Η πρόταση των εκπαιδευτικών με προπτυχιακό τίτλο σπουδών στην ειδική αγωγή ή ακόμα και προπτυχιακής κατεύθυνσης στην ειδική αγωγή δεν έχει επιστημονική βάση, όπως παραδέχτηκε και ο διευθυντής ειδικής αγωγής στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Βρίσκεται δε σε αναντιστοιχία με τις σύγχρονες τάσεις και τα ισχύοντα στις υπόλοιπες χώρες. Η επιλογή είναι απλά συντεχνιακή κι εξυπηρετεί σκοπιμότητες καθώς οι πτυχιούχοι είναι με διαφορά η πολυπληθέστερη ομάδα.
Κάτι ανάλογο επιχειρήθηκε να γίνει και με τους πτυχιούχους φυσικής αγωγή με απόλυτη πρόταξη όσων είχαν προπτυχιακή ειδίκευση στην ειδική αγωγή, έναντι των κατόχων μεταπτυχιακών σπουδών, όταν δόθηκε για πρώτη φορά για διαβούλευση το παρόν σχέδιο νόμου. Η συντεχνιακή εκείνη ρύθμιση που ευνοούσε κι αυτή προκλητικά την πολυπληθέστερη και με τα χαμηλότερα προσόντα ομάδα, καταργήθηκε κι αποκαταστάθηκε η λογική και η ακαδημαϊκή τάξη. Το διδακτορικό πλέον μοριοδοτείται με 6 μόρια, το μεταπτυχιακό με 4 και η προπτυχιακή κύρια ειδίκευση με 2 μόρια.
Η αντίστοιχη ρύθμιση όμως για τους δασκάλους και νηπιαγωγούς Ε.Α. παραμένει. Δεν επαρκούν τα τέσσερα χρόνια σπουδών, πόσο μάλλον η κατεύθυνση ειδικής αγωγής σε μη παιδαγωγικό τμήμα (Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνική Πολιτικής) για να καταστήσουν κάποιον παιδαγωγό με ταυτόχρονη εξειδίκευση στην ειδική αγωγή. Έξι χρόνια σπουδών είναι ο ελάχιστος χρόνος σπουδών.
Ταυτόχρονα προκλητική είναι η δυνατότητα πρόσληψης στην ειδική εκπαίδευση εκπαιδευτικών χωρίς σπουδές στην Ε.Ε., μόνο με προϋπηρεσία και σεμινάρια, υποβαθμίζοντας ακόμα περισσότερο την παρεχόμενη Ε.Ε. και τους κατόχους μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων σπουδών στην Ε.Ε. οι οποί μέχρι τώρα προτάσσονταν έναντι όλων!
Είναι αναγκαία η πρόσληψη σε δομές ΕΑΕ μόνο των εκπαιδευτικών με σπουδές, προπτυχιακές ή μεταπτυχιακές, στην ειδική αγωγή καθώς και η ισότιμη αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών με σπουδές στην ΕΑΕ σε προπτυχιακό, μεταπτυχιακό επίπεδο ή διετή μετεκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί με μεταπτυχιακό ή μόνο διδακτορικό στην ΕΑΕ δε θα προηγούνται των πτυχιούχων τμημάτων ειδικής αγωγής, όπως γίνεται μέχρι σήμερα, αλλά θα κρίνονται ισότιμα. Να τεθούν υψηλές προδιαγραφές για τα μεταπτυχιακά που θα γίνονται δεκτά για πρόσληψη στην Ε.Ε. (διετής φοίτηση, πρακτική άσκηση, κ.α.).
Το τμήμα ειδικής αγωγής στο Βόλο και η κατεύθυνση ειδικής αγωγής στο πανεπιστήμιο Μακεδονίας να καταργηθούν, μέσα στην επόμενη πενταετία. Στο υπουργείο παιδείας γνωρίζουν ότι η προοπτική των τμημάτων αυτών είναι η κατάργησή τους, όπως έχει συμβεί σε άλλες χώρες κι όπως προτείνοτν οι διεθνείς οργανισμοί. Δεν είναι δυνατό να διαχωρίζεται η βασική εκπαίδευση των ειδικών παιδαγωγών από αυτή των υπόλοιπων εκπαιδευτικών και να μιλάμε για ένταξη και συνεκπαίδευση. Στη θέση τους να λειτουργήσουν κέντρα μεταπτυχιακής εκπαίδευσης στην ειδική αγωγή, στη Θεσσαλονίκη, το Βόλο και την Αθήνα σε πρώτη φάση. Με διετή φοίτηση και εισαγωγή με πανελλαδικές εξετάσεις, μετά από τριετή τουλάχιστον προϋπηρεσία στη γενική εκπαίδευση. Η προϋπηρεσία στη γενική εκπαίδευση είναι πολύτιμη για τον ειδικό παιδαγωγό.
Η επιλογή των εκπαιδευτικών ειδικής εκπαίδευσης πρέπει να γίνεται με κριτήριο το συμφέρον των μαθητών με αναπηρίες κι Ε.Ε.Α. κι όχι το συμφέρον επιμέρους ομάδων, όπως συνηθίζεται μέχρι σήμερα.
Ως απόφοιτος παιδαγωγικού τμήματος, διδασκαλείου ειδικής αγωγής, διετούς μεταπτυχιακού διπλώματος στην ειδικής αγωγή, με πάνω από 8 χρόνια σπουδών, 20 χρόνια προϋπηρεσία, τα 10 στην Ε.Ε., θεωρώ προκλητική και προσβλητική την πρόταξη εκπαιδευτικών με 4 μόνο χρόνια σπουδών ή απλά με προπτυχιακή κατεύθυνση στην ειδική αγωγή. Η σχετική ρύθμιση, αν παραμείνει, θα αποτελέσει μια μαύρη σελίδα στην ιστορία της ειδικής εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Η πρόταση των εκπαιδευτικών με προπτυχιακό τίτλο σπουδών στην ειδική αγωγή ή ακόμα και προπτυχιακής κατεύθυνσης στην ειδική αγωγή δεν έχει επιστημονική βάση, όπως παραδέχτηκε και ο διευθυντής ειδικής αγωγής στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Βρίσκεται δε σε αναντιστοιχία με τις σύγχρονες τάσεις και τα ισχύοντα στις υπόλοιπες χώρες. Η επιλογή είναι απλά συντεχνιακή κι εξυπηρετεί σκοπιμότητες καθώς οι πτυχιούχοι είναι με διαφορά η πολυπληθέστερη ομάδα. Κάτι ανάλογο επιχειρήθηκε να γίνει και με τους πτυχιούχους φυσικής αγωγή με απόλυτη πρόταξη όσων είχαν προπτυχιακή ειδίκευση στην ειδική αγωγή, έναντι των κατόχων μεταπτυχιακών σπουδών, όταν δόθηκε για πρώτη φορά για διαβούλευση το παρόν σχέδιο νόμου. Η συντεχνιακή εκείνη ρύθμιση που ευνοούσε κι αυτή προκλητικά την πολυπληθέστερη και με τα χαμηλότερα προσόντα ομάδα, καταργήθηκε κι αποκαταστάθηκε η λογική και η ακαδημαϊκή τάξη. Το διδακτορικό πλέον μοριοδοτείται με 6 μόρια, το μεταπτυχιακό με 4 και η προπτυχιακή κύρια ειδίκευση με 2 μόρια. Η αντίστοιχη ρύθμιση όμως για τους δασκάλους και νηπιαγωγούς Ε.Α. παραμένει. Δεν επαρκούν τα τέσσερα χρόνια σπουδών, πόσο μάλλον η κατεύθυνση ειδικής αγωγής σε μη παιδαγωγικό τμήμα (Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνική Πολιτικής) για να καταστήσουν κάποιον παιδαγωγό με ταυτόχρονη εξειδίκευση στην ειδική αγωγή. Έξι χρόνια σπουδών είναι ο ελάχιστος χρόνος σπουδών. Ταυτόχρονα προκλητική είναι η δυνατότητα πρόσληψης στην ειδική εκπαίδευση εκπαιδευτικών χωρίς σπουδές στην Ε.Ε., μόνο με προϋπηρεσία και σεμινάρια, υποβαθμίζοντας ακόμα περισσότερο την παρεχόμενη Ε.Ε. και τους κατόχους μεταπτυχιακών και διδακτορικών τίτλων σπουδών στην Ε.Ε. οι οποί μέχρι τώρα προτάσσονταν έναντι όλων! Είναι αναγκαία η πρόσληψη σε δομές ΕΑΕ μόνο των εκπαιδευτικών με σπουδές, προπτυχιακές ή μεταπτυχιακές, στην ειδική αγωγή καθώς και η ισότιμη αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών με σπουδές στην ΕΑΕ σε προπτυχιακό, μεταπτυχιακό επίπεδο ή διετή μετεκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί με μεταπτυχιακό ή μόνο διδακτορικό στην ΕΑΕ δε θα προηγούνται των πτυχιούχων τμημάτων ειδικής αγωγής, όπως γίνεται μέχρι σήμερα, αλλά θα κρίνονται ισότιμα. Να τεθούν υψηλές προδιαγραφές για τα μεταπτυχιακά που θα γίνονται δεκτά για πρόσληψη στην Ε.Ε. (διετής φοίτηση, πρακτική άσκηση, κ.α.). Το τμήμα ειδικής αγωγής στο Βόλο και η κατεύθυνση ειδικής αγωγής στο πανεπιστήμιο Μακεδονίας να καταργηθούν, μέσα στην επόμενη πενταετία. Στο υπουργείο παιδείας γνωρίζουν ότι η προοπτική των τμημάτων αυτών είναι η κατάργησή τους, όπως έχει συμβεί σε άλλες χώρες κι όπως προτείνοτν οι διεθνείς οργανισμοί. Δεν είναι δυνατό να διαχωρίζεται η βασική εκπαίδευση των ειδικών παιδαγωγών από αυτή των υπόλοιπων εκπαιδευτικών και να μιλάμε για ένταξη και συνεκπαίδευση. Στη θέση τους να λειτουργήσουν κέντρα μεταπτυχιακής εκπαίδευσης στην ειδική αγωγή, στη Θεσσαλονίκη, το Βόλο και την Αθήνα σε πρώτη φάση. Με διετή φοίτηση και εισαγωγή με πανελλαδικές εξετάσεις, μετά από τριετή τουλάχιστον προϋπηρεσία στη γενική εκπαίδευση. Η προϋπηρεσία στη γενική εκπαίδευση είναι πολύτιμη για τον ειδικό παιδαγωγό. Η επιλογή των εκπαιδευτικών ειδικής εκπαίδευσης πρέπει να γίνεται με κριτήριο το συμφέρον των μαθητών με αναπηρίες κι Ε.Ε.Α. κι όχι το συμφέρον επιμέρους ομάδων, όπως συνηθίζεται μέχρι σήμερα. Ως απόφοιτος παιδαγωγικού τμήματος, διδασκαλείου ειδικής αγωγής, διετούς μεταπτυχιακού διπλώματος στην ειδικής αγωγή, με πάνω από 8 χρόνια σπουδών, 20 χρόνια προϋπηρεσία, τα 10 στην Ε.Ε., θεωρώ προκλητική και προσβλητική την πρόταξη εκπαιδευτικών με 4 μόνο χρόνια σπουδών ή απλά με προπτυχιακή κατεύθυνση στην ειδική αγωγή. Η σχετική ρύθμιση, αν παραμείνει, θα αποτελέσει μια μαύρη σελίδα στην ιστορία της ειδικής εκπαίδευσης στη χώρα μας.