• Σχόλιο του χρήστη 'Βασίλειος Αναγνώστου' | 30 Νοεμβρίου 2009, 20:46

    Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2009 Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, Λαμβάνοντας μέρος στη διαβούλευση που πραγματοποιείται το τελευταίο διάστημα αναφορικά με τα κριτήρια επιλογής στελεχών εκπαίδευσης παρατηρώ ότι αυτή χαρακτηρίζεται, σε μεγάλο βαθμό, από τις προτάσεις συγκεκριμένης και αριθμητικής μοριοδότησης υπό το πρίσμα ιδίων συντεχνιακών ή ατομικών συμφερόντων. Άρα υποκειμενική. Αποφεύγω αυτή τη λογική διότι πρώτο, κύριο και ορθότατο κριτήριο είναι ΠΡΩΤΑ Ο ΜΑΘΗΤΗΣ. Άλλωστε τα εκπαιδευτικά συστήματα και τα ιδρύματα πρέπει να λειτουργούν προς όφελος των μαθητριών/τών και δευτερευόντως για την προαγωγή κάποιων εργαζομένων σε αυτά και των συντεχνιακών συμφερόντων. Κυρία Υπουργέ, πιστεύω ότι η κριτική στάση σας στις ανωτέρω συντεχνιακές προτάσεις και η συνεργασία σας με τους υπευθύνους των αντίστοιχων τμημάτων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης του ΥΠΕΠΘ, του ΣΠΔΕ, του Π.Ι., με καθηγητές των τμημάτων «Οργάνωσης και Διοίκησης της Εκπαίδευσης» και των επιστημών Γενικής και Ειδικής Αγωγής και Διδακτικής των γνωστικών αντικειμένων θα σας κατευθύνει στη θέσπιση πιο επιστημονικών κριτηρίων. Αν και δεν αποκλείονται λάθη, καθότι πρόκειται για διαδικασίες κρίσης ανθρωπίνων δυναμικών από ανθρώπους με δυνατότητες αλλά και αδυναμίες, εάν επιλέξετε μία τέτοια λογική κανένας δεν θα σας προσάψει την κατηγορία επικράτησης των κομματικών ή των συντεχνιακών λογικών και συμφερόντων σε βάρος της με παραπάνω κεφαλαία γράμματα αρχής: ΠΡΩΤΑ Ο ΜΑΘΗΤΗΣ. Ακολούθως παρατίθεται ένα προτεινόμενο πλαίσιο αρχών που πρέπει να διέπουν τα κριτήρια μοριοδότησης για την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης και όχι αριθμητική μοριοδότηση. Μάλιστα, προτείνω η μετρήσιμη μοριοδότηση να διενεργηθεί από ανεξάρτητη αρχή/επιτροπή με εκπροσώπους των παραπάνω φορέων υπό την προεδρία σας ή επιτροπή ειδικών επιστημόνων και πανεπιστημιακών στη διαχείριση ανθρωπίνου δυναμικού δίχως τους εμπλεκόμενους με τη διαδικασία φορείς για λόγους αντικειμενικότητας. ΜΟΡΙΟΔΟΤΟΥΜΕΝΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΩΝ: ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ και ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Εισαγωγή Τα κριτήρια πρέπει να απορρέουν από τους τομείς της υπηρεσιακής εμπειρίας κατά 40% και της επιστημονικής και παιδαγωγικής κατάρτισης το υπόλοιπο 60%. Τούτο διότι η προσωπική πείρα δείχνει ότι σε πολλές περιπτώσεις η υπερίσχυση των μορίων των υπηρεσιακής εμπειρίας (αρχαιότητας) δίχως ή με ελάχιστη και παρωχημένη επιστημονική γνώση, φέρει σε ηγετικές θέσεις άτομα που συνήθως επαναλαμβάνουν κάθε χρόνο διαδικασίες και ενέργειες δίχως να καινοτομούν επί της ουσίας της εκπαίδευσης. Από την άλλη πλευρά η συλλογή πλήθους βεβαιώσεων κατ’ επίφαση επιμορφώσεων, ενίοτε δε και πανεπιστημιακών τίτλων δεν αποτελεί πάντα ουσιαστική επιστημονική κατάρτιση αλλά ποσοτική θήρευση τυπικών προσόντων. Τα κριτήρια πρέπει να είναι αντικειμενικά και μετρήσιμα και να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της θέσης που κάθε φορά προκηρύσσεται ως προς τη γνώση και την εμπειρία. Τέλος, σε αυτό να συνυπολογίσετε ότι τα αντικειμενικά μετρήσιμα μόρια δίχως συνέντευξη διασφαλίζουν την αξιοπρέπεια όλων των υποψηφίων οι οποίοι δεν χρειάζεται να καταφύγουν σε εκδουλεύσεις και εξαρτήσεις από άτομα και φορείς που δεν τους εκτιμούν ουσιαστικά αλλά υποτάσσονται σε αυτά για ανταλλακτικούς λόγους. Ειδικότερα, η πρόταση λαμβάνει υπόψη της τις κείμενες διατάξεις:  Ν. 1566 (ΦΕΚ 167/τ. Α’1985)  Π.Δ. 50 (ΦΕΚ 39/τ. Α’/5-03-2001)  Π.Δ. 25 (ΦΕΚ 20/7-2-2002)  Φ.353.1./324/105657Δ1/Αρ. Φύλλου 1340/τ. Β’/16-10-2002  Ν.3467/2006 (ΦΕΚ 128/τ. Α’/21-06-2006) Προϋποθέσεις για αίτηση Ελάχιστη εκπαιδευτική υπηρεσία τα 16 έτη και άσκηση διδακτικών καθηκόντων σε σχολεία 12 έτη τουλάχιστον. Η θητεία σε θέση σχολικών συμβούλων να προσμετράται στην άσκηση διδακτικών καθηκόντων. ΚΡΙΤΗΡΙΑ και ΜΟΡΙΑ ανά ΤΟΜΕΑ και ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΤΑ Οι τομείς που πρέπει να μοριοδοτούνται είναι δύο: α. η επιστημονική και παιδαγωγική κατάρτιση και συγκρότηση και β. η υπηρεσιακή κατάσταση και διδακτική εμπειρία. ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ Πριν από την καταμέτρηση των αντικειμενικών και μετρησίμων κριτηρίων πρέπει να προηγείται η διενέργεια τεστ προσωπικότητας από οργανωσιακούς ψυχολόγους. Τούτο διότι στην εκπαίδευση υπάρχει αριθμός στελεχών εκπαίδευσης που με τις στάσεις, τις πράξεις ή την απραξία τους ταλαιπωρούν μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς δίχως να συνεργάζονται αποτελεσματικά ή να βρίσκουν λύσεις σε προβλήματα. Με τα τεστ αυτά θα αποκλείονται τέτοιες περιπτώσεις υποψηφίων. ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΥΝΤΕΥΞΗ Η διαδικασία της αδόμητης συνέντευξης πρέπει να αποκλειστεί διότι συνήθως εξυπηρετούνται υποψήφιοι ποικίλων προτιμήσεων ή βάσει πρόσκαιρων διαπροσωπικών συμπαθειών. Έτσι, η συνέντευξη θεωρείται πεδίο τριβής και υπονοιών μεταξύ των υποψηφίων για αδικίες, ενώ η σωρεία των ενστάσεων και της κατάληξης τους σε διοικητικά δικαστήρια επί χρόνια ταλανίζουν την Υπηρεσία σε σπατάλη ωρών εργασίας, επιδόματα σε μέλη επιτροπών, διενέργεια Ε.Δ.Ε., ψυχική φθορά, οικονομική απώλεια για νομικά έξοδα και απαξίωση των θεσμών. Ακόμη και σε ιδανική περίπτωση που θα εξέλιπαν τα ανωτέρω προβλήματα και η συνέντευξη θα λειτουργούσε ως «δομημένη συνέντευξη», σύμφωνα με τις αρχές της οργανωτικής-εργασιακής ψυχολογίας, δυστυχώς αυτή δεν μπορεί να εφαρμοστεί διότι δεν υπάρχουν πολλά εξειδικευμένα άτομα σε τέτοιου είδους συνεντεύξεις μέχρι τώρα στη χώρα μας. Έτσι, προτείνω την πλήρη διαφάνεια με την θέσπιση μετρήσιμων κριτηρίων με αντικειμενική αποδεικτικότητα αποκλείοντας την προφορική συνέντευξη. Αυτό γιατί σε αυτήν εκτός των ανωτέρω παρεισφρύει εκουσίως ή ακουσίως η υποκειμενικότητα στην τελική κρίση των μελών του Συμβουλίου Επιλογής αλλά και τελικά η επί δέκα λεπτά αξιολόγηση της όλης συγκρότησης και της προσωπικότητας κάθε υποψηφίου και την εξαγωγή συμπερασμάτων επ’ αυτού από μη ειδικούς που δεν γνωρίζουν την πραγματική εικόνα της προσωπικότητας των υποψηφίων παρά μόνον την επίπλαστη εικόνα που παρουσιάζουν ενώπιον της επιτροπής για τις ανάγκες της επιλογής τους ως στελεχών εκπαίδευσης αποτελεί παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η ζωή μας διδάσκει ότι δεν μπορεί να γνωρίζει κανείς και να κρίνει τις ικανότητες και την προσωπικότητα ακόμη και των πιο κοντινών του ανθρώπων επί μία ολόκληρη ζωή, πολλές φορές. Τομέας Α: Επιστημονική και Παιδαγωγική κατάρτιση και συγκρότηση 60% 1) Διδακτορικό δίπλωμα με αποκλειστική συνάφεια στις Επιστήμες της Αγωγής, στην Ειδική και Γενική Διδακτική των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων που προσφέρονται στο σχολείο, στην Παιδαγωγική, την Ψυχολογία, τη Συμβουλευτική, στην Αξιολόγηση στην εκπαίδευση και την Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης. [Χ μόρια. Σε περίπτωση περισσότερων τέτοιων τίτλων να μοριοδοτείται πολλαπλασιαστικά]. 2) Μεταπτυχιακή ειδίκευση με αποκλειστική συνάφεια στις Επιστήμες της Αγωγής, στην Ειδική και Γενική Διδακτική των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων που προσφέρονται στο σχολείο, στην Παιδαγωγική, την Ψυχολογία, τη Συμβουλευτική, στην Αξιολόγηση στην εκπαίδευση και την Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης. [Χ μισά του ανωτέρω κριτηρίου μόρια. Σε περίπτωση περισσότερων τέτοιων τίτλων να μοριοδοτείται πολλαπλασιαστικά]. 3) Μετεκπαίδευση σε Διδασκαλείο με αποκλειστική συνάφεια στις Επιστήμες της Αγωγής, στην Ειδική και Γενική Διδακτική των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων που προσφέρονται στο σχολείο, στην Παιδαγωγική, την Ψυχολογία, τη Συμβουλευτική, στην Αξιολόγηση στην εκπαίδευση και την Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης. [Χ μισά του ανωτέρω κριτηρίου μόρια, διότι η μεταπτυχιακή ειδίκευση αναγνωρίζεται ως ανώτερη έναντι οποιασδήποτε μορφής μετεκπαίδευσης διεθνώς]. 4) Δεύτερο πτυχίο ΑΕΙ. [Χ ίσα του ανωτέρω κριτηρίου μόρια. Σε περίπτωση περισσότερων τέτοιων τίτλων να μοριοδοτείται πολλαπλασιαστικά]. 5) Ετήσια επιμόρφωση. [Χ μισά του ανωτέρω κριτηρίου μόρια]. 6) Εξάμηνη επιμόρφωση. [Χ μισά του ανωτέρω κριτηρίου μόρια]. 7) Τρίμηνη επιμόρφωση. [Χ μισά του ανωτέρω κριτηρίου μόρια]. 8) Πιστοποιημένη επιμόρφωση στις νέες τεχνολογίες [μέχρι Χ μόρια] α) Β΄ Επιπέδου. [Χ μόρια]. β) Α΄ Επιπέδου. [Χ μισά του ανωτέρω κριτηρίου μόρια]. Να μοριοδοτείται μόνο η ανώτερη από τις δύο. 9) Ξένες γλώσσες (όσες ανήκουν στο Ενιαίο Πλαίσιο Γλωσσών της Ε.Ε.). [μέχρι Χ μόρια]. α) Τίτλος ξένων γλωσσών (Γ1 ή Γ2 επιπέδου). [Μέχρι Χ μόρια. Σε περίπτωση περισσότερων τέτοιων τίτλων να μοριοδοτείται πολλαπλασιαστικά]. β) Τίτλος ξένων γλωσσών (Β2 επιπέδου και όχι χαμηλότερου). [Χ μισά του ανωτέρω κριτηρίου μόρια. Σε περίπτωση περισσότερων τέτοιων τίτλων να μοριοδοτείται πολλαπλασιαστικά]. 10. Αυτόνομο συγγραφικό και ερευνητικό έργο με αποκλειστική σχέση με την εκπαίδευση, την αξιολόγηση, την επιμόρφωση, με το αντικείμενο της ανατιθέμενης άσκησης καθηκόντων και την οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης και με τεκμηρίωση και αξιοποίηση της ελληνικής και διεθνούς βιβλιογραφίας. [Το σύνολο των μονάδων στην κατηγορία αυτή, δεν θα υπερβαίνει τα Χ μόρια]. α) Η έκδοση και κυκλοφορία βιβλίων. [Χ μόρια για κάθε βιβλίο και έως Χ μόρια]. β) Η δημοσίευση επιστημονικών άρθρων. [Χ μόρια για κάθε βιβλίο και έως Χ μόρια]. γ) Η υλοποίηση και η δημοσίευση πρωτότυπων ερευνών. [Χ μόρια για κάθε βιβλίο και έως Χ μόρια]. δ) Οι ανακοινώσεις και εισηγήσεις σε διεθνή συνέδρια που έχουν καταχωρηθεί στα οικεία πρακτικά και που έχουν σχέση με την εκπαίδευση, την αξιολόγηση, την επιμόρφωση, με το αντικείμενο της ανατιθέμενης άσκησης καθηκόντων και την οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης. [Χ μόρια για κάθε βιβλίο και έως Χ μόρια]. Τομέας Β: Υπηρεσιακή κατάσταση και διδακτική εμπειρία 40% Το σύνολο των μονάδων στην κατηγορία αυτή, δεν θα υπερβαίνει [Χ μόρια] Β.1. α) Εκπαιδευτική υπηρεσία πέραν της απαιτουμένης [Χ μόρια για κάθε έτος και έως Χ μόρια]. Β.1. β) Διδακτική υπηρεσία πέραν της απαιτουμένης [Χ μόρια για κάθε έτος και έως Χ μόρια]. Β.2. Άσκηση καθοδηγητικού έργου και διοικητικών καθηκόντων [Το σύνολο των μονάδων στην κατηγορία αυτή, δεν θα υπερβαίνει τα Χ μόρια]. Β.2.α. Άσκηση καθηκόντων Σχολικού Συμβούλου, Διευθυντή ή Προϊσταμένου Γραφείου Εκπαίδευσης, Συντονιστή Εκπαίδευσης Εξωτερικού, Διευθυντή ή Υποδιευθυντή ΠΕΚ [Χ μόρια ανά έτος και έως Χ μόρια επί 3 έτη]. Β.2.β.) Άσκηση καθηκόντων Διευθυντή σχολικής μονάδας. [Χ μισά των ανωτέρω θέσεων εκπαιδευτικής διοίκησης μόρια ανά έτος και μέχρι Χ μισά του ανωτέρω κριτηρίου μόρια]. Β.2.γ.) Άσκηση καθηκόντων Υποδιευθυντή σχολικής μονάδας: [Χ μισά των ανωτέρω θέσεων εκπαιδευτικής διοίκησης μόρια ανά έτος και μέχρι Χ μισά του ανωτέρω κριτηρίου μόρια]. Για την επιλογή Διευθυντών Εκπαίδευσης & Προϊστάμενων Γραφείων Εκπαίδευσης καθώς και Διευθυντών Σχολικών Μονάδων να ισχύσουν ανάλογες αρχές μοριοδότησης με αναλογικές τροποποιήσεις κυρίως ως προς την εκπαιδευτική υπηρεσία. Εννοείται ότι τα παραπάνω αποτελούν προσωπικές προτάσεις ως απάντηση στην πρόσκληση για διαβούλευση και επιδέχονται τροποποιήσεων. Με εκτίμηση Βασίλειος Αναγνώστου, εκπαιδευτικός