Η απαλοιφή των διατάξεων του ν. Διαμαντοπούλου που αφορούσαν στις διαγραφές φοιτητών που καθυστερούν τις σπουδές τους ήταν ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΤΟΥ ΥΠ.ΠΑΙΔΕΙΑΣ καθώς φαίνεται ότι είχαν ως άμεση προτεραιότητα την έναρξη των διαγραφών (δηλαδή την τιμωρία) και όχι την υποστήριξη των φοιτητών με την εφαρμογή των ευνοϊκών διατάξεων που μπορεί να περιλήφθηκαν αλλά δεν αφορούσαν στο σύνολο των φοιτητών, όπως η διακοπή σπουδών (άρθρου 33 και άρθρου 80 παρ. 9δ ν. 4009/2011) και ο σύμβουλος σπουδών (άρθρου 35 ν. 4009/2011). Παράλληλα όπως και ο ν. Γιαννάκου, δεν μερίμνησε για την αξιολόγηση της κατάστασης αναφορικά με την καθυστέρηση των σπουδών των φοιτητών, ούτε για την εφαρμογή κινήτρων για την ολοκλήρωση των σπουδών και αντικινήτρων για την καθυστέρηση των σπουδών.
Επιπρόσθετα το μέτρο των διαγραφών, παραβίαζε τη βασική αρχή της αναλογικότητας που η διοίκηση οφείλει να τηρεί απέναντι στον διοικούμενο. Δηλαδή το μέτρο πρέπει να είναι απολύτως ΑΝΑΓΚΑΙΟ, ΠΡΟΣΦΟΡΟ και λιγότερο ΕΠΑΧΘΕΣ.
Προτείνονται τα εξής για το νέο σχέδιο νόμου:
1. Τροποποίηση του άρθρου 33 παρ. 10 του ν.4009/2011 ως εξής: «Αν ο φοιτητής αποτύχει περισσότερες από τρεις φορές σε ένα μάθημα, έχει το δικαίωμα να ζητήσει με αίτησή του, να εξεταστεί από τριμελή επιτροπή καθηγητών της σχολής, οι οποίοι έχουν το ίδιο ή συναφές γνωστικό αντικείμενο. Σε συνέχεια της αίτησης του φοιτητή, ο Κοσμήτορας ή άλλο αρμόδιο όργανο του της Σχολής, ορίζει τριμελή επιτροπή», γιατί η συγκεκριμένη διάταξη αν μείνει ως έχει δημιουργεί σύγχυση.
2. Προσθήκη διάταξης που να αφορά σε φοιτητές ΑΜΕΑ και με ειδικά προβλήματα όρασης, ακοής, γραφής : Φοιτητές που αντιμετωπίζουν ειδικά προβλήματα υγείας που δυσκολεύουν την εξέτασή τους, υποβάλλουν σχετικό αίτημα στη σχολή τους, που διαβιβάζεται από τη Γραμματεία στο αντίστοιχο τμήμα, συνοδευόμενο από σχετικά παραστατικά, προκειμένου να ληφθεί η σχετική μέριμνα κατά την εξέτασή τους (προφορική, γραπτή εξέταση).
3. Κατά το δυνατόν 'αποσύνδεση' των φοιτητών που καθυστερούν τις σπουδές τους (μετά τα ν+2 ή 2ν έτη) α) από τη δυνατότητα εκπροσώπησης τους στα όργανα των Πανεπιστημίων, διότι τα μμε σκοπίμως έχουν συνδέσει τους φοιτητές που καθυστερούν με συνδικαλιστές αποκαλώντας τους "φοιτητοπατέρες" (επανεξέταση του θέματος μετά τη διαγραφή του μετά τη διαγραφή του άρθρου 8 παρ. 6 του ν. 4009/2011 που περιόριζε το δικαίωμα αποκλειστικά στους φοιτητές που ήταν εντός του ενδεικτικού προγράμματος σπουδών) και β) από τη χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων (άρθ. 63 του ν. 4009/2011).
4. Να διευκρινιστούν οι πρακτικές συνέπειες από τη μη συμμόρφωση των φοιτητών με την εγγραφή και τη δήλωση μαθημάτων όπως και με τη διακοπή σπουδών. Δηλαδή εκτός λόγων ανωτέρας βίας ή άλλων σοβαρών κωλυμάτων, όσοι φοιτητές δεν εγγράφονται-δηλώνουν μαθήματα για δύο συνεχόμενα εξάμηνα θα διαγράφονται; (προκειμένου να υπάρχει ξεκαθάρισμα των αρχείων)
5. Να θεσπιστεί μεταβατική, πιλοτική διάταξη, που θα προβλέπει τη δυνατότητα αξιολόγησης της καθυστέρησης των σπουδών από τους ίδιους τους φοιτητές (Επιτροπή επί πτυχίω μαζί με φοιτητικούς συλλόγους)και πρόβλεψη για υποβολή σχετικής έκθεσης στα αρμόδια όργανα των Σχολών.
5. Να θεσπιστεί διάταξη, πιλοτική, για τη δυνατότητα υποστήριξης φοιτητών από τους απόφοιτους συμφοιτητές τους (πχ με απογευματινά μαθήματα)
6. Να εξεταστεί η δυνατότητα απόκτησης συγγραμμάτων για τους φοιτητές που είναι στο δεύτερο πτυχίο (τουλάχιστον βάσει οικονομικών, κοινωνικών κριτηρίων μετά από έγκριση από τη σχολή)
Η απαλοιφή των διατάξεων του ν. Διαμαντοπούλου που αφορούσαν στις διαγραφές φοιτητών που καθυστερούν τις σπουδές τους ήταν ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΤΟΥ ΥΠ.ΠΑΙΔΕΙΑΣ καθώς φαίνεται ότι είχαν ως άμεση προτεραιότητα την έναρξη των διαγραφών (δηλαδή την τιμωρία) και όχι την υποστήριξη των φοιτητών με την εφαρμογή των ευνοϊκών διατάξεων που μπορεί να περιλήφθηκαν αλλά δεν αφορούσαν στο σύνολο των φοιτητών, όπως η διακοπή σπουδών (άρθρου 33 και άρθρου 80 παρ. 9δ ν. 4009/2011) και ο σύμβουλος σπουδών (άρθρου 35 ν. 4009/2011). Παράλληλα όπως και ο ν. Γιαννάκου, δεν μερίμνησε για την αξιολόγηση της κατάστασης αναφορικά με την καθυστέρηση των σπουδών των φοιτητών, ούτε για την εφαρμογή κινήτρων για την ολοκλήρωση των σπουδών και αντικινήτρων για την καθυστέρηση των σπουδών. Επιπρόσθετα το μέτρο των διαγραφών, παραβίαζε τη βασική αρχή της αναλογικότητας που η διοίκηση οφείλει να τηρεί απέναντι στον διοικούμενο. Δηλαδή το μέτρο πρέπει να είναι απολύτως ΑΝΑΓΚΑΙΟ, ΠΡΟΣΦΟΡΟ και λιγότερο ΕΠΑΧΘΕΣ. Προτείνονται τα εξής για το νέο σχέδιο νόμου: 1. Τροποποίηση του άρθρου 33 παρ. 10 του ν.4009/2011 ως εξής: «Αν ο φοιτητής αποτύχει περισσότερες από τρεις φορές σε ένα μάθημα, έχει το δικαίωμα να ζητήσει με αίτησή του, να εξεταστεί από τριμελή επιτροπή καθηγητών της σχολής, οι οποίοι έχουν το ίδιο ή συναφές γνωστικό αντικείμενο. Σε συνέχεια της αίτησης του φοιτητή, ο Κοσμήτορας ή άλλο αρμόδιο όργανο του της Σχολής, ορίζει τριμελή επιτροπή», γιατί η συγκεκριμένη διάταξη αν μείνει ως έχει δημιουργεί σύγχυση. 2. Προσθήκη διάταξης που να αφορά σε φοιτητές ΑΜΕΑ και με ειδικά προβλήματα όρασης, ακοής, γραφής : Φοιτητές που αντιμετωπίζουν ειδικά προβλήματα υγείας που δυσκολεύουν την εξέτασή τους, υποβάλλουν σχετικό αίτημα στη σχολή τους, που διαβιβάζεται από τη Γραμματεία στο αντίστοιχο τμήμα, συνοδευόμενο από σχετικά παραστατικά, προκειμένου να ληφθεί η σχετική μέριμνα κατά την εξέτασή τους (προφορική, γραπτή εξέταση). 3. Κατά το δυνατόν 'αποσύνδεση' των φοιτητών που καθυστερούν τις σπουδές τους (μετά τα ν+2 ή 2ν έτη) α) από τη δυνατότητα εκπροσώπησης τους στα όργανα των Πανεπιστημίων, διότι τα μμε σκοπίμως έχουν συνδέσει τους φοιτητές που καθυστερούν με συνδικαλιστές αποκαλώντας τους "φοιτητοπατέρες" (επανεξέταση του θέματος μετά τη διαγραφή του μετά τη διαγραφή του άρθρου 8 παρ. 6 του ν. 4009/2011 που περιόριζε το δικαίωμα αποκλειστικά στους φοιτητές που ήταν εντός του ενδεικτικού προγράμματος σπουδών) και β) από τη χρηματοδότηση των Πανεπιστημίων (άρθ. 63 του ν. 4009/2011). 4. Να διευκρινιστούν οι πρακτικές συνέπειες από τη μη συμμόρφωση των φοιτητών με την εγγραφή και τη δήλωση μαθημάτων όπως και με τη διακοπή σπουδών. Δηλαδή εκτός λόγων ανωτέρας βίας ή άλλων σοβαρών κωλυμάτων, όσοι φοιτητές δεν εγγράφονται-δηλώνουν μαθήματα για δύο συνεχόμενα εξάμηνα θα διαγράφονται; (προκειμένου να υπάρχει ξεκαθάρισμα των αρχείων) 5. Να θεσπιστεί μεταβατική, πιλοτική διάταξη, που θα προβλέπει τη δυνατότητα αξιολόγησης της καθυστέρησης των σπουδών από τους ίδιους τους φοιτητές (Επιτροπή επί πτυχίω μαζί με φοιτητικούς συλλόγους)και πρόβλεψη για υποβολή σχετικής έκθεσης στα αρμόδια όργανα των Σχολών. 5. Να θεσπιστεί διάταξη, πιλοτική, για τη δυνατότητα υποστήριξης φοιτητών από τους απόφοιτους συμφοιτητές τους (πχ με απογευματινά μαθήματα) 6. Να εξεταστεί η δυνατότητα απόκτησης συγγραμμάτων για τους φοιτητές που είναι στο δεύτερο πτυχίο (τουλάχιστον βάσει οικονομικών, κοινωνικών κριτηρίων μετά από έγκριση από τη σχολή)