• Η πολυδιάσπαση των επαγγελματιών εκπαιδευτικών ΕΑΕ με σημείο αναφοράς τις σπουδές τους δεν θεωρώ ότι λειτουργεί ούτε προς όφελος της ΕΑΕ ούτε προς όφελος των παιδιών που οι εκπαιδευτικοί καλούνται να υποστηρίξουν. Είναι πολύ σημαντικό, ωστόσο, τα Πανεπιστήμια να εναρμονίσουν τα αναλυτικά τους προγράμματα με τις πραγματικές επαγγελματικές ανάγκες των εκπαιδευτικών. Αυτό θα μπορούσε να γίνει μέσα από την ανάλυση έργου των εκπαιδευτικών σε όλα τα πλαίσια λειτουργίας τους.
• Για τον προσδιορισμό των προαπαιτούμενων στάσεων, γνώσεων και δεξιοτήτων, έχουν καταγραφεί, από επίσημους διεθνείς φορείς, όπως το Council for Exceptional Children, Πρότυπα Επαγγελματικής Ανάπτυξης (ΠΕΑ), τα οποία είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιων ερευνών σε πολυπληθή δείγματα εκπαιδευτικών (Council for Exceptional Children, 2014• Cobb & Horn, 1989• Knight & Wadsworth, 1998). Σύμφωνα με το Council for Exceptional Children, τα ΠΕΑ για τους εκπαιδευτικούς είναι δέκα: ΠΕΑ1: «θεμελιώδεις αρχές», ΠΑΕ2: «ανάπτυξη και χαρακτηριστικά μαθητή», ΠΑΕ3: «ατομικές διαφορές στη μάθηση», ΠΕΑ4: «διδακτικές στρατηγικές», ΠΕΑ5: «μαθησιακά περιβάλλοντα και κοινωνικές αλληλεπιδράσεις», ΠΕΑ6: «γλώσσα», ΠΕΑ7: «διδακτικός σχεδιασμός», ΠΕΑ8: «αξιολόγηση», ΠΕΑ9: «επαγγελματική και ηθική πρακτική» και ΠΕΑ10: «συνεργασία» (Council for Exceptional Children, 2009). Τα προτεινόμενα αυτά ΠΕΑ, προσαρμοσμένα στις συνθήκες λειτουργίας του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος (Ημέλλου, υπό δημοσίευση), θα μπορούσαν να αποτελέσουν την ανάλυση έργου των ορθών πρακτικών του εκπαιδευτικού και συγκροτούν σαφείς προδιαγραφές, οι οποίες έχουν ως στόχο την υλοποίηση αποτελεσματικών πρακτικών σε όλα τα πλαίσια λειτουργίας των εκπαιδευτικών. Στο έργο αυτό σημαντικό ρόλο θα μπορούσαν να διαδραματίσουν οι Ελληνικές Επαγγελματικές Ενώσεις.
• Ακόμα, έχουν γίνει προσπάθειες να περιγραφεί το προφίλ του ενταξιακού εκπαιδευτικού και από τον Ευρωπαϊκό Φορέα για την Ανάπτυξη στην Ειδική Αγωγή (2012) και να πρέπει και αυτό να ληφθεί υπόψη στη σύνταξη του παρόντος σχεδίου νόμου.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Cobb, H.B. & Horn, C.J. (1989). Implementation of professional standards in Special Education: A national survey. Council for Exceptional Children. Ανακτήθηκε στις 17/04/2014 από: http://eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=ED344379&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=ED344379
Council for Exceptional Children (2009). What every special educator must know. Ethics, standards and guidelines. Ανακτήθηκε στις 17/04/2014 από: http://www.cec.sped.org/~/media/Files/Standards/News%20and%20Reports/Redbook%202009.pdf
Council for Exceptional Children (2014). Standards for evidence-based practices in Special Education. Ανακτήθηκε στις 17/04/2014 από: http://www.cec.sped.org/~/media/Files/Standards/Evidence%20based%20Practices%20and%20Practice/EBP%20FINAL.pdf
Ευρωπαϊκός Φορέας για την Ανάπτυξη στην Ειδική Αγωγή (2012). Εκπαίδευση εκπαιδευτικών σε ζητήματα ένταξης. Το προφίλ των ενταξιακών εκπαιδευτικών. Οδησσός, Δανία: Ευρωπαϊκός Φορέας για την Ανάπτυξη στην Ειδική Αγωγή. Ανακτήθηκε στις 17/04/2014 από: https://www.european-agency.org/sites/default/files/te4i-profile-of-inclusive-teachers_Profile-of-Inclusive-Teachers-EL.pdf
Ημέλλου, Όλγα (υπό δημοσίευση). Διαφοροποίηση της διεργασίας διδασκαλίας-μάθησης ή Καθολικός Σχεδιασμός με σκοπό τη Μάθηση; Πρότυπα Επαγγελματικής Ανάπτυξης σε ένα σχολείο για όλους τους μαθητές. Περιοδικό ΠΕΣΣ Θεωρία και Πράξη στην Εκπαίδευση.
Knight, D. & Wadsworth, D. (1998). A national survey of special education teacher preparation programs regarding their inclusion of family components of the CEC common core of knowledge and skills. Teacher Education and Special Education: The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children, vol. 21(3): 214-226.
---------------------------------------------------------------------
(Βιβλιογραφία για προηγούμενα σχόλια)
Νόμος 4074 (2012). Κύρωση της Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και του Προαιρετικού Πρωτοκόλλου στη Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες. Φ.Ε.Κ. 88, τεύχος Α/11-04-2012.
Unesco (2005). Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. Διαθέσιμο στον ιστότοπο: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001402/140224e.pdf
Unesco (2009). Policy Guidelines on Inclusion in Education. Διαθέσιμο στον ιστότοπο: http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849e.pdf
• Η πολυδιάσπαση των επαγγελματιών εκπαιδευτικών ΕΑΕ με σημείο αναφοράς τις σπουδές τους δεν θεωρώ ότι λειτουργεί ούτε προς όφελος της ΕΑΕ ούτε προς όφελος των παιδιών που οι εκπαιδευτικοί καλούνται να υποστηρίξουν. Είναι πολύ σημαντικό, ωστόσο, τα Πανεπιστήμια να εναρμονίσουν τα αναλυτικά τους προγράμματα με τις πραγματικές επαγγελματικές ανάγκες των εκπαιδευτικών. Αυτό θα μπορούσε να γίνει μέσα από την ανάλυση έργου των εκπαιδευτικών σε όλα τα πλαίσια λειτουργίας τους. • Για τον προσδιορισμό των προαπαιτούμενων στάσεων, γνώσεων και δεξιοτήτων, έχουν καταγραφεί, από επίσημους διεθνείς φορείς, όπως το Council for Exceptional Children, Πρότυπα Επαγγελματικής Ανάπτυξης (ΠΕΑ), τα οποία είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιων ερευνών σε πολυπληθή δείγματα εκπαιδευτικών (Council for Exceptional Children, 2014• Cobb & Horn, 1989• Knight & Wadsworth, 1998). Σύμφωνα με το Council for Exceptional Children, τα ΠΕΑ για τους εκπαιδευτικούς είναι δέκα: ΠΕΑ1: «θεμελιώδεις αρχές», ΠΑΕ2: «ανάπτυξη και χαρακτηριστικά μαθητή», ΠΑΕ3: «ατομικές διαφορές στη μάθηση», ΠΕΑ4: «διδακτικές στρατηγικές», ΠΕΑ5: «μαθησιακά περιβάλλοντα και κοινωνικές αλληλεπιδράσεις», ΠΕΑ6: «γλώσσα», ΠΕΑ7: «διδακτικός σχεδιασμός», ΠΕΑ8: «αξιολόγηση», ΠΕΑ9: «επαγγελματική και ηθική πρακτική» και ΠΕΑ10: «συνεργασία» (Council for Exceptional Children, 2009). Τα προτεινόμενα αυτά ΠΕΑ, προσαρμοσμένα στις συνθήκες λειτουργίας του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος (Ημέλλου, υπό δημοσίευση), θα μπορούσαν να αποτελέσουν την ανάλυση έργου των ορθών πρακτικών του εκπαιδευτικού και συγκροτούν σαφείς προδιαγραφές, οι οποίες έχουν ως στόχο την υλοποίηση αποτελεσματικών πρακτικών σε όλα τα πλαίσια λειτουργίας των εκπαιδευτικών. Στο έργο αυτό σημαντικό ρόλο θα μπορούσαν να διαδραματίσουν οι Ελληνικές Επαγγελματικές Ενώσεις. • Ακόμα, έχουν γίνει προσπάθειες να περιγραφεί το προφίλ του ενταξιακού εκπαιδευτικού και από τον Ευρωπαϊκό Φορέα για την Ανάπτυξη στην Ειδική Αγωγή (2012) και να πρέπει και αυτό να ληφθεί υπόψη στη σύνταξη του παρόντος σχεδίου νόμου. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Cobb, H.B. & Horn, C.J. (1989). Implementation of professional standards in Special Education: A national survey. Council for Exceptional Children. Ανακτήθηκε στις 17/04/2014 από: http://eric.ed.gov/ERICWebPortal/search/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&ERICExtSearch_SearchValue_0=ED344379&ERICExtSearch_SearchType_0=no&accno=ED344379 Council for Exceptional Children (2009). What every special educator must know. Ethics, standards and guidelines. Ανακτήθηκε στις 17/04/2014 από: http://www.cec.sped.org/~/media/Files/Standards/News%20and%20Reports/Redbook%202009.pdf Council for Exceptional Children (2014). Standards for evidence-based practices in Special Education. Ανακτήθηκε στις 17/04/2014 από: http://www.cec.sped.org/~/media/Files/Standards/Evidence%20based%20Practices%20and%20Practice/EBP%20FINAL.pdf Ευρωπαϊκός Φορέας για την Ανάπτυξη στην Ειδική Αγωγή (2012). Εκπαίδευση εκπαιδευτικών σε ζητήματα ένταξης. Το προφίλ των ενταξιακών εκπαιδευτικών. Οδησσός, Δανία: Ευρωπαϊκός Φορέας για την Ανάπτυξη στην Ειδική Αγωγή. Ανακτήθηκε στις 17/04/2014 από: https://www.european-agency.org/sites/default/files/te4i-profile-of-inclusive-teachers_Profile-of-Inclusive-Teachers-EL.pdf Ημέλλου, Όλγα (υπό δημοσίευση). Διαφοροποίηση της διεργασίας διδασκαλίας-μάθησης ή Καθολικός Σχεδιασμός με σκοπό τη Μάθηση; Πρότυπα Επαγγελματικής Ανάπτυξης σε ένα σχολείο για όλους τους μαθητές. Περιοδικό ΠΕΣΣ Θεωρία και Πράξη στην Εκπαίδευση. Knight, D. & Wadsworth, D. (1998). A national survey of special education teacher preparation programs regarding their inclusion of family components of the CEC common core of knowledge and skills. Teacher Education and Special Education: The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children, vol. 21(3): 214-226. --------------------------------------------------------------------- (Βιβλιογραφία για προηγούμενα σχόλια) Νόμος 4074 (2012). Κύρωση της Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και του Προαιρετικού Πρωτοκόλλου στη Σύμβαση για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες. Φ.Ε.Κ. 88, τεύχος Α/11-04-2012. Unesco (2005). Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. Διαθέσιμο στον ιστότοπο: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001402/140224e.pdf Unesco (2009). Policy Guidelines on Inclusion in Education. Διαθέσιμο στον ιστότοπο: http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001778/177849e.pdf