Γεώργιος Παρίκος
Είναι η τρίτη φορά που παρατείνεται η λειτουργία των ΕΠΑΣ που λειτουργούν στον ΟΑΕΔ (Υπ. Παρ. Ανασ. Π. & Εν.). Αυτό συμβαίνει γιατί αυτή είναι η απαίτηση των φορέων της αγοράς ήτοι ΣΕΒ-ΓΣΒΕΕ-ΕΣΕΕ και ΓΣΕΕ, που είναι οι κοινωνικοί εταίροι στη διοίκηση του ΟΑΕΔ.
Η άποψή μας είναι πως είναι ανάγκη η ύπαρξη κατάρτισης σ’ αυτό το επίπεδο με τη λειτουργία σχολών που θα αντικαταστήσουν τις ΕΠΑΣ και τις ΣΕΚ.
Το μοντέλο που προτείνουμε να λειτουργήσει στον ΟΑΕΔ, είναι Τεχνικές Σχολές Μαθητείας (Τε.Σ.-Μ) και Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης Μαθητείας (ΙΕΚ-Μ) συνδεδεμένα μεταξύ τους.
Στις Τεχνικές Σχολές Μαθητείας να εισάγονται οι ολοκληρώσαντες επιτυχώς (το ελάχιστο) την 1η Λυκείου (ΕΠΑΛ ή ΓΕΛ), έτσι ώστε σε ηλικία 16 έως 18 ετών να ασκούνται νομίμως σε μαθητεία.
Οι ειδικότητες των Τε.Σ. να είναι βασικές ειδικότητες 1ου Επιπέδου κατάρτισης, π.χ. «Ηλεκτροτεχνίτης», «Μηχανοτεχνίτης», «Τεχνίτης Οικοδομών» κ.λπ.
Οι απόφοιτοι από τις Τε.Σ. Μαθητείας να έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν σε ΙΕΚ Μαθητείας, αναβαθμίζοντας την ειδικότητά τους και εξειδικεύοντας τις γνώσεις και δεξιότητες σε υψηλότερο Επίπεδο Κατάρτισης.
π.χ. Α: Ο απόφοιτος της Τε.Σ. Μαθητείας «Ηλεκτροτεχνίτης» να μπορεί να ακολουθήσει στο ΙΕΚ Μαθητείας με αναβάθμιση πτυχίου Κατάρτισης τις εξειδικεύσεις: «Ηλεκτρολόγος Εγκαταστάτης» ή «Ηλεκτρολόγος Αυτοματισμών» ή «Συντηρητής Εγκαταστάσεων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας».
Β: Οι απόφοιτοι της Τε.Σ. Μαθητείας των ειδικοτήτων: «Τεχνίτης Αυτοκινήτων», «Τεχνίτης Δικύκλων και Μηχανών Θαλάσσης», «Τεχνίτης Φανοποιίας – Βαφής Αμαξωμάτων» να μπορούν να αναβαθμίσουν το επίπεδο κατάρτισης σε ΙΕΚ Μαθητείας με εξειδικεύσεις όπως «Μηχανοτρονικός Οχημάτων» ή «Μηχανικός Εμπορικών Οχημάτων» ή «Μηχανικός Δομικών Οχημάτων» ή «Μηχανικός Αγροτικών Οχημάτων».
Μ’ αυτό το σχεδιασμό οι Τε.Σ. Μαθητείας να λειτουργούν με πρόγραμμα 21 ωρών την εβδομάδα και παράλληλη μαθητεία 6 ωρών ημερησίων για 3 χρόνια.
Για τη συνέχιση των σπουδών στο ΙΕΚ Μαθητείας είναι αρκετός ένας χρόνος (δύο εξάμηνα) με 21 ώρες εβδομαδιαίως και 6 ώρες Μαθητείας ημερησίως. Οι ώρες είναι αρκετές για να καλύπτουν τα γνωστικά αντικείμενα των εξειδικεύσεων. Και τούτο διότι δεν επαναλαμβάνεται ύλη που έχει διδαχθεί στην Τε.Σ. απ’ όπου έχουν προέλθει οι σπουδαστές των ΙΕΚ Μαθητείας.
Σημειώνουμε πως το θέμα των Σχολών του ΟΑΕΔ θα κληθεί ή όποια κυβέρνηση να το αντιμετωπίσει οριστικά κάποια στιγμή, διότι ο ΟΑΕΔ διαθέτει περίπου 45 μεγάλα και σύγχρονα σχολικά συγκροτήματα με πολλαπλά εργαστήρια, μόνιμο και έκτακτο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό με οικοτροφεία στις περισσότερες σχολές και δυνατότητα εκπαίδευσης 30.000 έως 50.000 σπουδαστών.
Δια ταύτα προτείνουμε τη συμπλήρωση στο άρθρο 69 της παραγράφου:
................
«Από το έτος 2015-16 θα λειτουργήσουν στις σχολές του ΟΑΕΔ Τεχνικές Σχολές Μαθητείας (Τε.Σ.-Μ), τριετούς φοίτησης με παράλληλη μαθητεία.
Από το έτος 2019-2020 θα λειτουργήσουν στον ΟΑΕΔ Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Μαθητείας (ΙΕΚ-Μ) ως συνέχεια των Τε.Σ-Μαθητείας.
Το πρόγραμμα μαθημάτων και σπουδών, η πρόσβαση στη βιβλιογραφία, η πιστοποίηση και η μαθητεία καθορίζονται με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού».
................
Γεώργιος Παρίκος Είναι η τρίτη φορά που παρατείνεται η λειτουργία των ΕΠΑΣ που λειτουργούν στον ΟΑΕΔ (Υπ. Παρ. Ανασ. Π. & Εν.). Αυτό συμβαίνει γιατί αυτή είναι η απαίτηση των φορέων της αγοράς ήτοι ΣΕΒ-ΓΣΒΕΕ-ΕΣΕΕ και ΓΣΕΕ, που είναι οι κοινωνικοί εταίροι στη διοίκηση του ΟΑΕΔ. Η άποψή μας είναι πως είναι ανάγκη η ύπαρξη κατάρτισης σ’ αυτό το επίπεδο με τη λειτουργία σχολών που θα αντικαταστήσουν τις ΕΠΑΣ και τις ΣΕΚ. Το μοντέλο που προτείνουμε να λειτουργήσει στον ΟΑΕΔ, είναι Τεχνικές Σχολές Μαθητείας (Τε.Σ.-Μ) και Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης Μαθητείας (ΙΕΚ-Μ) συνδεδεμένα μεταξύ τους. Στις Τεχνικές Σχολές Μαθητείας να εισάγονται οι ολοκληρώσαντες επιτυχώς (το ελάχιστο) την 1η Λυκείου (ΕΠΑΛ ή ΓΕΛ), έτσι ώστε σε ηλικία 16 έως 18 ετών να ασκούνται νομίμως σε μαθητεία. Οι ειδικότητες των Τε.Σ. να είναι βασικές ειδικότητες 1ου Επιπέδου κατάρτισης, π.χ. «Ηλεκτροτεχνίτης», «Μηχανοτεχνίτης», «Τεχνίτης Οικοδομών» κ.λπ. Οι απόφοιτοι από τις Τε.Σ. Μαθητείας να έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν σε ΙΕΚ Μαθητείας, αναβαθμίζοντας την ειδικότητά τους και εξειδικεύοντας τις γνώσεις και δεξιότητες σε υψηλότερο Επίπεδο Κατάρτισης. π.χ. Α: Ο απόφοιτος της Τε.Σ. Μαθητείας «Ηλεκτροτεχνίτης» να μπορεί να ακολουθήσει στο ΙΕΚ Μαθητείας με αναβάθμιση πτυχίου Κατάρτισης τις εξειδικεύσεις: «Ηλεκτρολόγος Εγκαταστάτης» ή «Ηλεκτρολόγος Αυτοματισμών» ή «Συντηρητής Εγκαταστάσεων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας». Β: Οι απόφοιτοι της Τε.Σ. Μαθητείας των ειδικοτήτων: «Τεχνίτης Αυτοκινήτων», «Τεχνίτης Δικύκλων και Μηχανών Θαλάσσης», «Τεχνίτης Φανοποιίας – Βαφής Αμαξωμάτων» να μπορούν να αναβαθμίσουν το επίπεδο κατάρτισης σε ΙΕΚ Μαθητείας με εξειδικεύσεις όπως «Μηχανοτρονικός Οχημάτων» ή «Μηχανικός Εμπορικών Οχημάτων» ή «Μηχανικός Δομικών Οχημάτων» ή «Μηχανικός Αγροτικών Οχημάτων». Μ’ αυτό το σχεδιασμό οι Τε.Σ. Μαθητείας να λειτουργούν με πρόγραμμα 21 ωρών την εβδομάδα και παράλληλη μαθητεία 6 ωρών ημερησίων για 3 χρόνια. Για τη συνέχιση των σπουδών στο ΙΕΚ Μαθητείας είναι αρκετός ένας χρόνος (δύο εξάμηνα) με 21 ώρες εβδομαδιαίως και 6 ώρες Μαθητείας ημερησίως. Οι ώρες είναι αρκετές για να καλύπτουν τα γνωστικά αντικείμενα των εξειδικεύσεων. Και τούτο διότι δεν επαναλαμβάνεται ύλη που έχει διδαχθεί στην Τε.Σ. απ’ όπου έχουν προέλθει οι σπουδαστές των ΙΕΚ Μαθητείας. Σημειώνουμε πως το θέμα των Σχολών του ΟΑΕΔ θα κληθεί ή όποια κυβέρνηση να το αντιμετωπίσει οριστικά κάποια στιγμή, διότι ο ΟΑΕΔ διαθέτει περίπου 45 μεγάλα και σύγχρονα σχολικά συγκροτήματα με πολλαπλά εργαστήρια, μόνιμο και έκτακτο εκπαιδευτικό και διοικητικό προσωπικό με οικοτροφεία στις περισσότερες σχολές και δυνατότητα εκπαίδευσης 30.000 έως 50.000 σπουδαστών. Δια ταύτα προτείνουμε τη συμπλήρωση στο άρθρο 69 της παραγράφου: ................ «Από το έτος 2015-16 θα λειτουργήσουν στις σχολές του ΟΑΕΔ Τεχνικές Σχολές Μαθητείας (Τε.Σ.-Μ), τριετούς φοίτησης με παράλληλη μαθητεία. Από το έτος 2019-2020 θα λειτουργήσουν στον ΟΑΕΔ Ινστιτούτα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Μαθητείας (ΙΕΚ-Μ) ως συνέχεια των Τε.Σ-Μαθητείας. Το πρόγραμμα μαθημάτων και σπουδών, η πρόσβαση στη βιβλιογραφία, η πιστοποίηση και η μαθητεία καθορίζονται με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού». ................