Είμαι πτυχιούχος ΠΕ30 Κοινωνικής Εργασίας ΑΤΕΙ και κάτοχος μεταπτυχιακού σε επιστήμες αγωγής (με παιδαγωγική επάρκεια). Πιστεύοντας και εγώ όπως οι περισσότεροι ότι η εγκύκλιος ζητάει παιδαγωγική επάρκεια κατέθεσα πριν δύο χρόνια το μεταπτυχιακό μου. Μετά από την μη πρόταξη μου στον πίνακα αναπληρωτών ΠΕ30, απόρριψη ενστάσεων και αναφορά σε νομικό κενό, απέκτησα και το πτυχίο της ΑΣΠΑΙΤΕ προκειμένου να είμαι στο ‘‘τυπικό’’ του νόμου. Θέλοντας να δώσω μία απάντηση στον εαυτό μου, σχετικά με το τι ζητάει η εγκύκλιος μελέτησα προσεκτικά, λέξη προς λέξη την παράγραφο που αναφέρετε στα τυπικά προσόντα των ΠΕ30 καθώς και τους σχετικούς νόμους και διαπίστωσα τα εξής λάθη και κενά τα οποία θα παραθέσω παρακάτω με επιχειρήματα.
Αρχικά θα ήθελα να επισημάνω δύο παρατηρήσεις. Πιθανόν η λέξη ΑΕΙ στο νομοσχέδιο έχει γραφτεί εκ παραδρομής. Πέρα από αυτό πάντως για την ιστορία...ο νόμος Ν.3549 άρθρο 2 αναφέρει ότι τα Τ.Ε.Ι. ενσωματώθηκαν και συνταγματικά στην Ανώτατη Εκπαίδευση και αποτελούν Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.). και όπου αναφέρεται ΑΕΙ ο όρος αυτός περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια , τα Πολυτεχνεία και τα ΤΕΙ.
Επίσης επειδή παρατηρώ ότι αρκετοί συνάδελφοι έχουν διαστρεβλωμένη άποψη για την ΑΣΠΑΙΤΕ, θα ήθελα να αναφέρω ότι η ΑΣΠΑΙΤΕ δεν απευθύνεται μόνο στους απόφοιτους ΑΤΕΙ. Αφορά όλους όσους θέλουν να αποκτήσουν παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια (δηλαδή ένα κομμάτι είναι οι παιδαγωγικές γνώσεις και ένα άλλο είναι οι μέθοδοι και τρόποι διδασκαλίας) γιαυτό και σε αυτήν φοιτούν απόφοιτοι ΑΕΙ και ΑΤΕΙ διάφορων σχολών όπως πχ. Πληροφορικής ΑΕΙ-ΑΤΕΙ, Οικονομολόγοι-Λογιστές κλπ. Είθισται ένα μεγάλο μέρος το οποίο φοιτά να είναι πτυχιούχοι ΑΤΕΙ (που απασχολούνται συνήθως σε Τεχνικά λύκεια) καθότι οι πτυχιούχοι παιδαγωγικών σχολών έχουν επάρκεια εκ του νόμου 3848/2010 και οι πτυχιούχοι καθηγητικών σχολών ΑΕΙ (Μαθηματικοί, Φυσικοί κλπ) είχαν παιδαγωγική επάρκεια με παλαιότερους νόμους, οπότε δεν χρειάζονταν, αλλά νομίζω με τον τελευταίο νόμο καταργήθηκαν. (http://www.ispania.gr/eidhseis/ispanika-ekpaideysh/1621-sxoles-paidagwgikh-eparkeia) Στην γενική αγωγή οι πτυχιούχοι ΑΣΠΑΙΤΕ προτάσσονται τον υπολοίπων υποψηφίων.
Στο δια ταύτα όσον αφορά τα τυπικά προσόντα των ΠΕ30. Όλοι οι ΠΕ30 ανεξαρτήτως σχολής έχουν ίδια χρόνια σπουδών και επαγγελματικά δικαιώματα. Οι ΠΕ30 ΑΕΙ επιλέγονται στον πίνακα αναπληρωτών ΕΕΠ βάση του πτυχίου τους και μόνο ενώ στους ΑΤΕΙ ζητούνται 3 διαφορετικά είδη πτυχίων για να μπουν στον ίδιο πίνακα. Αυτά είναι : το πτυχίο ΕΠΠΑΙΚ της ΑΣΠΑΙΤΕ που είναι ετήσιο πιστοποιητικό απόκτησης παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας, 3-4 παιδαγωγικά πτυχία 4ετους φοίτησης με επάρκεια και 2-3 πτυχία που δεν έχουν επάρκεια πχ Κοινωνιολόγων - Πολιτικών Επιστημών! Τώρα με ποιο κριτήριο οι ΑΤΕΙ πρέπει να έχουν όλα αυτά τα πτυχία για να είναι ίσοι με τους ΑΕΙ είναι γρίφος για δυνατούς λύτες.
Είναι το κριτήριο η παιδαγωγική επάρκεια, είναι η οικονομική εξίσωση μισθών ΑΕΙ-ΑΤΕΙ ή η εξίσωση πτυχίων ΑΕΙ-ΤΕΙ ή δεν είναι τίποτα από όλα αυτά;;; Πολλοί νομίζουν ότι ζητάει παιδαγωγική επάρκεια. Απαντώ και λέω ότι δεν ζητάει ή δεν θα έπρεπε να ζητάει διότι 1) οι ΑΕΙ ΠΕ30 δεν έχουν επάρκεια με την λήψη πτυχίου οπότε δεν μπορεί να ζητείται από τους ΑΤΕΙ. Αν το Υπουργείο ζητούσε παιδαγωγική επάρκεια έπρεπε να την ζητάει και στους ΠΕ30 ΑΕΙ αλλά και σε όλες τις ειδικότητες ΕΕΠ 2) Η παιδαγωγική επάρκεια βάση του νόμου της εκπαίδευσης 3848/2010 αναγνωρίζεται από διαφορετικά πτυχία και μεταπτυχιακά.
Όσον αφορά το κριτήριο μισθολογικής εξίσωσης, ο νόμος Ειδικής Αγωγής 2817/2000 αναφέρει ότι οι ΑΤΕΙ ΚΛ λεγόμενοι ΤΕ7 που μετονομάστηκαν σε ΠΕ30 χρειάζονται την ΠΑΤΕΣ-ΣΕΛΕΤΕ νυν ΑΣΠΑΙΤΕ και τα άλλα πτυχία, προκειμένου να ενταχθούν στα μισθολογικά κλιμάκια των ΑΕΙ ΠΕ30. Μάλιστα ο νόμος επιτρέπει την παρακολούθηση ΑΣΠΑΙΤΕ χωρίς μόρια στους μόνιμους ΚΛ. Σήμερα όμως οι ΑΤΕΙ ΚΛ πληρώνονται ούτως ή άλλως όπως οι ΠΕ. Συνάδελφοι μόνιμοι που παρακολούθησαν την ΑΣΠΑΙΤΕ δεν είχαν καμία μισθολογική διαφορά.
Στο άρθρο 17 του ν. 3699/2008, ύστερα από την παράγραφο 1 προστέθηκε η παράγραφος 1α η οποία αναφέρει ότι:
«1.α. Το ΕΕΠ συμμετέχει στην εκπαίδευση ισότιμα με το εκπαιδευτικό προσωπικό που προβλέπεται στο άρθρο16, σύμφωνα με την επαγγελματική ειδίκευσή του. Στο ΕΕΠ καταβάλλονται οι αποδοχές και οι πάσης φύσεως πρόσθετες αμοιβές και αποζημιώσεις που καταβάλλονται στο εκπαιδευτικό προσωπικό κατηγορίας ΠΕ της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις.»
Τώρα αν η ΑΣΠΑΙΤΕ αποτελεί μέσο εξίσωσης των πτυχίων ΑΤΕΙ με τους ΑΕΙ αυτό δεν το γνωρίζω. Σκέφτομαι ότι ίσως επειδή παλαιότερα τα ΤΕΙ ήταν 3 έτη ίσως η ΑΣΠΑΙΤΕ η οποία ήταν ετήσιας διάρκειας να ήταν ένας τρόπος εξίσωσης με τα ΑΕΙ που ήταν 4 έτη. Να αναφέρω ότι το Υπουργείο σε απάντηση επερώτησης του βουλευτή κ. Καρχιμάκη ΑΠ 74577/2011 αναφέρει ότι η ΑΣΠΑΙΤΕ προστέθηκε στα τυπικά προσόντα μετά από πρόταση των εργαζομένων ΕΕΠ για να έχουν ισότιμη αντιμετώπιση με τους κλάδους ΕΕΠ ΠΕ και ρόλο στην Ειδική Αγωγή, ουσιαστικώς και πρακτικώς και όχι μόνο νομοθετικώς και για να συμμετέχουν στο εκπαιδευτικό έργο ισότιμα με το εκπαιδευτικό διδακτικό προσωπικό...
Δεν είμαι νομοθέτης και δεν μπορώ να γνωρίζω με ποιο σκεπτικό ζητήθηκαν τα συγκεκριμένα πτυχία στα τυπικά προσόντα των ΠΕ30. Ζητώ συγνώμη αν κάπου έχω λάθος και ζητάω από όποιον επιθυμεί και γνωρίζει περισσότερα να παραθέσει την άποψη του με επιχειρήματα. Αυτό που σίγουρα ξέρω και υποστηρίζω είναι ότι ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΞΕΚΑΘΑΡΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ και πρέπει να προσδιοριστεί τι ζητείται και για ποιο λόγο ώστε να το γνωρίζουν όλοι οι υποψήφιοι.
Η συγκεκριμένη παράγραφος είχε ως αποτέλεσμα να προσλαμβάνονται ΚΛ ΑΕΙ χωρίς μόρια ή με λιγότερα μόρια από υποψήφιους ΑΤΕΙ που εργάζονταν χρόνια στην Ειδική Αγωγή και να δημιουργείται αδικία εις βάρος των ΚΛ ΑΤΕΙ και διχασμός στον κλάδο. Θεωρώ ότι η πρόσληψη πρέπει να γίνεται βάση αντικειμενικών και αξιοκρατικών προσόντων και κριτηρίων (κατάρτιση, εμπειρία κλπ) καθότι απώτερος στόχος θα πρέπει να είναι η όσο δυνατόν καλύτερη παροχή υπηρεσιών στην Ειδική αγωγή με έμπειρο και καταρτισμένο προσωπικό.
Παρόλο που τα πρόσθετα πτυχία ζητούνται σε όλες τις ειδικότητες ΕΕΠ ΤΕΙ, οι έργο-φυσιοθεραπευτές δεν έχουν ΑΕΙ ενώ οι Λογοθεραπευτές ΤΕΙ και οι ΑΕΙ εξωτερικού χωρίζονται σε δύο κωδικούς και προσλαμβάνονται 1:1.Οπότε το πρόβλημα δημιουργείται κυρίως στους ΠΕ30.
Προτάσεις:
Ένταξη όλων των ΠΕ30 σε ένα ενιαίο πίνακα και κατάταξη βάση μοριοδότησης (ο δικαιότερος τρόπος πιστεύω)
Ή δυο κωδικοί στους ΚΛ ΑΕΙ-ΤΕΙ και κατάταξη σε δυο πίνακες και πρόσληψη βάση κάποιας αναλογίας
Επίσης χρειάζεται να ξεκαθαριστεί ο ρόλος της παιδαγωγικής επάρκειας και εφόσον κρίνεται απαραίτητη να ζητείται από όλους με τα σωστά πτυχία. Επίσης να καθοριστεί ο τρόπος που θα λαμβάνεται υπόψιν (μοριοδότηση ή πρόταξη στους πίνακες όπως στη γενική αγωγή κλπ)
Τέλος να ζητείται στα τυπικά προσόντα η άδεια ασκήσεως επαγγέλματος Κοινωνικών λειτουργών για να αποτρέπονται φαινόμενα πρόσληψης πτυχιούχων που δεν είναι κοινωνικοί λειτουργοί, πχ. Κοινωνικής Διοίκησης.
Ευχαριστώ, ΜΚ
Είμαι πτυχιούχος ΠΕ30 Κοινωνικής Εργασίας ΑΤΕΙ και κάτοχος μεταπτυχιακού σε επιστήμες αγωγής (με παιδαγωγική επάρκεια). Πιστεύοντας και εγώ όπως οι περισσότεροι ότι η εγκύκλιος ζητάει παιδαγωγική επάρκεια κατέθεσα πριν δύο χρόνια το μεταπτυχιακό μου. Μετά από την μη πρόταξη μου στον πίνακα αναπληρωτών ΠΕ30, απόρριψη ενστάσεων και αναφορά σε νομικό κενό, απέκτησα και το πτυχίο της ΑΣΠΑΙΤΕ προκειμένου να είμαι στο ‘‘τυπικό’’ του νόμου. Θέλοντας να δώσω μία απάντηση στον εαυτό μου, σχετικά με το τι ζητάει η εγκύκλιος μελέτησα προσεκτικά, λέξη προς λέξη την παράγραφο που αναφέρετε στα τυπικά προσόντα των ΠΕ30 καθώς και τους σχετικούς νόμους και διαπίστωσα τα εξής λάθη και κενά τα οποία θα παραθέσω παρακάτω με επιχειρήματα. Αρχικά θα ήθελα να επισημάνω δύο παρατηρήσεις. Πιθανόν η λέξη ΑΕΙ στο νομοσχέδιο έχει γραφτεί εκ παραδρομής. Πέρα από αυτό πάντως για την ιστορία...ο νόμος Ν.3549 άρθρο 2 αναφέρει ότι τα Τ.Ε.Ι. ενσωματώθηκαν και συνταγματικά στην Ανώτατη Εκπαίδευση και αποτελούν Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Ε.Ι.). και όπου αναφέρεται ΑΕΙ ο όρος αυτός περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια , τα Πολυτεχνεία και τα ΤΕΙ. Επίσης επειδή παρατηρώ ότι αρκετοί συνάδελφοι έχουν διαστρεβλωμένη άποψη για την ΑΣΠΑΙΤΕ, θα ήθελα να αναφέρω ότι η ΑΣΠΑΙΤΕ δεν απευθύνεται μόνο στους απόφοιτους ΑΤΕΙ. Αφορά όλους όσους θέλουν να αποκτήσουν παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια (δηλαδή ένα κομμάτι είναι οι παιδαγωγικές γνώσεις και ένα άλλο είναι οι μέθοδοι και τρόποι διδασκαλίας) γιαυτό και σε αυτήν φοιτούν απόφοιτοι ΑΕΙ και ΑΤΕΙ διάφορων σχολών όπως πχ. Πληροφορικής ΑΕΙ-ΑΤΕΙ, Οικονομολόγοι-Λογιστές κλπ. Είθισται ένα μεγάλο μέρος το οποίο φοιτά να είναι πτυχιούχοι ΑΤΕΙ (που απασχολούνται συνήθως σε Τεχνικά λύκεια) καθότι οι πτυχιούχοι παιδαγωγικών σχολών έχουν επάρκεια εκ του νόμου 3848/2010 και οι πτυχιούχοι καθηγητικών σχολών ΑΕΙ (Μαθηματικοί, Φυσικοί κλπ) είχαν παιδαγωγική επάρκεια με παλαιότερους νόμους, οπότε δεν χρειάζονταν, αλλά νομίζω με τον τελευταίο νόμο καταργήθηκαν. (http://www.ispania.gr/eidhseis/ispanika-ekpaideysh/1621-sxoles-paidagwgikh-eparkeia) Στην γενική αγωγή οι πτυχιούχοι ΑΣΠΑΙΤΕ προτάσσονται τον υπολοίπων υποψηφίων. Στο δια ταύτα όσον αφορά τα τυπικά προσόντα των ΠΕ30. Όλοι οι ΠΕ30 ανεξαρτήτως σχολής έχουν ίδια χρόνια σπουδών και επαγγελματικά δικαιώματα. Οι ΠΕ30 ΑΕΙ επιλέγονται στον πίνακα αναπληρωτών ΕΕΠ βάση του πτυχίου τους και μόνο ενώ στους ΑΤΕΙ ζητούνται 3 διαφορετικά είδη πτυχίων για να μπουν στον ίδιο πίνακα. Αυτά είναι : το πτυχίο ΕΠΠΑΙΚ της ΑΣΠΑΙΤΕ που είναι ετήσιο πιστοποιητικό απόκτησης παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας, 3-4 παιδαγωγικά πτυχία 4ετους φοίτησης με επάρκεια και 2-3 πτυχία που δεν έχουν επάρκεια πχ Κοινωνιολόγων - Πολιτικών Επιστημών! Τώρα με ποιο κριτήριο οι ΑΤΕΙ πρέπει να έχουν όλα αυτά τα πτυχία για να είναι ίσοι με τους ΑΕΙ είναι γρίφος για δυνατούς λύτες. Είναι το κριτήριο η παιδαγωγική επάρκεια, είναι η οικονομική εξίσωση μισθών ΑΕΙ-ΑΤΕΙ ή η εξίσωση πτυχίων ΑΕΙ-ΤΕΙ ή δεν είναι τίποτα από όλα αυτά;;; Πολλοί νομίζουν ότι ζητάει παιδαγωγική επάρκεια. Απαντώ και λέω ότι δεν ζητάει ή δεν θα έπρεπε να ζητάει διότι 1) οι ΑΕΙ ΠΕ30 δεν έχουν επάρκεια με την λήψη πτυχίου οπότε δεν μπορεί να ζητείται από τους ΑΤΕΙ. Αν το Υπουργείο ζητούσε παιδαγωγική επάρκεια έπρεπε να την ζητάει και στους ΠΕ30 ΑΕΙ αλλά και σε όλες τις ειδικότητες ΕΕΠ 2) Η παιδαγωγική επάρκεια βάση του νόμου της εκπαίδευσης 3848/2010 αναγνωρίζεται από διαφορετικά πτυχία και μεταπτυχιακά. Όσον αφορά το κριτήριο μισθολογικής εξίσωσης, ο νόμος Ειδικής Αγωγής 2817/2000 αναφέρει ότι οι ΑΤΕΙ ΚΛ λεγόμενοι ΤΕ7 που μετονομάστηκαν σε ΠΕ30 χρειάζονται την ΠΑΤΕΣ-ΣΕΛΕΤΕ νυν ΑΣΠΑΙΤΕ και τα άλλα πτυχία, προκειμένου να ενταχθούν στα μισθολογικά κλιμάκια των ΑΕΙ ΠΕ30. Μάλιστα ο νόμος επιτρέπει την παρακολούθηση ΑΣΠΑΙΤΕ χωρίς μόρια στους μόνιμους ΚΛ. Σήμερα όμως οι ΑΤΕΙ ΚΛ πληρώνονται ούτως ή άλλως όπως οι ΠΕ. Συνάδελφοι μόνιμοι που παρακολούθησαν την ΑΣΠΑΙΤΕ δεν είχαν καμία μισθολογική διαφορά. Στο άρθρο 17 του ν. 3699/2008, ύστερα από την παράγραφο 1 προστέθηκε η παράγραφος 1α η οποία αναφέρει ότι: «1.α. Το ΕΕΠ συμμετέχει στην εκπαίδευση ισότιμα με το εκπαιδευτικό προσωπικό που προβλέπεται στο άρθρο16, σύμφωνα με την επαγγελματική ειδίκευσή του. Στο ΕΕΠ καταβάλλονται οι αποδοχές και οι πάσης φύσεως πρόσθετες αμοιβές και αποζημιώσεις που καταβάλλονται στο εκπαιδευτικό προσωπικό κατηγορίας ΠΕ της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις.» Τώρα αν η ΑΣΠΑΙΤΕ αποτελεί μέσο εξίσωσης των πτυχίων ΑΤΕΙ με τους ΑΕΙ αυτό δεν το γνωρίζω. Σκέφτομαι ότι ίσως επειδή παλαιότερα τα ΤΕΙ ήταν 3 έτη ίσως η ΑΣΠΑΙΤΕ η οποία ήταν ετήσιας διάρκειας να ήταν ένας τρόπος εξίσωσης με τα ΑΕΙ που ήταν 4 έτη. Να αναφέρω ότι το Υπουργείο σε απάντηση επερώτησης του βουλευτή κ. Καρχιμάκη ΑΠ 74577/2011 αναφέρει ότι η ΑΣΠΑΙΤΕ προστέθηκε στα τυπικά προσόντα μετά από πρόταση των εργαζομένων ΕΕΠ για να έχουν ισότιμη αντιμετώπιση με τους κλάδους ΕΕΠ ΠΕ και ρόλο στην Ειδική Αγωγή, ουσιαστικώς και πρακτικώς και όχι μόνο νομοθετικώς και για να συμμετέχουν στο εκπαιδευτικό έργο ισότιμα με το εκπαιδευτικό διδακτικό προσωπικό... Δεν είμαι νομοθέτης και δεν μπορώ να γνωρίζω με ποιο σκεπτικό ζητήθηκαν τα συγκεκριμένα πτυχία στα τυπικά προσόντα των ΠΕ30. Ζητώ συγνώμη αν κάπου έχω λάθος και ζητάω από όποιον επιθυμεί και γνωρίζει περισσότερα να παραθέσει την άποψη του με επιχειρήματα. Αυτό που σίγουρα ξέρω και υποστηρίζω είναι ότι ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΞΕΚΑΘΑΡΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ και πρέπει να προσδιοριστεί τι ζητείται και για ποιο λόγο ώστε να το γνωρίζουν όλοι οι υποψήφιοι. Η συγκεκριμένη παράγραφος είχε ως αποτέλεσμα να προσλαμβάνονται ΚΛ ΑΕΙ χωρίς μόρια ή με λιγότερα μόρια από υποψήφιους ΑΤΕΙ που εργάζονταν χρόνια στην Ειδική Αγωγή και να δημιουργείται αδικία εις βάρος των ΚΛ ΑΤΕΙ και διχασμός στον κλάδο. Θεωρώ ότι η πρόσληψη πρέπει να γίνεται βάση αντικειμενικών και αξιοκρατικών προσόντων και κριτηρίων (κατάρτιση, εμπειρία κλπ) καθότι απώτερος στόχος θα πρέπει να είναι η όσο δυνατόν καλύτερη παροχή υπηρεσιών στην Ειδική αγωγή με έμπειρο και καταρτισμένο προσωπικό. Παρόλο που τα πρόσθετα πτυχία ζητούνται σε όλες τις ειδικότητες ΕΕΠ ΤΕΙ, οι έργο-φυσιοθεραπευτές δεν έχουν ΑΕΙ ενώ οι Λογοθεραπευτές ΤΕΙ και οι ΑΕΙ εξωτερικού χωρίζονται σε δύο κωδικούς και προσλαμβάνονται 1:1.Οπότε το πρόβλημα δημιουργείται κυρίως στους ΠΕ30. Προτάσεις: Ένταξη όλων των ΠΕ30 σε ένα ενιαίο πίνακα και κατάταξη βάση μοριοδότησης (ο δικαιότερος τρόπος πιστεύω) Ή δυο κωδικοί στους ΚΛ ΑΕΙ-ΤΕΙ και κατάταξη σε δυο πίνακες και πρόσληψη βάση κάποιας αναλογίας Επίσης χρειάζεται να ξεκαθαριστεί ο ρόλος της παιδαγωγικής επάρκειας και εφόσον κρίνεται απαραίτητη να ζητείται από όλους με τα σωστά πτυχία. Επίσης να καθοριστεί ο τρόπος που θα λαμβάνεται υπόψιν (μοριοδότηση ή πρόταξη στους πίνακες όπως στη γενική αγωγή κλπ) Τέλος να ζητείται στα τυπικά προσόντα η άδεια ασκήσεως επαγγέλματος Κοινωνικών λειτουργών για να αποτρέπονται φαινόμενα πρόσληψης πτυχιούχων που δεν είναι κοινωνικοί λειτουργοί, πχ. Κοινωνικής Διοίκησης. Ευχαριστώ, ΜΚ