Κεφάλαιο Γ’ – Ενίσχυση Έρευνας Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Τεχνολογίας (Άρθρα 20-27)
• Για την υποστήριξη της ΕΣΕΤΑΚ καθώς και του Σχεδίου Δράσης που αναφέρθηκαν στον Κεφάλαιο Α, εισάγεται ή έννοια της «Δημόσιας Εθνικής Χρηματοδότησης», η οποία δεν παραπέμπει αυτονόητα σε αυτό που ο τίτλος της δηλώνει. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο άρθρο 23 ως Δημόσια Χρηματοδότηση εννοείται το σύνολο των δαπανών της ΓΓΕΤΚ που διατίθενται για την έρευνα και περιλαμβάνουν συνολικά την επιχορήγηση των ερευνητικών κέντρων, την χρηματοδότηση των ευρωπαϊκών ανταγωνιστικών προγραμμάτων (matching funds), τα κονδύλια από τα Διαρθρωτικά ταμεία της Ε.Ε. ή ανάλογους πόρους καθώς και τα όποια κονδύλια εξασφαλιστούν από τον κρατικό προϋπολογισμό.
• Σύμφωνα με το άρθρο 23, μέρος της Δημόσιας Εθνικής Χρηματοδότησης παρέχεται ως επιχορήγηση στα ερευνητικά κέντρα για την κάλυψη μέρους των λειτουργικών εξόδων τους (παρ.2.1.1). Σύμφωνα με τη φιλοσοφία που διέπει το άρθρο 23 η συγκεκριμένη δαπάνη μπορεί να αναπροσαρμόζεται σε σχέση με τις εκάστοτε προτεραιότητες που θέτει η ΓΓΕΤΚ, καθώς αποτελεί μία από τις δράσεις της ΕΣΕΤΑΚ, και δεν συνδέεται με την αναγνώριση οιωνδήποτε ανελαστικών δαπανών (μισθοδοσία και λειτουργικά έξοδα) εκ μέρους των ΕΚ.
• Επιπλέον, στο άρθρο 23 γίνεται εμφανής η πρόθεση μεγάλου μέρους της Δημόσιας Χρηματοδότησης να κατευθύνεται στους φορείς μέσω της ανάθεσης ερευνητικών έργων, με την χρηματοδότηση των οποίων θα επιδιώκεται πλέον η υποστήριξη της λειτουργίας των ΕΚ. Για το λόγο αυτό αφιερώνονται στο άρθρο 23 οι επτά από τις εννέα παραγράφους του, όπου περιγράφονται οι διαδικασίες πρόσκλησης αξιολόγησης και ανάθεσης των ερευνητικών έργων από την ΓΓΕΤΚ, ενώ ακολουθούν και άλλα δύο άρθρα (24 και 25) που προχωρούν σε περαιτέρω εξειδίκευση των διαδικασιών.
• Στο άρθρο 23 η παράγραφος 2.1.1 να διαμορφωθεί: «Επιχορήγησης για την κάλυψη της μισθοδοσίας των μονίμων και αορίστου χρόνου υπαλλήλων των Ερευνητικών Κέντρων, την κάλυψη μέρους των επιλέξιμων λειτουργικών τους δαπανών κλπ.»
• Η παρ.2.1.2 του άρθρου 23 υπονοεί ότι η συγχρηματοδότηση από πλευράς ΓΓΕΤΚ των Ευρωπαικών Ανταγωνιστικών Προγραμμάτων ή η χρηματοδότηση προγραμμάτων έρευνας μέσω των Διαρθρωτικών Ταμείων ή του Ταμείου Συνοχής δεν συμπεριλαμβάνεται στον προϋπολογισμό εκτέλεσης των ίδιων των προγραμμάτων όπως γνωρίζαμε μέχρι σήμερα αλλά στην Δημόσια Εθνική Χρηματοδότηση.
• Όπως προκύπτει από τα άρθρα του κεφαλαίου Γ, η κάλυψη της μισθοδοσίας και των λειτουργικών δαπανών των δημόσιων ερευνητικών κέντρων δεν είναι καθόλου εξασφαλισμένη, όχι μόνο γιατί αναφέρεται στην παρ.2 του άρθρου 23 ότι θα καλύπτεται μέρος μόνο των λειτουργικών εξόδων των ΕΚ αλλά και γιατί η εν γένει φιλοσοφία του νόμου είναι μεγάλο μέρος (τουλάχιστον) της χρηματοδότησης των ΕΚ να γίνεται μέσω της προκήρυξης έργων, μελετών και προγραμμάτων εκ μέρους της ΓΓΕΤΚ.
• Είναι απορίας άξιο το γεγονός ότι οδηγοί εφαρμογής προγραμμάτων εισάγονται ως άρθρα νόμου όπως σαφέστατα επιχειρείται να γίνει στο άρθρο 24 και σε μεγάλο μέρος του άρθρου 25.
• Απουσιάζει βεβαίως η οποιαδήποτε αναφορά στην υποστήριξη των ερευνητικών υποδομών, που μέσω συγχρηματοδότησης πολλά Κέντρα έχουν ήδη αρχίσει να εγκαθιστούν.
• Σχετικά με την συμμετοχή των επιχειρήσεων στην χρηματοδότηση, δεν προβλέπεται η δημιουργία ενός μητρώου καινοτομικών επιχειρήσεων που θα εξασφαλίσει σε μεγάλο βαθμό την αποδοτικότητα της επένδυσης.
• Δεν προβλέπεται διαδικασία αξιολόγησης-αποτίμησης των αποτελεσμάτων των ερευνητικών έργων.
• Δεν προβλέπεται διαδικασία αξιολόγησης της ίδιας της ΓΓΕΤΚ ως προς το συντονιστικό ρόλο που αναλαμβάνει.
Κεφάλαιο Γ’ – Ενίσχυση Έρευνας Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Τεχνολογίας (Άρθρα 20-27) • Για την υποστήριξη της ΕΣΕΤΑΚ καθώς και του Σχεδίου Δράσης που αναφέρθηκαν στον Κεφάλαιο Α, εισάγεται ή έννοια της «Δημόσιας Εθνικής Χρηματοδότησης», η οποία δεν παραπέμπει αυτονόητα σε αυτό που ο τίτλος της δηλώνει. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στο άρθρο 23 ως Δημόσια Χρηματοδότηση εννοείται το σύνολο των δαπανών της ΓΓΕΤΚ που διατίθενται για την έρευνα και περιλαμβάνουν συνολικά την επιχορήγηση των ερευνητικών κέντρων, την χρηματοδότηση των ευρωπαϊκών ανταγωνιστικών προγραμμάτων (matching funds), τα κονδύλια από τα Διαρθρωτικά ταμεία της Ε.Ε. ή ανάλογους πόρους καθώς και τα όποια κονδύλια εξασφαλιστούν από τον κρατικό προϋπολογισμό. • Σύμφωνα με το άρθρο 23, μέρος της Δημόσιας Εθνικής Χρηματοδότησης παρέχεται ως επιχορήγηση στα ερευνητικά κέντρα για την κάλυψη μέρους των λειτουργικών εξόδων τους (παρ.2.1.1). Σύμφωνα με τη φιλοσοφία που διέπει το άρθρο 23 η συγκεκριμένη δαπάνη μπορεί να αναπροσαρμόζεται σε σχέση με τις εκάστοτε προτεραιότητες που θέτει η ΓΓΕΤΚ, καθώς αποτελεί μία από τις δράσεις της ΕΣΕΤΑΚ, και δεν συνδέεται με την αναγνώριση οιωνδήποτε ανελαστικών δαπανών (μισθοδοσία και λειτουργικά έξοδα) εκ μέρους των ΕΚ. • Επιπλέον, στο άρθρο 23 γίνεται εμφανής η πρόθεση μεγάλου μέρους της Δημόσιας Χρηματοδότησης να κατευθύνεται στους φορείς μέσω της ανάθεσης ερευνητικών έργων, με την χρηματοδότηση των οποίων θα επιδιώκεται πλέον η υποστήριξη της λειτουργίας των ΕΚ. Για το λόγο αυτό αφιερώνονται στο άρθρο 23 οι επτά από τις εννέα παραγράφους του, όπου περιγράφονται οι διαδικασίες πρόσκλησης αξιολόγησης και ανάθεσης των ερευνητικών έργων από την ΓΓΕΤΚ, ενώ ακολουθούν και άλλα δύο άρθρα (24 και 25) που προχωρούν σε περαιτέρω εξειδίκευση των διαδικασιών. • Στο άρθρο 23 η παράγραφος 2.1.1 να διαμορφωθεί: «Επιχορήγησης για την κάλυψη της μισθοδοσίας των μονίμων και αορίστου χρόνου υπαλλήλων των Ερευνητικών Κέντρων, την κάλυψη μέρους των επιλέξιμων λειτουργικών τους δαπανών κλπ.» • Η παρ.2.1.2 του άρθρου 23 υπονοεί ότι η συγχρηματοδότηση από πλευράς ΓΓΕΤΚ των Ευρωπαικών Ανταγωνιστικών Προγραμμάτων ή η χρηματοδότηση προγραμμάτων έρευνας μέσω των Διαρθρωτικών Ταμείων ή του Ταμείου Συνοχής δεν συμπεριλαμβάνεται στον προϋπολογισμό εκτέλεσης των ίδιων των προγραμμάτων όπως γνωρίζαμε μέχρι σήμερα αλλά στην Δημόσια Εθνική Χρηματοδότηση. • Όπως προκύπτει από τα άρθρα του κεφαλαίου Γ, η κάλυψη της μισθοδοσίας και των λειτουργικών δαπανών των δημόσιων ερευνητικών κέντρων δεν είναι καθόλου εξασφαλισμένη, όχι μόνο γιατί αναφέρεται στην παρ.2 του άρθρου 23 ότι θα καλύπτεται μέρος μόνο των λειτουργικών εξόδων των ΕΚ αλλά και γιατί η εν γένει φιλοσοφία του νόμου είναι μεγάλο μέρος (τουλάχιστον) της χρηματοδότησης των ΕΚ να γίνεται μέσω της προκήρυξης έργων, μελετών και προγραμμάτων εκ μέρους της ΓΓΕΤΚ. • Είναι απορίας άξιο το γεγονός ότι οδηγοί εφαρμογής προγραμμάτων εισάγονται ως άρθρα νόμου όπως σαφέστατα επιχειρείται να γίνει στο άρθρο 24 και σε μεγάλο μέρος του άρθρου 25. • Απουσιάζει βεβαίως η οποιαδήποτε αναφορά στην υποστήριξη των ερευνητικών υποδομών, που μέσω συγχρηματοδότησης πολλά Κέντρα έχουν ήδη αρχίσει να εγκαθιστούν. • Σχετικά με την συμμετοχή των επιχειρήσεων στην χρηματοδότηση, δεν προβλέπεται η δημιουργία ενός μητρώου καινοτομικών επιχειρήσεων που θα εξασφαλίσει σε μεγάλο βαθμό την αποδοτικότητα της επένδυσης. • Δεν προβλέπεται διαδικασία αξιολόγησης-αποτίμησης των αποτελεσμάτων των ερευνητικών έργων. • Δεν προβλέπεται διαδικασία αξιολόγησης της ίδιας της ΓΓΕΤΚ ως προς το συντονιστικό ρόλο που αναλαμβάνει.