Επίσημη θέση ΣΑΤΕΑ:
Ο σχολιασμός του συγκεκριμένου άρθρου πρέπει να γίνει σε συνδυασμό με το σχολιασμό του άρθρου 27 για τη μετεκπαίδευση-επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Στο άρθρο 20, παρ.1.1 και 1.3 «διορθώνεται» σε σχέση με το ν.3699/2008 η ένταξη στους κλάδους ΠΕ61 και ΠΕ71. Η ένταξη γίνεται, επιτέλους, με έναν ενιαίο τρόπο και έχει ως βασική προϋπόθεση (ένταξης) το βασικό πτυχίο ειδικής αγωγής.
Ταυτόχρονα, όμως, στο ίδιο άρθρο (παρ.1.2 και 1.4) δημιουργούνται τελικά κλάδοι ΠΕ60.50 και ΠΕ70.50. Μπορεί μ’ αυτόν τον τρόπο ν’ αποσαφηνίζεται το νομοθετικό πλαίσιο του ν.3699/2008, αλλά οι δύο νεοσύστατοι κλάδοι έρχονται σε αντίθεση με το άρθρο 16 παρ.1 του ιδίου σχεδίου νόμου, όπου αναφέρει ρητά ότι:
«Η στελέχωση των ΣΜΕΑΕ, των ΤΕ, των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι κατόπιν γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ γίνεται από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με σπουδές στην ΕΑΕ, οι οποίοι τοποθετούνται με τα ισχύοντα κριτήρια της γενικής εκπαίδευσης με μετάθεση, διορισμό, απόσπαση ή αναπλήρωση» (η υπογράμμιση δική μας).
Οι κλάδοι ΠΕ70.50 και ΠΕ60.50 περιλαμβάνουν και άτομα χωρίς σπουδές στην ειδική αγωγή π.χ. τριετή προϋπηρεσία κ.α. Ακόμη, οι σπουδές που έχουν μπορεί να αφορούν αποκλειστικά την έρευνα (π.χ. διδακτορικό) και να μην έχουν τη μορφή «μετεκπαίδευσης» στην ΕΑΕ π.χ. μεταπτυχιακό στη σχολική ψυχολογία.
Πολιτικά, ο νομοθέτης προσπαθεί να «χωρέσει» σ’ έναν κλάδο όσους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς έχουν κατά καιρούς εργαστεί στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, εκτός των ΠΕ71-ΠΕ61 που έχουν βασικό τίτλο σπουδών.
Ως ΣΑΤΕΑ:
- Θεωρούμε ότι οι κλάδοι Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης ΠΕ κατοχυρώνονται νομοθετικά με βάση το βασικό τίτλο σπουδών. Παραθέτουμε εδώ αυτούσια τη νομοθεσία για το Προσοντολόγιο των Δημοσίων Υπαλλήλων, το άρθρο 3 του Π.Δ. 50/2001 (ΦΕΚ 39Α΄), όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε πρόσφατα με τα Π.Δ/τα 347/2003 (315Α΄), 44/2005 (63Α΄), 116/2006 (115Α΄) και 146/2007 (185Α΄), καθώς και με τους Ν. 4115/2013 (24Α΄) και 4148/2013 (99Α΄).
1. Για τους κλάδους ΠΕ μιας ή περισσοτέρων ειδικοτήτων των οποίων η
ονομασία είναι ίδια με την ονομασία πτυχίου ή διπλώματος ΑΕΙ, προσόν διορισμού
ορίζεται το ομώνυμο, κατά ειδικότητα, πτυχίο ή δίπλωμα ΑΕΙ της ημεδαπής ή
ισότιμο αντίστοιχης ειδικότητας σχολών της αλλοδαπής.
2. Στην περίπτωση κλάδου ή ειδικότητας για την οποία το οριζόμενο από
την προηγούμενη παράγραφο πτυχίο ή δίπλωμα δεν παρέχεται από ΑΕΙ ημεδαπής,
ως προσόν διορισμού γίνεται δεκτό το συναφούς ονομασίας πτυχίο ή δίπλωμα ΑΕΙ
της ημεδαπής, ή το ομώνυμο ή συναφούς ονομασίας ισότιμο πτυχίο ή δίπλωμα σχολών της αλλοδαπής.
Αξίζει, ακόμα, κάποιος εκπαιδευτικός να κοιτάξει την τελευταία εγκύκλιο πρόσληψης ωρομίσθιων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχολικού έτους 2013-2014, που δημοσιεύτηκε στις 9.8.2013 (Αρ. Πρωτ. 111192/Δ1) και ειδικότερα το Παράρτημα ΙΙ: Απαραίτητα Τυπικά Προσόντα και το Υποπαράρτημα Α: Τυπικά προσόντα ένταξης στους εκπαιδευτικούς κλάδους. Εκεί θα δει ότι οι κλάδοι της εκπαίδευσης ΠΕ ορίζονται με βάση το πτυχίο.
Γι’ αυτό το λόγο πιστεύουμε ότι όλοι οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί ΠΕ70-ΠΕ60 πρέπει να διατηρηθούν στον κλάδο τους και με την ονομασία τους. Τονίζουμε –για ν’ αποφύγουμε παρεξηγήσεις- ότι νομικά αυτή η πρόταση δε σημαίνει πως π.χ. οι εκπαιδευτικοί ΠΕ70-ΠΕ60 δεν μπορούν να πάρουν μετάθεση ή απόσπαση ή να προσληφθούν ως αναπληρωτές, για να εργαστούν στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (άλλωστε οι θέσεις έχουν μετονομαστεί σε ΠΕ71-ΠΕ61 από το 2011 - Ν.3966/2011, άρθρο 56, παρ.1). Οι θέσεις μετονομάστηκαν σε ΠΕ71-ΠΕ61 για να μπορέσει να διεξαχθεί διαγωνισμός ΑΣΕΠ Ειδικής Αγωγής για τους κλάδους ΠΕ71-ΠΕ61 (χωρίς θέσεις δεν γίνεται νομοθετικά).
Δε θεωρούμε τη δημόσια και δωρεάν διετή μετεκπαίδευση, που έγινε στα Διδασκαλεία (και κακώς καταργήθηκε), ως ισότιμη και αντίστοιχη: α) με τους διδακτορικούς τίτλους (το διδακτορικό αποτελεί στην ουσία έρευνα και όχι μετεκπαίδευση), β) με την πληθώρα των μεταπτυχιακών τίτλων ειδικής αγωγής, για τα οποία θα πρέπει να υπάρξει πολύ προσεκτική εξέταση του περιεχομένου τους από την επιτροπή του ΙΕΠ, που ακόμα δεν έχει συσταθεί– άρθρο 32 παρ.4 του σχεδίου νόμου, γ) με τα μεταπτυχιακά σχολικής ψυχολογίας και δ) με την προϋπηρεσία χωρίς σπουδές. Άποψη μας είναι ότι η ένταξη των πρώτων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής («γενιά των Διδασκαλείων») στους κλάδους ΠΕ70.50-ΠΕ60.50 αφενός τους υποβαθμίζει, αφού εξισώνει π.χ. τη διετή δημόσια μετεκπαίδευση με τα μεταπτυχιακά ειδικής αγωγής ή την έλλειψη σπουδών στην ΕΑΕ κτλ. και αφετέρου είναι επικίνδυνη όσον αφορά στα εργασιακά τους δικαιώματα.
Αναφορικά με τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς με επ' αόριστον αναπηρία 67% ή εκπαιδευτικούς γονείς παιδιών με αναπηρία 67% πιστεύουμε ότι θα πρέπει να εντάσσονται σε κλάδο με κριτήριο το βασικό τίτλο σπουδών π.χ. στον κλάδο ΠΕ71, αν προέρχονται από τα πανεπιστημιακά τμήματα ειδικής αγωγής ή στον κλάδο ΠΕ70, αν προέρχονται από τα τμήματα δημοτικής εκπαίδευσης κ.ο.κ. Για την πρόσληψη τους ως αναπληρωτές πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει ουσιαστική κοινωνική μέριμνα, την οποία περιγράφουμε στο σχολιασμό του άρθρου 22.
Για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι κλάδοι .50 έχουν οριστεί ήδη από την προηγούμενο νόμο 3699/2008. Αν και δεν μας αναλογεί να κάνουμε υποδείξεις για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (υπάρχουν οι αρμόδιοι φορείς, η ΟΛΜΕ και η ΕΝΕΛΕΑ γι’ αυτό), θέλουμε να θυμίσουμε ότι στη Δευτεροβάθμια δε λειτούργησε ποτέ η διετής μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών, ούτε υπήρξαν προπτυχιακές σπουδές. Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Η «άνθιση» των μεταπτυχιακών τίτλων ειδικής αγωγής και των σεμιναρίων 400 ωρών. Η πεποίθησή μας είναι ίδια: κλάδοι ΠΕ, που συστήνονται χωρίς επαρκείς σπουδές, υποβαθμίζουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να επανεξεταστεί, λοιπόν, το περιεχόμενο των μεταπτυχιακών τίτλων από την υπό σύσταση επιτροπή του ΙΕΠ, κατά πόσο έχουν αυτά τα μεταπτυχιακά το χαρακτήρα «μετεκπαίδευσης». Κάθε δε επιστροφή των σεμιναρίων της «ντροπής» ως προσόν πρέπει να αποκλειστεί, ενώ θα έπρεπε αντίθετα να λειτουργήσει η μετεκπαίδευση (σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση).
Ως προς το ζήτημα της «προτεραιότητας» στις μεταθέσεις-αποσπάσεις-προσλήψεις αναπληρωτών, οι θέσεις των ΣΑΤΕΑ είναι ξεκάθαρες και γνωστές. Αρχικά, για τις μεταθέσεις-αποσπάσεις, θεωρούμε ότι αυτές γίνονται, για να καλυφθούν «κοινωνικές ανάγκες» που αφορούν τους εκπαιδευτικούς. Πρέπει λοιπόν να γίνονται με βάση τα κοινωνικά κριτήρια που ισχύουν και στη Γενική Εκπαίδευση: δηλαδή με βάση τη συνολική υπηρεσία, τη συνυπηρέτηση, οικογενειακούς λόγους, την εντοπιότητα κτλ. Δικαίωμα μετάθεσης και απόσπασης θα πρέπει να έχουν τόσο οι εκπαιδευτικοί με βασικό τίτλο σπουδών στην ειδική αγωγή όσο και οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί απόφοιτοι των Διδασκαλείων με μετεκπαίδευση στην ειδική αγωγή, χωρίς καμία διαφοροποίηση μεταξύ τους.
Για τον πίνακα αναπληρωτών, πάλι η θέση των ΣΑΤΕΑ είναι ξεκάθαρη – να γίνει ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕ71-ΠΕ61 ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΤΙΤΛΟ ΣΠΟΥΔΩΝ/ΚΛΑΔΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑ, όπως ισχύει και στη γενική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Όσον αφορά στην περίπτωση εξάντλησης των πινάκων αναπληρωτών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ΠΕ61 και ΠΕ71, για την κάλυψη των υπόλοιπων κενών σε θέσεις ΕΑΕ, προτείνουμε τη διαμόρφωση ενός δεύτερου επικουρικού πίνακα, στον οποίο θα εντάσσονται εκπαιδευτικοί γενικής αγωγής (ΠΕ60-ΠΕ70) με κριτήριο ένταξης την κατοχή διδακτορικού ή μεταπτυχιακού τίτλου στην ΕΑΕ και σίγουρα όχι σεμιναρίων. Η κατάταξη στον επικουρικό πίνακα ν’ ακολουθεί τα ισχύοντα στη γενική εκπαίδευση, δηλαδή να γίνεται με βάση την προϋπηρεσία και το βαθμό επιτυχίας στους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ. Η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών ΠΕ60 και ΠΕ70 θα πρέπει να προσμετράται στον κλάδο τους.
Σε περίπτωση εξάντλησης και του επικουρικού πίνακα μπορεί να προσλαμβάνονται εκπαιδευτικοί που έχουν προϋπηρεσία μεγαλύτερη των δέκα διδακτικών μηνών, η οποία αποκτήθηκε από πρόσληψη στην ΕΑΕ. Όμως, η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών ΠΕ60 και ΠΕ70 θα πρέπει να προσμετράται στον κλάδο τους και όχι στην ΕΑΕ (το «ξεκλείδωμα» της προϋπηρεσίας στη Γενική Αγωγή έχει ανακοινωθεί). Με αυτόν τον τρόπο, τα «σεμινάρια» δε θεωρούνται πια προσόν, αλλά οι εκπαιδευτικοί που τα απέκτησαν στο παρελθόν μπορούν να εργαστούν, αφού έχουν συμπληρώσει 10 διδακτικούς μήνες. Σταματάει με λίγα λόγια η «επιστροφή» των σεμιναρίων. Το δε σχέδιο νόμου θα πρέπει να ενδιαφερθεί να βάλει αυστηρά κριτήρια στο περιεχόμενο των μεταπτυχιακών και όχι των σεμιναρίων.
Η θέση μας για τους πίνακες αναπληρωτών και τη μοριοδότηση κριτηρίων αναλύεται και στο σχολιασμό του άρθρου 21 και 22. Τα άρθρα 20, 21, 22 και 27 πρέπει να μελετηθούν μαζί.
Επίσημη θέση ΣΑΤΕΑ: Ο σχολιασμός του συγκεκριμένου άρθρου πρέπει να γίνει σε συνδυασμό με το σχολιασμό του άρθρου 27 για τη μετεκπαίδευση-επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Στο άρθρο 20, παρ.1.1 και 1.3 «διορθώνεται» σε σχέση με το ν.3699/2008 η ένταξη στους κλάδους ΠΕ61 και ΠΕ71. Η ένταξη γίνεται, επιτέλους, με έναν ενιαίο τρόπο και έχει ως βασική προϋπόθεση (ένταξης) το βασικό πτυχίο ειδικής αγωγής. Ταυτόχρονα, όμως, στο ίδιο άρθρο (παρ.1.2 και 1.4) δημιουργούνται τελικά κλάδοι ΠΕ60.50 και ΠΕ70.50. Μπορεί μ’ αυτόν τον τρόπο ν’ αποσαφηνίζεται το νομοθετικό πλαίσιο του ν.3699/2008, αλλά οι δύο νεοσύστατοι κλάδοι έρχονται σε αντίθεση με το άρθρο 16 παρ.1 του ιδίου σχεδίου νόμου, όπου αναφέρει ρητά ότι: «Η στελέχωση των ΣΜΕΑΕ, των ΤΕ, των προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης, των προγραμμάτων παράλληλης στήριξης και παροχής διδασκαλίας στο σπίτι κατόπιν γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ γίνεται από εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με σπουδές στην ΕΑΕ, οι οποίοι τοποθετούνται με τα ισχύοντα κριτήρια της γενικής εκπαίδευσης με μετάθεση, διορισμό, απόσπαση ή αναπλήρωση» (η υπογράμμιση δική μας). Οι κλάδοι ΠΕ70.50 και ΠΕ60.50 περιλαμβάνουν και άτομα χωρίς σπουδές στην ειδική αγωγή π.χ. τριετή προϋπηρεσία κ.α. Ακόμη, οι σπουδές που έχουν μπορεί να αφορούν αποκλειστικά την έρευνα (π.χ. διδακτορικό) και να μην έχουν τη μορφή «μετεκπαίδευσης» στην ΕΑΕ π.χ. μεταπτυχιακό στη σχολική ψυχολογία. Πολιτικά, ο νομοθέτης προσπαθεί να «χωρέσει» σ’ έναν κλάδο όσους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς έχουν κατά καιρούς εργαστεί στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, εκτός των ΠΕ71-ΠΕ61 που έχουν βασικό τίτλο σπουδών. Ως ΣΑΤΕΑ: - Θεωρούμε ότι οι κλάδοι Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης ΠΕ κατοχυρώνονται νομοθετικά με βάση το βασικό τίτλο σπουδών. Παραθέτουμε εδώ αυτούσια τη νομοθεσία για το Προσοντολόγιο των Δημοσίων Υπαλλήλων, το άρθρο 3 του Π.Δ. 50/2001 (ΦΕΚ 39Α΄), όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε πρόσφατα με τα Π.Δ/τα 347/2003 (315Α΄), 44/2005 (63Α΄), 116/2006 (115Α΄) και 146/2007 (185Α΄), καθώς και με τους Ν. 4115/2013 (24Α΄) και 4148/2013 (99Α΄). 1. Για τους κλάδους ΠΕ μιας ή περισσοτέρων ειδικοτήτων των οποίων η ονομασία είναι ίδια με την ονομασία πτυχίου ή διπλώματος ΑΕΙ, προσόν διορισμού ορίζεται το ομώνυμο, κατά ειδικότητα, πτυχίο ή δίπλωμα ΑΕΙ της ημεδαπής ή ισότιμο αντίστοιχης ειδικότητας σχολών της αλλοδαπής. 2. Στην περίπτωση κλάδου ή ειδικότητας για την οποία το οριζόμενο από την προηγούμενη παράγραφο πτυχίο ή δίπλωμα δεν παρέχεται από ΑΕΙ ημεδαπής, ως προσόν διορισμού γίνεται δεκτό το συναφούς ονομασίας πτυχίο ή δίπλωμα ΑΕΙ της ημεδαπής, ή το ομώνυμο ή συναφούς ονομασίας ισότιμο πτυχίο ή δίπλωμα σχολών της αλλοδαπής. Αξίζει, ακόμα, κάποιος εκπαιδευτικός να κοιτάξει την τελευταία εγκύκλιο πρόσληψης ωρομίσθιων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σχολικού έτους 2013-2014, που δημοσιεύτηκε στις 9.8.2013 (Αρ. Πρωτ. 111192/Δ1) και ειδικότερα το Παράρτημα ΙΙ: Απαραίτητα Τυπικά Προσόντα και το Υποπαράρτημα Α: Τυπικά προσόντα ένταξης στους εκπαιδευτικούς κλάδους. Εκεί θα δει ότι οι κλάδοι της εκπαίδευσης ΠΕ ορίζονται με βάση το πτυχίο. Γι’ αυτό το λόγο πιστεύουμε ότι όλοι οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί ΠΕ70-ΠΕ60 πρέπει να διατηρηθούν στον κλάδο τους και με την ονομασία τους. Τονίζουμε –για ν’ αποφύγουμε παρεξηγήσεις- ότι νομικά αυτή η πρόταση δε σημαίνει πως π.χ. οι εκπαιδευτικοί ΠΕ70-ΠΕ60 δεν μπορούν να πάρουν μετάθεση ή απόσπαση ή να προσληφθούν ως αναπληρωτές, για να εργαστούν στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση (άλλωστε οι θέσεις έχουν μετονομαστεί σε ΠΕ71-ΠΕ61 από το 2011 - Ν.3966/2011, άρθρο 56, παρ.1). Οι θέσεις μετονομάστηκαν σε ΠΕ71-ΠΕ61 για να μπορέσει να διεξαχθεί διαγωνισμός ΑΣΕΠ Ειδικής Αγωγής για τους κλάδους ΠΕ71-ΠΕ61 (χωρίς θέσεις δεν γίνεται νομοθετικά). Δε θεωρούμε τη δημόσια και δωρεάν διετή μετεκπαίδευση, που έγινε στα Διδασκαλεία (και κακώς καταργήθηκε), ως ισότιμη και αντίστοιχη: α) με τους διδακτορικούς τίτλους (το διδακτορικό αποτελεί στην ουσία έρευνα και όχι μετεκπαίδευση), β) με την πληθώρα των μεταπτυχιακών τίτλων ειδικής αγωγής, για τα οποία θα πρέπει να υπάρξει πολύ προσεκτική εξέταση του περιεχομένου τους από την επιτροπή του ΙΕΠ, που ακόμα δεν έχει συσταθεί– άρθρο 32 παρ.4 του σχεδίου νόμου, γ) με τα μεταπτυχιακά σχολικής ψυχολογίας και δ) με την προϋπηρεσία χωρίς σπουδές. Άποψη μας είναι ότι η ένταξη των πρώτων εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής («γενιά των Διδασκαλείων») στους κλάδους ΠΕ70.50-ΠΕ60.50 αφενός τους υποβαθμίζει, αφού εξισώνει π.χ. τη διετή δημόσια μετεκπαίδευση με τα μεταπτυχιακά ειδικής αγωγής ή την έλλειψη σπουδών στην ΕΑΕ κτλ. και αφετέρου είναι επικίνδυνη όσον αφορά στα εργασιακά τους δικαιώματα. Αναφορικά με τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς με επ' αόριστον αναπηρία 67% ή εκπαιδευτικούς γονείς παιδιών με αναπηρία 67% πιστεύουμε ότι θα πρέπει να εντάσσονται σε κλάδο με κριτήριο το βασικό τίτλο σπουδών π.χ. στον κλάδο ΠΕ71, αν προέρχονται από τα πανεπιστημιακά τμήματα ειδικής αγωγής ή στον κλάδο ΠΕ70, αν προέρχονται από τα τμήματα δημοτικής εκπαίδευσης κ.ο.κ. Για την πρόσληψη τους ως αναπληρωτές πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει ουσιαστική κοινωνική μέριμνα, την οποία περιγράφουμε στο σχολιασμό του άρθρου 22. Για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, οι κλάδοι .50 έχουν οριστεί ήδη από την προηγούμενο νόμο 3699/2008. Αν και δεν μας αναλογεί να κάνουμε υποδείξεις για τη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση (υπάρχουν οι αρμόδιοι φορείς, η ΟΛΜΕ και η ΕΝΕΛΕΑ γι’ αυτό), θέλουμε να θυμίσουμε ότι στη Δευτεροβάθμια δε λειτούργησε ποτέ η διετής μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών, ούτε υπήρξαν προπτυχιακές σπουδές. Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Η «άνθιση» των μεταπτυχιακών τίτλων ειδικής αγωγής και των σεμιναρίων 400 ωρών. Η πεποίθησή μας είναι ίδια: κλάδοι ΠΕ, που συστήνονται χωρίς επαρκείς σπουδές, υποβαθμίζουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να επανεξεταστεί, λοιπόν, το περιεχόμενο των μεταπτυχιακών τίτλων από την υπό σύσταση επιτροπή του ΙΕΠ, κατά πόσο έχουν αυτά τα μεταπτυχιακά το χαρακτήρα «μετεκπαίδευσης». Κάθε δε επιστροφή των σεμιναρίων της «ντροπής» ως προσόν πρέπει να αποκλειστεί, ενώ θα έπρεπε αντίθετα να λειτουργήσει η μετεκπαίδευση (σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση). Ως προς το ζήτημα της «προτεραιότητας» στις μεταθέσεις-αποσπάσεις-προσλήψεις αναπληρωτών, οι θέσεις των ΣΑΤΕΑ είναι ξεκάθαρες και γνωστές. Αρχικά, για τις μεταθέσεις-αποσπάσεις, θεωρούμε ότι αυτές γίνονται, για να καλυφθούν «κοινωνικές ανάγκες» που αφορούν τους εκπαιδευτικούς. Πρέπει λοιπόν να γίνονται με βάση τα κοινωνικά κριτήρια που ισχύουν και στη Γενική Εκπαίδευση: δηλαδή με βάση τη συνολική υπηρεσία, τη συνυπηρέτηση, οικογενειακούς λόγους, την εντοπιότητα κτλ. Δικαίωμα μετάθεσης και απόσπασης θα πρέπει να έχουν τόσο οι εκπαιδευτικοί με βασικό τίτλο σπουδών στην ειδική αγωγή όσο και οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί απόφοιτοι των Διδασκαλείων με μετεκπαίδευση στην ειδική αγωγή, χωρίς καμία διαφοροποίηση μεταξύ τους. Για τον πίνακα αναπληρωτών, πάλι η θέση των ΣΑΤΕΑ είναι ξεκάθαρη – να γίνει ΞΕΧΩΡΙΣΤΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕ71-ΠΕ61 ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΤΙΤΛΟ ΣΠΟΥΔΩΝ/ΚΛΑΔΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΫΠΗΡΕΣΙΑ, όπως ισχύει και στη γενική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Όσον αφορά στην περίπτωση εξάντλησης των πινάκων αναπληρωτών ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης ΠΕ61 και ΠΕ71, για την κάλυψη των υπόλοιπων κενών σε θέσεις ΕΑΕ, προτείνουμε τη διαμόρφωση ενός δεύτερου επικουρικού πίνακα, στον οποίο θα εντάσσονται εκπαιδευτικοί γενικής αγωγής (ΠΕ60-ΠΕ70) με κριτήριο ένταξης την κατοχή διδακτορικού ή μεταπτυχιακού τίτλου στην ΕΑΕ και σίγουρα όχι σεμιναρίων. Η κατάταξη στον επικουρικό πίνακα ν’ ακολουθεί τα ισχύοντα στη γενική εκπαίδευση, δηλαδή να γίνεται με βάση την προϋπηρεσία και το βαθμό επιτυχίας στους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ. Η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών ΠΕ60 και ΠΕ70 θα πρέπει να προσμετράται στον κλάδο τους. Σε περίπτωση εξάντλησης και του επικουρικού πίνακα μπορεί να προσλαμβάνονται εκπαιδευτικοί που έχουν προϋπηρεσία μεγαλύτερη των δέκα διδακτικών μηνών, η οποία αποκτήθηκε από πρόσληψη στην ΕΑΕ. Όμως, η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών ΠΕ60 και ΠΕ70 θα πρέπει να προσμετράται στον κλάδο τους και όχι στην ΕΑΕ (το «ξεκλείδωμα» της προϋπηρεσίας στη Γενική Αγωγή έχει ανακοινωθεί). Με αυτόν τον τρόπο, τα «σεμινάρια» δε θεωρούνται πια προσόν, αλλά οι εκπαιδευτικοί που τα απέκτησαν στο παρελθόν μπορούν να εργαστούν, αφού έχουν συμπληρώσει 10 διδακτικούς μήνες. Σταματάει με λίγα λόγια η «επιστροφή» των σεμιναρίων. Το δε σχέδιο νόμου θα πρέπει να ενδιαφερθεί να βάλει αυστηρά κριτήρια στο περιεχόμενο των μεταπτυχιακών και όχι των σεμιναρίων. Η θέση μας για τους πίνακες αναπληρωτών και τη μοριοδότηση κριτηρίων αναλύεται και στο σχολιασμό του άρθρου 21 και 22. Τα άρθρα 20, 21, 22 και 27 πρέπει να μελετηθούν μαζί.