Σχόλιο των ΣΑΤΕΑ στο άρθρο 22
Όπως έγινε και τον Μάϊο, φοβόμαστε ότι η κατάταξη των αναπληρωτών εκπαιδευτικών μπορεί να μονοπωλήσει τη δημόσια διαβούλευση ενός νομοσχεδίου που περιλαμβάνει πληθώρα αλλαγών στη φοίτηση, στη διάγνωση, στη φιλοσοφία της Ειδικής Εκπαίδευσης της χώρας μας.
Έχουμε τοποθετηθεί εκτενώς για το ζήτημα των αναπληρωτών. Η ραγδαία αύξηση της ανεργίας τα τελευταία χρόνια, το «πάγωμα» των διορισμών στην εκπαίδευση, η έλλειψη προοπτικής στη γενική εκπαίδευση με το απαράδεκτο «κλείδωμα» των πινάκων προϋπηρεσίας (Ν.3848/2010) που μόλις φέτος ξεκλείδωσαν «μερικώς», όλα αυτά, οδήγησαν την Ειδική Αγωγή σ’ ένα δυσάρεστο ρόλο: αυτόν της «αποσυμπίεσης» της ανεργίας των εκπαιδευτικών.
Είναι κάτι που ως ΣΑΤΕΑ το είχαμε προβλέψει από το 2011. Δείτε την ανακοίνωση μας «Εγκύκλιος Ειδικής Αγωγής: εξαιρέσεις, αντιφάσεις, σκοπιμότητες» τον Ιούλιο του 2011 (στο www.satea.gr ), όπου κατά γράμμα λέγαμε:
«Χρόνο με το χρόνο όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί, με ή χωρίς τυπικά προσόντα (όπως γίνεται με το ΕΣΠΑ), θα εισέρχονται στον χώρο της Ειδικής Αγωγής, με αποτέλεσμα να αποτελεί τη βαλβίδα αποσυμπίεσης για όλους τους κλάδους, όπου η προϋπηρεσία δεν προσμετράται. Η Ειδική Αγωγή θα στελεχωθεί πάλι με γνώμονα τη μικροπολιτική, τη λογιστική αντιμετώπιση της ανεργίας των εκπαιδευτικών, και σίγουρα όχι με τις ανάγκες των μαθητών μας για ποιοτική εκπαίδευση».
Έτσι, σήμερα, φτάσαμε στο σημείο μηδέν: να παραμένουμε αδιόριστοι για χρόνια αλλά να συζητάμε κοντόφθαλμα πως θα κερδίσουμε «ένα ακόμη μόριο» στο κυνήγι μιας προσωρινής θέσης εργασίας (μην ξεχνάμε ότι ως αναπληρωτές είμαστε συμβασιούχοι και μάλιστα οι πιστώσεις μας δε χρηματοδοτούνται από τον τακτικό κρατικό προϋπολογισμό αλλά από προσωρινά ευρωπαϊκά κονδύλια με ημερομηνία λήξης).
Απέναντι σ’ αυτήν την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, οι ΣΑΤΕΑ έκαναν ένα κάλεσμα τον περσινό Μάιο, κάλεσμα το οποίο συνέχισαν αυτό το Φθινόπωρο (δείτε ανακοινώσείς μας τον Νοέμβρη και τον Δεκέμβρη 2014 στο www.satea.gr ): να αγωνιστούμε όλοι οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί από κοινού για άμεσους μαζικούς διορισμούς, που τους έχει ανάγκη όχι μόνο η Ειδική Αγωγή αλλά όλη η Εκπαίδευση. Σε αντίθεση με τη λογική των απολύσεων στο δημόσιο τομέα, η εμπειρία μας δείχνει ότι κανείς εκπαιδευτικός δεν περισσεύει από τα σχολεία, χιλιάδες αναπληρωτές χρειάζονται, χιλιάδες παραμένουν τα κενά ακόμα και μετά την πρόσληψη των αναπληρωτών!
Βάζοντας το γενικότερο πλαίσιο, στο συγκεκριμένο άρθρο, έχουμε να σχολιάσουμε τα εξής:
α) Θεωρούμε ότι ορθά δημιουργούνται δύο πίνακες αναπληρωτών: ο ένας με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία και την επιτυχία στον ΑΣΕΠ (όπως ισχύει για όλους τους εκπαιδευτικούς) και ένας «επικουρικός» πίνακας στην Ειδική Εκπαίδευση για εκπαιδευτικούς με προσόντα στην Ειδική Εκπαίδευση (ο οποίος χρησιμοποιείται σε περίπτωση εξάντλησης του πίνακα των κατόχων του βασικού τίτλου σπουδών).
Όμως:
1) η δημιουργία πινάκων με διαφορετικά κριτήρια για τους εκπαιδευτικούς οδηγεί σε ανταγωνισμό ανθρώπους που έχουν προσφέρει στην εκπαίδευση και απομακρύνεται από την ευρύτερη φιλοσοφία/κατεύθυνση του νομοσχεδίου για εναρμόνιση της νομοθεσίας της ειδικής με τη γενική εκπαίδευση. Θα έπρεπε, και στο βασικό πίνακα και στον επικουρικό, να ισχύουν τα κριτήρια που ισχύουν σε όλη την εκπαίδευση: η προύπηρεσία και ο βαθμός σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Αυτά είναι τα κριτήρια που ισχύουν για την κατάταξη όλων των αναπληρωτών της εκπαίδευσης αυτή τη στιγμή. Μέχρι να διεξαχθούν νέοι διαγωνισμοί ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών και να υπάρξουν μοριοδοτήσεις ποικίλων κριτηρίων (ακαδημαϊκών, κοινωνικών κτλ.), όπως ορίζει ο Ν.3848/2010-άρθρα 2 και 3, αυτά είναι τα κριτήρια κατάταξης για όλους τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς.
2) ενώ η ποσόστωση για τους συναδέλφους με αναπηρία είναι ορθή και γίνεται στα πλαίσια άσκησης κοινωνικής πολιτικής (ακολουθώντας τη λογική του παλιότερου πίνακα Α), είναι ιδιαίτερα μικρή. Ως ΣΑΤΕΑ, για τους συναδέλφους μας εκπαιδευτικούς με αναπηρία και εκπαιδευτικούς γονείς παιδιών με αναπηρία, προτείνουμε να κατατάσσονται στον αντίστοιχο κλάδο/πίνακα με βάση το πτυχίο τους και να υπάρχει ποσόστωση στις προσλήψεις τους 30% επί του συνόλου των προσλήψεων αναπληρωτών. Προτείνουμε την ποσόστωση ανά νομό και όχι επί του συνόλου των προσλήψεων. Η θέση αυτή έχει διαμορφωθεί από μέλη των ΣΑΤΕΑ, τα οποία τα ίδια ορίζονται νομικά ως άτομα με 67% αναπηρία και άνω. Το σχέδιο νόμου δίνει αυτή τη στιγμή ποσόστωση 10% για τους πίνακες ειδικής εκπαίδευσης (άρθρο 22, παρ.3β) και 5% για τους πίνακες της γενικής εκπαίδευσης (άρθρο 32 του σχεδίου νόμου). Να σημειώσουμε ότι φέτος δεν ίσχυσε ποσόστωση για τους πίνακες γενικής εκπαίδευσης με αποτέλεσμα πολλοί συνάδελφοι μας με αναπηρία ΠΕ70.50-60.50 και ΠΕ70-60 να μείνουν χωρίς δουλειά ενώ πραγματοποιήθηκαν χιλιάδες προσλήψεις!
3) διαφωνούμε κάθετα με την (προνομιακή) ποσόστωση (στις προσλήψεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας ΕΕ) για όσους εκπαιδευτικούς έχουν αποκτήσει μεταπτυχιακό-διδακτορικό μέχρι τη ψήφιση του σχεδίου νόμου (παρ.3γ). Ποτέ και πουθενά δεν υπήρξε ποσόστωση μεταπτυχιακών-διδακτορικών τίτλων για προσλήψεις στην εκπαίδευση! Είναι άλλο πράγμα η ύπαρξη επικουρικού πίνακα προσλήψεων αναπληρωτών σε περίπτωση εξάντλησης των πινάκων αναπληρωτών με βασικό τίτλο σπουδών (κάθε δημόσια υπηρεσία χρειάζεται διατάξεις που θα της δίνουν τη δυνατότητα να καλύπτει τα λειτουργικά κενά που δημιουργούνται) και άλλο πράγμα η ποσόστωση (για πρόσληψη) κατόχων μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων επί του συνόλου των εκπαιδευτικών με βασικό τίτλο σπουδών!
Για άλλη μια φορά, μετά από 6 χρόνια που το βασικό πτυχίο ειδικής αγωγής είχε ουσιαστικά καταργηθεί (με το Ν.3699/2008 τα μεταπτυχιακά-διδακτορικά προηγούνταν στις προσλήψεις των αναπληρωτών, στις μεταθέσεις, αποσπάσεις κτλ.), οι απόφοιτοι των τμημάτων ειδικής αγωγής βλέπουν το πτυχίο τους ν’ απαξιώνεται. Για άλλη μια φορά δεν εναρμονίζεται το καθεστώς της ειδικής εκπαίδευσης με αυτό της γενικής (όπως προβλέπει σε άλλα σημεία το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου καθώς και ο Ν.4186/2013 και η Υπουργική Απόφαση του καλοκαιριού για τους αναπληρωτές που στηρίχτηκε σ’ αυτόν: 128005/Δ2 - ΦΕΚ 2217/13-8-14). Για άλλη μια φορά, η θεμελιακή αρχή που διέπει το Προσοντολόγιο των Δημοσίων υπαλλήλων (ότι για την κάλυψη θέσεων προσωπικού επί μέρους κλάδων ή ειδικοτήτων, όλων των κατηγοριών, ως προσόν πρόσληψης απαιτείται το κατά περίπτωση ειδικότητας ομώνυμο ή αντίστοιχο πτυχίο) αγνοείται.
Η συγκεκριμένη αναφορά της παραγράφου 3γ αποτελεί μία πρωτοφανή, σκανδαλώδη «φωτογραφική» διάταξη εξυπηρέτησης όσων ευνοήθηκαν από το καθεστώς «εξαίρεσης» στη στελέχωση της ειδικής εκπαίδευσης του Ν.3699/2008. Πρόκειται για μια διάταξη που δεν «πατά» πουθενά: ούτε στο τι συμβαίνει νομικά στη συγκρότηση των κλάδων εκπαιδευτικών και των πινάκων αναπληρωτών όλης της εκπαίδευσης (κλάδοι και πίνακες με βάση το πτυχίο), ούτε σε κάποια παιδαγωγικά κριτήρια (αναλυτική κριτική στο ότι τα μεταπτυχιακά-διδακτορικά δεν είναι ισότιμα και αντίστοιχα με τη δημόσια και δωρεάν μετεκπαίδευση των Διδασκαλείων ή με το βασικό τίτλο σπουδών των Πανεπιστημίων κάνουμε στο σχολιασμό του άρθρου 27 καθώς και στο υπόμνημα μας στο http://www.satea.gr/2014/07/) ούτε βασίζεται σε κοινωνικά κριτήρια (άσκηση κοινωνικής, προνοιακής πολιτικής, όπως ορθά συμβαίνει για τους συναδέλφούς μας με αναπηρία). Η διάταξη αυτή αποτελεί εξόφθαλμα «σκάνδαλο» το οποίο οι βουλευτές δεν θα δεχτούν να ψηφίσουν! Καλούμε τώρα την ηγεσία του Υπουργείου να την αποσύρει!
β) Ζητάμε να προσλαμβάνονται οι συνάδελφοι μας με αναπηρία στην Παράλληλη Στήριξη, σε αντίθεση με όσα ορίζει το συγκεκριμένο άρθρο. Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα για το πού θα τοποθετηθεί κάθε εκπαιδευτικός με αναπηρία και αυτό δε γίνεται με νομικούς φραγμούς. Η επιλογή για την τοποθέτηση ενός συναδέλφου με αναπηρία από τα ΠΥΣΠΕ-ΠΥΣΔΕ είναι ανάγκη να λαμβάνει υπ’ όψιν το είδος της αναπηρίας του συναδέλφου καθώς και το πού θα μπορούσε να αποδώσει ο εκπαιδευτικός τα μέγιστα. Στο ζήτημα των τοποθετήσεων των εκπαιδευτικών με αναπηρία χρειαζόμαστε μια ποιοτική προσέγγιση.
γ) Για τη μοριοδότηση του άρθρου 22: ως ΣΑΤΕΑ δεν μπαίνουμε σε συζήτηση περί μοριοδότησης και τι είναι «δίκαιη» μοριοδότηση ή «άδικη» μοριοδότηση κτλ. Δεν μπορούμε να δεχτούμε να μοριοδοτούνται προσόντα στην Ειδική Αγωγή, που δε μοριοδοτούνται αυτή τη στιγμή στους άλλους κλάδους εκπαιδευτικών. Διότι έτσι φτάνουμε στο σημείο να μιλάμε για τη μοριοδότηση π.χ. ενός μεταπτυχιακού ή ενός κοινωνικού κριτηρίου, το οποίο το ίδιο ακριβώς δε μοριοδοτείται στον πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης για το ίδιο φυσικό πρόσωπο! Μοριοδότηση θα ισχύσει για όλους τους εκπαιδευτικούς, όταν διεξαχθούν διαγωνισμοί ΑΣΕΠ και ισχύσει τελικά ο Ν.3848/2010.
Εν κατακλείδι, θυμίζουμε τη θεμελιακή θέση των ΣΑΤΕΑ, τη μόνη που εναρμονίζει το τι συμβαίνει στη γενική εκπαίδευση με αυτό που (θα πρέπει) να συμβαίνει στην ειδική εκπαίδευση:
- ξεχωριστοί πίνακες αναπληρωτών ΠΕ61-ΠΕ71 και ΠΕ60-ΠΕ70 με κριτήριο ένταξης στον πίνακα/κλάδο το βασικό πτυχίο, όπως ορίζει το Προσοντολόγιο των Δημόσιων Υπαλλήλων και συμβαίνει με όλους τους εκπαιδευτικούς.
- επικουρικός πίνακας εκπαιδευτικών ΠΕ60-ΠΕ70 με σπουδές (διδακτορικό ή μεταπτυχιακό) στην ΕΕ, ο οποίος θα χρησιμοποιείται σε περίπτωση εξάντλησης των πινάκων αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΕΕ ΠΕ61-ΠΕ71. Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί ΠΕ60-ΠΕ70 βρίσκονται και προσλαμβάνονται και στον πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης. Η προϋπηρεσία τους να προσμετράται στον κλάδο τους. Κάτι τέτοιο ορίζει άλλωστε το σχέδιο νόμου για τους εκπαιδευτικούς ΠΕ61 και ΠΕ60.50 που ίσως χρειαστεί να εργαστούν σε δομές του Δημοτικού επειδή θα έχουν εξαντληθεί οι πίνακες των δασκάλων (παρ.7 του άρθρου που σχολιάζουμε).
- σε περίπτωση εξάντλησης και του επικουρικού πίνακα μπορεί να προσλαμβάνονται εκπαιδευτικοί που έχουν προϋπηρεσία μεγαλύτερη των δέκα διδακτικών μηνών, η οποία αποκτήθηκε από πρόσληψη στην ΕΕ μέσω του ενιαίου πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης. Η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών ΠΕ60 και ΠΕ70 να προσμετράται στον κλάδο τους.
- τα κριτήρια κατάταξης σε όλους τους πίνακες αναπληρωτών ΕΕ να είναι αυτά που ισχύουν για όλους τους εκπαιδευτικούς.
- στα πλαίσια της άσκησης κοινωνικής πολιτικής, ποσόστωση στις προσλήψεις εκπαιδευτικών με αναπηρία ή εκπαιδευτικών γονέων παιδιών με αναπηρία, 30% επί του συνόλου των προσλήψεων αναπληρωτών ανά νομό και ανά κλάδο/ειδικότητα (σε όλη την εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια)
Το θεσμικό πλαίσιο στελέχωσης της ΕΕ μπορεί πολύ εύκολα να εναρμονιστεί με το θεσμικό πλαίσιο στελέχωσης της γενικής εκπαίδευσης, αρκεί να υπάρξει αυτή τη στιγμή η πολιτική βούληση.
Μετά από ένα εξάμηνο αλλεπάλληλων συζητήσεων, «διαξιφισμών» μεταξύ φορέων της Ειδικής Αγωγής, έντονης δημόσιας συζήτησης, η Ελληνική Πολιτεία βρίσκεται πια σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι αναφορικά με τη στελέχωση της ΕΕ και, εν τέλει, με την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης: είναι η ώρα για την ανατροπή των «κακώς κειμένων» του παρελθόντος, είναι η ώρα να εναρμονιστεί η νομοθεσία της γενικής με την ειδική εκπαίδευση, να πάψουν οι αναπληρωτές ειδικής αγωγής να βρίσκονται σ’ ένα καθεστώς «εξαίρεσης», να ισχύσει γι’ αυτούς ότι ισχύει στην υπόλοιπη εκπαίδευση, να μπει ένα μεγάλο φρένο στη «βιομηχανία» σεμιναρίων και μεταπτυχιακών ειδικής αγωγής που «άνθισε» τα προηγούμενα χρόνια ακριβώς διότι συνδέθηκε με την προνομιακή μεταχείριση αυτών των τίτλων από το θεσμικό πλαίσιο.
Σχόλιο των ΣΑΤΕΑ στο άρθρο 22 Όπως έγινε και τον Μάϊο, φοβόμαστε ότι η κατάταξη των αναπληρωτών εκπαιδευτικών μπορεί να μονοπωλήσει τη δημόσια διαβούλευση ενός νομοσχεδίου που περιλαμβάνει πληθώρα αλλαγών στη φοίτηση, στη διάγνωση, στη φιλοσοφία της Ειδικής Εκπαίδευσης της χώρας μας. Έχουμε τοποθετηθεί εκτενώς για το ζήτημα των αναπληρωτών. Η ραγδαία αύξηση της ανεργίας τα τελευταία χρόνια, το «πάγωμα» των διορισμών στην εκπαίδευση, η έλλειψη προοπτικής στη γενική εκπαίδευση με το απαράδεκτο «κλείδωμα» των πινάκων προϋπηρεσίας (Ν.3848/2010) που μόλις φέτος ξεκλείδωσαν «μερικώς», όλα αυτά, οδήγησαν την Ειδική Αγωγή σ’ ένα δυσάρεστο ρόλο: αυτόν της «αποσυμπίεσης» της ανεργίας των εκπαιδευτικών. Είναι κάτι που ως ΣΑΤΕΑ το είχαμε προβλέψει από το 2011. Δείτε την ανακοίνωση μας «Εγκύκλιος Ειδικής Αγωγής: εξαιρέσεις, αντιφάσεις, σκοπιμότητες» τον Ιούλιο του 2011 (στο www.satea.gr ), όπου κατά γράμμα λέγαμε: «Χρόνο με το χρόνο όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί, με ή χωρίς τυπικά προσόντα (όπως γίνεται με το ΕΣΠΑ), θα εισέρχονται στον χώρο της Ειδικής Αγωγής, με αποτέλεσμα να αποτελεί τη βαλβίδα αποσυμπίεσης για όλους τους κλάδους, όπου η προϋπηρεσία δεν προσμετράται. Η Ειδική Αγωγή θα στελεχωθεί πάλι με γνώμονα τη μικροπολιτική, τη λογιστική αντιμετώπιση της ανεργίας των εκπαιδευτικών, και σίγουρα όχι με τις ανάγκες των μαθητών μας για ποιοτική εκπαίδευση». Έτσι, σήμερα, φτάσαμε στο σημείο μηδέν: να παραμένουμε αδιόριστοι για χρόνια αλλά να συζητάμε κοντόφθαλμα πως θα κερδίσουμε «ένα ακόμη μόριο» στο κυνήγι μιας προσωρινής θέσης εργασίας (μην ξεχνάμε ότι ως αναπληρωτές είμαστε συμβασιούχοι και μάλιστα οι πιστώσεις μας δε χρηματοδοτούνται από τον τακτικό κρατικό προϋπολογισμό αλλά από προσωρινά ευρωπαϊκά κονδύλια με ημερομηνία λήξης). Απέναντι σ’ αυτήν την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί, οι ΣΑΤΕΑ έκαναν ένα κάλεσμα τον περσινό Μάιο, κάλεσμα το οποίο συνέχισαν αυτό το Φθινόπωρο (δείτε ανακοινώσείς μας τον Νοέμβρη και τον Δεκέμβρη 2014 στο www.satea.gr ): να αγωνιστούμε όλοι οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί από κοινού για άμεσους μαζικούς διορισμούς, που τους έχει ανάγκη όχι μόνο η Ειδική Αγωγή αλλά όλη η Εκπαίδευση. Σε αντίθεση με τη λογική των απολύσεων στο δημόσιο τομέα, η εμπειρία μας δείχνει ότι κανείς εκπαιδευτικός δεν περισσεύει από τα σχολεία, χιλιάδες αναπληρωτές χρειάζονται, χιλιάδες παραμένουν τα κενά ακόμα και μετά την πρόσληψη των αναπληρωτών! Βάζοντας το γενικότερο πλαίσιο, στο συγκεκριμένο άρθρο, έχουμε να σχολιάσουμε τα εξής: α) Θεωρούμε ότι ορθά δημιουργούνται δύο πίνακες αναπληρωτών: ο ένας με βάση το πτυχίο και την προϋπηρεσία και την επιτυχία στον ΑΣΕΠ (όπως ισχύει για όλους τους εκπαιδευτικούς) και ένας «επικουρικός» πίνακας στην Ειδική Εκπαίδευση για εκπαιδευτικούς με προσόντα στην Ειδική Εκπαίδευση (ο οποίος χρησιμοποιείται σε περίπτωση εξάντλησης του πίνακα των κατόχων του βασικού τίτλου σπουδών). Όμως: 1) η δημιουργία πινάκων με διαφορετικά κριτήρια για τους εκπαιδευτικούς οδηγεί σε ανταγωνισμό ανθρώπους που έχουν προσφέρει στην εκπαίδευση και απομακρύνεται από την ευρύτερη φιλοσοφία/κατεύθυνση του νομοσχεδίου για εναρμόνιση της νομοθεσίας της ειδικής με τη γενική εκπαίδευση. Θα έπρεπε, και στο βασικό πίνακα και στον επικουρικό, να ισχύουν τα κριτήρια που ισχύουν σε όλη την εκπαίδευση: η προύπηρεσία και ο βαθμός σε διαγωνισμό ΑΣΕΠ. Αυτά είναι τα κριτήρια που ισχύουν για την κατάταξη όλων των αναπληρωτών της εκπαίδευσης αυτή τη στιγμή. Μέχρι να διεξαχθούν νέοι διαγωνισμοί ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών και να υπάρξουν μοριοδοτήσεις ποικίλων κριτηρίων (ακαδημαϊκών, κοινωνικών κτλ.), όπως ορίζει ο Ν.3848/2010-άρθρα 2 και 3, αυτά είναι τα κριτήρια κατάταξης για όλους τους αναπληρωτές εκπαιδευτικούς. 2) ενώ η ποσόστωση για τους συναδέλφους με αναπηρία είναι ορθή και γίνεται στα πλαίσια άσκησης κοινωνικής πολιτικής (ακολουθώντας τη λογική του παλιότερου πίνακα Α), είναι ιδιαίτερα μικρή. Ως ΣΑΤΕΑ, για τους συναδέλφους μας εκπαιδευτικούς με αναπηρία και εκπαιδευτικούς γονείς παιδιών με αναπηρία, προτείνουμε να κατατάσσονται στον αντίστοιχο κλάδο/πίνακα με βάση το πτυχίο τους και να υπάρχει ποσόστωση στις προσλήψεις τους 30% επί του συνόλου των προσλήψεων αναπληρωτών. Προτείνουμε την ποσόστωση ανά νομό και όχι επί του συνόλου των προσλήψεων. Η θέση αυτή έχει διαμορφωθεί από μέλη των ΣΑΤΕΑ, τα οποία τα ίδια ορίζονται νομικά ως άτομα με 67% αναπηρία και άνω. Το σχέδιο νόμου δίνει αυτή τη στιγμή ποσόστωση 10% για τους πίνακες ειδικής εκπαίδευσης (άρθρο 22, παρ.3β) και 5% για τους πίνακες της γενικής εκπαίδευσης (άρθρο 32 του σχεδίου νόμου). Να σημειώσουμε ότι φέτος δεν ίσχυσε ποσόστωση για τους πίνακες γενικής εκπαίδευσης με αποτέλεσμα πολλοί συνάδελφοι μας με αναπηρία ΠΕ70.50-60.50 και ΠΕ70-60 να μείνουν χωρίς δουλειά ενώ πραγματοποιήθηκαν χιλιάδες προσλήψεις! 3) διαφωνούμε κάθετα με την (προνομιακή) ποσόστωση (στις προσλήψεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας ΕΕ) για όσους εκπαιδευτικούς έχουν αποκτήσει μεταπτυχιακό-διδακτορικό μέχρι τη ψήφιση του σχεδίου νόμου (παρ.3γ). Ποτέ και πουθενά δεν υπήρξε ποσόστωση μεταπτυχιακών-διδακτορικών τίτλων για προσλήψεις στην εκπαίδευση! Είναι άλλο πράγμα η ύπαρξη επικουρικού πίνακα προσλήψεων αναπληρωτών σε περίπτωση εξάντλησης των πινάκων αναπληρωτών με βασικό τίτλο σπουδών (κάθε δημόσια υπηρεσία χρειάζεται διατάξεις που θα της δίνουν τη δυνατότητα να καλύπτει τα λειτουργικά κενά που δημιουργούνται) και άλλο πράγμα η ποσόστωση (για πρόσληψη) κατόχων μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων επί του συνόλου των εκπαιδευτικών με βασικό τίτλο σπουδών! Για άλλη μια φορά, μετά από 6 χρόνια που το βασικό πτυχίο ειδικής αγωγής είχε ουσιαστικά καταργηθεί (με το Ν.3699/2008 τα μεταπτυχιακά-διδακτορικά προηγούνταν στις προσλήψεις των αναπληρωτών, στις μεταθέσεις, αποσπάσεις κτλ.), οι απόφοιτοι των τμημάτων ειδικής αγωγής βλέπουν το πτυχίο τους ν’ απαξιώνεται. Για άλλη μια φορά δεν εναρμονίζεται το καθεστώς της ειδικής εκπαίδευσης με αυτό της γενικής (όπως προβλέπει σε άλλα σημεία το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου καθώς και ο Ν.4186/2013 και η Υπουργική Απόφαση του καλοκαιριού για τους αναπληρωτές που στηρίχτηκε σ’ αυτόν: 128005/Δ2 - ΦΕΚ 2217/13-8-14). Για άλλη μια φορά, η θεμελιακή αρχή που διέπει το Προσοντολόγιο των Δημοσίων υπαλλήλων (ότι για την κάλυψη θέσεων προσωπικού επί μέρους κλάδων ή ειδικοτήτων, όλων των κατηγοριών, ως προσόν πρόσληψης απαιτείται το κατά περίπτωση ειδικότητας ομώνυμο ή αντίστοιχο πτυχίο) αγνοείται. Η συγκεκριμένη αναφορά της παραγράφου 3γ αποτελεί μία πρωτοφανή, σκανδαλώδη «φωτογραφική» διάταξη εξυπηρέτησης όσων ευνοήθηκαν από το καθεστώς «εξαίρεσης» στη στελέχωση της ειδικής εκπαίδευσης του Ν.3699/2008. Πρόκειται για μια διάταξη που δεν «πατά» πουθενά: ούτε στο τι συμβαίνει νομικά στη συγκρότηση των κλάδων εκπαιδευτικών και των πινάκων αναπληρωτών όλης της εκπαίδευσης (κλάδοι και πίνακες με βάση το πτυχίο), ούτε σε κάποια παιδαγωγικά κριτήρια (αναλυτική κριτική στο ότι τα μεταπτυχιακά-διδακτορικά δεν είναι ισότιμα και αντίστοιχα με τη δημόσια και δωρεάν μετεκπαίδευση των Διδασκαλείων ή με το βασικό τίτλο σπουδών των Πανεπιστημίων κάνουμε στο σχολιασμό του άρθρου 27 καθώς και στο υπόμνημα μας στο http://www.satea.gr/2014/07/) ούτε βασίζεται σε κοινωνικά κριτήρια (άσκηση κοινωνικής, προνοιακής πολιτικής, όπως ορθά συμβαίνει για τους συναδέλφούς μας με αναπηρία). Η διάταξη αυτή αποτελεί εξόφθαλμα «σκάνδαλο» το οποίο οι βουλευτές δεν θα δεχτούν να ψηφίσουν! Καλούμε τώρα την ηγεσία του Υπουργείου να την αποσύρει! β) Ζητάμε να προσλαμβάνονται οι συνάδελφοι μας με αναπηρία στην Παράλληλη Στήριξη, σε αντίθεση με όσα ορίζει το συγκεκριμένο άρθρο. Θα πρέπει να κατανοήσουμε ότι θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα για το πού θα τοποθετηθεί κάθε εκπαιδευτικός με αναπηρία και αυτό δε γίνεται με νομικούς φραγμούς. Η επιλογή για την τοποθέτηση ενός συναδέλφου με αναπηρία από τα ΠΥΣΠΕ-ΠΥΣΔΕ είναι ανάγκη να λαμβάνει υπ’ όψιν το είδος της αναπηρίας του συναδέλφου καθώς και το πού θα μπορούσε να αποδώσει ο εκπαιδευτικός τα μέγιστα. Στο ζήτημα των τοποθετήσεων των εκπαιδευτικών με αναπηρία χρειαζόμαστε μια ποιοτική προσέγγιση. γ) Για τη μοριοδότηση του άρθρου 22: ως ΣΑΤΕΑ δεν μπαίνουμε σε συζήτηση περί μοριοδότησης και τι είναι «δίκαιη» μοριοδότηση ή «άδικη» μοριοδότηση κτλ. Δεν μπορούμε να δεχτούμε να μοριοδοτούνται προσόντα στην Ειδική Αγωγή, που δε μοριοδοτούνται αυτή τη στιγμή στους άλλους κλάδους εκπαιδευτικών. Διότι έτσι φτάνουμε στο σημείο να μιλάμε για τη μοριοδότηση π.χ. ενός μεταπτυχιακού ή ενός κοινωνικού κριτηρίου, το οποίο το ίδιο ακριβώς δε μοριοδοτείται στον πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης για το ίδιο φυσικό πρόσωπο! Μοριοδότηση θα ισχύσει για όλους τους εκπαιδευτικούς, όταν διεξαχθούν διαγωνισμοί ΑΣΕΠ και ισχύσει τελικά ο Ν.3848/2010. Εν κατακλείδι, θυμίζουμε τη θεμελιακή θέση των ΣΑΤΕΑ, τη μόνη που εναρμονίζει το τι συμβαίνει στη γενική εκπαίδευση με αυτό που (θα πρέπει) να συμβαίνει στην ειδική εκπαίδευση: - ξεχωριστοί πίνακες αναπληρωτών ΠΕ61-ΠΕ71 και ΠΕ60-ΠΕ70 με κριτήριο ένταξης στον πίνακα/κλάδο το βασικό πτυχίο, όπως ορίζει το Προσοντολόγιο των Δημόσιων Υπαλλήλων και συμβαίνει με όλους τους εκπαιδευτικούς. - επικουρικός πίνακας εκπαιδευτικών ΠΕ60-ΠΕ70 με σπουδές (διδακτορικό ή μεταπτυχιακό) στην ΕΕ, ο οποίος θα χρησιμοποιείται σε περίπτωση εξάντλησης των πινάκων αναπληρωτών εκπαιδευτικών ΕΕ ΠΕ61-ΠΕ71. Οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί ΠΕ60-ΠΕ70 βρίσκονται και προσλαμβάνονται και στον πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης. Η προϋπηρεσία τους να προσμετράται στον κλάδο τους. Κάτι τέτοιο ορίζει άλλωστε το σχέδιο νόμου για τους εκπαιδευτικούς ΠΕ61 και ΠΕ60.50 που ίσως χρειαστεί να εργαστούν σε δομές του Δημοτικού επειδή θα έχουν εξαντληθεί οι πίνακες των δασκάλων (παρ.7 του άρθρου που σχολιάζουμε). - σε περίπτωση εξάντλησης και του επικουρικού πίνακα μπορεί να προσλαμβάνονται εκπαιδευτικοί που έχουν προϋπηρεσία μεγαλύτερη των δέκα διδακτικών μηνών, η οποία αποκτήθηκε από πρόσληψη στην ΕΕ μέσω του ενιαίου πίνακα αναπληρωτών γενικής εκπαίδευσης. Η προϋπηρεσία των εκπαιδευτικών ΠΕ60 και ΠΕ70 να προσμετράται στον κλάδο τους. - τα κριτήρια κατάταξης σε όλους τους πίνακες αναπληρωτών ΕΕ να είναι αυτά που ισχύουν για όλους τους εκπαιδευτικούς. - στα πλαίσια της άσκησης κοινωνικής πολιτικής, ποσόστωση στις προσλήψεις εκπαιδευτικών με αναπηρία ή εκπαιδευτικών γονέων παιδιών με αναπηρία, 30% επί του συνόλου των προσλήψεων αναπληρωτών ανά νομό και ανά κλάδο/ειδικότητα (σε όλη την εκπαίδευση, Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια) Το θεσμικό πλαίσιο στελέχωσης της ΕΕ μπορεί πολύ εύκολα να εναρμονιστεί με το θεσμικό πλαίσιο στελέχωσης της γενικής εκπαίδευσης, αρκεί να υπάρξει αυτή τη στιγμή η πολιτική βούληση. Μετά από ένα εξάμηνο αλλεπάλληλων συζητήσεων, «διαξιφισμών» μεταξύ φορέων της Ειδικής Αγωγής, έντονης δημόσιας συζήτησης, η Ελληνική Πολιτεία βρίσκεται πια σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι αναφορικά με τη στελέχωση της ΕΕ και, εν τέλει, με την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης: είναι η ώρα για την ανατροπή των «κακώς κειμένων» του παρελθόντος, είναι η ώρα να εναρμονιστεί η νομοθεσία της γενικής με την ειδική εκπαίδευση, να πάψουν οι αναπληρωτές ειδικής αγωγής να βρίσκονται σ’ ένα καθεστώς «εξαίρεσης», να ισχύσει γι’ αυτούς ότι ισχύει στην υπόλοιπη εκπαίδευση, να μπει ένα μεγάλο φρένο στη «βιομηχανία» σεμιναρίων και μεταπτυχιακών ειδικής αγωγής που «άνθισε» τα προηγούμενα χρόνια ακριβώς διότι συνδέθηκε με την προνομιακή μεταχείριση αυτών των τίτλων από το θεσμικό πλαίσιο.