Μια παρατήρηση για ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και αφορούν το προσωπικό ειδικής αγωγής
Η επιχειρούμενη ρύθμιση των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής δημιουργεί απορίες και φαίνεται να περιλαμβάνει αντιπαιδαγω-γικά και αντιεπιστημονικά στοιχεία.
Η υπόθεση αυτή τεκμηριώνεται ως εξής. Η απ’ ευθείας ειδίκευση στην ειδική αγωγή (Τμήμα Ει-δικής Αγωγής Βόλου), αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία. Σε καμιά χώρα δε υπάρχει το μοντέλο αυτό. Παντού, οι εκπαιδευτικοί απο-κτούν πρώτα τη γνώση που απαιτείται για τη γενική εκπαίδευση και ύστερα, με επιμορφωτικά ή μεταπτυχιακά προγράμματα, εξειδικεύονται στην ειδική αγωγή. Κι αυτό γιατί ο εκπαιδευτικός πρέπει να ξέρει το «κανονικό» και πάνω εκεί να εποικοδομήσει το «εξειδικευμένο». Μόνο έτσι θα μπορεί να διακρίνει τις ιδιαιτερότητες, τις δυσκολίες και τις ειδικές ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Αν αυτό που γίνεται σήμερα στον τόπο μας ήταν σωστό, τότε γιατί ο γιατρός να μην γίνεται κατ’ ευθείαν χειρούργος ή καρδιολόγος … κ.λπ; Να είναι άραγε λάθος το πρόγραμμα σπουδών της ιατρικής σχολής;
Αλλά αν αυτό είναι λανθασμένη εκπαιδευτική τακτική, το θέμα του Πανεπιστημίου της Μακεδονίας έχει μια επιπλέον αδυναμία. Η ειδική αγωγή δεν είναι βασικές σπουδές. Η ειδική αγωγή είναι απλά κατεύθυνση. Και όμως οι απόφοιτοι του Πανεπιστημίου της
Μακεδονίας «βαφτίζονται» εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής και προτάσσονται μάλιστα των αποφοίτων των Παιδαγωγικών Τμη-μάτων με επιπλέον ειδίκευση, με δύο έτη συστηματικές σπου-δές στην ειδική αγωγή.
1. Με βάση τη σημερινή κατάσταση, μια λογική και ταυτόχρονα επιστημονικά τεκμηριωμένη ταξινόμηση του προσωπικού της ειδικής αγωγής μπορεί να περιλαμβάνει τις ακόλουθες κατηγο-ρίες:
2α. Εκπαιδευτικοί με (i) πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος και 2/ετή μετεκπαίδευση στην ειδική αγωγή (ii) πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος και μεταπτυχιακό τίτλο (masters/διδακτορικό) ημεδα-πής ή αλλοδαπής στην ειδική αγωγή.
Αν λάβουμε υπόψη και την προϋπηρεσία που έχουν οι εκπαι-δευτικοί της παραγράφου 2α (i) και (ii), η οποία αποτελεί πολύτιμη εμπειρία, τότε ενισχύεται η άποψη ότι αυτοί πρέπει να προηγούνται των άλλων.
β. Εκπαιδευτικοί με πτυχίο Τμήματος Ειδικής Αγωγής Βόλου.
γ. Εκπαιδευτικοί με πτυχίο Πανεπιστημίου Μακεδονίας και κατεύ-θυνση ειδικής αγωγής.
Για την περίπτωση (γ) ίσως θα πρέπει να προβλεφτεί και κάποιο επι-πλέον μέτρο, π.χ. παρακολούθηση και άσκηση του υποψήφιου για διορισμό σε θέση ειδικής αγωγής, για ένα έτος σε δομή ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Αυτή πρέπει να είναι και η κατάταξή του προσωπικού εαε, με ανά-λογη μοριοδότηση, σε ό,τι αφορά τις μεταβολές του –διορισμοί, μετα-θέσεις, προαγωγές … κ.λπ.
Ελπίζω να δημοσιευτεί
Μια παρατήρηση για ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και αφορούν το προσωπικό ειδικής αγωγής Η επιχειρούμενη ρύθμιση των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής δημιουργεί απορίες και φαίνεται να περιλαμβάνει αντιπαιδαγω-γικά και αντιεπιστημονικά στοιχεία. Η υπόθεση αυτή τεκμηριώνεται ως εξής. Η απ’ ευθείας ειδίκευση στην ειδική αγωγή (Τμήμα Ει-δικής Αγωγής Βόλου), αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία. Σε καμιά χώρα δε υπάρχει το μοντέλο αυτό. Παντού, οι εκπαιδευτικοί απο-κτούν πρώτα τη γνώση που απαιτείται για τη γενική εκπαίδευση και ύστερα, με επιμορφωτικά ή μεταπτυχιακά προγράμματα, εξειδικεύονται στην ειδική αγωγή. Κι αυτό γιατί ο εκπαιδευτικός πρέπει να ξέρει το «κανονικό» και πάνω εκεί να εποικοδομήσει το «εξειδικευμένο». Μόνο έτσι θα μπορεί να διακρίνει τις ιδιαιτερότητες, τις δυσκολίες και τις ειδικές ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Αν αυτό που γίνεται σήμερα στον τόπο μας ήταν σωστό, τότε γιατί ο γιατρός να μην γίνεται κατ’ ευθείαν χειρούργος ή καρδιολόγος … κ.λπ; Να είναι άραγε λάθος το πρόγραμμα σπουδών της ιατρικής σχολής; Αλλά αν αυτό είναι λανθασμένη εκπαιδευτική τακτική, το θέμα του Πανεπιστημίου της Μακεδονίας έχει μια επιπλέον αδυναμία. Η ειδική αγωγή δεν είναι βασικές σπουδές. Η ειδική αγωγή είναι απλά κατεύθυνση. Και όμως οι απόφοιτοι του Πανεπιστημίου της Μακεδονίας «βαφτίζονται» εκπαιδευτικοί ειδικής αγωγής και προτάσσονται μάλιστα των αποφοίτων των Παιδαγωγικών Τμη-μάτων με επιπλέον ειδίκευση, με δύο έτη συστηματικές σπου-δές στην ειδική αγωγή. 1. Με βάση τη σημερινή κατάσταση, μια λογική και ταυτόχρονα επιστημονικά τεκμηριωμένη ταξινόμηση του προσωπικού της ειδικής αγωγής μπορεί να περιλαμβάνει τις ακόλουθες κατηγο-ρίες: 2α. Εκπαιδευτικοί με (i) πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος και 2/ετή μετεκπαίδευση στην ειδική αγωγή (ii) πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος και μεταπτυχιακό τίτλο (masters/διδακτορικό) ημεδα-πής ή αλλοδαπής στην ειδική αγωγή. Αν λάβουμε υπόψη και την προϋπηρεσία που έχουν οι εκπαι-δευτικοί της παραγράφου 2α (i) και (ii), η οποία αποτελεί πολύτιμη εμπειρία, τότε ενισχύεται η άποψη ότι αυτοί πρέπει να προηγούνται των άλλων. β. Εκπαιδευτικοί με πτυχίο Τμήματος Ειδικής Αγωγής Βόλου. γ. Εκπαιδευτικοί με πτυχίο Πανεπιστημίου Μακεδονίας και κατεύ-θυνση ειδικής αγωγής. Για την περίπτωση (γ) ίσως θα πρέπει να προβλεφτεί και κάποιο επι-πλέον μέτρο, π.χ. παρακολούθηση και άσκηση του υποψήφιου για διορισμό σε θέση ειδικής αγωγής, για ένα έτος σε δομή ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Αυτή πρέπει να είναι και η κατάταξή του προσωπικού εαε, με ανά-λογη μοριοδότηση, σε ό,τι αφορά τις μεταβολές του –διορισμοί, μετα-θέσεις, προαγωγές … κ.λπ. Ελπίζω να δημοσιευτεί