Αρχική Υπηρεσιακές Μεταβολές του Εκπαιδευτικού Προσωπικού - Κρίση και την Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΒ΄ Κρίση και Επιλογή των Στελεχών της ΕκπαίδευσηςΣχόλιο του χρήστη Φώτης Κοκαβέσης | 2 Δεκεμβρίου 2009, 19:29
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Θα σταθώ μόνο στο θέμα των διευθυντών σχολείων (στη δευτεροβάθμια, όπου έχω πείρα). 1. Τα αντικειμενικά κριτήρια επιλογής, όπως επιμορφώσεις, κτλ., είναι άσχετα με τις απαιτούμενες ικανότητες ενός διευθυντή. 2. Τα μόρια της ήδη υπάρχουσας προϋπηρεσίας σε διευθυντική θέση δημιουργούν ισόβιους διευθυντές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Στη σπάνια περίπτωση που κάποιος πρώην διευθυντής χάνει τη θέση του από νεώτερο με περισσότερα αντικειμενικά ή όχι προσόντα, δημιουργούνται πικρίες, κόντρες, κτλ. Έχω δει σχολεία σε εμφύλιο για αυτό τον λόγο. 3. Πολλοί κυνηγούν τις θέσεις διευθυντών για πάρα πολύ απλούς λόγους: (α) να μπαίνουν λιγότερες ώρες στην τάξη, και (β) να παίρνουν το επίδομα θέσης. 4. Εξαιτίας του τρόπου επιλογής διευθυντών, και των δημόσιων σχέσεων που απαιτούνται με την τοπική κοινωνία, πολλοί διευθυντές: (α) ευνοούν τους ντόπιους καθηγητές σε βάρος των "περαστικών", (β) πιέζουν τους καθηγητές να βαθμολογούν χαριστικά μαθητές, και (γ) αποκτούν επαφές και γίνονται π.χ. δημοτικοί σύμβουλοι, παραμελώντας το σχολείο. 5. Συμφωνώ με πολλά προηγούμενα σχόλια, ότι (α) η διεύθυνση ενός σχολείου απαιτεί ικανότητες και ίσως ταλέντα που δεν είναι δυνατόν να μετρηθούν παρά μόνο αν κάποιος δοκιμαστεί στην πράξη, και (β) η διεύθυνση ενός σχολείου απαιτεί γνώση των ιδιαιτεροτήτων του συγκεκριμένου σχολείου, που δεν μπορεί να έχει παρά μόνο κάποιος που ήδη έχει αρκετά χρόνια προϋπηρεσίας στο σχολείο αυτό. =========================================== Ο βασικός ρόλος του διευθυντή σε ένα σχολείο είναι να ενσωματώνει το αναγκαίο κύρος για να κάνει μαθητές και εκπαιδευτικούς να ανταποκρίνονται στα καθήκοντά τους. Τίποτε περισσότερο, τίποτε λιγότερο. Ο διευθυντής δεν είναι ούτε για να χειρίζεται τον υπολογιστή, ούτε για να λουφάρει ωράριο. =========================================== Έτσι, η πρότασή μου είναι: 1. Απαραίτητη προϋπόθεση για να γίνει κανείς διευθυντής είναι να έχει οργανική στο σχολείο και να έχει τουλάχιστον 4 (ή 8) χρόνια διδακτική υπηρεσία σε αυτό. 2. Τα καθήκοντα του διευθυντή να ασκούνται εναλλάξ ανά σχολική χρονιά από τους εκπαιδευτικούς που καλύπτουν την παραπάνω προϋπόθεση. Κανείς να μην παραμένει για δεύτερη συνεχή χρονιά διευθυντής, αλλά να μπορεί να επανέλθει στον επόμενο κύκλο. Ο επόμενος διευθυντής να επιλέγεται στις 30 Ιουνίου από τον Σύλλογο, και να μην είναι ντροπή ο περισινός διευθυντής να είναι φετινός καθηγητής. Πιστεύω ότι με τον τρόπο αυτό θα εξαλειφθούν πάρα πολά προβλήματα, κόντρες, εύνοιες και αδικίες, και θα εκλείψουν οι απαράδεκτες συμπεριφορές πολλών "διευθυνταράδων". Από την άλλη πλευρά, δεν υπάρχει θέμα "τεχνογνωσίας", ώστε κάποιος που έγινε μια φορά διευθυντής να παραμένει για πάντα διευθυντής. Για τη γραφειοκρατία και τα τυπικά καθήκοντα αρκεί ένα κλασέρ με φωτοτυπίες, ενώ για τα ουσιαστικά θέματα του σχολείου θα είναι πολύ πιο αποτελεσματική μια ισότιμη συνεργασία του φετινού, του περισινού και του επόμενου διευθυντή, που όλοι θα έχουν πολλά χρόνια παρουσίας στο σχολείο και θα γνωρίζουν τις ευαισθησίες του. ΦΩΤΗΣ ΚΟΚΑΒΕΣΗΣ Μαθηματικός