ΑΥΤΙΣΤΙΚΟ ΦΑΣΜΑ
Ο αυτισμός είναι μία σύνθετη νευρο-βιολογική διαταραχή
- επηρεάζει τη λειτουργία του εγκεφάλου (τον τρόπο που γίνονται οι συνάψεις μεταξύ των εκατομμύρια νευρώνων που έχει ο εγκέφαλος)
- την πρωτεϊνική σύνθεση μέσα στις συνάψεις του εγκεφάλου
Ο αυτισμός εκδηλώνεται κατά την πρώιμη παιδική ηλικία, (σύμφωνα με πρόσφατες αναφορές μπορεί να διαγνωστεί ακόμα από 6 – 8 μηνών) διαρκεί καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του ατόμου και είναι μέρος μίας ομάδας διαταραχών, γνωστή ως Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ASD). Ο αυτισμός είναι μια διάχυτη σε πολλές σφαίρες αναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από ποιοτικές αποκλίσεις στην κοινωνική αλληλεπίδραση και στη δημιουργία σχέσης, στη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία. Οι αποκλίσεις αυτές επηρεάζουν βαθιά τον τρόπο με τον οποίο το άτομο αντιλαμβάνεται και βιώνει τον εαυτό του και τον κόσμο, τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει, τη συμπεριφορά, την προσαρμογή και τη λειτουργικότητά του στην καθημερινή ζωή. Tα συμπτώματα ποικίλλουν ανάλογα με την ηλικία και το αναπτυξιακό στάδιο, τη σοβαρότητα, τη συνύπαρξη άλλων ιατρικών καταστάσεων (θα αναφέρουμε παρακάτω), την ιδιοσυγκρασία του ατόμου και παράγοντες του περιβάλλοντος. Αυτό σημαίνει ότι κάθε άτομο με αυτισμό είναι διαφορετικό και χρειάζεται εξατομικευμένη εκπαιδευτική παρέμβαση κατόπιν αξιολογήσεων σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Τα παιδιά δεν «ξεπερνούν» τον αυτισμό ως ενήλικες, αλλά όλες οι έγκυρες και διεθνείς έρευνες αποδεικνύουν ότι η έγκαιρη διάγνωση, η πρώιμη παρέμβαση, η εξειδικευμένη εκπαίδευση και υποστήριξη είναι ζωτικής σημασίας για να καταστήσει ικανά τα άτομα με αυτισμό να οδηγηθούν σε μια ικανοποιητική ζωή.
Δεν υπάρχει μέχρι σήμερα θεραπεία που να «εξαφανίζει» τον αυτισμό και η όποια βελτίωση σε δεξιότητες εμφανίζεται, είναι διαφορετική ανά άτομο, βασίζεται σε επιστημονικά τεκμηριωμένες αξιολογήσεις βάσει συγκεκριμένης στοχοθεσίας ανα ηλικία και αναπτυξιακό στάδιο κάθε μαθητή, δεν είναι μόνιμη και κάθε δεξιότητα για να κατακτηθεί και να διατηρηθεί στην καθημερινότητα του μαθητή με αυτισμό χρειάζεται εξειδικευμένο τ΄ροπο υποστήριξης. Δε νοείται μόνος που σέβεται τα ανθρώπινα και συνταγματικά δικαιώματα ότι μπορεί να αποφασίζει μαζικά για όλους τους μαθητές με αυτισμό ότι θα πρέπει υποχρεωτικά και προς χάριν του ΔΝΤ και των περικοπών να εξαφανίζουν τα συμπτώματά και τις ανάγκες τους για εξατομικευμένη υποστήριξη και να τα εμφανίζουν σε ώρες και μέρες που βολεύει και εξυπηρετεί τις πεικοπές πιστώσεων υπέρ τοθυ θεσμού της πλήρους Π.Σ. Η παράλληλη στήριξη "για όσους πραγματικά γνωρίζουν τι σημαίνει" δεν είναι φύλαξη είναι εξατομικευμένος τρόπος υποστήριξης απαραίτητος και αναγκαίος για την ένταξη στη μαθησιακή διαδικασία του μαθητή με αυτισμό ώστε να ρυθμίζει τις εναλλαγές συμπεριφοράς και συναισθημάτων όπως προκύπτουν από την καθημερινή αλλαγή προγραμμάτων καθώς και να υποστηρίζει με κατάλληλες μεθόδους τη όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αυτονόμηση του μαθητή με αυτισμό στην καθημερινή παρακολούθηση του αναλυτικού προγράμματος με παρέμβαση (λεκτική ή γραπτή) όπου κρίνεται αναγκαίο κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Π.Σ για μαθητές με αυτισμό.
- Εισήγηση για Π.Σ, να μη γίνεται μόνο από το ΚΕΔΔΥ, αλλά και τα Δημόσια ιατροπαιδαγωγικά κέντρα και από την ομάδα ειδικών που παρακολουθεί επί σειρά ετών και γνωρίζει καλύτερα το παιδί.
- Πλήρης Π.Σ.: Η Π.Σ. κατ’ αρχήν θεωρείται και παρέχεται στο μαθητή (όχι στο σχολείο για να διατεθεί κατά βούληση σε παραπάνω από ένα παιδιά) σε όλο το διδακτικό ωράριο δηλαδή είναι εξ ορισμού πλήρης. (Όχι μερική ή επιμερισμένη)δηλαδή χωρίς περιρισμό ανά σχολικό τμήμα, σχολική μονάδα, περιφέρεια (ή οποιαδήποτε άλλη δικαιολογία προφασιστεί το ΥΠΑΙΘ για να μειώσει την παροχή !!!!!!!!!!)
- Π.Σ. – Μείωση των ωρών: Τις ώρες σταδιακής μείωσής της ΠΣ, σαν στόχο και εξελικτικό στάδιο ένταξης του παιδιού, μετά από γνωμάτευση των αρμόδιων ειδικών, αποφασίζουν οι γονείς και μόνο (όχι απρόσωπα ένας νόμος για όλους τους μαθητές με αυτισμό για να εξυπηρετηθούν οι στόχοι των περικοπών).
Εάν το σχήμα μερικής αυτονόμησης του παιδιού δεν αποδώσει, διατηρούνται όλες οι προϋποθέσεις για άμεση επιστροφή στο σχήμα της πλήρους Π.Σ.
- Π.Σ. - Χρόνος έναρξης: Ο συνεκπαιδευτής πρέπει να βρίσκεται στο σχολείο από την 1η Σεπτέμβρη κάθε έτους και όχι να ξεκινά 1η Σεπτέμβρη η διαδικασία των εισηγήσεων για Π.Σ.(ιδιαίτερα στις «τάξεις εισόδου» - στο νηπιαγωγείο και την Α’ Δημοτικού). Αυτό κρίνεται απολύτως απαραίτητο, για να γνωρίσει το παιδί, να ενημερωθεί σχετικά με αυτό διαβάζοντας το φακελό του, με το Σχολείο και το Σχολικό περιβάλλον, να κάνει τις πρώτες αναγκαίες ενταξιακές ενέργειες του παιδιού σε σχέση με το χώρο το προσωπικό, να υλοποιήσει έγκαιρα την ενημέρωση της Σχολικής κοινότητας (Εκπαιδευτικοί, Γονείς, σύλλογος γονέων, συμμαθητών κλπ)αλλά και να ξεκινήσει μαζί τη σχολική χρονιά προβαίνοντας άμεσα στις απαραίτητες παρατηρήσεις - αξιολογήσεις για να καταρτισθεί εγκαίρως το εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης από την 1η ημέρα και για όλες το σχολικό ωράριο.
- Π.Σ. - Σταθερότητα συνεκπαιδευτή και ευελιξία ως προς τη διασφάλιση αυτής της δυνατότητας, από το νηπιαγωγείο μέχρι τις δύο πρώτες τάξεις του Δημοτικού, εκτός αν οι γονείς και ειδικοί του παιδιού δεν το κρίνουν απαραίτητο, ή αποφασίσουν αλλαγή του για λόγους παρέμβασης.
Ιεράρχηση προσόντων: Ιεράρχηση των τυπικών προσόντων όσων εντάσσονται στις διαδικασίες ειδικής αγωγής και ψυχολογικής υποστήριξης με αντικειμενικά κριτήρια, και προτεραιότητα στις ανώτερες σπουδές (διδακτορικά – μεταπτυχιακά – πανεπιστημιακές σπουδές κλπ – με αντίστοιχες ειδικεύσεις που τις κατονομάζουμε και ιεραρχούμε συγκεκριμένα στην πρότασή μας – βλ. τ. 9- σελ.18) έναντι των απλών επιμορφώσεων και σεμιναρίων. Αυτό, πρέπει να ορίζεται ρητά στο νόμο, με παράγραφο που θεσπίζει αριθμητικά την ιεράρχησή τους.
Επιλογή Σχολείου: Η επιλογή του Δημόσιου σχολείου φοίτησης, ανήκει αποκλειστικά στους γονείς, ανεξαρτήτως περιοχής διαμονής. Η διάταξη αυτή, πηγάζει από την αναγκαιότητα δημιουργίας σταθερού και οικείου περιβάλλοντος προσώπων, το οποίο δομείται από την προσχολική ηλικία, και η σύνθεσή του εξαρτάται από τους γνωστούς αστάθμητους παράγοντες που δεν υπόκεινται σε περιοχικά κριτήρια.
Ειδικές εξετάσεις: Η απόφαση περί ειδικού τύπου εξετάσεων, λαμβάνεται με αντικειμενικά κριτήρια, βάσει των προβλεπόμενων εκ του νόμου ειδικών αναγκών, και αποτελεί επιλογή των γονέων με υποβολή γνωμοδότησης των ειδικών που παρακολουθούν το παιδί, εφόσον υπάρχει μία από τις εκ του νόμου οριζόμενες ειδικές ανάγκες (όχι από ΚΕΔΔΥ και Δευτεροβάθμια) Εφόσον υπάρχει διάγνωση σχετικής πάθησης, αυτή είναι αρκετή – και οι γονείς αποφασίζουν αν το παιδί θα χρησιμοποιήσει τις ειδικού τύπου εξετάσεις, πράγμα που απλώς κοινοποιούν στο Σχολείο.
Αντικειμενικές υπηρεσίες διάγνωσης /αξιολόγησης: Η διάγνωση, αξιολόγηση θα γίνονται από τους ειδικούς που παρακολουθούν το παιδί (είτε του ΚΕΔΔΥ, είτε του Δημόσιου ιατροπαιδαγωγικού κέντρου) για το μεγαλύτερο διάστημα.
ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ Η ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΣΤΗΡΙΞΗ (Ν.3699/2008 αρ. 7 παρ/4α) όπως παρατίθεται :
"4. Για τους αυτιστικούς μαθητές με ή χωρίς λόγο,ως επίσημη γλώσσα αναγνωρίζεται η Νέα Ελληνική, η οποία προσλαμβάνεται και εκφέρεται με την προφορική της μορφή, με τη γραπτή της μορφή ή/και με τη μορφή συμβόλων−εικόνων. Επιθυμητή προϋπόθεση για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών και ΕΕΠ στις ειδικές σχολικές μονάδες για τον αυτισμό, επιπλέον των άλλων προσόντων, ορίζεται και η εξειδίκευση και κατάρτιση
των εκπαιδευτικών σε τροποποιημένες−υποβοηθούμενες μορφές επικοινωνίας.
Με βάση τους ιδιαίτερους κοινωνικούς περιορισμούς που επιβάλλει ο αυτισμός ως αναπηρία στους μαθητές,η φοίτησή τους στις εκπαιδευτικές δομές μπορεί να γίνεται ως εξής:
α) Οι αυτιστικοί μαθητές υψηλής λειτουργικότητας (σύνδρομο Asberger) μπορούν να φοιτούν στις σχολικές τάξεις του Γενικού Σχολείου υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της τάξης και κατά περίπτωση, με βάση τη γνωμάτευση του οικείου ΚΕΔΔΥ, με παράλληλη στήριξη από εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής, ο οποίος διαθέτει κατά προτίμηση εξειδίκευση στον αυτισμό.
β) Οι αυτιστικοί μαθητές μέσης και χαμηλής λειτουργικότητας μπορούν να φοιτούν στα Τμήματα Ένταξης των Γενικών Σχολείων και να παρακολουθούν κοινό και εξειδικευμένο αναλυτικό πρόγραμμα με παράλληλη στήριξη από εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής, ενώ στις σοβαρότερες των περιπτώσεων μπορούν να φοιτούν σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής με κατεύθυνση
τον αυτισμό.
γ) Οι παράλληλες στηρίξεις των αυτιστικών μαθητών διακόπτονται μόνο κατόπιν γνωμοδότησης του οικείου ΚΕΔΔΥ και της γνώμης των γονέων. Η παράλληλη στήριξη των αυτιστικών μαθητών μπορεί επίσης να υλοποιείται και από ειδικό βοηθό που εισηγείται καιδιαθέτει η οικογένεια του μαθητή, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Διευθυντή της Σχολικής μονάδας και του Συλλόγου Διδασκόντων.
δ) Σε περίπτωση αυτισμού που συνοδεύεται από βαριά υστέρηση, η φοίτηση των μαθητών εξυπηρετείται από τις δομές που περιγράφονται στο εδάφιο β΄
παράγραφος 4 του άρθρου 6 του παρόντος νόμου.
Ιδιωτική Π.Σ. από ιδιώτη βοηθό με δαπάνη της οικογένειας - Αναγκαιότητα διατήρησης του ήδη κατοχυρωμένου δικαιώματος:
Στην περίπτωση που το ΥΠΕΠΘ δεν προσφέρει νομίμως επαρκή λύση, δηλαδή δεν μεριμνεί για την εξολοκλήρου κάλυψη της πλήρους Π.Σ. όπως εισηγείται το ΚΕΔΔΥ και χρειάζεται ο μαθητής με αυτισμό για την εξασφάλιση του δικαιώματός του σε ισότιμη εκπαίδευση,για τη διασφάλιση της ψυχικής και σωματικής του υγείας και προς αποφυγή οποιασδήποτε μη σωματικής κακοποίησης και οπισθοδρόμησης των ήδη κατεκτημένων δεξιοτήτων μάθησης και ένταξης.
Ιδιωτική Παράλληλη Στήριξη:
Η έγκρισή του συνεκπαιδευτή ιδιωτικής Π.Σ., ΔΕΝ μπορεί να υπόκειται στην κρίση του συλλόγου διδασκόντων, του διευθυντή κλπ,. Αρκεί μόνο, ο συνεκπαιδευτής να πληρεί τα εκ του νόμου οριζόμενα προσόντα. Ο σεβασμός Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, δεν μπορεί να τελεί υπό την έγκριση ή μη των εκάστοτε κρατικών υπαλλήλων σε μία Δημοκρατία.
ΑΥΤΙΣΤΙΚΟ ΦΑΣΜΑ Ο αυτισμός είναι μία σύνθετη νευρο-βιολογική διαταραχή - επηρεάζει τη λειτουργία του εγκεφάλου (τον τρόπο που γίνονται οι συνάψεις μεταξύ των εκατομμύρια νευρώνων που έχει ο εγκέφαλος) - την πρωτεϊνική σύνθεση μέσα στις συνάψεις του εγκεφάλου Ο αυτισμός εκδηλώνεται κατά την πρώιμη παιδική ηλικία, (σύμφωνα με πρόσφατες αναφορές μπορεί να διαγνωστεί ακόμα από 6 – 8 μηνών) διαρκεί καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής του ατόμου και είναι μέρος μίας ομάδας διαταραχών, γνωστή ως Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ASD). Ο αυτισμός είναι μια διάχυτη σε πολλές σφαίρες αναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από ποιοτικές αποκλίσεις στην κοινωνική αλληλεπίδραση και στη δημιουργία σχέσης, στη λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία. Οι αποκλίσεις αυτές επηρεάζουν βαθιά τον τρόπο με τον οποίο το άτομο αντιλαμβάνεται και βιώνει τον εαυτό του και τον κόσμο, τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει, τη συμπεριφορά, την προσαρμογή και τη λειτουργικότητά του στην καθημερινή ζωή. Tα συμπτώματα ποικίλλουν ανάλογα με την ηλικία και το αναπτυξιακό στάδιο, τη σοβαρότητα, τη συνύπαρξη άλλων ιατρικών καταστάσεων (θα αναφέρουμε παρακάτω), την ιδιοσυγκρασία του ατόμου και παράγοντες του περιβάλλοντος. Αυτό σημαίνει ότι κάθε άτομο με αυτισμό είναι διαφορετικό και χρειάζεται εξατομικευμένη εκπαιδευτική παρέμβαση κατόπιν αξιολογήσεων σε τακτά χρονικά διαστήματα. Τα παιδιά δεν «ξεπερνούν» τον αυτισμό ως ενήλικες, αλλά όλες οι έγκυρες και διεθνείς έρευνες αποδεικνύουν ότι η έγκαιρη διάγνωση, η πρώιμη παρέμβαση, η εξειδικευμένη εκπαίδευση και υποστήριξη είναι ζωτικής σημασίας για να καταστήσει ικανά τα άτομα με αυτισμό να οδηγηθούν σε μια ικανοποιητική ζωή. Δεν υπάρχει μέχρι σήμερα θεραπεία που να «εξαφανίζει» τον αυτισμό και η όποια βελτίωση σε δεξιότητες εμφανίζεται, είναι διαφορετική ανά άτομο, βασίζεται σε επιστημονικά τεκμηριωμένες αξιολογήσεις βάσει συγκεκριμένης στοχοθεσίας ανα ηλικία και αναπτυξιακό στάδιο κάθε μαθητή, δεν είναι μόνιμη και κάθε δεξιότητα για να κατακτηθεί και να διατηρηθεί στην καθημερινότητα του μαθητή με αυτισμό χρειάζεται εξειδικευμένο τ΄ροπο υποστήριξης. Δε νοείται μόνος που σέβεται τα ανθρώπινα και συνταγματικά δικαιώματα ότι μπορεί να αποφασίζει μαζικά για όλους τους μαθητές με αυτισμό ότι θα πρέπει υποχρεωτικά και προς χάριν του ΔΝΤ και των περικοπών να εξαφανίζουν τα συμπτώματά και τις ανάγκες τους για εξατομικευμένη υποστήριξη και να τα εμφανίζουν σε ώρες και μέρες που βολεύει και εξυπηρετεί τις πεικοπές πιστώσεων υπέρ τοθυ θεσμού της πλήρους Π.Σ. Η παράλληλη στήριξη "για όσους πραγματικά γνωρίζουν τι σημαίνει" δεν είναι φύλαξη είναι εξατομικευμένος τρόπος υποστήριξης απαραίτητος και αναγκαίος για την ένταξη στη μαθησιακή διαδικασία του μαθητή με αυτισμό ώστε να ρυθμίζει τις εναλλαγές συμπεριφοράς και συναισθημάτων όπως προκύπτουν από την καθημερινή αλλαγή προγραμμάτων καθώς και να υποστηρίζει με κατάλληλες μεθόδους τη όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αυτονόμηση του μαθητή με αυτισμό στην καθημερινή παρακολούθηση του αναλυτικού προγράμματος με παρέμβαση (λεκτική ή γραπτή) όπου κρίνεται αναγκαίο κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Π.Σ για μαθητές με αυτισμό. - Εισήγηση για Π.Σ, να μη γίνεται μόνο από το ΚΕΔΔΥ, αλλά και τα Δημόσια ιατροπαιδαγωγικά κέντρα και από την ομάδα ειδικών που παρακολουθεί επί σειρά ετών και γνωρίζει καλύτερα το παιδί. - Πλήρης Π.Σ.: Η Π.Σ. κατ’ αρχήν θεωρείται και παρέχεται στο μαθητή (όχι στο σχολείο για να διατεθεί κατά βούληση σε παραπάνω από ένα παιδιά) σε όλο το διδακτικό ωράριο δηλαδή είναι εξ ορισμού πλήρης. (Όχι μερική ή επιμερισμένη)δηλαδή χωρίς περιρισμό ανά σχολικό τμήμα, σχολική μονάδα, περιφέρεια (ή οποιαδήποτε άλλη δικαιολογία προφασιστεί το ΥΠΑΙΘ για να μειώσει την παροχή !!!!!!!!!!) - Π.Σ. – Μείωση των ωρών: Τις ώρες σταδιακής μείωσής της ΠΣ, σαν στόχο και εξελικτικό στάδιο ένταξης του παιδιού, μετά από γνωμάτευση των αρμόδιων ειδικών, αποφασίζουν οι γονείς και μόνο (όχι απρόσωπα ένας νόμος για όλους τους μαθητές με αυτισμό για να εξυπηρετηθούν οι στόχοι των περικοπών). Εάν το σχήμα μερικής αυτονόμησης του παιδιού δεν αποδώσει, διατηρούνται όλες οι προϋποθέσεις για άμεση επιστροφή στο σχήμα της πλήρους Π.Σ. - Π.Σ. - Χρόνος έναρξης: Ο συνεκπαιδευτής πρέπει να βρίσκεται στο σχολείο από την 1η Σεπτέμβρη κάθε έτους και όχι να ξεκινά 1η Σεπτέμβρη η διαδικασία των εισηγήσεων για Π.Σ.(ιδιαίτερα στις «τάξεις εισόδου» - στο νηπιαγωγείο και την Α’ Δημοτικού). Αυτό κρίνεται απολύτως απαραίτητο, για να γνωρίσει το παιδί, να ενημερωθεί σχετικά με αυτό διαβάζοντας το φακελό του, με το Σχολείο και το Σχολικό περιβάλλον, να κάνει τις πρώτες αναγκαίες ενταξιακές ενέργειες του παιδιού σε σχέση με το χώρο το προσωπικό, να υλοποιήσει έγκαιρα την ενημέρωση της Σχολικής κοινότητας (Εκπαιδευτικοί, Γονείς, σύλλογος γονέων, συμμαθητών κλπ)αλλά και να ξεκινήσει μαζί τη σχολική χρονιά προβαίνοντας άμεσα στις απαραίτητες παρατηρήσεις - αξιολογήσεις για να καταρτισθεί εγκαίρως το εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης από την 1η ημέρα και για όλες το σχολικό ωράριο. - Π.Σ. - Σταθερότητα συνεκπαιδευτή και ευελιξία ως προς τη διασφάλιση αυτής της δυνατότητας, από το νηπιαγωγείο μέχρι τις δύο πρώτες τάξεις του Δημοτικού, εκτός αν οι γονείς και ειδικοί του παιδιού δεν το κρίνουν απαραίτητο, ή αποφασίσουν αλλαγή του για λόγους παρέμβασης. Ιεράρχηση προσόντων: Ιεράρχηση των τυπικών προσόντων όσων εντάσσονται στις διαδικασίες ειδικής αγωγής και ψυχολογικής υποστήριξης με αντικειμενικά κριτήρια, και προτεραιότητα στις ανώτερες σπουδές (διδακτορικά – μεταπτυχιακά – πανεπιστημιακές σπουδές κλπ – με αντίστοιχες ειδικεύσεις που τις κατονομάζουμε και ιεραρχούμε συγκεκριμένα στην πρότασή μας – βλ. τ. 9- σελ.18) έναντι των απλών επιμορφώσεων και σεμιναρίων. Αυτό, πρέπει να ορίζεται ρητά στο νόμο, με παράγραφο που θεσπίζει αριθμητικά την ιεράρχησή τους. Επιλογή Σχολείου: Η επιλογή του Δημόσιου σχολείου φοίτησης, ανήκει αποκλειστικά στους γονείς, ανεξαρτήτως περιοχής διαμονής. Η διάταξη αυτή, πηγάζει από την αναγκαιότητα δημιουργίας σταθερού και οικείου περιβάλλοντος προσώπων, το οποίο δομείται από την προσχολική ηλικία, και η σύνθεσή του εξαρτάται από τους γνωστούς αστάθμητους παράγοντες που δεν υπόκεινται σε περιοχικά κριτήρια. Ειδικές εξετάσεις: Η απόφαση περί ειδικού τύπου εξετάσεων, λαμβάνεται με αντικειμενικά κριτήρια, βάσει των προβλεπόμενων εκ του νόμου ειδικών αναγκών, και αποτελεί επιλογή των γονέων με υποβολή γνωμοδότησης των ειδικών που παρακολουθούν το παιδί, εφόσον υπάρχει μία από τις εκ του νόμου οριζόμενες ειδικές ανάγκες (όχι από ΚΕΔΔΥ και Δευτεροβάθμια) Εφόσον υπάρχει διάγνωση σχετικής πάθησης, αυτή είναι αρκετή – και οι γονείς αποφασίζουν αν το παιδί θα χρησιμοποιήσει τις ειδικού τύπου εξετάσεις, πράγμα που απλώς κοινοποιούν στο Σχολείο. Αντικειμενικές υπηρεσίες διάγνωσης /αξιολόγησης: Η διάγνωση, αξιολόγηση θα γίνονται από τους ειδικούς που παρακολουθούν το παιδί (είτε του ΚΕΔΔΥ, είτε του Δημόσιου ιατροπαιδαγωγικού κέντρου) για το μεγαλύτερο διάστημα. ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ Η ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΣΤΗΡΙΞΗ (Ν.3699/2008 αρ. 7 παρ/4α) όπως παρατίθεται : "4. Για τους αυτιστικούς μαθητές με ή χωρίς λόγο,ως επίσημη γλώσσα αναγνωρίζεται η Νέα Ελληνική, η οποία προσλαμβάνεται και εκφέρεται με την προφορική της μορφή, με τη γραπτή της μορφή ή/και με τη μορφή συμβόλων−εικόνων. Επιθυμητή προϋπόθεση για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών και ΕΕΠ στις ειδικές σχολικές μονάδες για τον αυτισμό, επιπλέον των άλλων προσόντων, ορίζεται και η εξειδίκευση και κατάρτιση των εκπαιδευτικών σε τροποποιημένες−υποβοηθούμενες μορφές επικοινωνίας. Με βάση τους ιδιαίτερους κοινωνικούς περιορισμούς που επιβάλλει ο αυτισμός ως αναπηρία στους μαθητές,η φοίτησή τους στις εκπαιδευτικές δομές μπορεί να γίνεται ως εξής: α) Οι αυτιστικοί μαθητές υψηλής λειτουργικότητας (σύνδρομο Asberger) μπορούν να φοιτούν στις σχολικές τάξεις του Γενικού Σχολείου υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της τάξης και κατά περίπτωση, με βάση τη γνωμάτευση του οικείου ΚΕΔΔΥ, με παράλληλη στήριξη από εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής, ο οποίος διαθέτει κατά προτίμηση εξειδίκευση στον αυτισμό. β) Οι αυτιστικοί μαθητές μέσης και χαμηλής λειτουργικότητας μπορούν να φοιτούν στα Τμήματα Ένταξης των Γενικών Σχολείων και να παρακολουθούν κοινό και εξειδικευμένο αναλυτικό πρόγραμμα με παράλληλη στήριξη από εκπαιδευτικό Ειδικής Αγωγής, ενώ στις σοβαρότερες των περιπτώσεων μπορούν να φοιτούν σε Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής με κατεύθυνση τον αυτισμό. γ) Οι παράλληλες στηρίξεις των αυτιστικών μαθητών διακόπτονται μόνο κατόπιν γνωμοδότησης του οικείου ΚΕΔΔΥ και της γνώμης των γονέων. Η παράλληλη στήριξη των αυτιστικών μαθητών μπορεί επίσης να υλοποιείται και από ειδικό βοηθό που εισηγείται καιδιαθέτει η οικογένεια του μαθητή, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Διευθυντή της Σχολικής μονάδας και του Συλλόγου Διδασκόντων. δ) Σε περίπτωση αυτισμού που συνοδεύεται από βαριά υστέρηση, η φοίτηση των μαθητών εξυπηρετείται από τις δομές που περιγράφονται στο εδάφιο β΄ παράγραφος 4 του άρθρου 6 του παρόντος νόμου. Ιδιωτική Π.Σ. από ιδιώτη βοηθό με δαπάνη της οικογένειας - Αναγκαιότητα διατήρησης του ήδη κατοχυρωμένου δικαιώματος: Στην περίπτωση που το ΥΠΕΠΘ δεν προσφέρει νομίμως επαρκή λύση, δηλαδή δεν μεριμνεί για την εξολοκλήρου κάλυψη της πλήρους Π.Σ. όπως εισηγείται το ΚΕΔΔΥ και χρειάζεται ο μαθητής με αυτισμό για την εξασφάλιση του δικαιώματός του σε ισότιμη εκπαίδευση,για τη διασφάλιση της ψυχικής και σωματικής του υγείας και προς αποφυγή οποιασδήποτε μη σωματικής κακοποίησης και οπισθοδρόμησης των ήδη κατεκτημένων δεξιοτήτων μάθησης και ένταξης. Ιδιωτική Παράλληλη Στήριξη: Η έγκρισή του συνεκπαιδευτή ιδιωτικής Π.Σ., ΔΕΝ μπορεί να υπόκειται στην κρίση του συλλόγου διδασκόντων, του διευθυντή κλπ,. Αρκεί μόνο, ο συνεκπαιδευτής να πληρεί τα εκ του νόμου οριζόμενα προσόντα. Ο σεβασμός Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, δεν μπορεί να τελεί υπό την έγκριση ή μη των εκάστοτε κρατικών υπαλλήλων σε μία Δημοκρατία.