Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου για την Έρευνα και Τεχνολογία καταργεί τους νόμους 1514 /1985 και 3653/2008 και αντ΄αυτών εισηγείται ένα σχέδιο με πολλές θετικές αλλά και αντιφατικές διατάξεις. Πιστεύω ότι η διαβούλευση έχει στόχο να βοηθήσει στην βελτίωση του σχεδίου νόμου. Στο πνεύμα αυτό γίνονται οι ακόλουθες παρατηρήσεις:
1. Στο άρθρο 6 προτείνονται πολλαπλά όργανα σχεδιασμού της ΕΤΑΚ, δίχως όμως να ορίζεται ο τρόπος συντονισμού όλων των οργάνων. Γιατί άραγε καταργήθηκε η Διϋπουργική επιτροπή που προέβλεπε το άρθρο 8 του ν. 3653/2008;
2. Το άρθρο 16, παράγραφος 11, προβλέπει την συμμετοχή ερευνητών στις επιτροπές αξιολόγησης του Διευθυντή του Κέντρου και των Ινστιτούτων. Συνεπώς επιτρέπει την συναλλαγή μεταξύ διοικουμένων και διοίκησης, μία πρακτική που τόσα δεινά επέφερε στην Ανωτάτη παιδεία. Στο άρθρο 16, ταπεινά προτείνω μία τροποποίηση της παραγράφου 11, στον τρόπο συγκρότησης των επιτροπών που θα επιλέγουν τα όργανα διοίκησης των Ερευνητικών κέντρων και Ινστιτούτων, ώστε να υπάρξει αξιοκρατία και διαφάνεια.
3. Το άρθρο 16, παράγραφος 8, προβλέπει την προσωρινή αντικατάσταση Διευθυντή Ινστιτούτου από τον Πρόεδρο του Ερευνητικού Κέντρου. Μία ορθολογική λύση θα ήταν η προσωρινή αντικατάσταση του Διευθυντή από τον αναπληρωτή Διευθυντή του Ινστιτούτου, ο οποίος προτείνεται από το ΕΓΣΙ του Ινστιτούτου, σύμφωνα με το άρθρο 17, παράγραφος 3.
4. Το άρθρο 18, παράγραφος 1, εδάφιο 1.1.4, παραλείπει την υποχρέωση των οργάνων διοίκησης να έχουν συνεχή παρουσία στον φυσικό χώρο του Ερευνητικού κέντρου και Ινστιτούτων και συνεπώς στερεί από την διοίκηση τα αναγκαία όργανα για τον συντονισμό των Κέντρων/Ινστιτούτων και την ανάπτυξη τους.
5. Το άρθρο 18, παράγραφος 1, εδάφιο 1.1.4, θεσπίζει τον χρόνο εργασίας των ερευνητών σε 20 ώρες την εβδομάδα. Γιατί αυτή η διαφοροποίηση με άλλες κατηγορίες προσωπικού του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα; Ιδιαίτερα σε αυτή τη χρονική στιγμή κατά την οποία θα έπρεπε να εντείνομε όλοι τις προσπάθειες μας, αν πράγματι πιστεύουμε ότι η Ανωτάτη εκπαίδευση και η έρευνα αποτελούν πυλώνες για την Ανάπτυξη.
6. Στο άρθρο 16, παράγραφος 1, να προστεθεί το παρακάτω εδάφιο:
Να μην έχει συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας του, κατά την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής υποψηφιοτήτων.
7. Στο άρθρο 23, παράγραφος 2, να προστεθεί νέο εδάφιο με αντικείμενο:
1.5 Χρηματοδότηση για κατοχύρωση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας.
8. Το άρθρο 26, αντιμετωπίζει την χρηματοδότηση επιχειρήσεων έντασης γνώσης με την ίδια λογική που εφαρμόζεται σε ερευνητικά προγράμματα, δίχως να λαμβάνει υπόψη ότι μία εταιρεία έντασης γνώσης για να επιτύχει πρέπει να έχει εν δυνάμει αγορά και να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τον ήδη υπάρχοντα ανταγωνισμό της. Αυτοί οι δύο παράγοντες συνεπάγονται ρίσκο, τον οποίο μόνο ο ιδιωτικός τομέας και ειδικότερα το Venture Capital μπορεί να αναλάβει.
Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου για την Έρευνα και Τεχνολογία καταργεί τους νόμους 1514 /1985 και 3653/2008 και αντ΄αυτών εισηγείται ένα σχέδιο με πολλές θετικές αλλά και αντιφατικές διατάξεις. Πιστεύω ότι η διαβούλευση έχει στόχο να βοηθήσει στην βελτίωση του σχεδίου νόμου. Στο πνεύμα αυτό γίνονται οι ακόλουθες παρατηρήσεις: 1. Στο άρθρο 6 προτείνονται πολλαπλά όργανα σχεδιασμού της ΕΤΑΚ, δίχως όμως να ορίζεται ο τρόπος συντονισμού όλων των οργάνων. Γιατί άραγε καταργήθηκε η Διϋπουργική επιτροπή που προέβλεπε το άρθρο 8 του ν. 3653/2008; 2. Το άρθρο 16, παράγραφος 11, προβλέπει την συμμετοχή ερευνητών στις επιτροπές αξιολόγησης του Διευθυντή του Κέντρου και των Ινστιτούτων. Συνεπώς επιτρέπει την συναλλαγή μεταξύ διοικουμένων και διοίκησης, μία πρακτική που τόσα δεινά επέφερε στην Ανωτάτη παιδεία. Στο άρθρο 16, ταπεινά προτείνω μία τροποποίηση της παραγράφου 11, στον τρόπο συγκρότησης των επιτροπών που θα επιλέγουν τα όργανα διοίκησης των Ερευνητικών κέντρων και Ινστιτούτων, ώστε να υπάρξει αξιοκρατία και διαφάνεια. 3. Το άρθρο 16, παράγραφος 8, προβλέπει την προσωρινή αντικατάσταση Διευθυντή Ινστιτούτου από τον Πρόεδρο του Ερευνητικού Κέντρου. Μία ορθολογική λύση θα ήταν η προσωρινή αντικατάσταση του Διευθυντή από τον αναπληρωτή Διευθυντή του Ινστιτούτου, ο οποίος προτείνεται από το ΕΓΣΙ του Ινστιτούτου, σύμφωνα με το άρθρο 17, παράγραφος 3. 4. Το άρθρο 18, παράγραφος 1, εδάφιο 1.1.4, παραλείπει την υποχρέωση των οργάνων διοίκησης να έχουν συνεχή παρουσία στον φυσικό χώρο του Ερευνητικού κέντρου και Ινστιτούτων και συνεπώς στερεί από την διοίκηση τα αναγκαία όργανα για τον συντονισμό των Κέντρων/Ινστιτούτων και την ανάπτυξη τους. 5. Το άρθρο 18, παράγραφος 1, εδάφιο 1.1.4, θεσπίζει τον χρόνο εργασίας των ερευνητών σε 20 ώρες την εβδομάδα. Γιατί αυτή η διαφοροποίηση με άλλες κατηγορίες προσωπικού του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα; Ιδιαίτερα σε αυτή τη χρονική στιγμή κατά την οποία θα έπρεπε να εντείνομε όλοι τις προσπάθειες μας, αν πράγματι πιστεύουμε ότι η Ανωτάτη εκπαίδευση και η έρευνα αποτελούν πυλώνες για την Ανάπτυξη. 6. Στο άρθρο 16, παράγραφος 1, να προστεθεί το παρακάτω εδάφιο: Να μην έχει συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας του, κατά την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής υποψηφιοτήτων. 7. Στο άρθρο 23, παράγραφος 2, να προστεθεί νέο εδάφιο με αντικείμενο: 1.5 Χρηματοδότηση για κατοχύρωση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας. 8. Το άρθρο 26, αντιμετωπίζει την χρηματοδότηση επιχειρήσεων έντασης γνώσης με την ίδια λογική που εφαρμόζεται σε ερευνητικά προγράμματα, δίχως να λαμβάνει υπόψη ότι μία εταιρεία έντασης γνώσης για να επιτύχει πρέπει να έχει εν δυνάμει αγορά και να είναι σε θέση να αντιμετωπίσει τον ήδη υπάρχοντα ανταγωνισμό της. Αυτοί οι δύο παράγοντες συνεπάγονται ρίσκο, τον οποίο μόνο ο ιδιωτικός τομέας και ειδικότερα το Venture Capital μπορεί να αναλάβει.