• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΑΒΒΑΣ ΣΩΜΑΡΑΚΗΣ, Δάσκαλος' | 28 Νοεμβρίου 2009, 23:01

    Το παρακάτω κείμενο δημοσιεύτηκε στο alfavita.gr το Νοέμβριο του 2007, αλλά νομίζω ότι παραμένει επίκαιρο. Τίτλος: ΠΡΟΣ ΜΙΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ Η μόνη τομή στη διοίκηση της εκπαίδευσης στη μεταπολίτευση έγινε με το σπάσιμο του τριπλού ρόλου του επιθεωρητή (διευθυντής, καθοδηγητής, αξιολογητής) σε Διοικητικό προϊστάμενο και Καθοδηγητικό προϊστάμενο (1). Είναι γεγονός ότι οι λεγόμενες κρίσεις για τα στελέχη της εκπαίδευσης κάθε φορά γίνονται με διαφορετικό νομικό πλαίσιο μια και το προηγούμενο είχε ατέλειες και δημιουργούσε αδικίες, σύμφωνα με τα λεγόμενα των εισηγητών των νέων νομοθετημάτων (2). Έχοντας στο μυαλό μας τη διοικητική δομή της σχολικής μονάδας και των Γραφείων Εκπαίδευσης και χωρίς την ψευδαίσθηση ότι προτείνω κάτι πρωτόγνωρο ή καινοφανές, μια και ακούγονται κατά καιρούς παρόμοιες απόψεις, θα ήθελα να τις συγκεράσω και να τις συμπυκνώσω στα εξής: • Οι διευθυντές εκπαίδευσης να διορίζονται και να είναι στη διάθεση της εκάστοτε κυβέρνησης, όπως ισχύει για τους περιφερειάρχες που είναι στη διάθεση του εκάστοτε υπουργού, για να πάψει το παραμύθι περί αξιοκρατίας και αξιοκρατικής επιλογής. • Τα επιδόματα όλων των στελεχών (διευθυντών, υποδιευθυντών, υπευθύνων ολοημέρου-περιβαλλοντικής-αγωγής υγείας-πολιτιστικών και ό,τι άλλο υπάρχει, καθώς των προϊσταμένων Γραφείων) να καταργηθούν και στη θέση τους να υπάρξει στην παρούσα φάση επίδομα 50€ για κάθε μάχιμο εκπαιδευτικό των σχολείων και μόνο (όχι αποσπασμένοι κλπ.). • Η επιλογή Προϊσταμένων Γραφείων πρέπει να γίνεται με ψηφοφορία όλων των εκπαιδευτικών της εκπαιδευτικής περιφέρειας με απεριόριστο αριθμό υποψηφίων, που θα τηρούν συγκεκριμένα κριτήρια, που θα έχει ορίσει ο κλάδος. • Η επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων πρέπει να γίνεται με ψηφοφορία όλων των εκπαιδευτικών της σχολικής μονάδας με αριθμό υποψηφίων χωρίς περιορισμό, που θα τηρούν συγκεκριμένα κριτήρια, που θα έχει ορίσει ο κλάδος. • Οι παντός είδους υπεύθυνοι να υπάρχουν (χωρίς επίδομα ή έξοδα κίνησης ή οτιδήποτε άλλο) ανά σχολική μονάδα και όχι ανά Δ/νση, με στόχο την πάταξη της γραφειοκρατίας και την πραγματική ανάδειξη των στόχων των προγραμμάτων περιβαλλοντικής, αγωγής υγείας κλπ. • Οι θητείες για όλες τις θέσεις πρέπει να είναι έως δύο συνεχόμενες ή με κενό ανάμεσα στις δύο. Η διάρκεια της κάθε θητείας να παραμείνει τετραετής. Τι θα πετύχουμε με τα παραπάνω; θα πούνε μερικοί. Η απάντηση είναι απλή: Την αξιοπρέπεια μας, για την οποία θα είμαστε υπεύθυνοι πλέον μόνο εμείς και κανένα συμβούλιο επιλογής και το γεγονός ότι ο καθένας θα διαλέγει ή δε θα διαλέγει ένα ρόλο στη διοίκηση που νομίζει ότι του ταιριάζει. (1) Η αξιολόγηση και ο εκφραστής της βρίσκεται σε λανθάνουσα κατάσταση, που είναι και η πιο επικίνδυνη, αλλά δεν είναι υπόθεση του παρόντος κειμένου. (2) Παρεμπιπτόντως στις τελευταίες κρίσεις, για τις οποίες τα παράπονα πάλι εστιάζονται στη βαθμολογία των συνεντεύξεων, ίσως αν η δήλωση των σχολείων γινόταν μετά την τελική βαθμολογία των υποψηφίων, τα ΠΥΣΠΕ να μην «έμπαιναν στον πειρασμό για μαγειρέματα». Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στις πανελλήνιες, που οι μαθητές δηλώνουν σχολές, αφού γνωρίζουν τη βαθμολογία τους.