Άρθρο 2 Οργάνωση και στόχοι της ΕΑΕ
Άρθρο 2§2. « Στις εκπαιδευτικές υπηρεσίες της ΕΑΕ περιλαμβάνονται η διαφοροδιάγνωση, η διάγνωση, η αξιολόγηση και αποτύπωση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, η συστηματική παιδαγωγική παρέμβαση με εξειδικευμένα και κατάλληλα προσαρμοσμένα εκπαιδευτικά εργαλεία και προγράμματα, τα οποία υλοποιούνται από τα κατά τόπους Κέντρα Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΚΕΔΥ) και τις ΕΔΕΑΥ αντίστοιχα που προβλέπονται στα σχετικά άρθρα του παρόντος νόμου και από τις δημόσιες ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες. Η ΕΑΕ περιλαμβάνει Σχολικές μονάδες ειδικής εκπαίδευσης με κατάλληλες κτιριολογικές υποδομές, προγράμματα συνεκπαίδευσης, προγράμματα διδασκαλίας στο σπίτι, καθώς και τις αναγκαίες διαγνωστικές, αξιολογικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες».
Άρθρο 2§2. Η συστηματική παιδαγωγική παρέμβαση με εξειδικευμένα και κατάλληλα προσαρμοσμένα εκπαιδευτικά εργαλεία και προγράμματα υλοποιείται από τους εκπαιδευτικούς της γενικής ή/και ειδικής αγωγής μέσα στη γενική τάξη –όταν υπάρχει συνεκπαίδευση- ή μέσα στα τμήματα ένταξης ή στις τάξεις των ειδικών σχολείων. Οι εκπαιδευτικοί γενικής και ειδικής αγωγής συνεργάζονται μεταξύ τους και υποστηρίζονται από τα κατά τόπους ΚΕΔΔΥ και τις ΕΔΕΑΥ και από τις αντίστοιχες Ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες.
Η τελευταία πρόταση της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του Νόμου προς ψήφιση, «…Η ΕΑΕ περιλαμβάνει Σχολικές μονάδες ειδικής εκπαίδευσης με κατάλληλες κτιριολογικές υποδομές, προγράμματα συνεκπαίδευσης, προγράμματα διδασκαλίας στο σπίτι, καθώς και τις αναγκαίες διαγνωστικές, αξιολογικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες» είναι ασαφής. Η ένταξη/συνεκπαίδευση αποτελεί εκπαιδευτική διαδικασία και όχι «πρόγραμμα» και η εν λόγω πρόταση πρέπει να (επ)αναδιατυπωθεί ως εξής: «Η ΕΑΕ περιλαμβάνει διαφορετικά μοντέλα παροχής ειδικής εκπαιδευτικής υποστήριξης, όπως: α) υποστήριξη μέσα στο πλαίσιο της γενικής τάξης από εκπαιδευτικό γενικής και ειδικής αγωγής (συνεκπαίδευση), β) υποστήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα τμήματα ένταξης, γ) υποστήριξη και εκπαίδευση στα ειδικά σχολεία, και δ) προγράμματα διδασκαλίας στο σπίτι. Επιπλέον, η ΕΑΕ περιλαμβάνει όλες τις αναγκαίες διαγνωστικές, αξιολογικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες.
Άρθρο 2§3. «Στις Σχολικές μονάδες Ειδικής Εκπαίδευσης (ΣΜΕΕ) και κατά τη συνεκπαίδευση στα γενικά σχολεία, εφαρμόζονται ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα, ανάλογα με τις αναπηρίες και τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, για όσο χρονικό διάστημα είναι αναγκαίο ή και για ολόκληρη τη διάρκεια της σχολικής ζωής τους. Προγράμματα συστηματικής παρέμβασης όπως εργοθεραπεία, λογοθεραπεία, φυσιοθεραπεία και κάθε άλλη υπηρεσία που στηρίζει την ισότιμη μεταχείριση των μαθητών, αξιολόγηση και παιδαγωγική και ψυχολογική υποστήριξη, παρέχονται κατά κύριο λόγο μέσα από τις ΣΜΕΕ και επικουρικά από τα ΚΕΔΥ».
Αναφορικά με την παράγραφο 3 του άρθρου 2, επισημαίνουμε ότι κατά τη συνεκπαίδευση δεν εφαρμόζονται ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα, αλλά αντίθετα, εφαρμόζονται από τον εκπαιδευτικό της τάξης σε άμεση και συνεχή συνεργασία με τον ειδικό παιδαγωγό-ο οποίος βρίσκεται εντός της γενικής τάξης- είτε διαφοροποιημένη διδασκαλία, είτε κατάλληλες τροποποιήσεις και προσαρμογές ανάλογα τόσο με τις αναπηρίες και τις ε.ε.α. των μαθητών όσο και τις ανάγκες της ολομέλειας της τάξης. Η συνεκπαίδευση δεν αφορά μόνο τους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Άρθρο 2§5γ. Θα πρέπει να αντικατασταθεί ως εξής: «τη βελτίωση όλων των εκπαιδευτικών παραγόντων (π.χ. κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό, επαρκές προσωπικό ειδικής και γενικής αγωγής, συνεχής επιμόρφωση εκπαιδευτικών, κατάλληλες τροποποιήσεις εκπαιδευτικών προγραμμάτων, παροχή εξειδικευμένων και ειδικών προγραμμάτων για τη μείωση ρατσιστικών αντιλήψεων, στάσεων και συμπεριφορών) έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η ένταξη και επανένταξή τους στο γενικό σχολείο».
Άρθρο 2§6β. Προτείνουμε να επαναδιατυπωθεί ως εξής «……τη διεπιστημονική διάγνωση και αξιολόγηση»
Άρθρο 2§6γ. Προτείνουμε να επαναδιατυπωθεί ως εξής «…στις κατά τόπους ΣΜΕΑ, τη συστηματική εκπαιδευτική παρέμβαση στα γενικά νηπιαγωγεία και κέντρα προσχολικής εκπαίδευσης όπου συνεκπαιδεύονται μαθητές με και χωρίς ε.ε.α. με την ταυτόχρονη εφαρμογή προγραμμάτων έγκαιρης παρέμβασης». Επιπλέον να τροποποιηθεί «….οι ανωτέρω στόχοι επιτυγχάνονται με τη δημιουργία και ύπαρξη όχι μόνο προγραμμάτων έγκαιρης προσχολικής παρέμβασης, αλλά και δομών και υπηρεσιών έγκαιρης παρέμβασης».
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η έγκαιρη παρέμβαση περιλαμβάνει τρεις ηλικιακές φάσεις:
από 0 - 3+ χρονών
από 3+ - 6+ χρονών [έγκαιρη προσχολική παρέμβαση]
από 6+ - έως την Γ΄τάξη δημοτικού σχολείου
Άρθρο 2 Οργάνωση και στόχοι της ΕΑΕ Άρθρο 2§2. « Στις εκπαιδευτικές υπηρεσίες της ΕΑΕ περιλαμβάνονται η διαφοροδιάγνωση, η διάγνωση, η αξιολόγηση και αποτύπωση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, η συστηματική παιδαγωγική παρέμβαση με εξειδικευμένα και κατάλληλα προσαρμοσμένα εκπαιδευτικά εργαλεία και προγράμματα, τα οποία υλοποιούνται από τα κατά τόπους Κέντρα Διάγνωσης και Υποστήριξης Ειδικών Εκπαιδευτικών Αναγκών (ΚΕΔΥ) και τις ΕΔΕΑΥ αντίστοιχα που προβλέπονται στα σχετικά άρθρα του παρόντος νόμου και από τις δημόσιες ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες. Η ΕΑΕ περιλαμβάνει Σχολικές μονάδες ειδικής εκπαίδευσης με κατάλληλες κτιριολογικές υποδομές, προγράμματα συνεκπαίδευσης, προγράμματα διδασκαλίας στο σπίτι, καθώς και τις αναγκαίες διαγνωστικές, αξιολογικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες». Άρθρο 2§2. Η συστηματική παιδαγωγική παρέμβαση με εξειδικευμένα και κατάλληλα προσαρμοσμένα εκπαιδευτικά εργαλεία και προγράμματα υλοποιείται από τους εκπαιδευτικούς της γενικής ή/και ειδικής αγωγής μέσα στη γενική τάξη –όταν υπάρχει συνεκπαίδευση- ή μέσα στα τμήματα ένταξης ή στις τάξεις των ειδικών σχολείων. Οι εκπαιδευτικοί γενικής και ειδικής αγωγής συνεργάζονται μεταξύ τους και υποστηρίζονται από τα κατά τόπους ΚΕΔΔΥ και τις ΕΔΕΑΥ και από τις αντίστοιχες Ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες. Η τελευταία πρόταση της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του Νόμου προς ψήφιση, «…Η ΕΑΕ περιλαμβάνει Σχολικές μονάδες ειδικής εκπαίδευσης με κατάλληλες κτιριολογικές υποδομές, προγράμματα συνεκπαίδευσης, προγράμματα διδασκαλίας στο σπίτι, καθώς και τις αναγκαίες διαγνωστικές, αξιολογικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες» είναι ασαφής. Η ένταξη/συνεκπαίδευση αποτελεί εκπαιδευτική διαδικασία και όχι «πρόγραμμα» και η εν λόγω πρόταση πρέπει να (επ)αναδιατυπωθεί ως εξής: «Η ΕΑΕ περιλαμβάνει διαφορετικά μοντέλα παροχής ειδικής εκπαιδευτικής υποστήριξης, όπως: α) υποστήριξη μέσα στο πλαίσιο της γενικής τάξης από εκπαιδευτικό γενικής και ειδικής αγωγής (συνεκπαίδευση), β) υποστήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα τμήματα ένταξης, γ) υποστήριξη και εκπαίδευση στα ειδικά σχολεία, και δ) προγράμματα διδασκαλίας στο σπίτι. Επιπλέον, η ΕΑΕ περιλαμβάνει όλες τις αναγκαίες διαγνωστικές, αξιολογικές και υποστηρικτικές υπηρεσίες. Άρθρο 2§3. «Στις Σχολικές μονάδες Ειδικής Εκπαίδευσης (ΣΜΕΕ) και κατά τη συνεκπαίδευση στα γενικά σχολεία, εφαρμόζονται ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα, ανάλογα με τις αναπηρίες και τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, για όσο χρονικό διάστημα είναι αναγκαίο ή και για ολόκληρη τη διάρκεια της σχολικής ζωής τους. Προγράμματα συστηματικής παρέμβασης όπως εργοθεραπεία, λογοθεραπεία, φυσιοθεραπεία και κάθε άλλη υπηρεσία που στηρίζει την ισότιμη μεταχείριση των μαθητών, αξιολόγηση και παιδαγωγική και ψυχολογική υποστήριξη, παρέχονται κατά κύριο λόγο μέσα από τις ΣΜΕΕ και επικουρικά από τα ΚΕΔΥ». Αναφορικά με την παράγραφο 3 του άρθρου 2, επισημαίνουμε ότι κατά τη συνεκπαίδευση δεν εφαρμόζονται ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα, αλλά αντίθετα, εφαρμόζονται από τον εκπαιδευτικό της τάξης σε άμεση και συνεχή συνεργασία με τον ειδικό παιδαγωγό-ο οποίος βρίσκεται εντός της γενικής τάξης- είτε διαφοροποιημένη διδασκαλία, είτε κατάλληλες τροποποιήσεις και προσαρμογές ανάλογα τόσο με τις αναπηρίες και τις ε.ε.α. των μαθητών όσο και τις ανάγκες της ολομέλειας της τάξης. Η συνεκπαίδευση δεν αφορά μόνο τους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Άρθρο 2§5γ. Θα πρέπει να αντικατασταθεί ως εξής: «τη βελτίωση όλων των εκπαιδευτικών παραγόντων (π.χ. κατάλληλο εκπαιδευτικό προσωπικό, επαρκές προσωπικό ειδικής και γενικής αγωγής, συνεχής επιμόρφωση εκπαιδευτικών, κατάλληλες τροποποιήσεις εκπαιδευτικών προγραμμάτων, παροχή εξειδικευμένων και ειδικών προγραμμάτων για τη μείωση ρατσιστικών αντιλήψεων, στάσεων και συμπεριφορών) έτσι ώστε να καταστεί δυνατή η ένταξη και επανένταξή τους στο γενικό σχολείο». Άρθρο 2§6β. Προτείνουμε να επαναδιατυπωθεί ως εξής «……τη διεπιστημονική διάγνωση και αξιολόγηση» Άρθρο 2§6γ. Προτείνουμε να επαναδιατυπωθεί ως εξής «…στις κατά τόπους ΣΜΕΑ, τη συστηματική εκπαιδευτική παρέμβαση στα γενικά νηπιαγωγεία και κέντρα προσχολικής εκπαίδευσης όπου συνεκπαιδεύονται μαθητές με και χωρίς ε.ε.α. με την ταυτόχρονη εφαρμογή προγραμμάτων έγκαιρης παρέμβασης». Επιπλέον να τροποποιηθεί «….οι ανωτέρω στόχοι επιτυγχάνονται με τη δημιουργία και ύπαρξη όχι μόνο προγραμμάτων έγκαιρης προσχολικής παρέμβασης, αλλά και δομών και υπηρεσιών έγκαιρης παρέμβασης». ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η έγκαιρη παρέμβαση περιλαμβάνει τρεις ηλικιακές φάσεις: από 0 - 3+ χρονών από 3+ - 6+ χρονών [έγκαιρη προσχολική παρέμβαση] από 6+ - έως την Γ΄τάξη δημοτικού σχολείου