• Σχόλιο του χρήστη 'Αθανάσιος Παπαβασιλείου' | 25 Νοεμβρίου 2009, 19:21

    Το ζήτημα της εύρεσης του πλέον αξιοκρατικού τρόπου διορισμού εκπαιδευτικών αλλά και ευρύτερα Δημόσιων Υπαλλήλων απασχολεί την κοινωνία μας και τις εκάστοτε κυβερνήσεις εδώ και δεκαετίες. Θεωρώ ότι η λύση βρίσκεται στην απλότητα και στην δικαιοσύνη. Όσο ποιο απλό και δίκαιο θα είναι ένα σύστημα τόσο μεγαλύτερη θα είναι η επιτυχία και η αποδοχή του. Παραθέτω τις απόψεις μου οι οποίες έχουν προκύψει μετά από εκατοντάδες συζητήσεις με συναδέλφους και μέσα από την εμπειρία του αξιολογητή τόσο εκπαιδευτικών όσο και μαθητών στη διάρκεια των τελευταίων 15 ετών. 1η παράμετρος Αντικειμενική και ενιαία αξιολόγηση Ο θεσμός του ΑΣΕΠ θεωρώ ότι βρίσκεται στο σωστό δρόμο. Ενδεικτικές βελτιώσεις αυτού θα ήταν όσο αναφορά το γνωστικό αντικείμενο να δίνεται έμφαση στην ύλη του σχολείου και όχι στην ύλη της σχολής του απόφοιτου και όσο αναφορά το παιδαγωγικό αντικείμενο να δίνεται έμφαση στην αποτύπωση των παιδαγωγικών απόψεων του υποψήφιου, εν είδη αν θέλετε και ψυχολογικού τεστ και όχι στη στείρα γνώση καθεαυτού των παιδαγωγικών μεθόδων. 2η παράμετρος Αντικειμενική και ενιαία μοριοδότητηση όλων των μετρούμενων προσόντων. Ενδεικτικά αναφέρω: Επιτυχία ΑΣΕΠ Βαθμολογία ΑΣΕΠ Έτος λήψης πτυχίου Βαθμός λήψης πτυχίου Προϋπηρεσία Ξένες γλώσσες (μέχρι δύο π.χ.) Μεταπτυχιακό (Ειδικότητας, Παιδαγωγικό, άλλο) Διδακτορικό (Ειδικότητας, Παιδαγωγικό, άλλο) Σεμινάρια Πρωτότυπες δημοσιεύσεις Συγγραφικό έργο Η επιμέρους μοριοδότηση του κάθε προσόντος θα πρέπει να γίνει με γνώμονα την κοινή αίσθηση του δικαίου και με έμφαση στην επιτυχία στον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Για παράδειγμα δεν είναι δυνατό να δίνονται 100 μόρια κατ’ έτος για την προϋπηρεσία και 200 μόρια για το μεταπτυχιακό που συνεπάγεται ότι όποιος έχει απλά εργαστεί για δύο χρόνια είναι σαν να κατέχει μεταπτυχιακό!!!! Τέλος εννοείται ότι τα μόρια δεν είναι δυνατό να λήγουν! Η επιτυχία στον ΑΣΕΠ δεν χρειάζεται να επιβεβαιώνεται κάθε διετία!!!! Τα παραπάνω σε τελική ανάλυση θα λειτουργήσουν και ως κίνητρα για τον κάθε υποψήφιο στην απόκτηση ουσιαστικών προσόντων τα οποία εν τέλει θα μπορέσει να χρησιμοποιήσει σε οποιονδήποτε εργασιακό χώρο πέραν της εκπαίδευσης. 3η παράμετρος Συγκεκριμενοποίηση θέσης και τόπου απασχόλησης με δέσμευση παραμονής για πολλά έτη. Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα κενά είναι γνωστά και δεδομένα: Ο κάθε υποψήφιος και ανάλογα με τα μόρια που συγκεντρώνει θα δηλώνει που θέλει να διοριστεί. Οι θέσεις θα πρέπει να είναι συγκεκριμένες ανά συγκεκριμένη σχολική μονάδα και τόπο με δέσμευση παραμονής τουλάχιστον 5 ετών. Αποσπάσεις – μεταθέσεις θα πρέπει να γίνονται μόνον για εξαιρετικούς λόγους, με εξαίρεση την αμοιβαία αλλαγή. Προτεραιότητα η εξασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας κάθε σχολικής μονάδας. Δικαιοσύνη – Απλότητα. 4η παράμετρος Ουσιαστική δόκιμη περίοδος όπου επιπλέον θα αξιολογούνται τα προσόντα τα οποία δεν είναι δυνατό να αξιολογηθούν εκ των προτέρων. Επανειλημμένα έχουν υπάρξει περιπτώσεις αξιολογότατων επιστημόνων οι οποίοι εν δυνάμει διαπρέπουν στους διαγωνισμούς αλλά έχουν σοβαρό πρόβλημα μεταδοτικότητας, έλλειψη υπομονής, δυσκολία διαχείρισης ενός συνόλου ατόμων, δυσκολία δομικής συγκρότησης του λόγου κ.α. Αυτά ακριβώς τα προβλήματα θα πρέπει να επιχειρείται να εντοπισθούν από τον πρώτο χρόνο υπηρεσίας ώστε να κριθεί η καταλληλότητα ενός υποψήφιου ως εκπαιδευτικού. Σε περίπτωση τώρα που διαπιστωθεί ότι ο υποψήφιος είναι ακατάλληλος ως εκπαιδευτικός τότε, πάντοτε στο πλαίσιο του κοινού δικαίου, θα πρέπει ο υποψήφιος να κατευθύνεται στον χώρο της έρευνας ή σε τομείς όπου μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα προσόντα του ουσιαστικά. Θα μπορούσα να συνεχίσω περαιτέρω αλλά θεωρώ ότι οι απόψεις μου έχουν γίνει κατανοητές και ελπίζω να αποτελέσουν τη βάση ενός γόνιμου προβληματισμού. Θα χαιρόμουν να συζητήσω τις παραπάνω προτάσεις με περισσότερη λεπτομέρεια με όποιον το επιθυμεί. Ευχαριστώ για την φιλοξενία.