Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΒ΄ Κρίση και Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΣχόλιο του χρήστη ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ | 1 Δεκεμβρίου 2009, 12:24
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Είναι αδιαμφισβήτητο ότι ένα από τα κεφάλαια τα οποία μπορούν να αποτελέσουν τους δείκτες μιας ποιοτικής εκπαίδευσης είναι και το εκπαιδευτικό προσωπικό, η στελέχωση της διοίκησης της εκπαίδευσης, αλλά και η υποστήριξη -επιμόρφωση που προσφέρεται από την πλευρά της οργανωμένης πολιτείας.Αφού εκφράσω την ικανοποίηση ενός πολίτη για τον τρόπο με τον οποίο γίνεται πλέον η δημόσια διαβούλευση των νομοσχεδίων πριν αυτά κατατεθούν στην βουλή προς ψήφιση, θα προσπαθήσω από τη θέση του εκπαιδευτικού να βάλω κάποιους προβληματισμούς και να υποβάλω "ενδεικτικά" προτάσεις, προσδιορίζοντας έτσι την φιλοσοφία του συστήματος που πιστεύω ότι πρέπει να κινηθεί ο νέος νόμος ,και όχι τόσο την τεχνική του διάσταση. Αν συμφωνούμε ότι τα κριτήρια επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης πρέπει να πληρούν το κτιτήριο της αξιοκρατίας και της διαφάνειας οφείλουμε να έχουμε αναμφίβολα κριτήρια και αυτά μόνο μετρήσιμα μπορεί να είναι.Η συνεντευξη, ενώ σε άλλα κράτη αποτελεί βασικό στοιχείο επιλογής στελεχών διοίκησης, στη χώρα μας (ενδεχομένως για πολλούς και διαφορετικούς λόγους άλλους περισσότερο φανερούς άλλους λιγότερο),δεν μπορεί να αποτελέσει ούτε αξιοκρατικό αλλά ούτε και διαφανές κριτήριο επιλογής.Αφού λοιπόν καταλήγουμε στην σκέψη για μετρήσιμα προσόντα αυτά θα είναι αφενός τα τυπικά προσόντα και αφετέρου τα ουσιαστικά προσόντα (που είναι και το δυσκολότερο να μετρηθούν).Στην μέτρηση των τυπικών προσόντων οφείλουμε να αποδίδουμε δικαιοσύνη εφαρμόζοντας την αρχή της αναλογικότητας.Αυτό συνεπάγεται ό,τι κάθε τυπικό προσόν ενός υποψηφίου δεν μπορεί να μετράει το ίδιο για όλες τις υποψήφιες θέσεις. Η λεπτομερής περιγραφή των απαιτήσεων, των ευθυνών και της εν γένει λειτουργίας της θέσης αυτής καθορίζει και την μοριοδότηση των τυπικών προσόντων. Αυτό ισχύει σαν αρχή στις περισσότερες Ευρωπαϊκες χώρες.Είναι, για παράδειγμα, ασύμβατο με τη φύση των θέσεων να υπάρχει ενιαίος τρόπος μοριοδότησης για την θέση του Διευθυντή Εκπαίδευσης και τη θέση Σχολικού Συμβούλου αφού ,εκ των πραγμάτων, καλούνται να αντιμετωπίσουν διαφορετικής φύσης θέματα. Η υποχρεωτική επιμόρφωση και πιστοποίηση των εκπαιδευτικών που θα αναλάβουν θέσεις ευθύνης έπρεπε ήδη να είχε θεσπιστεί από την πολιτεία μέσω της Σχολής Δημόσιας Διοίκησης (και) με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ,αφού τέτοια τεχνογνωσία και εμπειρία υπάρχει ήδη, εδώ και αρκετά χρόνια, στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Σχολικοί Σύμβουλοι Ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου στο σύγχρονο σχολείο. Οι Σχολικοί Σύμβουλοι θα πρέπει να αποκτήσουν ουσιαστικές αρμοδιότητες. Η κατάσταση σήμερα, σε ότι αφορά τους Σχολικούς Συμβούλους Α’βάθμιας και Β’θμιας Εκπαίδευσης, δεν είναι καθόλου ικανοποιητική. Στην πράξη το κύριο έργο των Σχολικών Συμβούλων είναι η τυπική πραγματοποίηση της Εισαγωγικής Επιμόρφωσης(ΠΕΚ) που αφορά τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς. Όμως ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου είναι να είναι δίπλα στον εκπαιδευτικό τόσο διδακτικά όσο και παιδαγωγικά. Ίσως λοιπόν θα έπρεπε να προβλέπεται: · Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ανά 3 σχολικά έτη με παράλληλη πιστοποίηση. Στην φάση αυτή οι Σχολικοί Σύμβουλοι θα πρέπει να αποκτήσουν ένα ουσιαστικό και ιδιαίτερο ρόλο. · Να προβλεφθούν 2 τουλάχιστον ετήσιες ημερίδες , σε επίπεδο Νομού , ανά κλάδο και ειδικότητα των εκπαιδευτικών, και του Σχολικού Συμβούλου με επίκαιρα θέματα διδακτικού η παιδαγωγικού περιεχομένου. · Να θεσπιστεί Σχολικός Σύμβουλος –Ψυχολόγος σε κάθε Νομό. · Να θεσπιστεί Σχολικός Σύμβουλος Σ.Ε.Π (Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού). Αύξηση του αριθμού των Σχολικών Συμβούλων ώστε να έχει στην αρμοδιότητα του μικρότερο αριθμό σχολείων. Αυτό σε μεγάλες εκπαιδευτικές περιφέρειες και σε νησιωτικές περιοχές κρίνεται αναγκαίο προκειμένου ο κάθε Σχολικός Σύμβουλος να έχει επαρκή χρόνο να ασχοληθεί με τα θέματα της αρμοδιότητας του(π.χ. Ο σχολικός Σύμβουλος στο Νομό Δωδεκανήσου θα μπορούσε να «σπάσει» και να γίνει Νοτίου και Βορείου Συγκροτήματος και το ίδιο θα μπορούσε να προβλεφθεί και για άλλες μεγάλες εκπαιδευτικές περιφέρειες). 3.1.2. Θεσμικό Πλαίσιο Επιλογής των Σχολικών Συμβούλων Προτάσεις Α) Κατάργηση της συνέντευξης ώστε να γίνει περισσότερο διαφανής και αξιοκρατική η διαδικασία επιλογής. Αντικατάσταση της από δημόσια υποστήριξη μίας εργασίας με θέμα σχετικό με τη διδασκαλία του μαθήματος. Η δημόσια παρουσίαση της εργασίας αυτής θα κρίνεται θετικά η αρνητικά μόνο(από πενταμελή επιτροπή) και δεν θα επηρεάζει την συνολική μοριοδότηση των υποψηφίων Σχολικών Συμβούλων. Σε περίπτωση αρνητικής κρίσης θα πρέπει να υπάρξει ομόφωνη συμφωνία της πενταμελούς επιτροπής κρίσης(που θα αποτελείται από πανεπιστημιακούς του αντίστοιχου αντικειμένου και θα επιλέγεται με δημόσια κλήρωση. και πλήρως αιτιολογημένη ). Β) Οι αιτήσεις των υποψηφίων να γίνονται από το διαδύκτιο. Ο κάθε υποψήφιος θα συμπληρώνει, με χρήση του Αριθμού Μητρώου του, την αίτηση του η οποία θα έχει τυποποιημένη μορφή και αυτόματη μοριοδότηση, σε κάθε επί μέρους προσόν, σύμφωνα με νέο Νόμο που θα γίνει(*). Ο υποψήφιος θα γνωρίζει αμέσως τα συνολικά μόρια που συγκεντρώνει. Γ)Θα ακολουθούν εξετάσεις στις ενότητες: Διδακτική μεθοδολογία και Παιδαγωγική(2 αντικείνα με χωριστή τετράωρη εξέταση) και η συνολική βαθμολογία θα προστίθεται στα υπάρχοντα μόρια. Προτείνεται η βαθμολόγηση στις εξετάσεις αυτές να γίνει στην 100βαθμη κλίμακα με επιλογή μεταξύ 4 αμοιβαία αποκλειομένων απαντήσεων με μία σωστή απάντηση και σε κάθε λάθος απάντηση να αφαιρείται 0,25 της μονάδας. Δ) Μοριοδότηση των τυπικών προσόντων:Δυνητική κλίμακα(0-100) 1. Προϋπηρεσία 30 μονάδες 2. Εκπαίδευση-Επιμόρφωση-Επιστημονική δραστηριότητα: 50 μονάδες 3. Εξετάσεις 20 μονάδες Όλα τα τυπικά προσόντα θα λαμβάνονται υπόψη κατ'αναλογία 1. Προυπηρεσία: Κάθε διδακτικό έτος(μόνο)πέραν του απαιτητού των 10 ετών:6 μονάδες ( άρα ανώτερο όριο προϋπηρεσίας είναι τα 16 διδακτικά έτη). 2. Εκπαίδευση-Επιμόρφωση-Επιστημονική δραστηριότητα: ι).Εκπαίδευση:30 ii).Επιμόρφωση; 10 iii).Επιστημονική δραστηριότητα:10. ι).Εκπαίδευση: ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ Η ΤΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ 10 ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ:8 ΑΛΛΟ ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΟ:6 METAΠΤΥΧΙΑΚΟ ΔΙΕΤΕΣ ΣΤΗΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ Η ΤΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ:8 ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΜΟΝΟΕΤΕΣ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ Η ΤΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ:6 ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ:4 ΑΛΛΟ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ:2 ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΤΥΧΙΟ:4 2ο ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΟ :4 2ο ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ:2 ii).Επιμόρφωση : ΤΡΙΜΗΝΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ:1 ΕΞΑΜΗΝΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ:2 ΕΤΗΣΙΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ:3 ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ Η/Υ:1 Α ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ:1,5 (A ΕΠΙΠΕΔΟ 0,75 Β ΕΠΙΠΕΔΟ 1,5). Β ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ:1,5 (A ΕΠΙΠΕΔΟ 0,75 Β ΕΠΙΠΕΔΟ 1,5). iii).Επιστημονική δραστηριότητα:10. ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΣΕ ΣΥΝΕΔΡΙΑ:3(0,25Χ12) ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΜΕ ΚΡΙΤΕΣ:4 (0,5Χ8) ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ:3(0,25Χ12) 3. Εξετάσεις 20 μονάδες (ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ 50). ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ:5(50Χ0,1) ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ:5 (50Χ0,1) Στο τέλος της διαδικασίας αυτής θα αναρτάται στο διαδύκτιο η φθίνουσα σειρά των συνολικών μορίων για όλους τους υποψήφιους. Με βάση τις δηλώσεις των υποψηφίων για τοποθέτηση τους σε εκπαιδευτική περιφέρεια θα προκύπτει η τοποθέτηση τους. Για αυτούς και μόνο θα προβλέπεται η κατάθεση των αντίστοιχων δικαιολογητικών των προσόντων που δήλωσαν ώστε να γίνει ο σχετικός έλεγχος. Αν προκύπτει μετά τον έλεγχο διαφορά θα καλείται ο επόμενος υποψήφιος. Θα ακολουθεί το διάστημα των ενστάσεων και η τελική δημοσίευση των τελικών πινάκων στο διαδύκτιο. Θεσμικό Πλαίσιο Επιλογής διευθυντων εκπαίδευσης, Προϊσταμένων Γραφείων και των Διευθυντών Σχολικών μονάδων . Στα πρότυπα της επιλογής των Σχολικών Συμβούλων, σε επίπεδο Νομού η Εκπαιδευτικής περιφέρειας με ενναλαγή της μοριοδότησης προϋπηρεσίας και εκπαίδευσης -επιμόρφωσης -κατάρτισης. Εξετάσεις:Θεματική ενότητα 1 :Διοίκηση της Εκπαίδευσης,Θεματική ενότητα 2. εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά θέματα.