Σχόλιο (Α)
Στην παράγραφο 3 προτείνεται η προσθήκη των Τεχνολογικών Φορέων:
". . . και όσον αφορά τις ερευνητικές δραστηριότητές τους των Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, των ΜΜΕ και Λοιπών Φορέων της ΓΓΕΤΚ. . ."
Σχόλιο (Β)
Προτείνεται η προσθήκη παραγράφου 9 όπως παρακάτω:
9. Με Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο εκδίδεται μετά από πρόταση των ΥΠΑΙΘ, ΥΠΕΚΑ, ΥΠΟΙΚ, και ΥΔΔΑΔ, καθορίζονται οι στόχοι της εθνικής πολιτικής και στρατηγικής αναφορικά με την ακτινοπροστασία και την ραδιολογική/πυρηνική ασφάλεια, προσδιορίζονται οι ελεγκτικές, εποπτικές, εκτελεστικές και ρυθμιστικές αρμοδιότητες της ΕΕΑΕ, οι αρμοδιότητες ενημέρωσης και επιμόρφωσης, οι σχέσεις με άλλους φορείς της ΕΕΑΕ, και οι διαταξεις που αφορούν τη λειτουργική και προσωπική ανεξαρτησία των μελών του ΔΣ της ΕΕΑΕ, και τις διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλει η ΕΕΑΕ και προσδιορίζεται η διαδικασία νομικής υποστήριξης των μελών του ΔΣ και του προσωπικού της ΕΕΑΕ, τίθενται κανόνες που αφορούν τη μεταβίβαση δικαιώματος υπογραφής ατομικών και διοικητικών/διαχειριστικών πράξεων της ΕΕΑΕ, τη σύσταση επιτροπών και ομάδων εργασίας από την ΕΕΑΕ, τη σύναψη συμβάσεων από την ΕΕΑΕ, τη διαδικασία απόκτησης ή μίσθωσης ακινήτου για τη στέγαση της ΕΕΑΕ, τη διεξαγωγή ερευνών και η συλλογή στοιχείων από την ΕΕΑΕ, και κάθε σχετική λεπτομέρεια. Η ΕΕΑΕ εκδίδει Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας στον οποίον μπορούν να συμπεριληφθούν η διαχείριση και διάθεση των πόρων της.
Αιτιολόγηση σχολίου (Β):
Με την προτεινόμενη παράγραφο 9 παρέχεται η εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση με π.δ. σημαντικών ζητημάτων που άπτονται της λειτουργίας της ΕΕΑΕ.
Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ΕΕΑΕ ως αρμόδιας ρυθμιστικής αρχής βασίζεται σε παλαιές διατάξεις [άρθρο 28 του ν.1733/1987 «Σύσταση της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας», (Α' 171), π.δ. 404/1993 «Οργανισμός της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας» (Α' 173)]. Με το άρθρο 36 του ν.2496/1997 «Ασφαλιστική σύμβαση, τροποποιήσεις της νομοθεσίας για την ιδιωτική ασφάλιση και άλλες διατάξεις» (Α' 87) συμπεριλήφθηκαν στα καθήκοντα της Ε.Ε.Α.Ε. και τα σημαντικά θέματα προστασίας από τις τεχνητά παραγόμενες μη-ιοντίζουσες ακτινοβολίες, χωρίς, ωστόσο, να συμπληρωθούν οι διατάξεις που αφορούν την οργάνωση της λειτουργίας του φορέα.
Υπάρχει επιτακτική, χρονίζουσα ανάγκη βελτίωσης/συμπλήρωσης του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ΕΕΑΕ και εναρμόνισής του με τις σύγχρονες Ευρωπαϊκές και διεθνείς απαιτήσεις αναφορικά με τους κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας των ρυθμιστικών αρχών ακτινοπροστασίας και ραδιολογικής/ πυρηνικής ασφάλειας.
Οι διατάξεις πλήθους πρόσφατων Ευρωπαϊκών Οδηγιών, καθώς και η μεταφορά τους στην εθνική νομοθεσία, (π.χ. το άρθρο 5.2.α. του π.δ. 60/2012, ΦΕΚ 111/Α, ή το άρθρο 6.2.β. του π.δ. 122/2013, ΦΕΚ 177/Α), απαιτούν ρητώς την εξασφάλιση αποτελεσματικής ανεξαρτησίας της αρμόδιας εθνικής ρυθμιστικής αρχής, ώστε να λαμβάνει ανεπηρέαστα τις ρυθμιστικές αποφάσεις. Επιπλέον, απαιτούν την ενδυνάμωση των ρυθμιστικών αρχών, με δυνατότητα επιβολής του νόμου και διασφάλιση των αναγκαίων ανθρώπινων και οικονομικών πόρων, που απαιτούνται για την απρόσκοπτη λειτουργία της ρυθμιστικής αρχής.
Η έκδοση του με την παραπάνω εξουσιοδοτική διάταξη π.δ. θα αποτελέσει μια σημαντική διοικητική μεταρρύθμιση προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης, που ουσιαστικά είναι σε εκκρεμότητα εδώ και αρκετά χρόνια. Επιπλέον, στο π.δ. θα περιλαμβάνεται η δήλωση πολιτικής της χώρας μας αναφορικά με την ασφάλεια έναντι των κινδύνων από ακτινοβολίες, όπως απαιτείται από τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας, καλύπτοντας, έτσι, ένα κενό της εθνικής νομοθεσίας.
Σχόλιο (Α) Στην παράγραφο 3 προτείνεται η προσθήκη των Τεχνολογικών Φορέων: ". . . και όσον αφορά τις ερευνητικές δραστηριότητές τους των Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, των ΜΜΕ και Λοιπών Φορέων της ΓΓΕΤΚ. . ." Σχόλιο (Β) Προτείνεται η προσθήκη παραγράφου 9 όπως παρακάτω: 9. Με Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο εκδίδεται μετά από πρόταση των ΥΠΑΙΘ, ΥΠΕΚΑ, ΥΠΟΙΚ, και ΥΔΔΑΔ, καθορίζονται οι στόχοι της εθνικής πολιτικής και στρατηγικής αναφορικά με την ακτινοπροστασία και την ραδιολογική/πυρηνική ασφάλεια, προσδιορίζονται οι ελεγκτικές, εποπτικές, εκτελεστικές και ρυθμιστικές αρμοδιότητες της ΕΕΑΕ, οι αρμοδιότητες ενημέρωσης και επιμόρφωσης, οι σχέσεις με άλλους φορείς της ΕΕΑΕ, και οι διαταξεις που αφορούν τη λειτουργική και προσωπική ανεξαρτησία των μελών του ΔΣ της ΕΕΑΕ, και τις διοικητικές κυρώσεις που επιβάλλει η ΕΕΑΕ και προσδιορίζεται η διαδικασία νομικής υποστήριξης των μελών του ΔΣ και του προσωπικού της ΕΕΑΕ, τίθενται κανόνες που αφορούν τη μεταβίβαση δικαιώματος υπογραφής ατομικών και διοικητικών/διαχειριστικών πράξεων της ΕΕΑΕ, τη σύσταση επιτροπών και ομάδων εργασίας από την ΕΕΑΕ, τη σύναψη συμβάσεων από την ΕΕΑΕ, τη διαδικασία απόκτησης ή μίσθωσης ακινήτου για τη στέγαση της ΕΕΑΕ, τη διεξαγωγή ερευνών και η συλλογή στοιχείων από την ΕΕΑΕ, και κάθε σχετική λεπτομέρεια. Η ΕΕΑΕ εκδίδει Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας στον οποίον μπορούν να συμπεριληφθούν η διαχείριση και διάθεση των πόρων της. Αιτιολόγηση σχολίου (Β): Με την προτεινόμενη παράγραφο 9 παρέχεται η εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση με π.δ. σημαντικών ζητημάτων που άπτονται της λειτουργίας της ΕΕΑΕ. Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ΕΕΑΕ ως αρμόδιας ρυθμιστικής αρχής βασίζεται σε παλαιές διατάξεις [άρθρο 28 του ν.1733/1987 «Σύσταση της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας», (Α' 171), π.δ. 404/1993 «Οργανισμός της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας» (Α' 173)]. Με το άρθρο 36 του ν.2496/1997 «Ασφαλιστική σύμβαση, τροποποιήσεις της νομοθεσίας για την ιδιωτική ασφάλιση και άλλες διατάξεις» (Α' 87) συμπεριλήφθηκαν στα καθήκοντα της Ε.Ε.Α.Ε. και τα σημαντικά θέματα προστασίας από τις τεχνητά παραγόμενες μη-ιοντίζουσες ακτινοβολίες, χωρίς, ωστόσο, να συμπληρωθούν οι διατάξεις που αφορούν την οργάνωση της λειτουργίας του φορέα. Υπάρχει επιτακτική, χρονίζουσα ανάγκη βελτίωσης/συμπλήρωσης του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της ΕΕΑΕ και εναρμόνισής του με τις σύγχρονες Ευρωπαϊκές και διεθνείς απαιτήσεις αναφορικά με τους κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας των ρυθμιστικών αρχών ακτινοπροστασίας και ραδιολογικής/ πυρηνικής ασφάλειας. Οι διατάξεις πλήθους πρόσφατων Ευρωπαϊκών Οδηγιών, καθώς και η μεταφορά τους στην εθνική νομοθεσία, (π.χ. το άρθρο 5.2.α. του π.δ. 60/2012, ΦΕΚ 111/Α, ή το άρθρο 6.2.β. του π.δ. 122/2013, ΦΕΚ 177/Α), απαιτούν ρητώς την εξασφάλιση αποτελεσματικής ανεξαρτησίας της αρμόδιας εθνικής ρυθμιστικής αρχής, ώστε να λαμβάνει ανεπηρέαστα τις ρυθμιστικές αποφάσεις. Επιπλέον, απαιτούν την ενδυνάμωση των ρυθμιστικών αρχών, με δυνατότητα επιβολής του νόμου και διασφάλιση των αναγκαίων ανθρώπινων και οικονομικών πόρων, που απαιτούνται για την απρόσκοπτη λειτουργία της ρυθμιστικής αρχής. Η έκδοση του με την παραπάνω εξουσιοδοτική διάταξη π.δ. θα αποτελέσει μια σημαντική διοικητική μεταρρύθμιση προς την κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης, που ουσιαστικά είναι σε εκκρεμότητα εδώ και αρκετά χρόνια. Επιπλέον, στο π.δ. θα περιλαμβάνεται η δήλωση πολιτικής της χώρας μας αναφορικά με την ασφάλεια έναντι των κινδύνων από ακτινοβολίες, όπως απαιτείται από τα διεθνή πρότυπα ασφαλείας, καλύπτοντας, έτσι, ένα κενό της εθνικής νομοθεσίας.