• Σχόλιο του χρήστη 'Θεόδωρος Γκανάτσος' | 30 Νοεμβρίου 2009, 09:36

    Προτάσεις για το σύστημα πρόσληψης μόνιμων εκπαιδευτικών και για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών του Θεόδωρου Γκανάτσου Φυσικού-Ραδιοηλεκτρολόγου Υπ. Διδάκτορα Τμ. Φυσικής Α.Π.Θ. 1. Η καθιέρωση των διορισμών μέσω πινάκων 30μήνου και 24μήνου τα τελευταία χρόνια, επιπλέον των διορισμών από ΑΣΕΠ (θεωρητικά 60%) και Ενιαίου Πίνακα (θεωρητικά 40%), έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση του πραγματικού ποσοστού διορισμών από ΑΣΕΠ. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι κατά μέσο όρο, κατά τα Σχ. έτη 2007-08, 2008-09 και 2009-10, το ποσοστό των πραγματικών διορισμών από ΑΣΕΠ ήταν 43.2% (40%, εάν συνυπολογιστούν και οι διορισμοί των πολυτέκνων) για τους πολυπληθείς κλάδους-ειδικότητες ΠΕ60, ΠΕ02, ΠΕ03, ΠΕ04.01. Το αποτέλεσμα είναι η σταδιακή απαξίωση του θεσμού του ΑΣΕΠ, δεδομένου ότι υποψήφιοι με πολύ υψηλές βαθμολογίες δεν καταφέρνουν να είναι στους διοριστέους. 2. Η βέλτιστη λύση θα ήταν να διατηρηθεί ένα μικτό σύστημα διορισμών, κατά το μεγαλύτερο ποσοστό (προτείνεται 75%) από πίνακες διοριστέων ΑΣΕΠ και κατά το υπόλοιπο (25%) από πίνακες προϋπηρεσίας, με προϋπόθεση όμως την επιτυχία σε οποιονδήποτε διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Πιο συγκεκριμένα, από το Σχ. έτος 2011-12, μετά το διαγωνισμό ΑΣΕΠ 2010, προτείνονται τα εξής: i. Εκκαθάριση του Ενιαίου Πίνακα διορισμών, ώστε να περιλαμβάνει μόνο αυτούς που έχουν τουλάχιστον μία επιτυχία σε οποιονδήποτε ΑΣΕΠ (1998-2010). ii. Μεταβατική περίοδος κατά τα Σχ. έτη 2011-12 έως και 2013-14, με σταδιακή μείωση του ποσοστού διορισμών από τον εκκαθαρισμένο πίνακα (-5% κατ’ έτος), ώστε κατά τα Σχ. έτη 2011-12, 2012-13, 2013-14 και 2014-15 τα ποσοστά να είναι αντίστοιχα 60%-40%, 65%-35%, 70%-30% και 75%-25%. iii. Από το Σχ. έτος 2014-15 και μετά, τα ποσοστά να διατηρηθούν: Διοριστέοι ΑΣΕΠ (75%) και Πίνακας προϋπηρεσίας + επιτυχία ΑΣΕΠ (25%). Με τον τρόπο αυτό, διασφαλίζεται ότι όλοι οι διοριζόμενοι θα είναι επιτυχόντες ΑΣΕΠ και επιπλέον, όσοι έχουν πολλά μόρια από προϋπηρεσία θα βρίσκονται σε τροχιά διορισμού, αφού θα βρίσκονται σε υψηλή θέση στον εκκαθαρισμένο πίνακα. iv. Οι εκπαιδευτικοί που θα διορίζονταν με το 24μηνο+ΑΣΕΠ θα είναι οι πρώτοι που θα διορίζονται με το 25%+ΑΣΕΠ. v. Οι πίνακες διορισμών να συνεχίσουν να τροφοδοτούνται με την προϋπηρεσία των αναπληρωτών, ώστε να υπάρχει σοβαρό κίνητρο για τους εκπαιδευτικούς να εργαστούν ως αναπληρωτές. Οι διορισμοί από τον πίνακα αυτόν, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω, θα γίνονται βάσει της προϋπηρεσίας, εφόσον όμως έχει προηγηθεί επιτυχία σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ και σε ποσοστό που θα διαμορφωθεί στο 25% των συνολικών διορισμών από το Σχ. έτος 2014-15 και μετά. vi. Όσοι έχουν μόρια από προϋπηρεσία, αλλά όχι επιτυχία ΑΣΕΠ, θα έχουν τη δυνατότητα να δουλεύουν ως αναπληρωτές, εφόσον έρθει η σειρά τους στον πίνακα των αναπληρωτών, και ταυτόχρονα να δίνουν ΑΣΕΠ (προτείνεται να γίνεται διαγωνισμός κάθε χρόνο). Μόλις επιτύχουν σε κάποιον ΑΣΕΠ, αυτόματα θα μεταφέρονται στον εκκαθαρισμένο πίνακα διορισμών, όπου θα μετράει η προϋπηρεσία τους για το μόνιμο διορισμό τους με το ποσοστό που θα ισχύει την κάθε χρονιά (από 40% το Σχ. έτος 2011-12 έως 25% από το Σχ. έτος 2014-15 και μετά). vii. Να προηγούνται στην επιλογή θέσης διορισμού οι διοριστέοι ΑΣΕΠ (75%) και να έπονται οι διοριστέοι από πίνακα διορισμών (25%). Ειδικά για την αλλαγή αυτή, η εφαρμογή της μπορεί να γίνει άμεσα, από το Σχ. έτος 2010-11. Πιο συγκεκριμένα, για το Σχ. έτος 2010-11, για το οποίο θα γίνουν διορισμοί για τελευταία φορά από 30μηνο και 24μηνο, προτείνεται να γίνει διαχωρισμός του ενιαίου πίνακα σε δύο πίνακες: στους έχοντες επιτυχία ΑΣΕΠ και στους μη έχοντες επιτυχία ΑΣΕΠ και να προηγούνται στους διορισμούς οι έχοντες επιτυχία ΑΣΕΠ. Επομένως για το Σχ. έτος 2010-11 η σειρά επιλογής κενών θέσεων διορισμού θα πρέπει να είναι: Διοριστέοι ΑΣΕΠ – 24μηνο – Ενιαίος Πίνακας με επιτυχία ΑΣΕΠ – 30μηνο – Ενιαίος Πίνακας χωρίς επιτυχία ΑΣΕΠ. Η κατηγορία 24μήνου να προηγείται έναντι του 30μήνου επειδή απαιτεί επιτυχία σε ΑΣΕΠ και έναντι του ενιαίου πίνακα, διότι απαιτεί επιτυχία σε ΑΣΕΠ και αφορά σε άτομα με μεγαλύτερη προϋπηρεσία. Το 30μηνο να προηγείται έναντι του ενιαίου πίνακα χωρίς επιτυχία ΑΣΕΠ, επειδή αφορά σε άτομα με μεγαλύτερη προϋπηρεσία (χωρίς ΑΣΕΠ). viii. Ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (Πολύτεκνοι και ΑΜΕΑ): Να διατηρηθούν τα κοινωνικά κριτήρια διορισμού των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων (Πολύτεκνοι και ΑΜΕΑ), με την προϋπόθεση τουλάχιστον μία επιτυχία σε οποιονδήποτε ΑΣΕΠ. Μόλις επιτύχουν έστω τη βάση σε κάποιον ΑΣΕΠ, να μπαίνουν σε ειδικό πίνακα (αντίστοιχα πολυτέκνων ή ΑΜΕΑ), όπου θα μετρούν και οι αντίστοιχες προσαυξήσεις, όπως και στους γενικούς πίνακες (βαθμολογία ΑΣΕΠ, προϋπηρεσία κ.λπ.), καθώς και επιπλέον κριτήρια, όπως αριθμός τέκνων κ.λπ., με κάποια βαρύτητα που θα καθοριστεί. Και το μέτρο αυτό κινείται στην ίδια κατεύθυνση: Κανένας διορισμός χωρίς επιτυχία ΑΣΕΠ. Να υπάρχει η δυνατότητα πάντως, για τα άτομα που ανήκουν στις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, εάν το επιθυμούν, να διορίζονται σε θέση διοικητικού υπαλλήλου του ΥΠΕΠΘ και να τοποθετούνται στα Γραφεία και τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, χωρίς τη διαδικασία του ΑΣΕΠ. 3. Οι προτεινόμενες στο κείμενο αυτό αλλαγές στο σύστημα προσλήψεων κινούνται προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης και αναβάθμισης του ρόλου του ΑΣΕΠ, στα πλαίσια της επικράτησης των αξιοκρατικών προσλήψεων, με ταυτόχρονο όμως υπολογισμό και της προϋπηρεσίας. Ένα ακόμη αποτέλεσμα των αλλαγών αυτών θα είναι η σημαντική αύξηση των θέσεων από ΑΣΕΠ, που θα οδηγήσει σε πτώση των βάσεων διορισμού. Δεν θα απαιτούνται δηλαδή βαθμολογίες 80-90 για το διορισμό, όπως απαιτείται σήμερα, αλλά θα αρκεί και το 70, πιθανόν και το 60 σε ορισμένες ειδικότητες. Δεν θα απαιτείται εξωπραγματικό διάβασμα όπως τώρα και θα διευκολυνθούν και οι γονείς-υποψήφιοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι γενικά υποστηρίζουν ότι δεν έχουν χρόνο να διαβάσουν, λόγω οικογενειακών υποχρεώσεων. Απαραίτητη προϋπόθεση για την ισχύ των παραπάνω συλλογισμών είναι φυσικά η διατήρηση του συνολικού αριθμού διορισμών στα ίδια επίπεδα (στη χειρότερη περίπτωση) και (ακόμη καλύτερα) η αύξησή τους, με ταυτόχρονη μείωση των προσλήψεων αναπληρωτών. 4. Προσαυξήσεις για τους πίνακες διορισμών ΑΣΕΠ: Να δίνεται έμφαση στις σπουδές των υποψηφίων εκπαιδευτικών. Η εκπαίδευση χρειάζεται άτομα με υψηλό επίπεδο σπουδών και θα πρέπει να δοθούν επιπλέον κίνητρα σε άτομα με μεταπτυχιακές σπουδές να ασχοληθούν με την εκπαίδευση. Υπάρχουν νέοι επιστήμονες με σπουδές 10-12 ετών, κάτοχοι διδακτορικών τίτλων, με υψηλό επιστημονικό υπόβαθρο, με αναλυτική και συνθετική σκέψη, με ερευνητικό έργο και δημοσιεύσεις, γενικά με πλούσιο βιογραφικό, οι οποίοι μπορούν να προσφέρουν πάρα πολλά στην εκπαίδευση. Με το σημερινό σύστημα φαίνεται ότι η εκπαίδευση δεν είναι εκλυστική γι’ αυτούς, δεδομένου ότι η προσαύξηση που ισχύει μέχρι τώρα είναι πολύ μικρή: για παράδειγμα, το μεταπτυχιακό δίπλωμα δίνει προσαύξηση 2 μονάδων, όσο περίπου 2 ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών, κάτι που αποτελεί αδικία για τον κάτοχο του μεταπτυχιακού. Προτείνεται μια μικρή αύξηση, όπως αναλύεται παρακάτω. i. Προσαύξηση πτυχίου: (Βαθμός πτυχίου – 5), δηλ. μέγιστη προσαύξηση 5 μονάδες, όπως ισχύει και τώρα. ii. Να καθιερωθεί προσαύξηση δεύτερου πτυχίου (δηλ. πτυχίου που δεν θεωρείται προσόν διορισμού για τον υποψήφιο): (Βαθμός 2ου πτυχίου – 5) / 2, δηλ. μέγιστη προσαύξηση 2.5 μονάδες. iii. Προσαύξηση μεταπτυχιακών σπουδών: Να αυξηθεί από 2 σε 3 για μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στην ειδικότητα του κλάδου και από 4 σε 6 για διδακτορικό δίπλωμα στην ειδικότητα του κλάδου. Αντίστοιχα από 3 σε 4 για μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στη διδακτική της ειδικότητας του κλάδου και από 5 σε 8 για διδακτορικό δίπλωμα ειδίκευσης στη διδακτική της ειδικότητας του κλάδου. iv. Προσαύξηση πτυχίου παιδαγωγικής κατάρτισης (ΑΣΠΑΙΤΕ): 2 μόρια, με ταυτόχρονη κατάργηση της απόλυτης προτεραιότητας των κατόχων έναντι των μη κατόχων. Έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο, σε πολλούς διαγωνισμούς εκπαιδευτικών ειδικά για θέσεις πληροφορικής και τεχνικών ειδικοτήτων, όλοι οι διοριστέοι κάτοχοι πτυχίου ΑΣΠΑΙΤΕ να έχουν χειρότερες βαθμολογικές επιδόσεις στην ενότητα των παιδαγωγικών και της διδακτικής σε σχέση με όλους τους διοριστέους μη κατόχους πτυχίου ΑΣΠΑΙΤΕ, και παρόλα αυτά να διορίζονται κατ’ απόλυτη προτεραιότητα. v. Η προσαύξηση προϋπηρεσίας να γίνεται όπως και στο ισχύον σύστημα, δηλ. 0.5 μονάδες για 6 μήνες προϋπηρεσίας, που όμως θα υπολογίζεται με ακρίβεια ημέρας ( 1/12 = 0.083 μονάδες / μήνα). vi. Να μετρά η διδακτική προϋπηρεσία που έχει προσφερθεί από τον εκπαιδευτικό στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (ΑΕΙ, ΤΕΙ), με τον ίδιο τρόπο προσαύξησης. Είναι απαράδεκτο να μην προσμετράται προϋπηρεσία εκπαιδευτικών υψηλότερης βαθμίδας εκπαίδευσης. vii. Να μη μετρά οποιαδήποτε προϋπηρεσία που έχει προσφερθεί από τον εκπαιδευτικό σε σχολές που δεν υπάγονται στο ΥΠΕΠΘ (π.χ. ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας ΟΑΕΔ). 5. Διεξαγωγή Διαγωνισμού ΑΣΕΠ: Να διεξάγεται κάθε χρόνο, αντί για κάθε δύο χρόνια. Να οριστούν συγκεκριμένες ημερομηνίες, σταθερές κάθε χρόνο, ώστε οι υποψήφιοι να οργανώνουν το διάβασμά τους και να το εντάσσουν στην προσωπική τους ζωή και την επαγγελματική τους δραστηριότητα χωρίς άγχος. Να αποφευχθούν φαινόμενα που παρατηρήθηκαν τα τελευταία χρόνια, όπως καθυστερήσεις στην ανακοίνωση των ημερομηνιών του διαγωνισμού, των αποτελεσμάτων, αναβολές του διαγωνισμού κ.ά. i. Η ύλη του διαγωνισμού να ανακοινώνεται αμέσως μετά τη διεξαγωγή του προηγούμενου διαγωνισμού, π.χ. κάθε Ιανουάριο. Γενικά, να αποφεύγονται μεγάλες μεταβολές στην ύλη μεταξύ διαδοχικών διαγωνισμών. Ωστόσο, η ύλη του γνωστικού αντικειμένου θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένη στη διδακτέα ύλη του Σχολείου. ii. Η ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού να είναι σταθερή, π.χ. κάθε Ιανουάριο. Η ακριβής ημερομηνία να ανακοινώνεται μαζί με την προκήρυξη του διαγωνισμού, π.χ. τον προηγούμενο Αύγουστο να βγαίνει η προκήρυξη και να ανακοινώνονται ταυτόχρονα και οι ημερομηνίες, π.χ. τελευταίο Σ/Κ του Ιανουαρίου. iii. Τα θέματα του διαγωνισμού να είναι όλα τύπου πολλαπλών επιλογών, ώστε η βαθμολόγηση να γίνεται πολύ γρήγορα και εντελώς αντικειμενικά, χωρίς να υπεισέρχεται ο ανθρώπινος υποκειμενικός παράγοντας. iv. Τα αποτελέσματα του διαγωνισμού να ανακοινώνονται έγκαιρα (π.χ. κάθε Μάιο) και πάντως πριν την έναρξη υποβολής αιτήσεων των αναπληρωτών, ώστε να μπορούν οι εκπαιδευτικοί να προγραμματίζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα του επομένου Σχ. έτους και να κάνουν τις επιλογές περιοχών των αναπληρωτών, έχοντας ως δεδομένη την επίδοσή τους στο διαγωνισμό. v. Όλες οι ειδικότητες, γενικές και τεχνικές, να διαγωνίζονται μαζί (δηλ. εντός 2-3 Σαββατοκύριακων), δεδομένου ότι καθυστερήσεις σε ορισμένες ειδικότητες έχουν σαν αποτέλεσμα καθυστερήσεις στους αντίστοιχους διορισμούς και προβλήματα ομαλής λειτουργίας των Σχολείων, όπως συνέβη φέτος στα ΕΠΑΛ, με τη μεγάλη καθυστέρηση έκδοσης των αποτελεσμάτων των τεχνικών ειδικοτήτων.