• Σχόλιο του χρήστη 'Μαρία Μ' | 1 Δεκεμβρίου 2009, 23:44

    Αξιότιμη ηγεσία του υπουργείου παιδείας . Θα ήθελα με αυτή μου την επιστολή να συμμετάσχω στην όλη προσπάθεια διαλόγου –με την ελπίδα βέβαια ότι πρόκειται για πραγματική προσπάθεια ουσιαστικού διαλόγου ,στον οποίο προτάσεις και ενστάσεις θα ληφθούν σοβαρά υπόψη από τις αρμόδιες επιτροπές και δεν θα καταμετρηθούν απλά ως σύνολο επιστολών ,αποτελώντας άλλο ένα ψηφίο στον τελικό αριθμό συμμετεχόντων που θα προκύψει . Με μεγάλη μου έκπληξη στις προτάσεις του υπουργείου σας, όπως τις διάβασα από την ιστοσελίδα του alfavita ,δε διάβασα καμία που να αφορά στο ολοήμερο σχολείο –που τόσο θερμά φαινόσασταν να υποστηρίζετε προεκλογικά στις διάφορες ομιλίες /παρουσιάσεις του προγράμματός σας. Αντίθετα μάλιστα είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω πώς τα δεδομένα του «παιχνιδιού» αλλάζουν, αν η αντιπολίτευση γίνει κυβέρνηση (αναφέρομαι στις προτάσεις που η ίδια καταθέσατε μαζί με συναδέλφους σας ως επερώτηση στον τότε αρμόδιο υπουργό –scripta manet¬-).Μεταξύ άλλων λοιπόν εξαγγείλατε ότι οι πίνακες θα ισχύσουν για άλλη μία χρονιά (2010-2011)και στη συνέχεια θα σχηματιστούν νέοι πίνακες διοριστέων /αναπληρωτών στους οποίους θα προσμετρούνται από κοινού μόρια του ΑΣΕΠ και προϋπηρεσίας –το με ποιο τρόπο ακριβώς αδιευκρίνιστο ως προς εμένα τουλάχιστον ακόμη. Αναρωτιέμαι λοιπόν αν αυτοί οι νέοι πίνακες θα παρέχουν περισσότερες ελπίδες διορισμού ή απλά θα δίνουν τη δυνατότητα σε κάποιους από εμάς να προσλαμβάνονται και να απολύονται ες αεί ως αναπληρωτές (για να μη φανώ απαισιόδοξη και εξετάσω την περίπτωση που κάποιος, μολονότι διαθέτει προϋπηρεσία, βρεθεί στους αποτυχόντες ,γιατί στους διαγωνισμούς όλα μπορεί να είναι πιθανά) . Θα ήθελα να σας καταστήσω σαφές ότι σε αυτούς τους πίνακες –που την τελευταία χρονιά ο προκάτοχός σας αποφάσισε να «εμπλουτίσει»(δεν ξέρω ποιο άλλο ρήμα να χρησιμοποι –ήσω)αναγνωρίζοντας την προϋπηρεσία συναδέλφων από σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ (φορέα άλλου υπουργείου ,οι οποίοι προσλαμβάνονταν για χρόνια με μοριοδότηση και εκτός διαγωνισμών )συγκαταλέγονται άνθρωποι οι οποίοι έδωσαν και ξαναέδωσαν στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ σημειώνοντας επιτυχίες και συγκεντρώνοντας μόρια από ωρομισθίες μέχρι να κληθούν αναπληρωτές και να πιστέψουν ότι τα βάσανα των συνεχών εξετάσεων κάποτε θα τελειώσουν . Απλά διαπιστώνω ότι στην περίπτωσή μου –και άλλων συναδέλφων φαντάζομαι –οι επιτυχίες στους διαγωνισμούς ήρθαν σε καιρούς δύσκολους για το χώρο της παιδείας . Εννοώ ότι είχα την τύχη –ατυχία να βρεθώ σε σειρά 950 ,όταν οι προσλήψεις του υπουργείου στον κλάδο ΠΕ02 περιελάμβαναν 840 άτομα (βρέθηκα 110 θέσεις κάτω από τον τελευταίο διοριστέο με διαφορά δύο μόλις μορίων στο σύνολο της βαθμολογίας μας),μολονότι οι διορισμοί στον κλάδο μας είχαν ξεκινήσει με προσλήψεις 1204 ατόμων και από τότε διαρκώς μειώνονταν, όχι βέβαια γιατί δεν υπήρχαν ανάγκες, αλλά γιατί δεν υπήρχαν κονδύλια για πρόσληψη περισσοτέρων .Την ίδια λοιπόν εκείνη χρονιά το μόνο που κατάφερα ,αν και βρέθηκα τόσο κοντά στο διορισμό, ήταν να απασχοληθώ ως ωρομίσθια το ίδιο και την επόμενη χρονιά μέχρι να ξαναγίνει ο διαγωνισμός του 2009. Προσέξτε και τις δύο χρονιές ως ωρομίσθια ,τίτλος που ερμηνεύεται ως ημιαπασχόληση (11 ώρες σε σχολείο)με αποδοχές 300 με 400€ το μήνα , αν και όποτε έρθει η ώρα να τα πληρωθείς(να σημειωθεί ότι την προηγούμενη χρονιά βρέθηκα σε σχολείο τον Οκτώβρη και πληρώθηκα πρώτη φορά το Μάρτη, τους υπόλοιπους μήνες τους πληρωθήκαμε το Σεπτέμβρη, μοιάζουμε λοιπόν με γενιά stage που μας ενέκρινε και το ΑΣΕΠ ) και αυτό γιατί ο τότε αρμόδιος υπουργός αποφάσισε για οικονομικούς και πάλι λόγους να μην πάρει μεγάλο αριθμό αναπληρωτών (ανάγκες και πάλι υπήρχαν) σπάζοντας τις ώρες σε ενδεκά- ωρα και προσλαμβάνοντας ωρομίσθιους .Ένα πολιτικό παιχνίδι που στέρησε από πολλούς μας πολύτιμους μήνες προϋπηρεσίας και μας έφερνε πιο κοντά στο 24μηνο. Οι ενστάσεις μου λοιπόν στις εξαγγελίες σας για κατάργηση των ήδη υπαρχόντων πινάκων και σχηματισμού νέων έχουν να κάνουν με το ότι στους πίνακες αυτούς υπάρχουν άνθρωποι που κανένας δεν τους χάρισε ώρες ή μήνες προϋπηρεσίας .Βρεθήκαμε στους πίνακες αυτούς που οι κυβερνήσεις των τελευταίων ετών (ΠΑΣΟΚ και ΝΔ)συντήρησαν και γιγάντωσαν με την αξία μας(χωρίς ούτε μία ώρα να μας χαριστεί από γνωστό διευθυντή σχολείου ή διεύθυνσης ή βουλευτή, πράγμα που συνέβαινε κάποτε με την ΠΔΣ πριν τεθούν κάποια κριτήρια ή πριν χρησιμοποιηθούν οι κατά γενική ομολογία αξιοκρατικοί, απρόσβλητοι πίνακες αναπληρωτών .Θεωρήσαμε λοιπόν ότι ακολουθώντας αυτό το μονοπάτι θα έρθει κάποια στιγμή η δικαίωση, για την οποία από παιδιά αγωνιζόμασταν ,ο πολυπόθητος διορισμός σε επαρχία ,παραμεθόριο ,οπουδήποτε (προσωπικά δεν θα είχα κανένα πρόβλημα),όπως άλλωστε έγινε με τόσους και τόσους συναδέλφους και φίλους εκπαιδευτικούς που απλά φαίνεται ότι στάθηκαν πιο τυχεροί και πρόλαβαν την ύπαρξη ευνοϊκότερων διατάξεων που τα τελευταία χρόνια ολοένα και συρρικνώνονται δυσκολεύοντας τους όρους για τους υπόλοιπους με αποτέλεσμα να φαίνεται ότι πλέον θα κυνηγάμε το άπιαστο . Μετατρέπεται λοιπόν ο ΑΣΕΠ σε μονόδρομος χωρίς εγγυήσεις από την πλευρά του υπουργείου π.χ. ότι ο αριθμός των διοριστέων δεν θα μεταβάλλεται από χρονιά σε χρονιά ακολουθώντας πάντα φθίνουσα πορεία ,ανάλογα με την εκάστοτε οικονομική πολιτική και κονδύλια κ.ά. Είστε σίγουροι ότι μπορείτε να προβλέψετε στους επόμενους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ σε συνδυασμό με τα μόρια προϋπηρεσίας που θα έχει στο ενεργητικό του ο κάθε διαγωνιζόμενος πού θα φτάσουν οι βαθμολογίες /βάσεις διορισμού; Φαντάζεστε να χρειαζόμαστε σύνολο μορίων 90 ή 80 ;Πόσο θα πρέπει πια να γράφουμε; Δυστυχώς τα χρόνια περνάνε ,οι υποχρεώσεις μας αυξάνονται διαρκώς και η μνήμη αδυνατεί να ανταποκριθεί στον ολοένα αυξανόμενο όγκο της ύλης που το υπουργείο και το ΑΣΕΠ κάθε φορά ορίζουν, αναζητώντας τους «καλύτερους» .Διεξάγονται πλέον διαγωνισμοί που ακριβώς λόγω του πλήθους των υποψηφίων γίνονται ολοένα και πιο ανταγωνιστικοί –εξοντωτικοί (και τι γίνεται αν εκείνες τις μέρες τύχει να μην είσαι απλά καλά ,να είσαι άρρωστος ;).Είναι αλήθεια σωστό 2 μέρες (δύο τετράωρες δοκιμασίες) να κρίνουν την πορεία μιας ζωής; .Από τα δεκαοκτώ μου ακούω (τους εκάστοτε υπουργούς παιδείας σχολιάζοντας το σύστημα των πανελλαδικών )να λένε ότι δεν μπορεί η ζωή και το μέλλον κάποιου να κρίνονται από μια τρίωρη εξέταση ,σας πληροφορώ ότι το δικό μας κρίθηκε και δυστυχώς θα συνεχιστεί όπως φαίνεται να κρίνεται με αυτόν τον τρόπο. Αδιαφορώντας για το αν δώσαμε, πόσες φορές δώσαμε και τι πετύχαμε .Νιώθω απίστευτα απογοητευμένη ,νιώθω ότι θα πρέπει να συνεχίσω να κυνηγώ το άπιαστο ,το αδύνατο, μιας και κάθε φορά που πλησιάζω το στόχο μου έρχονται «αποφάσεις αρμοδίων και υπευθύνων» που αλλάζουν τα δεδομένα .Ειλικρινά πόσες πιθανότητες έχει κάποιος να βρίσκεται συνεχώς σε τέτοιου είδους διαγωνισμούς σε μια σειρά μέσα στη χιλιάδα, όταν το σύνολο των υποψηφίων ξεπερνά τις 15 χιλιάδες; Το έχετε αναλογιστεί ; Θεωρώ μεγάλη αδικία να καταργηθεί το 24μηνο για όσους σημείωσαν επιτυχία στο ΑΣΕΠ. Διορίστηκαν πολλοί συνάδελφοι με το σύστημα αυτό και ήταν παρήγορη η ύπαρξή του για όσους κατάφεραν να βρεθούν κοντά στο να συγκεντρώσουν την προϋπηρεσία αυτή με πάσης φύσεως θυσίες (οικονομικές,προσωπικές,οικογενειακές).Για άλλη μια φορά το σκηνικό έτσι ξαφνικά μοιάζει να ανατρέπεται και χωρίς ειλικρινά να καταλαβαίνω το λόγο. Ρυθμίσεις όπως το 60/40 ή το 24μηνο από πίνακες που προέκυψαν στο μεγαλύτερο ποσοστό τους από τους διαγωνισμούς ,τώρα μάλιστα που φαίνεται να ελέγχεται και το θέμα της ΠΔΣ, γιατί να καταργηθούν; Θεωρώ ότι πλήττεται η ισονομία /ισοπολιτεία ,όταν διαρκώς εξαιτίας νέων αποφάσεων το σκηνικό μεταβάλλεται χωρίς κανέναν προγραμ- ματισμό και μέριμνα από την πλευρά αυτών που το έστησαν .Ιδιαίτερα για το τι θα γίνουμε όλοι εμείς που σας τονίζω απλά ακολουθήσαμε τους κανόνες του παιχνιδιού έντιμα και αξιοκρατικά ,επειδή πιστέψαμε ότι θα μας οδηγήσει στο στόχο μας . Υπήρξα η γενιά των 700€ δουλεύοντας στον ιδιωτικό τομέα (και πιστέψτε με ζώντας καταστάσεις που θύμιζαν εργασιακά την Ελλάδα του ΄50),όταν κλήθηκα να πάω ωρομίσθια (μετά από επιτυχία στο ΑΣΕΠ)πήρα τις αποφάσεις μου γνωρίζοντας ότι δεν θα το έκανα σίγουρα όχι για τα λεφτά ,αλλά για να βρεθώ πιο κοντά στο όνειρό μου ,σε μια τάξη σχολείου ,προσφέροντας από τη θέση μου αυτή ,εξασκώντας αυτό για το οποίο παιδεύτηκα και εκπαιδεύτηκα .Άλλωστε ήταν τόσα τα παραδείγματα των συναδέλφων που και αυτοί έτσι διορίστηκαν (με ΑΣΕΠ και προϋπηρεσία).Πραγματικά ,βρέθηκα πιο κοντά στο στόχο μου μετά και τον τελευταίο διαγωνισμό του 2009(η σειρά μου ήταν 1800),πράγμα που βοήθησε στο να είμαι φέτος αναπληρώτρια ,ελπίζοντας για πρώτη φορά πραγματικά ότι δρομολογείται μια σταδιοδρομία στο χώρο της εκπαίδευσης ,συγκεντρώνοντας τα μόρια μου και ούσα χαρούμενη που θα απασχολούμαι πλήρως και θα πληρώνομαι αναλόγως . Ομολογώ ότι ξαφνιάστηκα δυσάρεστα ,όταν διάβασα τις προτάσεις του υπουργείου σας για αλλαγή των δεδομένων /κεκτημένων και ειλικρινά αναρωτιέμαι πραγματικά ποιο θα είναι το μέλλον μας αν με ανάλογες προτάσεις /σχέδια υπουργείων αρχίσουμε να ξανασυζητάμε τα ήδη αναγνωρισμένα ,κερδισμένα ,κεκτημένα .Αν κάθε φορά τίθενται υπό διαπραγμά- τευση τα εκάστοτε δεδομένα αναρωτιέμαι με τι κριτήρια θα πρέπει να προγραμματίζουμε το μέλλον μας ,να αποφασίζουμε για τη ζωή μας . Αξίζει να σημειωθεί ότι ο θεσμός του αναπληρωτή σε όλους τους άλλους επαγγελματικούς κλάδους του δημοσίου φαίνεται βαρυσήμαντος και καθόλου απαξιωτικός (πρόκειται για βαθμίδα διορισμένων δημοσίων υπαλλήλων). Κλείνω την επιστολή μου αυτή επισημαίνοντας ότι θετικά μάλλον μέτρα μπορεί να θεωρηθούν προσπάθειες α) να περιοριστούν οι χωρίς πραγματικά σημαντικούς λόγους αποσπάσεις των εκπαιδευτικών από απομακρυσμένες περιοχές στο υπουργείο ή σε διευθύνσεις ,λαμβάνοντας τα μόρια όχι της απομακρυσμένης περιοχής αλλά της περιοχής που βρίσκεται η διεύθυνση ή ακόμα και το υπουργείο . Β)Να περιοριστούν οι αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε διοικητικές θέσεις του ΟΕΕΚ Γ) Η υπηρέτηση ενός ,δύο ή έστω τριών ετών στην περιοχή πρώτου διορισμού (μολονότι δεν είναι πάντα εύκολο για τις οικογένειές μας ). Δ) Η υποχρεωτική θητεία εκπαιδευτικών σε γυμνάσια και λύκεια . Ε)Η στήριξη-συνέχιση της ΠΔΣ και της ενισχυτικής με διορισμούς συναδέλφων (με βασική προϋπόθεση να λειτουργήσει αξιοκρατικά μέσα από τους πίνακες). Στ) Η απορρόφηση εκπαιδευτικών από τους πίνακες ακόμη και στα ΣΔΕ(που επιλέγουν προσωπικό με σύστημα που κάθε άλλο παρά αξιοκρατικό μοιάζει). Ζ) Η αξιολόγηση τέλος ή η έννοια του δόκιμου εκπαιδευτικού θα είχαν πραγματικά βαρύνουσα σημασία αν ο Έλληνας εκπαιδευτικός μέχρι να διοριστεί δεν περνούσε από «τα χίλια κύματα αξιολογήσεων». Δοκιμαστήκαμε από το ΑΣΕΠ(αρκετοί από εμάς πάνω από μία ή δύο φορές) σε όλο το εύρος του αντικειμένου μας(γνωστικό και παιδαγωγικό/διδακτικό ), ενώ και για το πιστοποιητικό καταλληλότητας μας εξεταζόμαστε κάθε τρία χρόνια από ψυχολόγους. Συνάδελφοι στη Γερμανία μετά το πέρας των σπουδών τους τοποθετήθηκαν ως δόκιμοι σε σχολεία για 2 χρόνια και στη συνέχεια αξιολογήθηκαν άπαξ, ώστε να έχουν το δικαίωμα να διοριστούν . Η) Η αλήθεια είναι ότι αυτό που θα βοηθούσε το δημόσιο σχολείο περισσότερο, είναι να μειωθεί ο αριθμός των μαθητών ανά τάξη .Έτσι ο κάθε εκπαιδευτικός θα είχε τη δυνατότητα να ασχοληθεί περισσότερο με τα προβλήματα/αδυναμίες του κάθε μαθητή παρέχοντας ποιοτικότερη εκπαίδευση . Μια από τις βασικές υποχρεώσεις της εκάστοτε κυβέρνησης είναι να φροντίζει να εξασφαλίζει για τους πολίτες της το δικαίωμα στην εργασία καθώς και τα αισθήματα της κοινωνικής δικαιοσύνης και ισονομίας (ιδιαίτερα όταν προεκλογικά τουλάχιστον βασικό σύνθημά σας ήταν το «πρώτα ο πολίτης»).Αξίζει τον κόπο στην προσπάθειά σας να κάνετε ουσιαστικές και ρηξικέλευθες αλλαγές στο χώρο της παιδείας να κινηθείτε με γνώμονα το δίκαιο .Είμαστε άνθρωποι που παλέψαμε πολύ να φτάσουμε μέχρι εδώ και είναι δύσκολο στο μισό της διαδρομής να μας τοποθετούν ξανά στην αφετηρία. Λάβετε λοιπόν γενναίες αποφάσεις ,αδειάστε τους πίνακες που οι πολιτικές σας έθρεψαν και γιγάντωσαν απορροφώντας μας και ξαναορίστε τους κανόνες του παιχνιδιού δίκαια από την αρχή με συγκεκριμένους αριθμούς διοριστέων ,που θα ανταποκρίνονται στα πραγματικά κενά, με ύλη που δε θα μοιάζει αχανής και απροσπέλαστη , μιας και απευθύνεστε σε ανθρώπους και όχι σε μηχανές ,με ημερομηνίες εξετάσεων που θα ανακοινώνονται εγκαίρως και θα τηρούνται ,με αποτελέσματα που επίσης θα εκδίδονται εγκαίρως ,ώστε να είμαστε όλοι τη στιγμή που πρέπει στη θέση μας και θερμή παράκληση παρακινείστε τις διευθύνσεις να είναι πιο κοντά στα προβλήματα που διατυπώνουν τα σχολεία και σταθείτε και εσείς με τη σειρά σας πιο κοντά τους, ώστε όλος ο μηχανισμός να λειτουργεί πιο σωστά και αξιόπιστα. Μόνο έτσι το Ελληνικό δημόσιο σχολείο θα μπορέσει να σημειώσει σημαντικά βήματα ουσιαστικής προόδου, ακολουθώντας μια εποχή που καλπάζει και φαίνεται να το ξεπερνά . Με εκτίμηση και πίστη ότι ο διάλογος θα καταδείξει αλήθειες και θα είναι ουσιαστικός, προκειμένου να ληφθούν οι σωστές αποφάσεις .