Αξιότιμοι Κύριοιμ
Παραθετούμε τις απόψεις μας ως προς το κείμενο της διαβούλευσης
Σήμερα στην Ελλάδα επιχειρούν αρκετές επιχειρήσεις που αξιοποιούν σημαντικά την καινοτομία για να παραμείνουν ενεργές σε ένα θολό οικονομικό τοπίο. Ως εκτούτου θα αναμέναμε στο παρόν σχέδιο να αναφέρεται ένα σαφές φορολογικό πλάνο που θα επιτρέψει τις επιχειρήσεις να σχεδιάσουν σε μακροπρόθεσμη βάση και να κοστολογήσουν σωστά τις επενδύσεις που απαιτούνται.
Το περιγραφόμενο όραμα μετάβασης από το Τρίγωνο Κρίσης (Χρέος-Έλλειμμα-Έλλειψη ισχυρής παραγωγικής βάσης), στο Τρίγωνο Γνώσης (Εκπαίδευση-Έρευνα-Καινοτομία) προτείνουμε να τροποποιηθεί σημαντικά ώστε να εμπεριέχει το εξωστρεφές επιχειρείν με ικανή κερδοφορία .
Ζητούμενο για όλες τις επιχειρήσεις δεν είναι η έρευνα αλλά η ταχεία αξιοποίηση της έρευνας και της γνώσης για να πολλαπλασιασθούν οι πιθανότητες επιβίωσης μέσα σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Που διαφαίνονται μέσα στο κείμενο της διαβούλευσης οι καλές πρακτικές που θα βοηθήσουν στην ταχεία μετάβαση από την ιδέα στο πρωτότυπο και πως και με ποιές ενέργειες ενίσχυσης της μετάβασης από το πρωτότυπο σε προϊόν διαδικασία πολαπλασίως απαιτητική σε κόστος, χρόνο και υποστήριξη από την πολιτεία? Ποιό είναι το τραπεζικό σύστημα που θα υποστηρίξει ουσιαστικά ανάλογες ενέργειες?
Η λογική της ύστερης αξιολόγησης της απόκλισης είναι επικίνδυνη γιατί αφαιρεί από την πολιτεία την δυνατότητα να εστιάσει στο εφικτό και το ουσιαστικό ζητούμενο που είναι η αξιοποίηση της έρευνας και τεχνολογίας για την επαύξηση των εξαγωγών με ελληνική προστιθέμενη αξία, την μείωση των εισαγωγών και ανάπτυξη ικανής κερδοφορίας που θα τροφοδοτήσει νέους κύκλους έρευνας και ανάπτυξης.
Οι Ευρωπαϊκοί στόχοι που αναφέρονται δεν εξειδικεύονται για την Ελλάδα και δεν αποτελούν μέρος του παρόντος. Ποιο το επιδιωκόμενο ρεαλιστικό ποσοστό δαπανών Ερευνας και τενχολογίας ανά έτος ως προς το ΑΕΠ της Ελλάδος? Είναι ρεαλιστικός στόχος το 1,2% και πως θα επιτευχθεί? Αν υπάρχει απόκλιση ανά έτος ποιός ο μηχανισμός διόρθωσης? Ποιό το φορολογικό σύστημα που θα ενισχύσει την ροπή προς τεχνολογική ανάπτυξη των επιχειρήσεων? Πως θα αρθεί η διαπίστωση ότι η πλειοψηφία των επιχειρήσεων είναι μικρές ή πολύ μικρές επιχειρήσεις και αδυνατούν να αξιοποιήσουν επαρκώς την καινοτομία που διαθέτουν? Πως από τις νεοφείς επιχειρήσεις θα γίνει με γοργούς ρυθμούς η μετάβαση σε μεγαλύτερα σχήματα? Πως τα επενδυτικά κεφάλαια θα προτιμήσουν την Ελλάδα όταν η Ελλάδα θέτει διαρκώς φορολογικούς ή κανονιστικούς περιορισμούς (15% φορολογία της μεταβίβασης των μετοχών, σχεδιαζόμενη ρήτρα το 70% των επενδυτικών κεφαλαίων να αφορούν δαπάνες μισθοδοσίες, υψηλή γραφειοκρατία στον έλεγχο και στην εκταμίευση κλπ)?
Πως η πολιτεία σχεδιάσει να άρει τις περιφερειακές ανισότητες? Ποιές οι τηλεπικοινωνιακές υποδομές της χώρας που θα υποστηρίξουν την πλέον βασική υστέρηση της περιφέρειας. Γιατί ο στόχος του FTTH δεν είναι υψηλή προτεραιότητα της πολιτείας? Γιατί τα ΜΑΝ που αναπτυχθήκαν σε όλους τους Δήμους σήμερα αξιοποιούνται μόνο για το Σύζευξις και όχι και για την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών στους πολίτες της Περιφέρειας? Πως θα αντιμετωπισθεί η υστέρηση των Ελληνικών επιχειρήσεων όταν στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες το 1Gbit ανά σύνδεση είναι στην διάθεση των επιχειρήσεων πολιτών εδώ και χρόνια με ιδιαίτερα λογικό κόστος.
Η παραγωγικότητα της ερευνητικής δραστηριότητας με την μέτρηση των δημοσιεύσεων στρεβλώνει τον ουσιαστικό στόχο που πρέπει να είναι το οικονομικό ώφελος σε μεσομακροπρόθεσμη βάση. Οι δημοσιεύσεις αποτελούν ένα ποιοτικό στόχο που θα πρέπει να δρα υποστηρικτικά ως προς τους ποσοτικούς στόχους που πρέπει να αφορούν διπλώματα ευρεσιτεχνίας, προοπτικές εσόδων, κανονιστικές διατάξεις που ενσωματώνουν και ελληνικές καινοτομίες, αύξηση εξαγωγών, μείωση εισαγωγών διεθνοποίηση επιχειρήσεων και άλλους ειδικούς στόχους.
Η Πιστοποίηση νέων προϊόντων, η συμόρφωση με νέους κανονισμούς, η υπεράσπιση κανόνων που ενσωματώνουν χαρακτηριστικά καινότομων Ελληνικών προϊόντων στην ΕΕ και σε άλλους εθνικούς ή διεθνείς Οργανισμούς και δυνατότητα δημιουργίας αναφορών καλής πρακτικής από το Δημόσιο είναι ουσιώδες σημείο επιτυχίας και θα πρέπει να προβλεφθεί η διαδικασία ενσωμάτωσης των πρακτικών αυτών στην καθημερινότητα της Δημόσιας Διοίκησης
Η Τριτοβαθμια Εκπαίδευση θα πρέπει να συνδεθεί ουσιαστικά με την παραγωγή με την υποχρέωση των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών να απασχολούνται για σημαντικό διάστημα σε επιχειρήσεις με αποκλεισμό κάθε Φορέα του Δημοσίου από την διαδικασία αυτή.
Η χρηματοδότηση καινοτόμων ενεργειών που επιφέρουν άμεση ή έμμεση μείωση του κόστους Ηλεκτρικής Ενέργειας στις επιχειρήσεις ή σε ομάδες επιχειρήσεων είναι σημαντικό να προστεθεί στους σκοπούς του παρόντος σχεδίου
Η ΓΓΕΤ πρέπει να έχει τον επιτελικό ρόλο της παρακολούθησης των ενεργειών της υλοποίησης των δράσεων αυτών με σαφώς αποκεντρωμένο τρόπο ( Περιφέρειες και τοπικοί Φορείς) , της έγκαιρης εισήγησης στην πολιτεία των διορθωτικών μέτρων και του εκ των υστέρων ελέγχου της διαχείρισης αυτών πάντοτε με τρόπο σαφή, συγκεκριμένο και με έμφαση στην ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας ως προς σαφώς προκαθορισμένο χρονικό διάστημα.
Η Δημιουργία μητρώου καλών πρακτικών, ιστορικού επιχειρήσεων, ιστορικού αποτελεσμάτων των προτάσεων που χρηματοδοτήθηκαν, η συσχέτιση των εσόδων με τους κωδικούς custom tarrifs είναι μερικές καλές πρακτικές που θα πρέπει να υιοθετηθούν άμεσα και να διατηρηθούν.
Προτείνουμε στο πλαίσιο του σχεδιαζόμενου νέου Νόμου για την ΕΤΑΚ όπου συγκροτούνται Περιφερειακά Επιστημονικά Συμβούλια ως συμβουλευτικά όργανα για την υποστήριξη της Περιφέρειας σε θέματα Έρευνας και Καινοτομίας να αναβαθμισθούν σε δευτεροβάθμια όργανα και να συσταθούν ανάλογα ανά θεματική ενότητα, ή συνδυασμό ενοτήτων. Τα Συμβούλια αυτά απαρτίζονται από τρεις εκπρόσωπους ερευνητικών και ακαδημαϊκών φορέων και τέσσερεις εκπρόσωπους παραγωγικών και κοινωνικών φορέων και να προβλεφθεί και η ανά πυλώνα σύσταση οργάνων που οι προτάσεις τους θα αποτελούν τον οδηγό για τα περιφερειακά επιστημονικά συμβούλια .
Στο αναφερόμενο Σχήμα 11: Δομή του συστήματος παρακολούθησης υλοποίησης του Ε.Σ.Π.Ε.Κ και της RIS3 προτείνουμε οι Περιφέρειες να παίξουν καθοριστικό ρόλο και οι επιχειρήσεις – Πανεπιστήμια ερευνητικοί φορείς να αναφέρονται και να δρουν μόνο ως προς τις περιφέρειες και τις ενδιάμεσες αρχές χωρίς την υποχρεωτική διαμεσολάβηση του Υπουργείου παιδείας ως προς το Υπουργείο Ανάπτυξης. Ο ρόλος του Υπουργείου Παιδείας και της ΓΓΕΤ πρέπει να αναβαθμιστεί και να αποκτήσει συντονιστικό ρόλο ως προς την σύνδεση της επιχείρησης με την εκπαίδευση αλλά και την δημιουργία παιδείας ικανής να υποστηρίξει τις σύγχρονες συνθήκες επιχειρείν.
Επίσης το Υπουργείο Οικονομικών ώς εποπτεύων μηχανισμός κάθε οικονομικής δραστηριότητας θα πρέπει να συμμετέχει ενεργά και να μορφώνει ένα πλαίσιο φιλικό προς τις καινότομες επιχειρήσεις και να υποχρεούται να αποφασίζει έγκαιρα και υποστηρικτικά των δράσεων.
Οι Περιφέρειες θα πρέπει να αποκτήσουν ρόλο και στη διαμόρφωση της πολιτικής Έρευνας και Καινοτομίας με τη δημιουργία Περιφερειακών Επιστημονικών Συμβουλίων ως συμβουλευτικών οργάνων προς τη ΓΓΕΤΚ που θα προωθούν και θα συντονίζουν περιφερειακές πρωτοβουλίες για την Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία αλλά και στην εμπροσθοβαρή διαχείριση των πόρων με τρόπο που να προάγει την κάθε Περιφέρεια και να μεγιστοποιεί την επιδιωκόμενη ωφέλεια. Οι πιστώσεις πρέπει να διαχειρίζονται πλήρως από τα αρμόδια Περιφερειακά Όργανα. Πρέπει επιτέλους να τυποποιηθούν οι διαδικασίες υποβολής προτάσεων, αξιολόγησης, έγκρισης, υλοποίησης, ενδιάμεσων / τελικών ελέγχων και να αποκεντρωθούν.
Θα πρέπει να τεθούν και φορολογικά – χρηματοοικονομικά κίνητρα για δάπανες έρευνας και τεχνολογίας αλλά και κίνητρα για την συγχώνευση επιχειρήσεων με σκοπό μεγαλύτερα σχήματα να αξιοποιήσουν πιο αποτελεσματικά τα αποτελέσματα της έρευνας.
Θα πρέπει να προβλεφθεί η χρηματοδότηση των ερευνητικών έργων να είναι με θετικές ταμειακές ροές ως προς την εκταμίευση των χρημάτων και όμοια με τους κανόνες των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Ο οικονομικός έλεγχος να είναι ουσιαστικός ως προς την επιτυχία του ερευνητικού έργου και όχι τυπικός ως προς την διάρθωση των δαπανών.
Θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα πολλαπλών κύκλων χρηματοδότησης μιας καινοτομίας στην κατεύθυνση του ολοκληρωμένου προϊόντος ή ολοκληρωμένης Λύσης σαν συνθήκη επιτυχίας.
Θα πρέπει να προβλεφθούν μηχανισμοί ικανής χρηματοδότησης των έργων αυτών με ανταγωνιστικό επιτόκιο και τις ελάχιστες δυνατές εξασφαλίσεις (π.χ. αύλες).
Επιγραμματικά θα θέλαμε την σαφή αναφορά στο ΕΣΠΕΚ των παρακάτω:
1. Σαφή Περιφερειακή Διάσταση του νέου ΕΣΠΕΚ με όλες τις λειτουργικές αρμοδιότητες στην Περιφέρεια και στους φορείς των Επιχειρήσεων. Οι πιστώσεις πρέπει να διαχειρίζονται πλήρως από τα αρμόδια Περιφερειακά Όργανα.
2. Σαφή Φορολογικά Κίνητρα για τις δαπάνες έρευνας και τεχνολογίας αλλά και για την συγχώνευση επιχειρήσεων στα πλαίσια αξιοποίησης ερευνητικού έργου.
3. Δημιουργία νέας Γενικής κατηγορίας όπου θα μπορούν να εντάσσονται ειδικά σχέδια που δεν εμπίπτουν στις θεματικές κατηγορίες που αναφέρονται
4. Κοινές ανοικτές προσκλήσεις καθόλη την διάρκεια 2014-2020 με δυνατότητα ενίσχυσης δράσεων που ανήκουν σε διαφορετικές θεματικές κατηγορίες
5. Έμφαση στο αποτέλεσμα και ελαχιστοποίηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών υποβολής πρότασης και ελέγχου. Ο Οικονομικός έλεγχος να γίνεται από ιδιωτικούς φορείς με συγκεκριμένο και χρηματοδοτούμενο κόστος ενώ ο έλεγχος φυσικού αντικειμένου από την αρμοδίους φορείς. Ο εγκεκριμένος προϋπολογισμός κάθε έργου να μπορεί να προσαρμοσθεί στις ανάγκες βέλτιστης υλοποίησης του έργου
6. Χρηματοδότηση διδακτορικών με την συμμετοχή επιχειρήσεων προς ώφελος επιχειρήσεων.
7. Υποχρέωση των φοιτητών να απασχολούνται στις επιχειρήσεις για διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών όπως και οι εργασίες τους να είναι πάντοτε συσχετίσιμες με τις επιχειρήσεις.
8. Σύνδεση Τριτοβαθμιας εκπαίδευσης με Επιχειρήσεις και ειδικά αυτές με σημαντική εξειδικευση και παραγωγή.
9. Η Χρηματοδότηση να καταβάλεται πριν την εκτέλεση του αναλογούν μέρους του ερευνητικού έργου και ο απολογιστικός έλεγχος να καθορίζει .
10. Σαφή καθορισμό στόχων για την ποιότητα της τηλεπικοινωνιακής υποδομής της Περιφέρειας και καθορισμό Εθνικής πολιτικής πρόσβασης FTTB/H ( Fiber to the business/home)
11. Αρμοδιότητα στα Επιμελητήρια για την διαρκή καταγραφή του Ερευνητικού αλλά και των επιμέρους προϊόντων. Αποφυγή συναρμοδιοτήτων από τα Υπουργεία.
12. Ενίσχυση της χρηματοδότησης καινοτόμων επιχειρήσεων από VC & Business Angels χωρίς περιορισμούς ως προς την κατεύθυνση των Κεφαλαίων
Με εκτίμηση
Για το Δίκτυο Συνδέσμων Βιοτεχνιών Βιομηχανιών Ακριτικών Περιοχών
Ο Πρόεδρος του Δ.Σ.
Χρήστος Γιορδαμλής
Αξιότιμοι Κύριοιμ Παραθετούμε τις απόψεις μας ως προς το κείμενο της διαβούλευσης Σήμερα στην Ελλάδα επιχειρούν αρκετές επιχειρήσεις που αξιοποιούν σημαντικά την καινοτομία για να παραμείνουν ενεργές σε ένα θολό οικονομικό τοπίο. Ως εκτούτου θα αναμέναμε στο παρόν σχέδιο να αναφέρεται ένα σαφές φορολογικό πλάνο που θα επιτρέψει τις επιχειρήσεις να σχεδιάσουν σε μακροπρόθεσμη βάση και να κοστολογήσουν σωστά τις επενδύσεις που απαιτούνται. Το περιγραφόμενο όραμα μετάβασης από το Τρίγωνο Κρίσης (Χρέος-Έλλειμμα-Έλλειψη ισχυρής παραγωγικής βάσης), στο Τρίγωνο Γνώσης (Εκπαίδευση-Έρευνα-Καινοτομία) προτείνουμε να τροποποιηθεί σημαντικά ώστε να εμπεριέχει το εξωστρεφές επιχειρείν με ικανή κερδοφορία . Ζητούμενο για όλες τις επιχειρήσεις δεν είναι η έρευνα αλλά η ταχεία αξιοποίηση της έρευνας και της γνώσης για να πολλαπλασιασθούν οι πιθανότητες επιβίωσης μέσα σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον. Που διαφαίνονται μέσα στο κείμενο της διαβούλευσης οι καλές πρακτικές που θα βοηθήσουν στην ταχεία μετάβαση από την ιδέα στο πρωτότυπο και πως και με ποιές ενέργειες ενίσχυσης της μετάβασης από το πρωτότυπο σε προϊόν διαδικασία πολαπλασίως απαιτητική σε κόστος, χρόνο και υποστήριξη από την πολιτεία? Ποιό είναι το τραπεζικό σύστημα που θα υποστηρίξει ουσιαστικά ανάλογες ενέργειες? Η λογική της ύστερης αξιολόγησης της απόκλισης είναι επικίνδυνη γιατί αφαιρεί από την πολιτεία την δυνατότητα να εστιάσει στο εφικτό και το ουσιαστικό ζητούμενο που είναι η αξιοποίηση της έρευνας και τεχνολογίας για την επαύξηση των εξαγωγών με ελληνική προστιθέμενη αξία, την μείωση των εισαγωγών και ανάπτυξη ικανής κερδοφορίας που θα τροφοδοτήσει νέους κύκλους έρευνας και ανάπτυξης. Οι Ευρωπαϊκοί στόχοι που αναφέρονται δεν εξειδικεύονται για την Ελλάδα και δεν αποτελούν μέρος του παρόντος. Ποιο το επιδιωκόμενο ρεαλιστικό ποσοστό δαπανών Ερευνας και τενχολογίας ανά έτος ως προς το ΑΕΠ της Ελλάδος? Είναι ρεαλιστικός στόχος το 1,2% και πως θα επιτευχθεί? Αν υπάρχει απόκλιση ανά έτος ποιός ο μηχανισμός διόρθωσης? Ποιό το φορολογικό σύστημα που θα ενισχύσει την ροπή προς τεχνολογική ανάπτυξη των επιχειρήσεων? Πως θα αρθεί η διαπίστωση ότι η πλειοψηφία των επιχειρήσεων είναι μικρές ή πολύ μικρές επιχειρήσεις και αδυνατούν να αξιοποιήσουν επαρκώς την καινοτομία που διαθέτουν? Πως από τις νεοφείς επιχειρήσεις θα γίνει με γοργούς ρυθμούς η μετάβαση σε μεγαλύτερα σχήματα? Πως τα επενδυτικά κεφάλαια θα προτιμήσουν την Ελλάδα όταν η Ελλάδα θέτει διαρκώς φορολογικούς ή κανονιστικούς περιορισμούς (15% φορολογία της μεταβίβασης των μετοχών, σχεδιαζόμενη ρήτρα το 70% των επενδυτικών κεφαλαίων να αφορούν δαπάνες μισθοδοσίες, υψηλή γραφειοκρατία στον έλεγχο και στην εκταμίευση κλπ)? Πως η πολιτεία σχεδιάσει να άρει τις περιφερειακές ανισότητες? Ποιές οι τηλεπικοινωνιακές υποδομές της χώρας που θα υποστηρίξουν την πλέον βασική υστέρηση της περιφέρειας. Γιατί ο στόχος του FTTH δεν είναι υψηλή προτεραιότητα της πολιτείας? Γιατί τα ΜΑΝ που αναπτυχθήκαν σε όλους τους Δήμους σήμερα αξιοποιούνται μόνο για το Σύζευξις και όχι και για την παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών στους πολίτες της Περιφέρειας? Πως θα αντιμετωπισθεί η υστέρηση των Ελληνικών επιχειρήσεων όταν στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες το 1Gbit ανά σύνδεση είναι στην διάθεση των επιχειρήσεων πολιτών εδώ και χρόνια με ιδιαίτερα λογικό κόστος. Η παραγωγικότητα της ερευνητικής δραστηριότητας με την μέτρηση των δημοσιεύσεων στρεβλώνει τον ουσιαστικό στόχο που πρέπει να είναι το οικονομικό ώφελος σε μεσομακροπρόθεσμη βάση. Οι δημοσιεύσεις αποτελούν ένα ποιοτικό στόχο που θα πρέπει να δρα υποστηρικτικά ως προς τους ποσοτικούς στόχους που πρέπει να αφορούν διπλώματα ευρεσιτεχνίας, προοπτικές εσόδων, κανονιστικές διατάξεις που ενσωματώνουν και ελληνικές καινοτομίες, αύξηση εξαγωγών, μείωση εισαγωγών διεθνοποίηση επιχειρήσεων και άλλους ειδικούς στόχους. Η Πιστοποίηση νέων προϊόντων, η συμόρφωση με νέους κανονισμούς, η υπεράσπιση κανόνων που ενσωματώνουν χαρακτηριστικά καινότομων Ελληνικών προϊόντων στην ΕΕ και σε άλλους εθνικούς ή διεθνείς Οργανισμούς και δυνατότητα δημιουργίας αναφορών καλής πρακτικής από το Δημόσιο είναι ουσιώδες σημείο επιτυχίας και θα πρέπει να προβλεφθεί η διαδικασία ενσωμάτωσης των πρακτικών αυτών στην καθημερινότητα της Δημόσιας Διοίκησης Η Τριτοβαθμια Εκπαίδευση θα πρέπει να συνδεθεί ουσιαστικά με την παραγωγή με την υποχρέωση των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών να απασχολούνται για σημαντικό διάστημα σε επιχειρήσεις με αποκλεισμό κάθε Φορέα του Δημοσίου από την διαδικασία αυτή. Η χρηματοδότηση καινοτόμων ενεργειών που επιφέρουν άμεση ή έμμεση μείωση του κόστους Ηλεκτρικής Ενέργειας στις επιχειρήσεις ή σε ομάδες επιχειρήσεων είναι σημαντικό να προστεθεί στους σκοπούς του παρόντος σχεδίου Η ΓΓΕΤ πρέπει να έχει τον επιτελικό ρόλο της παρακολούθησης των ενεργειών της υλοποίησης των δράσεων αυτών με σαφώς αποκεντρωμένο τρόπο ( Περιφέρειες και τοπικοί Φορείς) , της έγκαιρης εισήγησης στην πολιτεία των διορθωτικών μέτρων και του εκ των υστέρων ελέγχου της διαχείρισης αυτών πάντοτε με τρόπο σαφή, συγκεκριμένο και με έμφαση στην ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας ως προς σαφώς προκαθορισμένο χρονικό διάστημα. Η Δημιουργία μητρώου καλών πρακτικών, ιστορικού επιχειρήσεων, ιστορικού αποτελεσμάτων των προτάσεων που χρηματοδοτήθηκαν, η συσχέτιση των εσόδων με τους κωδικούς custom tarrifs είναι μερικές καλές πρακτικές που θα πρέπει να υιοθετηθούν άμεσα και να διατηρηθούν. Προτείνουμε στο πλαίσιο του σχεδιαζόμενου νέου Νόμου για την ΕΤΑΚ όπου συγκροτούνται Περιφερειακά Επιστημονικά Συμβούλια ως συμβουλευτικά όργανα για την υποστήριξη της Περιφέρειας σε θέματα Έρευνας και Καινοτομίας να αναβαθμισθούν σε δευτεροβάθμια όργανα και να συσταθούν ανάλογα ανά θεματική ενότητα, ή συνδυασμό ενοτήτων. Τα Συμβούλια αυτά απαρτίζονται από τρεις εκπρόσωπους ερευνητικών και ακαδημαϊκών φορέων και τέσσερεις εκπρόσωπους παραγωγικών και κοινωνικών φορέων και να προβλεφθεί και η ανά πυλώνα σύσταση οργάνων που οι προτάσεις τους θα αποτελούν τον οδηγό για τα περιφερειακά επιστημονικά συμβούλια . Στο αναφερόμενο Σχήμα 11: Δομή του συστήματος παρακολούθησης υλοποίησης του Ε.Σ.Π.Ε.Κ και της RIS3 προτείνουμε οι Περιφέρειες να παίξουν καθοριστικό ρόλο και οι επιχειρήσεις – Πανεπιστήμια ερευνητικοί φορείς να αναφέρονται και να δρουν μόνο ως προς τις περιφέρειες και τις ενδιάμεσες αρχές χωρίς την υποχρεωτική διαμεσολάβηση του Υπουργείου παιδείας ως προς το Υπουργείο Ανάπτυξης. Ο ρόλος του Υπουργείου Παιδείας και της ΓΓΕΤ πρέπει να αναβαθμιστεί και να αποκτήσει συντονιστικό ρόλο ως προς την σύνδεση της επιχείρησης με την εκπαίδευση αλλά και την δημιουργία παιδείας ικανής να υποστηρίξει τις σύγχρονες συνθήκες επιχειρείν. Επίσης το Υπουργείο Οικονομικών ώς εποπτεύων μηχανισμός κάθε οικονομικής δραστηριότητας θα πρέπει να συμμετέχει ενεργά και να μορφώνει ένα πλαίσιο φιλικό προς τις καινότομες επιχειρήσεις και να υποχρεούται να αποφασίζει έγκαιρα και υποστηρικτικά των δράσεων. Οι Περιφέρειες θα πρέπει να αποκτήσουν ρόλο και στη διαμόρφωση της πολιτικής Έρευνας και Καινοτομίας με τη δημιουργία Περιφερειακών Επιστημονικών Συμβουλίων ως συμβουλευτικών οργάνων προς τη ΓΓΕΤΚ που θα προωθούν και θα συντονίζουν περιφερειακές πρωτοβουλίες για την Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη και Καινοτομία αλλά και στην εμπροσθοβαρή διαχείριση των πόρων με τρόπο που να προάγει την κάθε Περιφέρεια και να μεγιστοποιεί την επιδιωκόμενη ωφέλεια. Οι πιστώσεις πρέπει να διαχειρίζονται πλήρως από τα αρμόδια Περιφερειακά Όργανα. Πρέπει επιτέλους να τυποποιηθούν οι διαδικασίες υποβολής προτάσεων, αξιολόγησης, έγκρισης, υλοποίησης, ενδιάμεσων / τελικών ελέγχων και να αποκεντρωθούν. Θα πρέπει να τεθούν και φορολογικά – χρηματοοικονομικά κίνητρα για δάπανες έρευνας και τεχνολογίας αλλά και κίνητρα για την συγχώνευση επιχειρήσεων με σκοπό μεγαλύτερα σχήματα να αξιοποιήσουν πιο αποτελεσματικά τα αποτελέσματα της έρευνας. Θα πρέπει να προβλεφθεί η χρηματοδότηση των ερευνητικών έργων να είναι με θετικές ταμειακές ροές ως προς την εκταμίευση των χρημάτων και όμοια με τους κανόνες των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Ο οικονομικός έλεγχος να είναι ουσιαστικός ως προς την επιτυχία του ερευνητικού έργου και όχι τυπικός ως προς την διάρθωση των δαπανών. Θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα πολλαπλών κύκλων χρηματοδότησης μιας καινοτομίας στην κατεύθυνση του ολοκληρωμένου προϊόντος ή ολοκληρωμένης Λύσης σαν συνθήκη επιτυχίας. Θα πρέπει να προβλεφθούν μηχανισμοί ικανής χρηματοδότησης των έργων αυτών με ανταγωνιστικό επιτόκιο και τις ελάχιστες δυνατές εξασφαλίσεις (π.χ. αύλες). Επιγραμματικά θα θέλαμε την σαφή αναφορά στο ΕΣΠΕΚ των παρακάτω: 1. Σαφή Περιφερειακή Διάσταση του νέου ΕΣΠΕΚ με όλες τις λειτουργικές αρμοδιότητες στην Περιφέρεια και στους φορείς των Επιχειρήσεων. Οι πιστώσεις πρέπει να διαχειρίζονται πλήρως από τα αρμόδια Περιφερειακά Όργανα. 2. Σαφή Φορολογικά Κίνητρα για τις δαπάνες έρευνας και τεχνολογίας αλλά και για την συγχώνευση επιχειρήσεων στα πλαίσια αξιοποίησης ερευνητικού έργου. 3. Δημιουργία νέας Γενικής κατηγορίας όπου θα μπορούν να εντάσσονται ειδικά σχέδια που δεν εμπίπτουν στις θεματικές κατηγορίες που αναφέρονται 4. Κοινές ανοικτές προσκλήσεις καθόλη την διάρκεια 2014-2020 με δυνατότητα ενίσχυσης δράσεων που ανήκουν σε διαφορετικές θεματικές κατηγορίες 5. Έμφαση στο αποτέλεσμα και ελαχιστοποίηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών υποβολής πρότασης και ελέγχου. Ο Οικονομικός έλεγχος να γίνεται από ιδιωτικούς φορείς με συγκεκριμένο και χρηματοδοτούμενο κόστος ενώ ο έλεγχος φυσικού αντικειμένου από την αρμοδίους φορείς. Ο εγκεκριμένος προϋπολογισμός κάθε έργου να μπορεί να προσαρμοσθεί στις ανάγκες βέλτιστης υλοποίησης του έργου 6. Χρηματοδότηση διδακτορικών με την συμμετοχή επιχειρήσεων προς ώφελος επιχειρήσεων. 7. Υποχρέωση των φοιτητών να απασχολούνται στις επιχειρήσεις για διάστημα τουλάχιστον 6 μηνών όπως και οι εργασίες τους να είναι πάντοτε συσχετίσιμες με τις επιχειρήσεις. 8. Σύνδεση Τριτοβαθμιας εκπαίδευσης με Επιχειρήσεις και ειδικά αυτές με σημαντική εξειδικευση και παραγωγή. 9. Η Χρηματοδότηση να καταβάλεται πριν την εκτέλεση του αναλογούν μέρους του ερευνητικού έργου και ο απολογιστικός έλεγχος να καθορίζει . 10. Σαφή καθορισμό στόχων για την ποιότητα της τηλεπικοινωνιακής υποδομής της Περιφέρειας και καθορισμό Εθνικής πολιτικής πρόσβασης FTTB/H ( Fiber to the business/home) 11. Αρμοδιότητα στα Επιμελητήρια για την διαρκή καταγραφή του Ερευνητικού αλλά και των επιμέρους προϊόντων. Αποφυγή συναρμοδιοτήτων από τα Υπουργεία. 12. Ενίσχυση της χρηματοδότησης καινοτόμων επιχειρήσεων από VC & Business Angels χωρίς περιορισμούς ως προς την κατεύθυνση των Κεφαλαίων Με εκτίμηση Για το Δίκτυο Συνδέσμων Βιοτεχνιών Βιομηχανιών Ακριτικών Περιοχών Ο Πρόεδρος του Δ.Σ. Χρήστος Γιορδαμλής