως, παρά τις όποιες επιμέρους θετικές ρυθμίσεις του, εαν παραμείνει αμετάβλητο και πάνω στις βασικές κατευθύνσεις του, θα προστεθεί σε μια σειρά θνησιγενών νομοθετικών προσπαθειών που επιχειρήθηκαν την τελευταία πενταετία.