Εύστοχα σχόλια από συνάδελφο που έχει υπηρετήσει για χρόνια στις δομές της ΕΑΕ:
1. Οι ΠΕ71, ΠΕ61 αποδεικνύονται αρκετά αποτελεσματικοί ως ειδικοί παιδαγωγοί, πράγμα που σημαίνει ότι κάνουν καλή δουλειά οι ειδικοί παιδαγωγοί καθηγητές τους (ΠΕ70, ΠΕ60) με εξειδίκευση στην ΕΑΕ (μεταπτυχιακοί ή και διδάκτορες).
2. Στο άρθρο 22 και στην αναφορά στα ακαδημαϊκά κριτήρια δε γίνεται λόγος για ισοτιμία πτυχίων των ΠΕ71, ΠΕ61, γιατί πολύ απλά αυτή η πανεπιστημιακού επιπέδου ειδικότητα αποτελεί ελληνική πρωτοτυπία. Στις άλλες ευρωπαϊκές και όχι μόνο χώρες ειδικοί παιδαγωγοί είναι οι παιδαγωγοί με μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην ΕΑΕ. Κατ’ αναλογία θα πρέπει να περιμένουμε την ίδρυση πανεπιστημιακών τμημάτων που θα βγάζουν απ’ ευθείας σχολικούς ψυχολόγους, γυναικολόγους …
Η δημιουργία των τμημάτων αυτών ήταν αποτέλεσμα της αδυναμίας των ελληνικών πανεπιστημίων να οργανώσουν και να λειτουργήσουν μεταπτυχιακά προγράμματα για την εξειδίκευση του απαραίτητου αριθμού ειδικών παιδαγωγών. Με το άρθρο 22 η στρέβλωση αυτή αποκτά νομική υπόσταση, ερχόμενη σε σύγκρουση με τα ισχύοντα σε όλο σχεδόν τον πολιτισμένο κόσμο.
3. Η κατάταξη των διπλωματούχων ειδικών παιδαγωγών (ΠΕ70, ΠΕ60 με μεταπτυχιακό ή και διδακτορικό), μετά τους ΠΕ71, ΠΕ61 δημιουργεί ένα πρωτότυπο νομικό, ηθικό και παιδαγωγικό παράδοξο. Καθηγητής ΕΑΕ (ΠΕ70 ή ΠΕ60), των ΠΕ71, ΠΕ61, που θα θελήσει ή θα αναγκαστεί να εργαστεί σε δομή ΕΑΕ της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως αναπληρωτής , θα τοποθετηθεί στον πίνακα μετά τους φοιτητές του.
4. Στα τμήματα ένταξης σκοπός είναι η βοήθεια των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (κυρίως στη γλώσσα και στα μαθηματικά για το Δημοτικό), για ένα χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν λειτουργικά στην τάξη και στο καθημερινό πρόγραμμα. Είναι προφανές ότι ο καλύτερος δάσκαλος για την περίπτωση αυτή είναι ο ΠΕ70, ΠΕ60 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ, αφού και το πρόγραμμα της τάξης γνωρίζει και γνώσεις για εξειδικευμένη βοήθεια του μαθητή κατέχει.
Τα ίδια περίπου ισχύουν και στις περιπτώσεις παράλληλες στήριξης με διαφορετικού είδους ιδιαιτερότητες των μαθητών.
Και στις δύο περιπτώσεις, εάν υπάρχουν οι προϋποθέσεις που προβλέπει ο νόμος για το είδος και τη δυσκολία των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, αντικειμενικά καταλληλότερος είναι ο ειδικός παιδαγωγός ΠΕ70, ΠΕ60.
5. Μπορεί κανείς να υποθέσει ότι για να «σταθούν» οι διατάξεις του νομοσχεδίου, που προτάσσουν κατόχους πανεπιστημιακών πτυχίων ΕΑΕ, έναντι διπλωματούχων παιδαγωγών ΕΑΕ, προηγήθηκε, μεταξύ άλλων συστηματική κατασυκοφάντηση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων ΕΑΕ, μέσω ιστοσελίδων εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος και ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης, χαρακτηρίζοντας τα πανεπιστήμια ως βιομηχανίες μεταπτυχιακών. Παρά την εκκωφαντική σιωπή των ακαδημαϊκών δασκάλων, στην απαράδεκτη αυτή κατάσταση, κάθε ευνομούμενη πολιτεία θα προχωρούσε σε διερεύνηση των τυχόν καταγγελιών και θα ζητούσε αξιολόγηση ή επαναξιολόγηση των προγραμμάτων και δε θα νομοθετούσε (εάν και εφόσον έγινε κάτι τέτοιο) υπό την πίεση «κουτσομπολιών».
6. Η απαξίωση των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών, όπως αυτή αναδεικνύεται από το συγκεκριμένο νόμο έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική, που μέσω του προγράμματος δια βίου εκπαίδευσης, προωθεί την εξειδίκευση και χρηματοδοτεί εδώ και χρόνια μεγάλο αριθμό μεταπτυχιακών προγραμμάτων των ελληνικών πανεπιστημίων.
7. Εάν κάπου θα έπρεπε να εργάζονται αποκλειστικά εκπαιδευτικοί ΠΕ71, ΠΕ61 αυτά είναι τα ειδικά σχολεία, όπου τα θέματα γενικής αγωγής και εκπαίδευσης έχουν μικρότερη σημασία και οι προτεραιότητες είναι πολύ διαφορετικές από αυτές του γενικού σχολείου.
Εύστοχα σχόλια από συνάδελφο που έχει υπηρετήσει για χρόνια στις δομές της ΕΑΕ: 1. Οι ΠΕ71, ΠΕ61 αποδεικνύονται αρκετά αποτελεσματικοί ως ειδικοί παιδαγωγοί, πράγμα που σημαίνει ότι κάνουν καλή δουλειά οι ειδικοί παιδαγωγοί καθηγητές τους (ΠΕ70, ΠΕ60) με εξειδίκευση στην ΕΑΕ (μεταπτυχιακοί ή και διδάκτορες). 2. Στο άρθρο 22 και στην αναφορά στα ακαδημαϊκά κριτήρια δε γίνεται λόγος για ισοτιμία πτυχίων των ΠΕ71, ΠΕ61, γιατί πολύ απλά αυτή η πανεπιστημιακού επιπέδου ειδικότητα αποτελεί ελληνική πρωτοτυπία. Στις άλλες ευρωπαϊκές και όχι μόνο χώρες ειδικοί παιδαγωγοί είναι οι παιδαγωγοί με μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην ΕΑΕ. Κατ’ αναλογία θα πρέπει να περιμένουμε την ίδρυση πανεπιστημιακών τμημάτων που θα βγάζουν απ’ ευθείας σχολικούς ψυχολόγους, γυναικολόγους … Η δημιουργία των τμημάτων αυτών ήταν αποτέλεσμα της αδυναμίας των ελληνικών πανεπιστημίων να οργανώσουν και να λειτουργήσουν μεταπτυχιακά προγράμματα για την εξειδίκευση του απαραίτητου αριθμού ειδικών παιδαγωγών. Με το άρθρο 22 η στρέβλωση αυτή αποκτά νομική υπόσταση, ερχόμενη σε σύγκρουση με τα ισχύοντα σε όλο σχεδόν τον πολιτισμένο κόσμο. 3. Η κατάταξη των διπλωματούχων ειδικών παιδαγωγών (ΠΕ70, ΠΕ60 με μεταπτυχιακό ή και διδακτορικό), μετά τους ΠΕ71, ΠΕ61 δημιουργεί ένα πρωτότυπο νομικό, ηθικό και παιδαγωγικό παράδοξο. Καθηγητής ΕΑΕ (ΠΕ70 ή ΠΕ60), των ΠΕ71, ΠΕ61, που θα θελήσει ή θα αναγκαστεί να εργαστεί σε δομή ΕΑΕ της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως αναπληρωτής , θα τοποθετηθεί στον πίνακα μετά τους φοιτητές του. 4. Στα τμήματα ένταξης σκοπός είναι η βοήθεια των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (κυρίως στη γλώσσα και στα μαθηματικά για το Δημοτικό), για ένα χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να μπορέσουν να ενταχθούν λειτουργικά στην τάξη και στο καθημερινό πρόγραμμα. Είναι προφανές ότι ο καλύτερος δάσκαλος για την περίπτωση αυτή είναι ο ΠΕ70, ΠΕ60 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ, αφού και το πρόγραμμα της τάξης γνωρίζει και γνώσεις για εξειδικευμένη βοήθεια του μαθητή κατέχει. Τα ίδια περίπου ισχύουν και στις περιπτώσεις παράλληλες στήριξης με διαφορετικού είδους ιδιαιτερότητες των μαθητών. Και στις δύο περιπτώσεις, εάν υπάρχουν οι προϋποθέσεις που προβλέπει ο νόμος για το είδος και τη δυσκολία των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, αντικειμενικά καταλληλότερος είναι ο ειδικός παιδαγωγός ΠΕ70, ΠΕ60. 5. Μπορεί κανείς να υποθέσει ότι για να «σταθούν» οι διατάξεις του νομοσχεδίου, που προτάσσουν κατόχους πανεπιστημιακών πτυχίων ΕΑΕ, έναντι διπλωματούχων παιδαγωγών ΕΑΕ, προηγήθηκε, μεταξύ άλλων συστηματική κατασυκοφάντηση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων ΕΑΕ, μέσω ιστοσελίδων εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος και ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης, χαρακτηρίζοντας τα πανεπιστήμια ως βιομηχανίες μεταπτυχιακών. Παρά την εκκωφαντική σιωπή των ακαδημαϊκών δασκάλων, στην απαράδεκτη αυτή κατάσταση, κάθε ευνομούμενη πολιτεία θα προχωρούσε σε διερεύνηση των τυχόν καταγγελιών και θα ζητούσε αξιολόγηση ή επαναξιολόγηση των προγραμμάτων και δε θα νομοθετούσε (εάν και εφόσον έγινε κάτι τέτοιο) υπό την πίεση «κουτσομπολιών». 6. Η απαξίωση των μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών, όπως αυτή αναδεικνύεται από το συγκεκριμένο νόμο έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική, που μέσω του προγράμματος δια βίου εκπαίδευσης, προωθεί την εξειδίκευση και χρηματοδοτεί εδώ και χρόνια μεγάλο αριθμό μεταπτυχιακών προγραμμάτων των ελληνικών πανεπιστημίων. 7. Εάν κάπου θα έπρεπε να εργάζονται αποκλειστικά εκπαιδευτικοί ΠΕ71, ΠΕ61 αυτά είναι τα ειδικά σχολεία, όπου τα θέματα γενικής αγωγής και εκπαίδευσης έχουν μικρότερη σημασία και οι προτεραιότητες είναι πολύ διαφορετικές από αυτές του γενικού σχολείου.