• Σχόλιο του χρήστη 'Κωνσταντίνος Καρλής' | 29 Νοεμβρίου 2009, 23:06

    Αν και προέρχομαι από οικογένεια εκπαιδευτικών, επέλεξα την δικηγορία. Έτσι δεν έχω άμεσο συμφέρον για τον τρόπο διορισμού των εκπαιδευτικών και πιστεύω ότι τα σχόλια μου είναι αντικειμενικά. Πριν από πολλά χρόνια, για την αποφυγή "παρεμβάσεων, επελέγη το σύστημα διορισμού με βάση την επετηρίδα, η οποία καταρτιζόταν με βάση τον χρόνο λήψης του πτυχίου. Και τότε υπήρχαν έκτακτοι, αναπληρωτές . ωρομίσθιοι, κλπ. Όμως η προϋπηρεσία αυτή των εκτάκτων κλπ δεν επηρέαζε την θέση στην επετηρίδα. Το κατά πόσον ο διορισμός εκτάκτων, αναπληρωτών κλπ υπέκειτο σε διαδικασίες διαφάνειας είναι ζήτημα που είχε αμφισβητηθεί. Αλλά αυτό δεν είχε ιδιαίτερη σημασία αφού δεν επηρέαζε ουσιαστικά τον διορισμό με βάση την επετηρίδα, αν και η διαφάνεια θα έπρεπε πάντοτε να αποτελεί βασικό στοιχείο μιας δημοκρατικής πολιτείας. Με την ίδρυση του ΑΣΕΠ εκρίθη αναγκαίο να ενταχθούν σε αυτό και οι διορισμοί των εκπαιδευτικών. Αυτό θα μπορούσε να έχει γίνει με μεταφορά στο ΑΣΕΠ της τήρησης και παρακολούθησης της επετηρίδας και με βάση αυτή την εξασφάλιση της διαφάνειας στον διορισμό τόσο των μονίμων εκπαιδευτικών όσο και των εκτάκτων καο λοιπών κατηγοριών. Αντί αυτού επελέγη η υπαγωγή και των εκπαιδευτικών στην διαδικασία των γραπτών διαδικασιών. Πραγματικό επιχείρημα δεν φαίνεται να υπήρξε ποτέ. Είναι κατανοητό ότι εφόσον ανατέθηκε στο ΑΣΕΠ η διαδικασία πρόσληψης όλων των κατηγοριών του προσωπικού του Δημοσίου δεν θα έπρεπε να εξαιρεθούν οι εκπαιδευτικοί. Για την διαδικασία των γραπτών διαγωνισμών αναφέρθηκε ως επιχείρημα ότι για πολλούς εκπαιδευτικούς είχε παρέλθει χρόνος από την απόκτηση του πτυχίου και θα έπρεπε να ελεγχθούν οι γνώσεις τους εκ νέου, ενώ σε ορισμένες πανεπιστημιακές σχολές δεν εδιδάσκοντο μαθήματα παιδαγωγικής. Για την πάροδο χρόνου, μερικές φορές και για ορισμένες ειδικότητες πραγματικά πολύ μεγάλου, από την λήψη του πτυχίου δεν ευθύνονται βέβαια οι εκπαιδευτικοί, αλλά το γεγονός ότι ο αριθμός των διοριζομένων κάθε έτος ήταν πάντοτε πολύ μικρότερος των εγγραφομένων στην επετηρίδα. Για το ζήτημα των παιδαγωγικών μαθημάτων ως γνωστόν έχει εξαιρεθεί πλήθος ειδικοτήτων στο περιεχόμενο των σπουδών περιλαμβάνεται και η διδασκαλία παιδαγωγικής, ενώ για τις υπόλοιπες ειδικότητες διατηρήθηκε το προηγούμενο καθεστώς. Και απλώς όλοι πρέπει να ακολουθήσουν την διαδικασία των γραπτών εξετάσεων. Το αποτέλεσμα είναι βέβαια η λειτουργία πλήθους φροντιστηρίων, όπως και για όλους τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ (μια ματιά σε εφημερίδες, αφίσσες και διανεμόμενα φυλλάδια αρκεί για απόδειξη). Το αν επιτυγχάνεται η αξιοκρατία είναι το μέγα ερώτημα. Σαφώς ευνοούνται οι νεότεροι σε ηλικία εκπαιδευτικοί, οι οποίοι δεν έχουν οικογενειακές υποχρεώσεις και ίσως και μικρότερες βιοποριστικές ανάγκες εφόσον τους βοηθούν οι γονείς τους. Και ενώ οι διορισμοί των εκπαιδευτικών υποβλήθηκαν στην διαδικασία των γραπτών διαγωνισμών του ΑΣΕΠ, δημιουργήθηκαν παράλληλα τρεις κατηγορίες επιλογής εκτάκτων, αναπληρωτών και ωρομισθίων, οι περίφημοι Πίνακες Α',Β'και Γ΄, με βάση την τυχόν προϋπηρεσία, την συμμετοχή/"επιτυχία μη διοριστέου"σε διαγωνισμό και έλλειψη προϋπηρεσίας. Όπως για όλο το έκτακτο προσωπικό, η τήρηση των πινάκων αυτών και η με βάση αυτούς επιλογή των αναπληρωτών κλπ παραμένουν εκτός οποιασδήποτε συμμετοχής ή έστω εποπτείας του ΑΣΕΠ. Το πως γίνεται η επιλογή από τον κάθε πίνακα, πως ειδοποιούνται οι τυχεροί επιλεγόμενοινα αναλάβουν υπηρεσία κλπ, παραμένει άγνωστο στο ευρύ κοινό και πάντως στους "εκτός τειχών". Η απάντηση ότι ορίζει σχετικώς ο νόμος, ελάχιστους μπορεί να πείσει. Θα ήταν ίσως σημαντικό να διερευνηθεί κάποια στιγμή πως ορισμένοι εκπαιδευτικοί επιλέγονται κάθε χρόνο ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι και μάλιστα επί σειρά ετών, ενώ άλλοι ίσως ποτέ. Και βέβαια η επιλογή των αναπληρωτών κλπ πε΄ρα από το ότι παρέχει προσωρινά εργασία έχει και πολλαπλασιαστικά οφέλη. Αποτελεί προσόν που διευκολὐνει τον επαναδιαρισμό και την επόμενη χρονιά, προσαυξάνει την βαθμολογία του ΑΣΕΠ και τέλος ανοίγει την μαγική πόρτα του μόνιμου διορισμού χωρίς την ανάγκη επιτυχίας στον γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Μπορεί ο καθένας να έχει επιχειρήματα υπέρ ή κατά του ισχύοντος συστήματος ή κάποιων σημείων του. Το ουσιαστικό, κατά την γνώμη μου,είναι ότι το όλο σύστημα είναι πολύπλοκο, με πολλές εξαιρέσεις υποπεριπτώσεων και διαφοροποιήσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα γραφειοκρατικής πολυπλκότητας. Το ζητούμενο πάντοτε είναι η εξασφάλιση της διαφάνειας. Και όχι μόνον της αντικειμενικής διαφάνειας αλλά και της υποκειμενικής. Πρέπει το σύστημα να είναι διαφανές, αλλά συγχρόνως και ο πολίτης και ιδίως ο άμεσα ενδιαφερόμενος να έχει βεβαιότητα ότι το σύστημα είναι διαφανές και δεν αφήνει περιθώρια για ατασθαλίες. Αυτό πρακτικά είναι αδύνατο να υπάρξει σε οποιοδήποτε πολύπλοκο και γραφειοκρατικό σύστημα. Εκείνο που απαιτείται είναι η απλότητα και η διαφάνεια. Ανεξάρτητα από τα προσωπικά συμφέροντα κάθε κατηγορίας εκπαιδευτικών, ανεξάρτητα από το ότι η αλλαγή του καθεστώτος από την επετηρίδα στο ΑΣΕΠ διατάραξε υφιστάμενες καταστάσεις και προσδοκίες. Ανεξάρτητα από το ότι έχουν δημιουργηθεί σήμερα διαφορετικά συμφέροντα και προσδοκίες. Το μόνο αδιάβλητο, απλό και διαφανές σύστημα είναι η επαναφορά της επετηρίδας τόσο για τους διορισμούς των μονίμων όσο και για τους διορισμούς των αναπληρωτών και ωρομισθίων. Η επετηρίδα θα πρέπει να τηρείται από το ΑΣΕΠ με βάση τον χρόνο λήψης του πτυχίου και σε περίπτωση λήψεως του πτυχίου κατά το ίδιο έτος η κατάταξη σε αυτήν να γίνεται με βάση τον βαθμό του πτυχίου και σε περίπτωση ισοβαθμίας με βάση την ημερομηνία γέννησης. Με βάση την επετηρίδα αυτή το ΑΣΕΠ θα καταρτίζει κἀθε έτος τον πίνακα των διοριστέων μονίμων εκπαιδευτικών. Σε περίπτωση που υπάρχει ανάγκη για τον διορισμό ωρομισθίων ή αναπληρωτών, αυτοί θα επιλέγονται ομοίως απο το ΑΣΕΠ με βάση την ίδια επετηρίδα. Ο διρισμός ως ωρομισθίων ή αναπληρωτών τόσο αυτών των εκπαιδευτικών πού έχουν αντίστοιχη προϋπηρεσία μέχρι σήμερα όσο και αυτών που θα την αποκτήσουν στο μέλλον, λογικά δεν θα έπρεπε να επηρεάζει την θέση τους στην επετηρίδα. Επειδή όμως θα υπάρξουν αναμφίβολα διαμαρτυρίες όλων όσων έχουν σχετική προϋπηρεσία μέχρι σήμερα και ανάλογες προσδοκίες, δικαιολογημένες ή όχι,θα ήταν δυνατό να ορισθεί ότι αυτοί κατατάσσονται σε θέση στην επετηρίδα με βάση τον χρόνο λήψης του πτυχίου πλέον τον χρόνο προϋπηρεσίας. Θα αντικρούσουν ίσως πολλοί ότι προτείνω την επιστροφή στο παρελθόν σε ένα σύστημα διορισμών που έχει καταργηθεί. Όμως το ζητούμενο είναι η απλότητα και η διαφάνεια. Το σημερινό σύστημα δεν είναι απλό. Άρα δεν μπορεί να είναι διαφανές. Και αμφιβάλλω αν ο γραπτός διαγωνισμός προσέφερε κάτι στην ποιότητα της εκπαίδευσης. Ο μέχρι σήμερα τρόπος επιλογής αναπληρωτών και ωρομισθίων μόνον απλός και διαφανής δεν είναι. Ούτε έχει οποιαδήποτε σχέση με την εξασφάλιση βελτίωσης ποιότητας της εκπαίδευσης. Αποκτούν μια πρακτική εμπειρία, σημαντική. Αφού την αποκτούν και η πολιτική ηγεσία, τόσο στο παρελθόν όσο και σήμερα, την θεωρεί σημαντική, χωρίς να ενδιαφέρει ο τρόπος διορισμού και απόκτησης της εμπειρίας, με τον ίδιο τρόπ αποκτούν εμπειρία και οι μόνιμοι που θα διρίζονται μέσω της επετηρίδας.Η συέχιση της επιμονής στον γραπτό διαγωνισμό και τις εξαιρέσεις του, μόνον πολυπλοκότητα προσφέρουν και λόγο λειτουργίας πλήθους φροντηστηρίων.