Άρθρο 18.- Προσωπικό Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων
• Παρ. 1.1.1: Είναι σαφές ότι η διάκριση σε 3 βαθμίδες των Ερευνητών ακολουθεί την αντίστοιχη κλίμακα των μελών ΔΕΠ, η οποία και κρίνεται θετική. Είναι απαραίτητο, ωστόσο, να υπάρξουν, μεταβατικές διατάξεις για τους υπάρχοντες Ερευνητές Δ' βαθμίδας.
• Παρ. 1.1.2.4: Για τις ευρεσιτεχνίες, καλό θα ήταν να προστεθεί (πέραν του υπάρχοντος "είναι επιθυμητό") και "εφόσον το επιτρέπει ο γνωστικός/επιστημονικός τομέας".
• Παρ. 1.1.2.5: Ίσως να προστεθεί ότι η εξειδίκευση των προσόντων που ορίζεται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας τίθεται εν ισχύ μόνο αν ο κανονισμός είναι εγκεκριμένος.
• Παρ. 1.2.1: Θεωρείται πολύ αρνητικό το ότι οι Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες κατατάσσονται σύμφωνα με το σχέδιο νόμου στο Τεχνικό Προσωπικό ενώ μέχρι τώρα λειτουργούσαν σε κάποια Κέντρα ως Ερευνητές και σε άλλα και ως Τεχνικό προσωπικό. Άρα πρέπει να καθοριστούν επακριβώς οι διαδικασίες εκλογής / εξέλιξης και οι αρμοδιότητες των ΕΛΕ. Υπάρχουν όμως αρκετές ασάφειες στο σχέδιο νόμου ως προς τον ρόλο τους: ενώ θεωρούνται τεχνικό προσωπικό, κατατάσσονται σε βαθμίδες Α', Β' και Γ' (παρ. 1.2.2), αξιολογούνται όπως οι ερευνητές (παρ. 1.3 με παραπομπή στο άρθρο 29), και απαιτείται να έχουν διδακτορικό. Επίσης, δεν υπάρχει σαφής αναφορά στη διαδικασία εξέλιξής τους. Η προτάσεις μας είναι:
o για τους υπάρχοντες ΕΛΕ που πληρούν τα κριτήρια του νόμου, να δοθεί η μετά από αξιολόγηση δυνατότητα εκλογής τους σε θέση Ερευνητή Α', Β' ή Γ' βαθμίδας ανάλογα με τα προσόντα τους.
o Ανάλογη πρόβλεψη να υπάρξει και για ΕΛΕ που θα αποκτήσουν διδακτορικό δίπλωμα σε επόμενη φάση.
o Τέλος, είναι απαραίτητο να προβλεφθούν μεταβατικές διατάξεις για τους υπάρχοντες ΕΛΕ που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για εκλογή σε βαθμίδα ερευνητή (π.χ. προσωποπαγείς θέσεις).
• Παρ. 1.2.2: Η πρώτη πρόταση μιλά για Ειδικούς τεχνικούς επιστήμονες κατατασσόμενους σε βαθμίδες, ενώ η δεύτερη πρόταση αναφέρεται στους ΕΛΕ.
• Παρ. 3: Δεν είναι ξεκάθαρο ποιός είναι ο μισθός του ερευνητή (αν απασχολείται αποκλειστικά στο ΕΚ και αν διδάσκει παράλληλα σε ΑΕΙ). Η δεύτερη πρόταση αναφέρεται σε «βασικό μισθό» ερευνητή και ΕΛΕ, ενώ η πρώτη αναφέρεται σε συνολικές αποδοχές (όπου υπάρχει και το διδακτικό επίδομα για τα ΔΕΠ). Οι διευκρινήσεις είναι απαραίτητες. Για όλους τους λόγους που αναφέρονται στα πρώτα άρθρα περί ανάπτυξης της έρευνας και έντασης της γνώσης, το σύνολο των αποδοχών των ερευνητών και ΕΛΕ θα πρέπει να είναι διαθέσιμο από την Εθνική Δημόσια Χρηματοδότηση, είτε αυτοί υπηρετούν σε ΝΠΔΔ είτε σε ΝΠΙΔ. Ειδικά με την αλλαγή του ωριαίου κόστους (20 ώρες), θα ενταθεί το φαινόμενο των αποδοχών και έργων δύο ταχυτήτων για λόγους που έχουν αναλυθεί πολλές φορές.
• Παρ. 4: Δεν υπάρχει (σε όλο το σχέδιο νόμου) κάποια πρόνοια για τη διαδικασία πρόσληψης νέων ερευνητών (αυτόβουλα τα Ε.Κ.; Εισήγηση στη ΓΓΕΤ; Έγκριση πίστωσης; Πώς;) Συνδέεται και με τα θέματα χρηματοδότησης.
Το ΔΣ του Συλλόγου Ερευνητών/ΕΛΕ του ΕΚ «Αθηνά»
Άρθρο 18.- Προσωπικό Ερευνητικών Κέντρων και Ινστιτούτων • Παρ. 1.1.1: Είναι σαφές ότι η διάκριση σε 3 βαθμίδες των Ερευνητών ακολουθεί την αντίστοιχη κλίμακα των μελών ΔΕΠ, η οποία και κρίνεται θετική. Είναι απαραίτητο, ωστόσο, να υπάρξουν, μεταβατικές διατάξεις για τους υπάρχοντες Ερευνητές Δ' βαθμίδας. • Παρ. 1.1.2.4: Για τις ευρεσιτεχνίες, καλό θα ήταν να προστεθεί (πέραν του υπάρχοντος "είναι επιθυμητό") και "εφόσον το επιτρέπει ο γνωστικός/επιστημονικός τομέας". • Παρ. 1.1.2.5: Ίσως να προστεθεί ότι η εξειδίκευση των προσόντων που ορίζεται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας τίθεται εν ισχύ μόνο αν ο κανονισμός είναι εγκεκριμένος. • Παρ. 1.2.1: Θεωρείται πολύ αρνητικό το ότι οι Ειδικοί Λειτουργικοί Επιστήμονες κατατάσσονται σύμφωνα με το σχέδιο νόμου στο Τεχνικό Προσωπικό ενώ μέχρι τώρα λειτουργούσαν σε κάποια Κέντρα ως Ερευνητές και σε άλλα και ως Τεχνικό προσωπικό. Άρα πρέπει να καθοριστούν επακριβώς οι διαδικασίες εκλογής / εξέλιξης και οι αρμοδιότητες των ΕΛΕ. Υπάρχουν όμως αρκετές ασάφειες στο σχέδιο νόμου ως προς τον ρόλο τους: ενώ θεωρούνται τεχνικό προσωπικό, κατατάσσονται σε βαθμίδες Α', Β' και Γ' (παρ. 1.2.2), αξιολογούνται όπως οι ερευνητές (παρ. 1.3 με παραπομπή στο άρθρο 29), και απαιτείται να έχουν διδακτορικό. Επίσης, δεν υπάρχει σαφής αναφορά στη διαδικασία εξέλιξής τους. Η προτάσεις μας είναι: o για τους υπάρχοντες ΕΛΕ που πληρούν τα κριτήρια του νόμου, να δοθεί η μετά από αξιολόγηση δυνατότητα εκλογής τους σε θέση Ερευνητή Α', Β' ή Γ' βαθμίδας ανάλογα με τα προσόντα τους. o Ανάλογη πρόβλεψη να υπάρξει και για ΕΛΕ που θα αποκτήσουν διδακτορικό δίπλωμα σε επόμενη φάση. o Τέλος, είναι απαραίτητο να προβλεφθούν μεταβατικές διατάξεις για τους υπάρχοντες ΕΛΕ που δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για εκλογή σε βαθμίδα ερευνητή (π.χ. προσωποπαγείς θέσεις). • Παρ. 1.2.2: Η πρώτη πρόταση μιλά για Ειδικούς τεχνικούς επιστήμονες κατατασσόμενους σε βαθμίδες, ενώ η δεύτερη πρόταση αναφέρεται στους ΕΛΕ. • Παρ. 3: Δεν είναι ξεκάθαρο ποιός είναι ο μισθός του ερευνητή (αν απασχολείται αποκλειστικά στο ΕΚ και αν διδάσκει παράλληλα σε ΑΕΙ). Η δεύτερη πρόταση αναφέρεται σε «βασικό μισθό» ερευνητή και ΕΛΕ, ενώ η πρώτη αναφέρεται σε συνολικές αποδοχές (όπου υπάρχει και το διδακτικό επίδομα για τα ΔΕΠ). Οι διευκρινήσεις είναι απαραίτητες. Για όλους τους λόγους που αναφέρονται στα πρώτα άρθρα περί ανάπτυξης της έρευνας και έντασης της γνώσης, το σύνολο των αποδοχών των ερευνητών και ΕΛΕ θα πρέπει να είναι διαθέσιμο από την Εθνική Δημόσια Χρηματοδότηση, είτε αυτοί υπηρετούν σε ΝΠΔΔ είτε σε ΝΠΙΔ. Ειδικά με την αλλαγή του ωριαίου κόστους (20 ώρες), θα ενταθεί το φαινόμενο των αποδοχών και έργων δύο ταχυτήτων για λόγους που έχουν αναλυθεί πολλές φορές. • Παρ. 4: Δεν υπάρχει (σε όλο το σχέδιο νόμου) κάποια πρόνοια για τη διαδικασία πρόσληψης νέων ερευνητών (αυτόβουλα τα Ε.Κ.; Εισήγηση στη ΓΓΕΤ; Έγκριση πίστωσης; Πώς;) Συνδέεται και με τα θέματα χρηματοδότησης. Το ΔΣ του Συλλόγου Ερευνητών/ΕΛΕ του ΕΚ «Αθηνά»