Επίσημη θέση ΣΑΤΕΑ:
Η κατάταξη των αναπληρωτών εκπαιδευτικών έχει, δυστυχώς, μονοπωλήσει τη δημόσια διαβούλευση ενός τόσο σημαντικού νομοσχεδίου, που περιλαμβάνει πληθώρα αλλαγών στη φοίτηση, στη διάγνωση, στη φιλοσοφία της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της χώρας μας.
Δυστυχώς, η ραγδαία αύξηση της ανεργίας τα τελευταία χρόνια, το «πάγωμα» των διορισμών στην εκπαίδευση, η έλλειψη προοπτικής στη γενική εκπαίδευση με το απαράδεκτο «κλείδωμα» των πινάκων προϋπηρεσίας (ν.3848/2010) οδήγησε την Ειδική Αγωγή σ’ ένα δυσάρεστο ρόλο: αυτόν της «αποσυμπίεσης» της ανεργίας των εκπαιδευτικών.
Είναι κάτι που ως ΣΑΤΕΑ το είχαμε προβλέψει εδώ και 3 χρόνια.
Δείτε την ανακοίνωση μας «Εγκύκλιος Ειδικής Αγωγής: εξαιρέσεις, αντιφάσεις, σκοπιμότητες» τον Ιούλιο του 2011 (στο www.satea.gr ), όπου κατά γράμμα λέγαμε:
«Χρόνο με το χρόνο όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί, με ή χωρίς τυπικά προσόντα (όπως γίνεται με το ΕΣΠΑ), θα εισέρχονται στον χώρο της Ειδικής Αγωγής, με αποτέλεσμα να αποτελεί τη βαλβίδα αποσυμπίεσης για όλους τους κλάδους, όπου η προϋπηρεσία δεν προσμετράται. Η Ειδική Αγωγή θα στελεχωθεί πάλι με γνώμονα τη μικροπολιτική, τη λογιστική αντιμετώπιση της ανεργίας των εκπαιδευτικών, και σίγουρα όχι με τις ανάγκες των μαθητών μας για ποιοτική εκπαίδευση».
Έτσι, σήμερα, λίγο πριν δημιουργηθεί ένα νέο θεσμικό πλαίσιο στελέχωσης της ΕΑΕ, είναι έκδηλη η αγωνία όσων σχολιάζουν την κατάταξη στους πίνακες αναπληρωτών να κερδίσουν «ένα ακόμη μόριο» στο κυνήγι μιας προσωρινής θέσης εργασίας (μην ξεχνάμε ότι ως αναπληρωτές είμαστε συμβασιούχοι και μάλιστα οι πιστώσεις μας δε χρηματοδοτούνται από τον τακτικό κρατικό προϋπολογισμό αλλά από προσωρινά ευρωπαϊκά κονδύλια με ημερομηνία λήξης).
Απέναντι σ’ αυτήν την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, οι ΣΑΤΕΑ θέλουμε να κάνουμε καταρχήν ένα κάλεσμα στον κόσμο των αδιόριστων εκπαιδευτικών να αγωνιστούμε από κοινού για το ουσιώδες: για μαζικούς διορισμούς, που τους έχει ανάγκη όχι μόνο η Ειδική Αγωγή (η οποία στελεχώνεται κατά 60-70% με αναπληρωτές) αλλά και η Γενική Εκπαίδευση. Σε αντίθεση με τη λογική των απολύσεων στο δημόσιο τομέα, η εμπειρία μας δείχνει ότι κανείς εκπαιδευτικός δεν περισσεύει από τα σχολεία. Αντίθετα, απαιτείται μικρότερη αναλογία μαθητών-εκπαιδευτικών για να βελτιωθεί η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Όσον αφορά στο συγκεκριμένο άρθρο, έχουμε να σχολιάσουμε τα εξής:
α) Θεωρούμε ότι η δημιουργία ενός ενιαίου πίνακα αναπληρωτών με διαφορετικά κριτήρια για τους εκπαιδευτικούς οδηγεί σε ανταγωνισμό ανθρώπους, που έχουν προσφέρει στην εκπαίδευση και απομακρύνεται από την ευρύτερη φιλοσοφία/κατεύθυνση του νομοσχεδίου για εναρμόνιση της νομοθεσίας της ειδικής με τη γενική εκπαίδευση.
β) Αυτή τη στιγμή, τα κριτήρια που ισχύουν για την κατάταξη όλων των αναπληρωτών της εκπαίδευσης είναι η προϋπηρεσία και ο βαθμός σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Μέχρι να διεξαχθούν νέοι διαγωνισμοί ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών και να υπάρξουν μοριοδοτήσεις ποικίλων κριτηρίων (ακαδημαϊκών, κοινωνικών κτλ.), όπως ορίζει ο ν.3848/2010-άρθρα 2 και 3, αυτά είναι τα κριτήρια κατάταξης για όλους τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.
γ) Με βάση το πτυχίο, ζητάμε ξεχωριστό πίνακα κατάταξης για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς ΠΕ60-ΠΕ70 και για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς ΠΕ61-ΠΕ71. Η κατάταξη των εκπαιδευτικών να γίνεται με βάση τα ισχύοντα κριτήρια για όλους τους κλάδους εκπαιδευτικών.
δ) Ο πίνακας των εκπαιδευτικών ΠΕ61-ΠΕ71, οι οποίοι έχουν το βασικό τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ, θα πρέπει να εξαντλείται και στη συνέχεια να γίνονται προσλήψεις από τον επικουρικό πίνακα ΠΕ60-ΠΕ70. Αναλύσαμε και παραπάνω (σχολιασμός άρθρου 20) ότι δε θεωρούμε το βασικό τίτλο σπουδών ισότιμο και αντίστοιχο με τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Περαιτέρω ανάλυση αυτής της θέσης μας μπορείτε να βρείτε στο www.satea.gr «Μία απάντηση για τα διδακτορικά-μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής», σε παλιότερα κείμενα μας, καθώς και στο σχολιασμό του άρθρου 27.
ε) Για τους συναδέλφους μας εκπαιδευτικούς με αναπηρία και εκπαιδευτικούς γονείς παιδιών με αναπηρία: προτείνουμε να κατατάσσονται στον αντίστοιχο κλάδο/πίνακα με βάση το πτυχίο τους και να υπάρχει ποσόστωση στις προσλήψεις τους 30% επί του συνόλου των προσλήψεων αναπληρωτών. Προτείνουμε την ποσόστωση ανά νομό και όχι επί του συνόλου των προσλήψεων. Η θέση αυτή έχει διαμορφωθεί από μέλη των ΣΑΤΕΑ, τα οποία τα ίδια ορίζονται νομικά ως άτομα με 67% αναπηρία και άνω. Κάθε άλλη ρύθμιση π.χ. μοριοδότηση, θα οδηγήσει τους συναδέλφους είτε στην ανεργία είτε σε περιοχή μακριά από το υποστηρικτικό τους περιβάλλον και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση ρύθμιση κοινωνικής μέριμνας μέσα σ’ ένα νομοσχέδιο που αφορά την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Η θέση αυτή άλλωστε εναρμονίζεται με την άποψη της ΕΣΑμΕΑ. Επιπλέον, θέλουμε να κατακρίνουμε τη λογική της μοριοδότησης μιας ανθρώπινης κατάστασης, της αναπηρίας, σαν να είναι ένα «προσόν» που κάποιος το «αποκτάει» ή το «εκμεταλλεύεται».
ζ) Ως ΣΑΤΕΑ δεν μπαίνουμε σε συζήτηση περί μοριοδότησης και τι είναι «δίκαιη» μοριοδότηση ή «άδικη» μοριοδότηση κτλ. Δεν μπορούμε να δεχτούμε να μοριοδοτούνται προσόντα στην Ειδική Αγωγή, που δε μοριοδοτούνται αυτή τη στιγμή στους άλλους κλάδους εκπαιδευτικών! Διότι έτσι φτάνουμε στο σημείο να μιλάμε για τη μοριοδότηση π.χ. ενός μεταπτυχιακού ή ενός κοινωνικού κριτηρίου, το οποίο το ίδιο ακριβώς δε μοριοδοτείται στον πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης για το ίδιο φυσικό πρόσωπο! Μοριοδότηση θα ισχύσει για όλους τους εκπαιδευτικούς, όταν διεξαχθούν διαγωνισμοί ΑΣΕΠ και ισχύσει ο ν.3848/2010.
η) Όσον αφορά στο ν.3848/2010 τόσο οι ΣΑΤΕΑ όσο και η Ομοσπονδία μας (ΔΟΕ) έχουν κάνει σφοδρή κριτική. Στο σκέλος των διορισμών και των προσλήψεων αναπληρωτών, ο ν.3848/2010 απαξίωσε το ρόλο της προϋπηρεσίας, που προσέφεραν όλοι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί.
Εν κατακλείδι:
- ξεχωριστοί πίνακες αναπληρωτών ΠΕ61-ΠΕ71 και ΠΕ60-ΠΕ70 με κριτήριο ένταξης στον πίνακα/κλάδο το βασικό πτυχίο, όπως ορίζει το Προσοντολόγιο των Δημόσιων Υπαλλήλων και συμβαίνει με όλους τους εκπαιδευτικούς.
- επικουρικός πίνακας εκπαιδευτικών ΠΕ60-ΠΕ70 με σπουδές (διδακτορικό ή μεταπτυχιακό) στην ΕΑΕ, ο οποίος θα χρησιμοποιείται σε περίπτωση εξάντλησης των πινάκων αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΕΑΕ ΠΕ61-ΠΕ71. Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί ΠΕ60-ΠΕ70 θα βρίσκονται και θα προσλαμβάνονται και στον πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης. Η προϋπηρεσία θα προσμετράται στον κλάδο τους.
- σε περίπτωση εξάντλησης και του επικουρικού πίνακα μπορεί να προσλαμβάνονται εκπαιδευτικοί που έχουν προϋπηρεσία μεγαλύτερη των δέκα διδακτικών μηνών, η οποία αποκτήθηκε από πρόσληψη στην ΕΑΕ μέσω του ενιαίου πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης. Η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών ΠΕ60 και ΠΕ70 θα προσμετράται στον κλάδο τους.
- τα κριτήρια κατάταξης στους πίνακες αναπληρωτών να είναι αυτά που ισχύουν για όλους τους εκπαιδευτικούς.
στα πλαίσια της άσκησης κοινωνικής πολιτικής, ποσοστώσεις στις προσλήψεις συναδέλφων με αναπηρία ή γονέων παιδιών με αναπηρία, 30% επί του συνόλου των προσλήψεων αναπληρωτών ανά νομό (με το ν.3699/2008 υπήρχε πίνακας Α΄ ο οποίος θα πρέπει να επεκταθεί ως λογική σε όλους τους κλάδους/πίνακες εκπαιδευτικών).
οποιαδήποτε μοριοδότηση κριτηρίων θα πρέπει να ισχύσει για το σύνολο των εκπαιδευτικών και όχι μόνο για τη στελέχωση της ΕΑΕ.
Το θεσμικό πλαίσιο στη στελέχωση της ΕΑΕ μπορεί πολύ εύκολα να εναρμονιστεί με το θεσμικό πλαίσιο στελέχωσης της γενικής εκπαίδευσης, αρκεί να υπάρξει αυτή τη στιγμή η πολιτική βούληση. Η Ελληνική Πολιτεία βρίσκεται σε πολύ κρίσιμο σταυροδρόμι, αναφορικά με τη στελέχωση της ΕΑΕ και, εν τέλει, με την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης: ή θα οριοθετήσει με σαφήνεια και αυστηρά ποιοτικά κριτήρια το ποιος θα στελεχώνει την εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή θα αναπαράγει ένα θεσμικό πλαίσιο, που πριμοδοτεί την άνθιση μιας «βιομηχανίας» τίτλων-προσόντων (μεταπτυχιακών ή σεμιναρίων), απαξιώνοντας πρώτα απ’ όλα τα ίδια τα παιδιά και τις οικογένειές τους. Οι σύλλογοι και οι ομοσπονδίες γονέων στηρίζουν όλα αυτά τα χρόνια τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ και είναι η κρίσιμη στιγμή η θέληση της κοινότητας της ειδικής αγωγής να γίνει πολιτική πράξη ως προς το ζήτημα της στελέχωσης της ΕΑΕ.
Επίσημη θέση ΣΑΤΕΑ: Η κατάταξη των αναπληρωτών εκπαιδευτικών έχει, δυστυχώς, μονοπωλήσει τη δημόσια διαβούλευση ενός τόσο σημαντικού νομοσχεδίου, που περιλαμβάνει πληθώρα αλλαγών στη φοίτηση, στη διάγνωση, στη φιλοσοφία της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης της χώρας μας. Δυστυχώς, η ραγδαία αύξηση της ανεργίας τα τελευταία χρόνια, το «πάγωμα» των διορισμών στην εκπαίδευση, η έλλειψη προοπτικής στη γενική εκπαίδευση με το απαράδεκτο «κλείδωμα» των πινάκων προϋπηρεσίας (ν.3848/2010) οδήγησε την Ειδική Αγωγή σ’ ένα δυσάρεστο ρόλο: αυτόν της «αποσυμπίεσης» της ανεργίας των εκπαιδευτικών. Είναι κάτι που ως ΣΑΤΕΑ το είχαμε προβλέψει εδώ και 3 χρόνια. Δείτε την ανακοίνωση μας «Εγκύκλιος Ειδικής Αγωγής: εξαιρέσεις, αντιφάσεις, σκοπιμότητες» τον Ιούλιο του 2011 (στο www.satea.gr ), όπου κατά γράμμα λέγαμε: «Χρόνο με το χρόνο όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί, με ή χωρίς τυπικά προσόντα (όπως γίνεται με το ΕΣΠΑ), θα εισέρχονται στον χώρο της Ειδικής Αγωγής, με αποτέλεσμα να αποτελεί τη βαλβίδα αποσυμπίεσης για όλους τους κλάδους, όπου η προϋπηρεσία δεν προσμετράται. Η Ειδική Αγωγή θα στελεχωθεί πάλι με γνώμονα τη μικροπολιτική, τη λογιστική αντιμετώπιση της ανεργίας των εκπαιδευτικών, και σίγουρα όχι με τις ανάγκες των μαθητών μας για ποιοτική εκπαίδευση». Έτσι, σήμερα, λίγο πριν δημιουργηθεί ένα νέο θεσμικό πλαίσιο στελέχωσης της ΕΑΕ, είναι έκδηλη η αγωνία όσων σχολιάζουν την κατάταξη στους πίνακες αναπληρωτών να κερδίσουν «ένα ακόμη μόριο» στο κυνήγι μιας προσωρινής θέσης εργασίας (μην ξεχνάμε ότι ως αναπληρωτές είμαστε συμβασιούχοι και μάλιστα οι πιστώσεις μας δε χρηματοδοτούνται από τον τακτικό κρατικό προϋπολογισμό αλλά από προσωρινά ευρωπαϊκά κονδύλια με ημερομηνία λήξης). Απέναντι σ’ αυτήν την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, οι ΣΑΤΕΑ θέλουμε να κάνουμε καταρχήν ένα κάλεσμα στον κόσμο των αδιόριστων εκπαιδευτικών να αγωνιστούμε από κοινού για το ουσιώδες: για μαζικούς διορισμούς, που τους έχει ανάγκη όχι μόνο η Ειδική Αγωγή (η οποία στελεχώνεται κατά 60-70% με αναπληρωτές) αλλά και η Γενική Εκπαίδευση. Σε αντίθεση με τη λογική των απολύσεων στο δημόσιο τομέα, η εμπειρία μας δείχνει ότι κανείς εκπαιδευτικός δεν περισσεύει από τα σχολεία. Αντίθετα, απαιτείται μικρότερη αναλογία μαθητών-εκπαιδευτικών για να βελτιωθεί η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Όσον αφορά στο συγκεκριμένο άρθρο, έχουμε να σχολιάσουμε τα εξής: α) Θεωρούμε ότι η δημιουργία ενός ενιαίου πίνακα αναπληρωτών με διαφορετικά κριτήρια για τους εκπαιδευτικούς οδηγεί σε ανταγωνισμό ανθρώπους, που έχουν προσφέρει στην εκπαίδευση και απομακρύνεται από την ευρύτερη φιλοσοφία/κατεύθυνση του νομοσχεδίου για εναρμόνιση της νομοθεσίας της ειδικής με τη γενική εκπαίδευση. β) Αυτή τη στιγμή, τα κριτήρια που ισχύουν για την κατάταξη όλων των αναπληρωτών της εκπαίδευσης είναι η προϋπηρεσία και ο βαθμός σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Μέχρι να διεξαχθούν νέοι διαγωνισμοί ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών και να υπάρξουν μοριοδοτήσεις ποικίλων κριτηρίων (ακαδημαϊκών, κοινωνικών κτλ.), όπως ορίζει ο ν.3848/2010-άρθρα 2 και 3, αυτά είναι τα κριτήρια κατάταξης για όλους τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. γ) Με βάση το πτυχίο, ζητάμε ξεχωριστό πίνακα κατάταξης για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς ΠΕ60-ΠΕ70 και για τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς ΠΕ61-ΠΕ71. Η κατάταξη των εκπαιδευτικών να γίνεται με βάση τα ισχύοντα κριτήρια για όλους τους κλάδους εκπαιδευτικών. δ) Ο πίνακας των εκπαιδευτικών ΠΕ61-ΠΕ71, οι οποίοι έχουν το βασικό τίτλο σπουδών στην ΕΑΕ, θα πρέπει να εξαντλείται και στη συνέχεια να γίνονται προσλήψεις από τον επικουρικό πίνακα ΠΕ60-ΠΕ70. Αναλύσαμε και παραπάνω (σχολιασμός άρθρου 20) ότι δε θεωρούμε το βασικό τίτλο σπουδών ισότιμο και αντίστοιχο με τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Περαιτέρω ανάλυση αυτής της θέσης μας μπορείτε να βρείτε στο www.satea.gr «Μία απάντηση για τα διδακτορικά-μεταπτυχιακά Ειδικής Αγωγής», σε παλιότερα κείμενα μας, καθώς και στο σχολιασμό του άρθρου 27. ε) Για τους συναδέλφους μας εκπαιδευτικούς με αναπηρία και εκπαιδευτικούς γονείς παιδιών με αναπηρία: προτείνουμε να κατατάσσονται στον αντίστοιχο κλάδο/πίνακα με βάση το πτυχίο τους και να υπάρχει ποσόστωση στις προσλήψεις τους 30% επί του συνόλου των προσλήψεων αναπληρωτών. Προτείνουμε την ποσόστωση ανά νομό και όχι επί του συνόλου των προσλήψεων. Η θέση αυτή έχει διαμορφωθεί από μέλη των ΣΑΤΕΑ, τα οποία τα ίδια ορίζονται νομικά ως άτομα με 67% αναπηρία και άνω. Κάθε άλλη ρύθμιση π.χ. μοριοδότηση, θα οδηγήσει τους συναδέλφους είτε στην ανεργία είτε σε περιοχή μακριά από το υποστηρικτικό τους περιβάλλον και δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση ρύθμιση κοινωνικής μέριμνας μέσα σ’ ένα νομοσχέδιο που αφορά την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Η θέση αυτή άλλωστε εναρμονίζεται με την άποψη της ΕΣΑμΕΑ. Επιπλέον, θέλουμε να κατακρίνουμε τη λογική της μοριοδότησης μιας ανθρώπινης κατάστασης, της αναπηρίας, σαν να είναι ένα «προσόν» που κάποιος το «αποκτάει» ή το «εκμεταλλεύεται». ζ) Ως ΣΑΤΕΑ δεν μπαίνουμε σε συζήτηση περί μοριοδότησης και τι είναι «δίκαιη» μοριοδότηση ή «άδικη» μοριοδότηση κτλ. Δεν μπορούμε να δεχτούμε να μοριοδοτούνται προσόντα στην Ειδική Αγωγή, που δε μοριοδοτούνται αυτή τη στιγμή στους άλλους κλάδους εκπαιδευτικών! Διότι έτσι φτάνουμε στο σημείο να μιλάμε για τη μοριοδότηση π.χ. ενός μεταπτυχιακού ή ενός κοινωνικού κριτηρίου, το οποίο το ίδιο ακριβώς δε μοριοδοτείται στον πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης για το ίδιο φυσικό πρόσωπο! Μοριοδότηση θα ισχύσει για όλους τους εκπαιδευτικούς, όταν διεξαχθούν διαγωνισμοί ΑΣΕΠ και ισχύσει ο ν.3848/2010. η) Όσον αφορά στο ν.3848/2010 τόσο οι ΣΑΤΕΑ όσο και η Ομοσπονδία μας (ΔΟΕ) έχουν κάνει σφοδρή κριτική. Στο σκέλος των διορισμών και των προσλήψεων αναπληρωτών, ο ν.3848/2010 απαξίωσε το ρόλο της προϋπηρεσίας, που προσέφεραν όλοι οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί. Εν κατακλείδι: - ξεχωριστοί πίνακες αναπληρωτών ΠΕ61-ΠΕ71 και ΠΕ60-ΠΕ70 με κριτήριο ένταξης στον πίνακα/κλάδο το βασικό πτυχίο, όπως ορίζει το Προσοντολόγιο των Δημόσιων Υπαλλήλων και συμβαίνει με όλους τους εκπαιδευτικούς. - επικουρικός πίνακας εκπαιδευτικών ΠΕ60-ΠΕ70 με σπουδές (διδακτορικό ή μεταπτυχιακό) στην ΕΑΕ, ο οποίος θα χρησιμοποιείται σε περίπτωση εξάντλησης των πινάκων αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΕΑΕ ΠΕ61-ΠΕ71. Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί ΠΕ60-ΠΕ70 θα βρίσκονται και θα προσλαμβάνονται και στον πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης. Η προϋπηρεσία θα προσμετράται στον κλάδο τους. - σε περίπτωση εξάντλησης και του επικουρικού πίνακα μπορεί να προσλαμβάνονται εκπαιδευτικοί που έχουν προϋπηρεσία μεγαλύτερη των δέκα διδακτικών μηνών, η οποία αποκτήθηκε από πρόσληψη στην ΕΑΕ μέσω του ενιαίου πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης. Η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών ΠΕ60 και ΠΕ70 θα προσμετράται στον κλάδο τους. - τα κριτήρια κατάταξης στους πίνακες αναπληρωτών να είναι αυτά που ισχύουν για όλους τους εκπαιδευτικούς. στα πλαίσια της άσκησης κοινωνικής πολιτικής, ποσοστώσεις στις προσλήψεις συναδέλφων με αναπηρία ή γονέων παιδιών με αναπηρία, 30% επί του συνόλου των προσλήψεων αναπληρωτών ανά νομό (με το ν.3699/2008 υπήρχε πίνακας Α΄ ο οποίος θα πρέπει να επεκταθεί ως λογική σε όλους τους κλάδους/πίνακες εκπαιδευτικών). οποιαδήποτε μοριοδότηση κριτηρίων θα πρέπει να ισχύσει για το σύνολο των εκπαιδευτικών και όχι μόνο για τη στελέχωση της ΕΑΕ. Το θεσμικό πλαίσιο στη στελέχωση της ΕΑΕ μπορεί πολύ εύκολα να εναρμονιστεί με το θεσμικό πλαίσιο στελέχωσης της γενικής εκπαίδευσης, αρκεί να υπάρξει αυτή τη στιγμή η πολιτική βούληση. Η Ελληνική Πολιτεία βρίσκεται σε πολύ κρίσιμο σταυροδρόμι, αναφορικά με τη στελέχωση της ΕΑΕ και, εν τέλει, με την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης: ή θα οριοθετήσει με σαφήνεια και αυστηρά ποιοτικά κριτήρια το ποιος θα στελεχώνει την εκπαίδευση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή θα αναπαράγει ένα θεσμικό πλαίσιο, που πριμοδοτεί την άνθιση μιας «βιομηχανίας» τίτλων-προσόντων (μεταπτυχιακών ή σεμιναρίων), απαξιώνοντας πρώτα απ’ όλα τα ίδια τα παιδιά και τις οικογένειές τους. Οι σύλλογοι και οι ομοσπονδίες γονέων στηρίζουν όλα αυτά τα χρόνια τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ και είναι η κρίσιμη στιγμή η θέληση της κοινότητας της ειδικής αγωγής να γίνει πολιτική πράξη ως προς το ζήτημα της στελέχωσης της ΕΑΕ.