Διαβάζοντας την πρόταση για νέο νόμο και από την εμπειρία που έχω στην ειδική αγωγή θα ήθελα να τοποθετηθώ σχετικά με την αλλαγή του νομού σε σχέση με την αυτόνομη διαβίωση, ως εργαστήριο και ένταξη του ως μάθημα στην προπαρασκευαστική τάξη.
Ο βασικός σκοπός της ειδικής αγωγής είναι η ενσωμάτωση/συμπερίληψη του μαθητή στο κανονικό σχολείο και κατ’ επέκταση στην κοινωνία η οποία διέπεται από κανόνες. Βασικός στόχος είναι η αυτονομία και η αυτοεξυπηρέτηση του μαθητή, ώστε αυτός να ανεξαρτητοποιηθεί. Αυτό υποστηρίζουν συνάδελφοι στο Ειδικό Σχολείο σε όλες τις βαθμίδες και ισχυροποιείται και από την γνώμη Σύμβουλων Ειδικής Αγωγής στις διάφορες επιμορφώσεις.
Η Αυτόνομη Διαβίωση κατά την γνώμη μου θα πρέπει να συνεχίζεται καθ’ όλη την διάρκεια της φοίτησης των μαθητών στα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. διότι δεν είναι δυνατή η κατάκτηση των δεξιοτήτων της Αυτόνομης Διαβίωσης, καθώς επίσης θέλει διαρκή επανάληψη, επειδή όπως έχει παρατηρηθεί, ο μαθητής μπορεί να παλινδρομήσει αν δεν υπάρχει συνεχής ανατροφοδότηση. Θεωρώ λοιπόν, με βάση τα παραπάνω ότι η εκμάθηση των δεξιοτήτων αυτών δεν θα πρέπει να περιορίζεται μόνο σε ένα έτος και μόνο στην προπαρασκευαστική τάξη αλλά σε κάθε σχολικό έτος, να περιλαμβάνεται ένας ικανός αριθμός ωρών για Αυτόνομη Διαβίωση, ώστε να συντηρεί και να προσθέτει νέες δεξιότητες στην ήδη κατακτημένη γνώση.
Θα πρέπει η διαδικασία αυτή να συνεχίζεται ακόμη και μετά την αποφοίτηση του παιδιού καθώς τα παιδιά αυτά στην συνέχεια μπορούν να διαμένουν είτε μόνα τους είτε σε φορείς που τα φιλοξενούν με την λιγότερη δυνατή υποστήριξη αφού θα έχουν κατακτήσει δεξιότητες αυτονόμησης.
Οι ενότητες που διδάσκονται στην Αυτόνομη Διαβίωση είναι πολλές, ενδεικτικά αναφέρουμε τις ακόλουθες:
¤ Ατομική Υγιεινή
¤ Σίτιση
¤ Υγιεινή χώρου και κουζίνας
¤ Προετοιμασία απλών γευμάτων
¤ Ένδυση
¤ Κοινωνικές δεξιότητες
Με βάση τα παραπάνω, είναι αυτονόητο ότι ένας τόσος μεγάλος όγκος πληροφοριών δεν μπορεί να διδαχθεί μέσα σε ένα σχολικό έτος αλλά απαιτείται το πρόγραμμα εκμαθήσης των δεξιοτήτων της Αυτόνομης Διαβίωσης να συνεχίζεται στο σύνολο της φοίτησης του μαθητή.
Διαβάζοντας την πρόταση για νέο νόμο και από την εμπειρία που έχω στην ειδική αγωγή θα ήθελα να τοποθετηθώ σχετικά με την αλλαγή του νομού σε σχέση με την αυτόνομη διαβίωση, ως εργαστήριο και ένταξη του ως μάθημα στην προπαρασκευαστική τάξη. Ο βασικός σκοπός της ειδικής αγωγής είναι η ενσωμάτωση/συμπερίληψη του μαθητή στο κανονικό σχολείο και κατ’ επέκταση στην κοινωνία η οποία διέπεται από κανόνες. Βασικός στόχος είναι η αυτονομία και η αυτοεξυπηρέτηση του μαθητή, ώστε αυτός να ανεξαρτητοποιηθεί. Αυτό υποστηρίζουν συνάδελφοι στο Ειδικό Σχολείο σε όλες τις βαθμίδες και ισχυροποιείται και από την γνώμη Σύμβουλων Ειδικής Αγωγής στις διάφορες επιμορφώσεις. Η Αυτόνομη Διαβίωση κατά την γνώμη μου θα πρέπει να συνεχίζεται καθ’ όλη την διάρκεια της φοίτησης των μαθητών στα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. διότι δεν είναι δυνατή η κατάκτηση των δεξιοτήτων της Αυτόνομης Διαβίωσης, καθώς επίσης θέλει διαρκή επανάληψη, επειδή όπως έχει παρατηρηθεί, ο μαθητής μπορεί να παλινδρομήσει αν δεν υπάρχει συνεχής ανατροφοδότηση. Θεωρώ λοιπόν, με βάση τα παραπάνω ότι η εκμάθηση των δεξιοτήτων αυτών δεν θα πρέπει να περιορίζεται μόνο σε ένα έτος και μόνο στην προπαρασκευαστική τάξη αλλά σε κάθε σχολικό έτος, να περιλαμβάνεται ένας ικανός αριθμός ωρών για Αυτόνομη Διαβίωση, ώστε να συντηρεί και να προσθέτει νέες δεξιότητες στην ήδη κατακτημένη γνώση. Θα πρέπει η διαδικασία αυτή να συνεχίζεται ακόμη και μετά την αποφοίτηση του παιδιού καθώς τα παιδιά αυτά στην συνέχεια μπορούν να διαμένουν είτε μόνα τους είτε σε φορείς που τα φιλοξενούν με την λιγότερη δυνατή υποστήριξη αφού θα έχουν κατακτήσει δεξιότητες αυτονόμησης. Οι ενότητες που διδάσκονται στην Αυτόνομη Διαβίωση είναι πολλές, ενδεικτικά αναφέρουμε τις ακόλουθες: ¤ Ατομική Υγιεινή ¤ Σίτιση ¤ Υγιεινή χώρου και κουζίνας ¤ Προετοιμασία απλών γευμάτων ¤ Ένδυση ¤ Κοινωνικές δεξιότητες Με βάση τα παραπάνω, είναι αυτονόητο ότι ένας τόσος μεγάλος όγκος πληροφοριών δεν μπορεί να διδαχθεί μέσα σε ένα σχολικό έτος αλλά απαιτείται το πρόγραμμα εκμαθήσης των δεξιοτήτων της Αυτόνομης Διαβίωσης να συνεχίζεται στο σύνολο της φοίτησης του μαθητή.