Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της Εκπαίδευσης1. Σύστημα Πρόσληψης ΕκπαιδευτικώνΣχόλιο του χρήστη Landau | 30 Νοεμβρίου 2009, 16:00
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ορισμένες σκέψεις-προτάσεις για την αλλαγή στο σύστημα πρόσληψης των εκπαιδευτικών: - Πρόσληψη μόνιμων εκπαιδευτικών αποκλειστικά μέσω αξιοκρατικού και διαφανούς γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ, με ταυτόχρονη βελτίωση του τρόπου διεξαγωγής του διαγωνισμού. - Βελτίωση του γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ για να καταστεί ακόμα πιο αξιοκρατικός και διαφανής. Προς αυτή την κατεύθυνση θα ήταν σκόπιμο να είναι όλα τα θέματα του διαγωνισμού πολλαπλών επιλογών, κάτι που σημαίνει ότι πρέπει να αλλάξει ή να καταργηθεί η εξέταση στην Ειδική Διδακτική. Αυτό θα μπορούσε να γίνει είτε με κατάλληλα θέματα πολλαπλών επιλογών, είτε με κατάργηση της συγκεκριμένης εξέτασης και στη θέση της να οριστεί μια ειδική π.χ. 6μηνη εκπαίδευση των διοριστέων εκπαιδευτικών (π.χ. κατά τη διάρκεια της πρώτης διετίας, μετά τον διορισμό τους). - Έγκαιρος καθορισμός (τουλάχιστον 6 μήνες πριν) της ημερομηνίας του εκάστοτε γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ (κάθε 1 ή 2 χρόνια), καθώς και έγκαιρη ανακοίνωση τόσο της ύλης όσο και συγκεκριμένης προτεινόμενης βιβλιογραφίας. - Σωστή και προσεκτική επιλογή των θεμάτων πολλαπλής επιλογής του γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ, ώστε να αποφεύγονται στο μέλλον περιπτώσεις ασαφειών ή λανθασμένων διατυπώσεων, ενώ οι σωστές απαντήσεις πρέπει να ανακοινώνονται το αργότερο την επόμενη μέρα. - Πρόσβαση των ενδιαφερομένων υποψηφίων στα γραπτά τους, σε περίπτωση αμφιβολίας για την ορθή διόρθωση κάποιου γραπτού από τον σαρωτή του Η/Υ (έχει συμβεί πολλές φορές και τίποτα δεν εγγυάται ότι δεν μπορεί να ξανασυμβεί). - Αλλαγή στον τρόπο πρόσθετης μοριοδότησης στον τελικό βαθμό του γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ: προσμέτρηση – όπως γίνεται και τώρα – του βαθμού πτυχίου, αλλά αύξηση των μορίων μεταπτυχιακού και διδακτορικού και διατήρηση των μορίων προϋπηρεσίας, όπως είναι και τώρα. Εναλλακτικά: ο τελικός βαθμός από τον γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ να προκύπτει αποκλειστικά από τον βαθμό του διαγωνισμού, δηλαδή χωρίς καμία προσαύξηση (είτε βαθμού πτυχίου, είτε μεταπτυχιακών, είτε προϋπηρεσίας). Η δεύτερη εναλλακτική πρόταση θα είναι σκόπιμη, στην περίπτωση που διατηρηθεί ο διορισμός του «24μηνη προϋπηρεσία + ΑΣΕΠ» ή/και ο διορισμός μέσω καθαρής προϋπηρεσίας (40% που είναι τώρα). - Διάσπαση του... πολυ-κλάδου ΠΕ 04, σε 4 ξεχωριστούς κλάδους (Φυσικής, Χημείας, Βιολογίας, Γεωλογίας), ώστε ο κάθε εκπαιδευτικός να διδάσκει αποκλειστικά το αντικείμενο που σπούδασε, κάτι που θα βελτιώσει κατά πολύ το επίπεδο διδασκαλίας. Πιθανόν να χρειαστεί παρόμοια διάσπαση και στον κλάδο ΠΕ 02, σε επί μέρους κλάδους, π.χ. Φιλόλογοι, Ιστορικοί, Ψυχολόγοι κ.λπ. (πιο αρμόδιοι να προτείνουν κάτι πιο σαφές, θα είναι όσοι ανήκουν στον κλάδο ΠΕ 02). - Άμεση κατάργηση (από το σχολικό έτος 2010-2011) του διορισμού μέσω της κατηγορίας «40%» και ταυτόχρονη διατήρηση διορισμού μέσω της κατηγορίας «24μηνη προϋπηρεσία + ΑΣΕΠ» για ένα μεταβατικό διάστημα 2-3 ετών (ίσως και μέχρι 5 χρόνια). Όσοι είναι στον πίνακα καθαρής προϋπηρεσίας και ανέμεναν διορισμό μέσω του «40%», να διοριστούν από την κατηγορία «24μηνη προϋπηρεσία + ΑΣΕΠ», εφόσον πληρούν τα κριτήρια (κατάλληλη προϋπηρεσία + επιτυχία σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ), οπότε και δεν θα θιγούν άμεσα όσοι είναι να διοριστούν το 2010 (και για τα επόμενα π.χ. 2 χρόνια), αρκεί να αποκτήσουν μια επιτυχία σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ. - Άμεση κατάργηση του θεσμού των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών. - Άμεση κατάργηση των αδιαφανών προσλήψεων σε ορισμένες κατηγορίες σχολείων (Σιβιτανίδειος Σχολή, Εκκλησιαστικά σχολεία κ.λπ.). Όλοι οι διορισμοί σε αυτά τα σχολεία να γίνονται αποκλειστικά με την ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας και με όρους ίδιους όπως και στα υπόλοιπα σχολεία (δηλαδή μέσω γραπτού διαγωνισμού ΑΣΕΠ). Σε περίπτωση νομικού κωλύματος, είτε να γίνει νομοθετική αλλαγή, είτε να μην λαμβάνεται υπόψη καμία προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών από αυτά τα σχολεία. Διαφάνεια και αξιοκρατία παντού. - Πρόσληψη αναπληρωτών εκπαιδευτικών (από το σχολικό έτος 2010-2011) μόνο στην περίπτωση έκτακτων αναγκών και αποκλειστικά από πίνακα επιτυχόντων διαγωνισμού ΑΣΕΠ, ο οποίος θα καθορίζεται με βάση τον τελευταίο διαγωνισμό ΑΣΕΠ και θα προσμετρώνται μόρια από προηγούμενους διαγωνισμούς (με σταδιακή κλιμάκωση) και – σε ένα μεταβατικό διάστημα – μόρια λόγω προϋπηρεσίας. - Αλλαγή στον τρόπο διορισμού πολυτέκνων. Ο διορισμός χωρίς κανένα κριτήριο είναι αντίθετος στην ισονομία και αξιοκρατία. Προτείνεται η υποχρεωτική συμμετοχή τους σε γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ και προσαύξηση στο βαθμό τους κάποιων μορίων λόγω πολυτεκνίας, καθώς και η ευνοϊκή τοποθέτησή τους, εφόσον είναι διοριστέοι. Εναλλακτικά να προσλαμβάνονται ως διοικητικό προσωπικό σε διοικητικές θέσεις του Υπουργείου και των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, χωρίς δικαίωμα μετάθεσης σε σχολεία (εκτός αν θελήσει κάποιος στο μέλλον να συμετάσχει σε γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ και να διοριστεί αξιοκρατικά, όπως όλοι). Η κοινωνική πολιτική του κράτους πρέπει να γίνεται, αλλά όχι σε βάρος της αξιοκρατίας. - Υποχρεωτική διετής παραμονή των εκπαιδευτικών στη θέση πρώτου διορισμού τους (διατήρηση της διετίας στα δυσπρόσιτα σχολεία). Εξαίρεση από την υποχρεωτική διετή παραμονή μόνο για σοβαρούς οικογενειακούς ή/και ιατρικούς λόγους. - Τέλος, για να βελτιωθεί η εκπαίδευση, εκτός από την αλλαγή στο σύστημα πρόσληψης των εκπαιδευτικών, πρέπει να αλλάξει η εσωτερική λειτουργία των ίδιων των σχολείων. Προτείνεται η μείωση των μαθητών ανά τάξη (σε 15-20 το μέγιστο), η σταδιακή έναρξη ολοήμερων σχολείων σε όλες τις βαθμίδες (με υποχρεωτική παραμονή των μαθητών σε αυτά), η ουσιαστική αναβάθμιση του ΠΔΣ στα Λύκεια (με πρόσληψη σε αυτά τα προγράμματα από τον πίνακα επιτυχόντων ΑΣΕΠ ή/και αξιοποίηση μόνιμων και αναπληρωτών για κάλυψη του ωραρίου), υποχρεωτική λειτουργία εργαστηρίων και λοιπών εποπτικών μέσων διδασκαλίας στα αντίστοιχα μαθήματα κ.ο.κ.. Όλα αυτά απαιτούν γενναία, διαχρονική αύξηση της χρηματοδότησης της Παιδείας, που θα οδηγήσει πρώτα απ’ όλα στην βελτίωση της εκπαίδευσης, ενώ παράλληλα θα λύσει – μερικώς – το πρόβλημα της ανεργίας στον χώρο της εκπαίδευσης.